۱۷۴۷۲۲
۵۰۲۰
۵۰۲۰
پ

راهنمای فیلم‌های سی و سومین جشنواره فجر (۲)

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

«رخ دیوانه»، «عصر یخبندان»، «شکاف» و «دوران عاشقی» و «مرگ ماهی» مجموعه آثار نسبتاً قابل توجهی است که شاید بتوان در میان برندگان سیمرغ‌های بلورین، حضورشان را پررنگ‌تر دید و در بخش سودای سیمرغ نیز احتمالاً توجه بیشتری را به خود جلب خواهند کرد؛

تابناک: «رخ دیوانه»، «عصر یخبندان»، «شکاف» و «دوران عاشقی» و «مرگ ماهی» مجموعه آثار نسبتاً قابل توجهی است که شاید بتوان در میان برندگان سیمرغ‌های بلورین، حضورشان را پررنگ‌تر دید و در بخش سودای سیمرغ نیز احتمالاً توجه بیشتری را به خود جلب خواهند کرد؛ اما نمی‌توان از سایر آثار راه یافته به بخش اصلی جشنواره نیز غافل شد.

بیست و دو فیلم در بخش سودای سیمرغ به عنوان بخش اصلی سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهند آمد و ترکیب کلی آثار به گونه‌ای است که عرصه بیشتر در اختیار جوان‌ها قرار گرفته و میانگین سنی فیلم‌سازان حاضر در بخش اصلی نسبت به دوره‌های پیشین به شدت کاهش یافته و این اتفاق نیز به تغییر نسل‌ها و گسترش کمی فیلم‌سازان ایران باز‌می‌گردد؛ اما آیا این رشدی کمی با رشد کیفی نیز همراه شده است؟

بخش سودای سیمرغ سی‌و‌سومین جشنواره فجر به عنوان بخش اصلی جشنواره فیلم فجر، همواره بیشترین توجهات را به سمت خود جلب نموده و در این دوره نیز حضور برخی فیلم‌ها در میان ۲۲ فیلم حاضر در این بخش، این امید را زنده نگه داشته که همچنان سودای سیمرغ، بخشی جدی‌تر از نگاه نو باشد؛ اما آیا سودای سیمرغ همچنان موقعیت همیشگی‌اش را حفظ کرده و عدم حضور برخی چهره‌های پرسابقه سینما در این بخش، تأثیری در کیفیت این بخش نداشته است؟

این پرسشی است که با دیدن آثار ۲۳ کارگردان که ۲۲ اثر را در بخش رقابتی سودای سیمرغ به نمایش خواهند گذاشت، می‌توان به پاسخش دست یافت و دریافت ‌چه دورنمایی پیش روی گیشه‌های سینما در سال آینده است. فیلم‌های اجتماعی به عنوان پررنگ‌ترین نوع فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره، از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردارند و بر همین مبنا، باید دید چند درصد ‌این فیلم‌ها ارزش تجاری دارند و چند درصد جنبه‌های هنری‌شان پررنگ است و برای مخاطب عام جذابیت ویژه نخواهند داشت.

کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار با «ارغوان»، هومن سیدی با «اعترافات ذهن خطرناک من»، مسعود جعفری جوزانی با «ایران برگر»، کاوه سجادی حسینی با «بوفالو»، مرتضی فرشباف با «بهمن»، صادق صادق دقیقی با «تا آمدن احمد»، رضا کریمی با «تگرگ و آفتاب»، احمد رمضان‌زاده با «حکایت عاشقی»، شهرام شاه حسینی «خانه دختر»، فرزاد موتمن با «خداحافظی طولانی»، علیرضا رئیسیان با «دوران عاشقی»، ابوالحسن داودی با «رخ دیوانه»، بهروز افخمی با «روباه»، حسن نجفی با «شرفناز»، کیارش اسدی‌زاده با «شکاف»، نیکی کریمی با «شیفت شب»، کمال تبریزی با «طمع شیرین خیال»، مصطفی کیایی با «عصر یخبندان»، روح اله حجازی با «مرگ ماهی»، عبدالحسین برزیده با «مزارشریف»، هاتف علیمردانی با «مشرف به کوچه بی‌نام» و بهرام توکلی با «من دیه‏‌گو مارادونا هستم» کارگردان‌های باسابقه‌ای هستند که در بخش اصلی رقابت خواهند کرد.

‌«رخ دیوانه»، «عصر یخبندان»، «شکاف» و «دوران عاشقی» و «مرگ ماهی» مجموعه آثار نسبتاً قابل توجهی است که شاید بتوان در میان برندگان سیمرغ‌های بلورین، حضورشان را پررنگ‌تر دید و در بخش سودای سیمرغ نیز احتمالاً توجه بیشتری را به خود جلب خواهند کرد اما نمی‌توان از سایر آثار راه یافته به بخش اصلی جشنواره نیز غافل شد.

آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ را به همراه تصاویر و تریلرشان مرور کنید.

ارغوان

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: کیوان علیمحمدی/ امید بنکدار

بازیگران: مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، شقایق فراهانی، آزاده صمدی، الهام کردا، یاسمین پازوکی، نسیم ادبی، رابعه مدنی، مریم بوبانی، مرتضی اسماعیل کاشی و نیکی نصیریان.

خلاصه داستان: ملاقات يک زن و مرد در شب مرگ يک نوازنده مشهور- زندگي، گذشته و آينده هر دوي آنها را دستخوش تغيير می‌کند.



اعترافات ذهن خطرناک من

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: هومن سیدی

بازیگران: سیامك صفرى، نگار جواهریان، عباس غزالى، امیر جعفری، رویا نونهالی، میترا حجار و چکامه چمن.

خلاصه داستان: ماجرا در یك ٢٤ ساعت مى‌گذرد و داستان مردى است كه در یك روز كامل هیچ چیزى را به یاد نمى‌آورد.



ایران برگر

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: مسعود جعفری جوزانی

بازیگران: علي نصيريان، محسن تنابنده، احمد مهران فر، حميد گودرزي، هادي کاظمي، سحر جعفري جوزاني، نيوشا ضيغمي، شهره لرستاني، گوهر خيرانديش، محمدرضا هدايتي، فريبا متخصص، فتح‌الله جعفري جوزاني، اسماعيل خلج، حميدرضا حيات، سياوش چراغي‌پور، سميه نجومي، هاشم روحاني، مير طاهر مظلومي، اکبر رحمتي، صادق توکلي، رادمهر کشاني، سيروس ميمنت، منصور نوبخت، محمدباقر کريم‌پور، بهرام افشاري، رضا عشقي، سعيد دليري، محمد صادق‌پور و سودابه گودرزي.

خلاصه داستان: یک کمدی شلوغ که داستانش در فضای معاصر روایت می‌شود و داستان امرالله خان و فتح الله خان است که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا با هم رقابت می‌کنند.



بوفالو

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: کاوه سجادی حسینی

بازیگران: پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، هومن سیدی، پانته‌آ پناهی‌ها، سیامک ادیب و محمدرضا فتحی.

خلاصه داستان: شکوفه و پیمان زوج جوانی هستند که مرتکب دزدی شده‌اند و به بندر انزلی می‌روند تا شخصی را ملاقات کنند غافل از اینکه طمعشان پرخطر است.



بهمن

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: مرتضی فرشباف

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، احمد حامد، مریم شیرازی، امیر نصیری یکتا، فریده اسماعیلی و شیرین یزدان بخش.

خلاصه داستان: زنی به نام هما از مجرب‌ترین پرستاران بیمارستان است که پیشنهاد شب‌کاری ده روزه‌ای را می‌پذیرد. هما دچار بی‌ خوابی می‌شود و نحوه رویارویی او با کار خود و خانواده چنان می‌ شود که در آستانه فروپاشی قرار می‌گیرد

نکته: فاطمه معتمدآریا در این فیلم با همسرش احمد حامد هم‌بازی شده است



تگرگ و آفتاب

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: رضا کریمی

بازیگران: نامشخص

خلاصه داستان: روایت و نگاه تازه‌ای به دفاع مقدس.



تا آمدن احمد

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: صادق صادق دقیقی

بازیگران: افسر اسدی، مهدی فیقه، پرهام دلدار، حسین قفلی، سینوهه دانشمند، جواد فولادی، بهرام ابراهیمی و نسترن حسن کانلی.

خلاصه داستان: ماجرا در سال ۱۳۶۵ اتفاق می‌افتد و روایتگر یک خانواده شهید در جزیره خارک است. در این فیلم، احمد از نیروهای جمعیت هلال احمر است که شهید می‌شود اما خانواده او فکر می‌کنند ‌هنوز زنده است و دنبال او می‌گردند.



حکایت عاشقی

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: احمد رمضان زاده

بازیگران: بهرام رادان، شیلان رحمانی، بهمن زرین‌پور، قطب‌الدین صادقی، شوان اتوف

خلاصه داستان: داستان این فیلم برشی از زندگی «احمد ناطقی» عکاس دفاع مقدس است. یک عکاس جنگ اولین نفری است که بعد از بمباران شیمیایی حلبچه به این منطقه وارد می‌شود و از آن عکاسی می‌کند. این عکاس طی این سفر با زنی آشنا می‌شود و ماجراهای عاشقانه‌ای میان آن‌ها اتفاق می‌افتد.



خانه دختر

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: شهرام شاه حسینی

بازیگران: حامد بهداد، پگاه آهنگرانی، باران کوثری، رعنا آزادی ور، بابک کریمی، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، نسیم ادبی، امیر علی نبویان، پردیس احمدیه، نادر فلاح، مانی‌شاه‌حسنی و رویا تیموریان.

خلاصه داستان: مرتضی قصد دارد خانه کوچکشان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند.



خداحافظی طولانی

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: فرزاد موتمن

بازیگران: سعید آقاخانی، ساره بیات و میترا حجار.

خلاصه داستان: مردی‌ از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده، ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می‌کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفی است، برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند.



دوران عاشقی

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: علیرضا رئیسیان

بازیگران: لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی، بیتا فرهی، لی‌لی فرهادپور، سوگل قلاتیان، نسیم ادبی، سعید داخ، داریوش فائزی، شهرام جمشیدی، فرزان نجفی، حمیدرضا حیات، حسین کوهستانی و بازیگر خردسال عرشیا خلج.

خلاصه داستان: درام خانوادگی که در یک بستر اجتماعی روز اتفاق می‌افتد.



رخ دیوانه

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: ابوالحسن داودی

بازیگران: طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، سحر هاشمی، رضا آحادی، فرنوش آل‌احمد، بیژن امکانیان، گوهر خیراندیش و امیرمحمد زند.

خلاصه داستان: چند جوان در یک قرار اینترنتی با هم آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرط‌بندی در مسیری پیچیده و دلهره‌آور می‌افتند؛ مسیری که درک جدیدی از زندگی و اجتماع را برای هر کدامشان رقم می‌زند.



روباه

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: بهروز افخمی

بازیگران: بابک حمیدیان، حمید گودرزی، مرجان شیرمحمدی، آرش مجیدی و جلال فاطمی.

خلاصه داستان: داستانی متفاوت که به ترور شهدای هسته‌ای می‌پردازد.

شرفناز

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: حسن نجفی

بازیگران: حمیرا ریاضی، ضرغام استادی اصل، علی اوسیوند، ایوب افشار، سعید گل بچه، خلیل خانی و یاسمن اوسیوند.

خلاصه داستان: اثری اجتماعی که داستانش در روستاهاي مرزي پاکستان اتفاق مي‌افتد.



شکاف

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: کیارش اسدی زاده

بازیگران: هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی، امیرکیان نجف زاده، احسان امانی، علیرضا علویان، حسین راضی، مرتضی آقا حسینی و طوفان مهردادیان.

خلاصه داستان: زوج جوانی ناخواسته برای مدت کوتاهی از فرزند دوست خود نگهداری می‌کنند؛ اما حادثه‌ای برای کودک باعث می‌شود زندگی این زوج به بحران کشیده شود.



شیفت شب

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: نیکی کریمی

بازیگران: محمدرضا فروتن، لیلا زارع، سحر قریشی، امیرحسین آرمان، ترلان پروانه، اکبر رحمتی، روح‌الله محرابی، سعیده عرب و شایان خلیلی.

خلاصه داستان: زنی به نام ناهید در خیابان‌های تهران به دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند.



طعم شیرین خیال

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: کمال تبریزی

بازیگران: شهاب حسینی، نازنین بیاتی، نادر فلاح، پریوش نظریه، عیسی یوسفی‌پور، نازنین فراهانی و مهدی بجستانی.

خلاصه داستان: طنز رمانتیکی که در آن شیرین ماجرای آشنایی خود و خانواده‌اش را با کسی که قرار است به خواستگاری او بیاید ‌برای ما روایت می‌کند.



عصر یخبندان

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: مصطفی کیایی

بازیگران: مهتاب کرامتی، بهرام رادان، آنا نعمتی، سحر دولت شاهی، مینا ساداتی، محسن کیایی، بابک بهشاد، علی میلانی، پوریا رحیمی سام، صدف طاهریان، علی کوچکی و فرهاد اصلانی و ژاله صامتی.

خلاصه داستان: در عصر یخبندان خارپشت‌ها تصمیم گرفتند رنج خارهای یکدیگر را تحمل کنند؛ اما کنار هم باشند و به هم گرما بدهند. خارپشت‌ها تنها جاندارانی بودند که در «عصر یخبندان» زنده ماندند.



مرگ ماهی

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: روح الله حجازی

بازیگران: نیکی کریمی، سحر دولتشاهی، علی مصفا، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، ریما رامین فر، بابک کریمی، پانته آ بهرام، بهرنگ علوی، حسام محمودی، مروارید کاشیانی و مهرداد میرکیانی.

خلاصه داستان: همیشه فکر می‌کردم ماهی‌ها موقع مردن، وقتی لب می‌زنن، یه چیزی می‌خوان بگن که من اونو نمی‌شنوم... .



مزار شریف

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: عبدالحسن برزیده

بازیگران: مهتاب کرامتی، مسعود رایگان، حسین یاری

خلاصه داستان: ماجرای کشتار دیپلمات‌های ایرانی در هشتم آگوست ۱۹۹۸ مصادف با هفدهم مرداد ۱۳۷۷ در کنسولگری ایران در مزارشریف است که به دنبال اشغال شهر توسط نیروهای طالبان رخ داد. در ابتدا مرگ هشت دیپلمات گزارش شد، مدتی بعد مرگ دو دیپلمات و یک روزنامه‌نگار دیگر نیز تأیید شد، در نهایت تنها یک نفر از کارمندان کنسولگری به ایران بازگشت.

مشرف به کوچه بی‌نام

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: هاتف علیمردانی

بازیگران: فرهاد اصلانی، فرشته صدرعرفايی، امير آقايی، باران كوثری، پانته‌آ بهرام، فرشته صدرعرفايی، مليسا ذاكری، ستاره پسيانی، محمدرضا غفاری، عليرضا استادی، فرخنده فرمانی‌زاده، حميدرضا محمدی، پروين ملكی، عليرضا علويان، نيوشا جهانی و حسام رحيمی منش.

خلاصه داستان: دو خانواده در جنوب شهر تهران است. برای این خانواده‌ها اتفاق‌هایی می‌افتد که تغییر و تحولات بسیاری را رقم می‌زند.



من دیه‌‏گو مارادونا هستم

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: بهرام توکلی

بازیگران: گلاب آدینه، جمشید هاشم پور، بابک حمیدیان، هومن سیدی و ویشکا آسایش.

خلاصه داستان: ماجرای اختلاف خانوادگی میان دو خواهر یکی از طبقه بالای شهر و دیگری از پایین شهر را روایت می‌کند.



همچنین هیأت انتخاب دو فیلم زیر را به عنوان برگزیدگان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی کودک اصفهان برای حضور در این بخش اعلام کرد.

قول

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: محمدعلی طالبی (بهترین فیلم جشنواره کودک)

خلاصه داستان: دو نوجوان که یکی از آن دو به پدرش قولی داده است، ولی به آن عمل نمی‌کند.




فراز از قلعه رودخان

بیست و دو فیلمی که سودای سیمرغ دارند +فیلم

کارگردان: غلامرضا رمضانی (بهترین کارگردانی جشنواره کودک)

خلاصه داستان: دانش‌آموزانی از شهرستان میبد همراه معلمشان به اردوی شمال رفته‌اند و معلم که به آنها قول دریا داده است، ‌به دلایلی به قول خود عمل نمی‌کند. تعدادی از دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرند از قلعه رودخان برای رفتن به دریا فرار کنند که در میانه راه به افراد خلافکار برخورد می‌کنند و داستان ادامه می‌یابد.



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج