۲۰۱۰۷۱
۲ نظر
۶۱۰۶
۲ نظر
۶۱۰۶
پ

۱۰۰ کارتون خاطره انگیز دهه شصتی‌ها

ماجراهای هاکلبری فین و مبارزه با نژادپرستی

کارتون ماجراهای هاکلبری فین را باید در زمره کارتون های خاطره انگیز بچه های دهه شصت و هفتاد دانست. کارتونی که در آن، بار دیگر کارخانه کارتون سازی ژاپنی ها، در خلق حماسه کارتونی دیگری برای کودکان دهه های پیش، تجربه موفق و خاطره انگیزی را رقم زد.

ماجراهای هاکلبری فین و مبارزه با نژادپرستی




برترین ها: کارتون ماجراهای هاکلبری فین را باید در زمره کارتون های خاطره انگیز بچه های دهه شصت و هفتاد دانست. کارتونی که در آن، بار دیگر کارخانه کارتون سازی ژاپنی ها، در خلق حماسه کارتونی دیگری برای کودکان دهه های پیش، تجربه موفق و خاطره انگیزی را رقم زد. شرکت های کارتون سازی ژاپنی، همواره به طراحی و ساخت مجموعه کارتون ها اقتباسی از رمان های مشهور جهان، شهره هستند و کارتون ماجراهای هاکلبری فین نیز، از این موضوع مستثنی نیست. همانند بینوایان ویکتور هوگو و اولیورتویست دیکنز و دور دنیا در هشتاد روز ژول ورن، از کارتون نیز اقتباس موفقی از کتاب هاکلبری فین مارک تواین، نویسنده شهیر غربی بود.

ماجراهای هاکلبری فین و مبارزه با نژادپرستی

کارتون در سال ۱۹۷۶ ساخته شد و بارها از شبکه های تلویزیونی ایران، با آن داستان زیبا و دوبله جذاب، پخش شد. هاکلبری فین را خیلی ها، کودکی می دانند که با یک کرجی شناور بر روی دریا و یک سیاه پوست، همراه می شود و ماجراهای زیادی خلق می کند. مارک تواین قصد داشت در این رمان، وضعیت اسفبار سیاه پوستان در آمریکای قرن پیش را به تصویر بکشد. سیاه پوستانی که قربانی نژاد پرستی و تبعیض نژادی بودند.

ماجراهای هاکلبری فین و مبارزه با نژادپرستی

گر چه خشونت های امروز علیه سیاه پوستان آمریکا در بالتیمور و نیویورک و شهرهای دیگر آمریکا در قرن بیست و یکم، دست کمی از روایتی که مارک تواین در هاکلبری فین قرن پیش دارد، نمی کند. هیروشی میتسونوبو به همراه تایمو کوهوناوا، کارگردانی کارتون هاکلبری فین را بر عهده داشتند که توسط تروهیتو کامیگوچی ژاپنی طراحی شده بود. این کارتون توسط شرکت GROUP TAC و NIPPON HEARLAD ساخته و توزیع گردید.

پدر خشن و چهره خنده دار او در کنار دوبله زیبایی که برای هاک و جیم دوست داشتنی ارائه شده بود، بر جذابیت های بصری و شنیداری این کارتون زیبا می افزود. سنجاب کوچولو هم که همانند رامکال در کارتون استرلینگ، یک یار همیشگی برای هاک بود. گفتاری از همینگوی هست که می گوید همه داستان های آمریکایی، از هاکلبری فین مارک تواین نشات گرفته است. هاکلبری فین را ادامه داستان تام سایر مارک تواین می دانند که به سرگذشت هاک، از دوستان تام می پردازد.

موضوع اصلی کارتون خاطره انگیز هاکلبری فین، داستان جدال اخلاقی هاک، پسر بچه کوچگ و دوست داشنتی این کارتون با وجدان و هنجارهای گوناگون اخلاقی است. هاکلبری فین، در این داستان، نماینده افکار عمومی است که قصد دارد با سیاه پوستان، رفتار انسانی داشته باشد و از رفتارهای ناشایستی که بر آن ها روا می شود، دست بکشد.

ماجراهای هاکلبری فین و مبارزه با نژادپرستی

جیم، نماینده سیاه پوستان آمریکاست که در بالاترین سطح از نژاد پرستی و تبعیض نژادی از سوی سفید پوستان مواجه شده اند. همراهی هاک و جیم و اتفاقات مختلفی که برای آن ها شکل میگیرد، کودکان و نوجوانان را به این موضوع سوق میدهد که فارغ از نژاد و رنگ، آن چه اهمیت اول را دارد، صمیمیت، راستی و دوستی می باشد که باید با احترام شکل بگیرد.

معمولا چنین پیام هایی را در کارتون هایی مانند واتو واتو و بارباپایا شاهد بودیم. هاک در این کارتون زیبا، در میباید که گرچه رنگ پوستش با جیم تفاوت دارد، اما در بسیاری موارد با جیم تشابه نظر و عقیده دارد. جذابیت این روایتی کارتونی هم به این خاطر است که هاک، می آموزد و می پذیرد که باید با جیم سیاه پوست که سفید پوست های علیه وی کارهای ناشایستی را روا می دارند، مانند فروختن ماده دروغین سفید کردن دندان های سیاه جیم که باعث مشکلاتی برای جیم می شود، باید انسانی برخورد کند.

کارتون هاکلبری فین، بر روی رودخانه می سی سی پی امریکا دنبال می شود و صحنه های زیبایی را از دوستی هاک و جیم و افراد دیگر که در این کارتون معرفی می شوند، به تصویر می کشد. هاک اگرچه از پدری الکی و سنگدل بود، اما با روح لطیف خود در این کارتون و داستان، روایت صلح و دوستی و زیبایی برای کودکان است.

ماجراهای هاکلبری فین و مبارزه با نژادپرستی

کتابی که مارک تواین در اواخر قرن نوزدهم میلادی تالیف کرد، بعدها به انیمیشن ها و فیلم های جالبی تبدیل شد که با استقبال مخاطبان در سراسر جهان مواجه شد. حرکت هاک و جیمی بر روی رودخانه می سی سی پی به سمت ایالت کنت، داستان زیباییی است که دیدن مجدد آن خالی از لطف نیست.

یکی از گفته های زیبای جیم در این کارتون که بارها شنیدیم این بود:

ما به هم قول دادیم که همیشه با هم باشیم، این رو خودت خواستی هاک ! (یادتونه؟!)

کتاب The adventures of Huckleberry Finn نوشته تواین

ماجراهای هاکلبری فین و مبارزه با نژادپرستی

تیتراژ نوستالژیک کارتون هاکلبری فین



قسمت هایی از کارتون هاکلبری فین



قسمت آخر و به یاد ماندنی کارتون هاکلبری فین



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زیبا

      کارتونهای اونموقع اصلا بد اموزی نداشت وکلی هم چیز ازشون یاد می گرفتیم همه چی رو باهم یه جا به بچه ها اموزش میدادند توشون اصلا خشونت نبود .....ادب -همکاری -محبت -عشق - رویا - همه چی وهمه چی توشون نمودار بود ..اما حالا چی ........هیچ محتوایی وهیچ درسی نمیتونی ازشون بگیری ....

    • شاهپور

      یادش بخیر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج