۱۸۵۵۷۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

خواندنی ها با برترین ها (۱۹)

در این شماره از برترین ها معرفی چند داستان از روبرت موزیل، نمایش نامه ای از محمد چرمشیر، رساله ای درباره دروغ از مهندس بازرگان و... را بخوانید.

خواندنی ها با برترین ها (19)





برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از برترین ها معرفی چند داستان از روبرت موزیل، نمایش نامه ای از محمد چرمشیر، رساله ای درباره دروغ از مهندس بازرگان و... را بخوانید.

فلسفه ای برای زندگی (رواقی زیستن در دنیای امروز)

  • ویلیام اروین
  • ترجمه ی محمود مقدسی
  • نشر گمان
  • چاپ اول:93

خواندنی ها با برترین ها (19)

از زندگی چه می خواهید؟ ممکن است بگویید همسری مهربان، کاری خوب و خانه ای زیبا، اما اینها صرفاً چیزهایی است که شما «در» زندگی می خواهید. وقتی می پرسم از زندگی چه می خواهید، منظورم کلی ترین معنای ممکن این پرسش است. سؤالم مربوط به هدف هایی نیست که هر روز در آغاز فعالیت های روزانه در سر دارید. پرسشم مربوط به هدف اصلی شما در زندگی است. به عبارت دیگر، سؤالم این است: در میان چیزهایی که در جستجویشان هستید. کدام یک برای شما از همه ارزشمند تر است؟

خیلی ها حتی نمی دانند هدف اصلی زندگی شان چیست. این جور آدم ها شاید بدانند در هر دقیقه از زندگی یا هر دهه از عمرشان چه می خواهند. اما هرگز درنگی نکرده اند تا به هدف اصلی زندگی شان بیندیشند. البته می توان فهمید چرا به این مسئله نمی اندیشند.

فرهنگ ما افراد را به فکر کردن در مورد این چیزها ترغیب نمی کند؛ در واقع فرهنگ ما هزار جور سرگرمی برای افراد فراهم می آورد و در نتیجه هیچ وقت مجبور نمی شوند به آن هدف اصلی بیندیشند. اما داشتن هدف اصلی در زندگی نخستین جزء یک فلسفه ی زندگی است . به عبارتی اگر یک هدف اصلی در زندگی نداشته باشید، فلسفه یکدست و منسجمی هم برای زندگی تان نخواهید داشت.

اما اصلاً چرا داشتن فلسفه ی زندگی مهم است؟ چون بدون چنین فلسفه ای ممکن است بد زندگی کنید. یعنی علی رغم همه ی تلاش هایی که می کنید و با وجود تمام سرگرمی های لذت بخشی که در زندگی تان دارید، ممکن است در آخر کار زندگی را با تلخکامی به پایان برید.....
ویلیام اروین با کاوش فلسفه ی رواقیون باستان و با استفاده از تجربه های شخصی اش در مسیر رواقی زیستن، نشان می دهد چطور بینش ها و توصیه های عملی رواقیون می تواند به ما، آدم های دنیای امروز، کمک کند بهتر زندگی کنیم.

سه زن و یک داستان دیگر

  • روبرت موزیل
  • ترجمه ی علی عبدالهی
  • نشر مرکز
  • چاپ اول: 93

خواندنی ها با برترین ها (19)

در «سه زن» داستان ها نام قهرمان اصلی را بر پیشانی خود دارد. در هر سه معمولاً مردی فرهیخته، اهل کار و تلاش یا یک اشراف زاده در برهه ای از زندگی، با زنی مرموز مواجه می شود، و ماجراهای هر سه نیز با سبک منحصر به فرد توأم با تأنی و تفکر نویسنده، در پس زمینه ی توصیف روانی شخصیت ها و مسائلی به زعم موزیل مهم تر از داستان گویی صرف، پیش می رود و پایان می یابد. عشق هایی که قدرت خود را در نگفتن یا سکوت به دست می آورند و عظمت شان نیز در همین نکته نهفته استو چه بسا همین سکوت تا انتهای داستان نیز ادامه یابد.

در داستان «وسوسه ی ورونیکای آرام» که بازنویسی داستان دیگری از موزیل به نام «خانه ی جادویی» است، . دغدغه ها ی ذهنی - رفتاری زنی به نام ورونیکا را باز می گوید، مسئله ی بنیادین عشق مطرح می شود که در آستانه ی اظهار، ناگهان پنهان می مانند و هرگز ابراز نمی شوند، با همراهی تأملی در بن مایه حیوان و تصور انسان از آن، و نیز قدرت شگرف خاطرات و «پیوند» ی که در درون، یکسر در درون، با احضار و بازبینی مداوم آن خاطرات شکل می گیرد....

داستان های این کتاب کنایتی است به این که اصولاً عشق، قابل تحقق نیست و تعریف و تقلیل آن به هوس یا محدود کردن اش به خاطرات و حدس و گمان های متناقض ذهنی، راه به جایی نمی برد....

کاوش های فضایی به زبان آدمیزاد

  • دکتر سینتیا فیلیپس و شیانا پریور
  • ترجمه ی حامد خرمی
  • انتشارات هیرمند
  • چاپ اول: ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (19)

از ابتدای تاریخ، انسان به آسمان ها چشم دوخته و در حیرت بوده که آن بالا چه چیزی هست. جالب آن که با وجود قرن ها رصد آسمان، تازه در ۵۰ سال گذشته انسان توانسته به توانایی بررسی آن نقاط نورانی دست بیابد. در این مدت، برای عکس برداری فضا پیماهای روبوتی به فضا فرستاده ایم و فضانوردانی فرستاده ایم تا دیدن زمین را از آسمان ها تجربه کنند. انسان روی ماه قدم گذاشته و برنامه های آینده ی او را برای بازگشت به ماه و ادامه مسیر تا مریخ و فراتر از آن فرا می خواند.

کاوش فضا یکی از با شکوه ترین ماجراجویی های بشر است؛ مملو از داستان های شگفت انگیز و گریزگاه های مخاطره آمیز. این نتیجه ی نوآوری های شگفت انگیز فناوری است که پیشرفت های عمده روی زمین را پایه گذاری کرده است.

شاید جالب ترن مطلب درباره ی کاوش های فضایی این باشد که برای درکش نیازی نیست دانشمند علوم موشکی باشید! این جاست که «کاوش های فضایی به زبان آدمیزاد» به کار می آید در این کتاب خبری از فرمول های خشک یا فهرست بلند بالا از مأموریت ها نیست. در عوض بزرگ ترین داستان ها و کشف ها از کاوش های فضایی را پوشش می دهیم و برای تان دلیل می آوریم که چرا رویاپردازی در باه ی سفر به ستاره ها ایرادی ندارد.

دروغ و نقش آن در دین دنیای ما

  • مهندس مهدی بازرگان
  • انتشارات کویر
  • چاپ اول:۹۳

خواندنی ها با برترین ها (19)

اگر مسئله یا مصیبت دروغ را، به طوری که غالباً چنین می اندیشند و می خواهند، جدی گرفته، قصد مبارزه با آن و بازیابی یکی از ارزش های ملی و اسلامی عمده، یعنی راستی و درستی را داشته باشیم قهراً می پذیریم که چاره جویی خصیصه ای با چنین گسترش و پیچیدگی - که با دنیا و آخرت مان سروکار دارد- بدون بررسی همه جانبه، ریشه یابی صادقانه و برنامه ریزی پردامنه، امکان پذیر نخواهد بود.

در هر حال رسیدگی به این که چرا و چگونه دروغ در زندگی انسان ها رخنه کرده است و اصلاً دروغ چیست، از کی و از چه چیز سرچشمه می گیرد، می تواند بحث ارزنده و آموزنده ای باشد چه از جهت اجتماعی و دینی، چه از جهت فرهنگی و علمی . البته تعصب نباید به خرج داد و از روبرو شدن با قضایا و یا انتقاد ها نباید باک داشته باشیم، آن جا که پای حق و حقیقت در کار می آید، خودخواهی و شعاربازی باید کنار برود، اولین شرط برای براندازی دروغ و اولین گام در بازیابی راستی و درستی باید اعتقاد و اطاعت از حق و صداقت باشد.

شبی در طهران (نمایش نامه)

  • محمد چرمشیر
  • نشر قطره
  • چاپ اول: زمستان ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (19)

سال هزار و سیصد و بیست، گردهمایی سران پیروز در جنگ جهانی دوم؛ «روزولت»، «چرچیل» و «استالین» در تهران. تصمیم گیری بزرگ درباره ی آینده ی سیاسی ایران. همه چیز در پشت درهای بسته در حال انجام است، اما این همه ی داستان نیست. در ساختمان کوچک یکی از شعبات اداره ی شهربانی، اتفاقات دیگری در حال وقوع است.

در ساعات منع آمد و شد، افرادی توسط مآموران دستگیر می شو.ند که هویت شان مشکوک و سخت سؤال برانگیز است. در این شب سرنوشت ساز، حضور «سیندرلا» کنت «درآکولا»، «چنگیز آبولادزه» و « اریش فون اریش» صورت دیگری به ماجرا می بخشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج