۲۰۲۸۰۹
۱ نظر
۵۰۲۱
۱ نظر
۵۰۲۱
پ

هزار نکته برای تحصیل رایگان در خارج از ایران

شیوه‌های جستجوی بهترین دانشگاه ها در اینترنت

پیدا کردن اطلاعات رشته و دانشگاه مورد نظر، یکی از مهم ترین مراحل در فرآیند اخذ بورسیه و پذیرش تحصیلی در دانشگاه های اروپا می باشد.

شیوه‌های جستجوی بهترین دانشگاه ها در اینترنت





برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد. با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.

شیوه‌های جستجوی بهترین دانشگاه ها در اینترنت

تا کنون 18 گفتار در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بخش، شیوه های جست و جوی دانشگاه ها در فضای مجازی اشاره میشود که موضوع بسیار مهمی است.

پیدا کردن اطلاعات رشته و دانشگاه مورد نظر، یکی از مهم ترین مراحل در فرآیند اخذ بورسیه و پذیرش تحصیلی در دانشگاه های اروپا می باشد. صدها دانشگاه در بیش از ۳۰ کشور اروپایی که هر یک دارای صدها رشته و فرصت های علمی و تجربی کوتاه مدت و بلند مدت می باشند، علاوه بر آن که حق انتخاب متقاضیان را افزایش می دهند، می تواند برای تازه کارها فضایی پیچیده و سخت را بستر سازی کند. فضایی که با حجم زیادی از اطلاعات به زبانی غیر فارسی و حتی غیر انگلیسی، آگاهی از بهترین گزینه های انتخابی را با توجه به قابلیت های دانشجویان دشوار می کند. در این گفتار، به تاملی بر روی شیوه های جست و جوی دانشگاه های اروپا پرداخته شده است. بنابراین همواره نکات بیست گانه زیر را در نظر داشته باشید:

نکته ۳۱۴: اول تکلیف خود را روشن کنید. رشته و دانشگاه برای شما مهم است، یا تحصیل در کشوری خاص در اروپا یا آمریکا یا آسیا. اگر مثلا علاقمند به معماری ایتالیایی هستید یا کارشناسی ارشد صنایع غذایی در فرانسه را دوست دارید یا به دنبال انرژی های تجدید پذیر فقط در کشور هلند هستید، نباید وقت خود را به بررسی کشورهای دیگر اختصاص دهید. داوطلبان زیادی هستند که بخاطر مسائل فرعی زیاد که معمولا از جایگاه مهمی هم برایشان برخوردار است، علاقمندند تا حتما در کشوری خاص تحصیل و تجربه زندگی داشته باشند. حتی اگر از بهترین دانشگاه های اروپا بورس تحصیلی دریافت کنند. مثلا فردی که هیچ علاقه ای به سرما و یخبندان و کولاک ندارد، بهترین بورس تحصیلی در شمال نروژ هم نمی تواند وی را راضی و ترغیب کند. اگر در این حال، علاقمند به تحصیل در کشوری خاص هستید و کشور مورد نظر را انتخاب کردید، به منابعی که شما را به کسب اطلاعات تحصیلی و بورس درباره آن کشور رهنمون می کند، مراجعه کنید. مانند سفارتخانه های اروپایی، دانشجویان ایرانی شاغل، اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم و امثالهم. حتی سفارت ایران در کشور مقصد نیز می تواند یک راهنمای خوب برای دریافت اطلاعات باشد.

نکته ۳۱۵: اگر رشته تحصیلی برای شما جایگاه نخست را در مقایسه با اولویت های دیگر دارد، دیگر نباید به چالش های تحصیل در یک کشور خاص و یک منطقه جغرافیایی خاص فکر کنید. مثل هر که فیل خواهد.... است ! قطعا تحصیل در رشته های پزشکی یا فنی و مهندسی، دشوار تر از تحصیل در رشته های تربیت بدنی و هنر است که خلاقیت و تنوع در کنار سیر آفاق و انفس ! جز لاینفک این رشته ها می باشد! اما مهم هدف شما و علاقه تان به موضوع تخصصی هست که به دنبال آن قصد جلای وطن را برای مدتی محدود دارید. در این حالت که رشته تحصیلی برای شما از همه چیز مهم تر است، نام این رشته را در موتورهای جست و جو وارد کرده و به دنبال اطلاعات تکمیلی باشید. بعضا، مولفان مقالات علمی در حوزه تخصصی تان که کارشناس و مدرس رشته مورد نظر شما نیز می باشند، منبع دریافت اطلاعات مطلوبی محسوب می شوند. با ارتباط با این افراد، از آن ها بخواهید در رشته و گرایشی که علاقمند به تحصیل هستید، دانشگاه ها و مراکز آموزشی معتبر و قابل قبول را در قاره سبز به شمار معرفی کنند. معمولا انتخاب هایی که بر اساس توصیه های فعالان و اساتید رشته ها صورت می پذیرد، دانشجو را با دید و درک بهتری به سمت مقصود رهنمون می کند.

نکته ۳۱۶: شما قطعا بر اساس رزومه و تجربیات و مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود، حق انتخاب محدودی جهت تحصیل در رشته های مختلف علمی در قاره اروپا دارید. یعنی اگر لیسانس معماری و فوق لیسانس طراحی داخلی دارید، نمی توانید به دنبال دکترای اقتصاد، دکترای فلسفه یا حتی دکترای مهندسی متالوژی باشید! مگر این که این سه رشته نامرتبط با تجربه و سابقه علمی خود را از مقطع کارشناسی آغاز کنید. بنابراین نیازی ندارید که لیست های طولانی و بلند بالای رشته های تحصیلی در دانشگاه ها را مطالعه و بررسی کنید. فقط به اطلاعاتی که مستقیم یا غیر مستقیم به حوزه تخصصی شما مربوطه می شوید، مراجعه کنید و ذهن خود را آشفته و خسته نکنید.

نکته ۳۱۷: ۴۷ کشور در قاره اروپا وجود دارد که دارای بیش از ۴۰۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی خصوصی یا دولتی می باشند. آشنایی با این مجموعه ها و پیدا کردن اطلاعات آن ها و یافتن نیازهای اطلاعاتی مورد نیاز ما، اصلا کار دشواری نیست. پهنه جهانی وب، کار را بر شما آسان کرده است. حتی اگر حوصله جست وجو در اینترنت را ندارید از روش ساده و سریع زیر استفاده کنید.

این آدرس اینترنتی که از سایت ویکی پدیا اقتباس شده است را در نظر بگیرید. آ درس : http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_universities_in_Germany در واقع فهرست جامعی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کشور آلمان را نشان می دهد که با کلیک بر روی نام هر دانشگاه، سایت اینترنتی و اطلاعات جامعی از دانشگاه مربوطه به زبان های مختلف در اختیار شما قرار می گیرد. اگر به جای نام آلمان در این آدرس اینترنتی ،نام هر یک از۴۶ کشور اروپایی را به زبان انگلیسی وارد کنید، فهرست دانشگاه های مربوطه نمایش داده می شود. مثلا برای کشور سوئد، این نشانی به http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_universities_in_Sweden تغییر میباید. یا برای کشور مجارستان، این آدرس به نشانی : http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_universities_in_Hungary تبدیل می شود. آسان ترین و سریع ترین کانال دسترسی به لیست جامعی از هزاران دانشگاه در اروپا بر اساس نام کشور، روشی است که در نکته ۳۱۷ به آن اشاره شد. این فهرست ها به شما کمک می کند تا دانشگاه هایی که زبان آن ها انگلیسی نیست را شناسایی کرده و آن را از دستور کار بعدی خود خارج کنید.

نکته ۳۱۸: پایگاه هایی مانند مطالعه در اروپا ۱ ، دانشگاه های اروپا ۲ ، منابع معتبر دیگری برای دسترسی به فهرست جامعی از هزاران دانشگاه در کشورهای اروپایی بر اساس طبقه بندی نام کشور می باشند.

شیوه‌های جستجوی بهترین دانشگاه ها در اینترنت

نکته ۳۱۹: استناد به این موضوع که فلان دوست یا عضوی از خانواده یا خویشاوندان دور و نزدیک شما در فلان دانشگاه اروپایی تحصیل می کند و رضایت همه جانبه دارد، تنها یکی از ده ها المانی است که می تواند شما را به انتخاب این دانشگاه ترغیب و تشویق کند. همواره المان های دیگر را در نظر بگیرید و قابلیت های فردی، علمی و تجربی خود را در کنار همه موضوعات در انتخاب یک دانشگاه یا کشور در نظر بگیرید و به جمع بندی نهایی برسید. به دنبال فرصت هایی باشید که بتواند بر اساس مقتضیات روحی و فردی و علمی شما، حداکثر اثربخشی و بازدهی را به ارمغان بیاورد. خواه در ژنو سویس باشد یا در کیف اکراین و یا آتن یونان.

نکته ۳۲۰: انجمن های اینترنتی زیادی درباره مشاوره جهت انتخاب دانشگاه یا رشته تحصیلی خاص در قاره اروپا وجود دارد که می تواند به عنوان ابزاری برای یافتن اطلاعات و تعامل با کاربران صاحب اطلاعات و تجربه، مفید باشد. همواره این پایگاه های اینترنتی را نیز در فرآیند انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی در نظر داشته باشید.

نکته ۳۲۱: در صورتی که انتخاب خود را محدود به یک کشور کردید، از فهرست مندرج در ویکی پدیا استفاده کنید و با بررسی پرتال دانشگاه های فهرست شده، به بررسی رشته و گرایش مد نظر خود بپردازید. از این طریق سریع تر به هدف می رسید و دیگر نیازی به جست و جو در موتورهای جست و جو گر فضول! نیست.

نکته ۳۲۲: قدمت یک دانشگاه و تاریخ تاسیس آن، دلیل ممتازی برای مطلوب بودن آن دانشگاه و قرار گرفتن آن در فهرست ده دانشگاه مورد نظر شما نیست. مثلا دانشگاه ورشو لهستان ۳ ، بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد، اما دانشگاه شناخته شده ای در زمینه های پزشکی، مهندسی و هنر در اروپا نیست. اما دانشگاه کارستاد سوئد ۴ که شاید کم تر از ۳۵ سال قدمت داشته باشد، یکی از مراکز ممتاز اروپا جهت تحصیل در زمینه صنعت خدمات ۵ می باشد. این گونه اطلاعات دقیق و تخصصی نیازمند حوصله و تامل می باشد که از طریق افراد با صلاحیت و زبده به دست می آید.

نکته ۳۲۳: یک دانشگاه ممکن است به هر قیمتی، مورد نظر و علاقه شما باشد و شما قید خیلی از المان ها را بخاطر ورود به این دانشگاه بزنید. اما باید به دو نکته مهم توجه کنید: یکی این که شاید در دانشگاه مورد نظر شما، زبان تحصیل و تدریس انگلیسی نباشد و دوم آن که شانس پذیرش شما در این دانشگاه کم باشد. بنابراین اگر به هر دلیلی قصد تحصیل در دانشکاه خاصی را دارید، باید حداقل از یکسال قبل به مطالعه بر روی نیازمندی های پذیرش و حداقل های لازم برای ورود به دانشگاه و رشته مورد نظر بپردازید.

نکته ۳۲۴: اگر به دنبال بورسیه تحصیلی در رشته ای خاص هستید، دانشگاه و کشور مقصد خاصی نباید مد نظر شما باشد. چرا که دیگر شما نیستید که دانشگاه و مکان تحصیل و تحقیق را انتخاب می کنید و باید بر اساس مقتضیات مکانی و زمانی اعلامی در مشخصات بورسیه، نسبت به پیگیری فرآیند پذیرش اقدام کنید.

نکته ۳۲۵: همواره بر اساس هدفی که در آینده دنبال می کنید، به جست وجو درباره دانشگاه و رشته مورد نظر در کشور یا کشور خاص بپردازید. بعضی ها فقط برای مطالعه درباره تاریخ هنر و موسیقی، به دنبال وین و میلان و فلورانس هستند و نه جای دیگر. برای علاقمندان به پتروشیمی نیز نروژ و فرانسه و انگلیس انتخاب اول و آخر است. حتی اگه فرصت های بهتری در سوئد و دانمارک و اسلوونی برایشان فراهم باشد.

نکته ۳۲۶: هیچ سایتی در اینترنت، فهرست جامعی از رشته ها و گرایش های تحصیلی را بر اساس نام دانشگاه و کشور مورد نظر طبقه بندی و ارائه نکرده است. مثلا نمی توانید فهرست کاملی از دانشگاه های ارائه کننده رشته مهندسی مکانیک با گرایش سیالات را در اروپا بیابید و اگر چنین فهرستی هم پیدا شود، قطعا کامل نخواهد بود. بنابراین در یافتن رشته و گرایش های مختلف، همواره از لیست دانشگاه ها بر اساس کشور مورد نظر استفاده کرده و سپس بر اساس موضوع کاری دانشگاه، به بررسی دپارتمان های مختلف آن بپردازید. مثلا دانشگاه سلطنتی فنی استکهلم ۶ ، اصلا رشته های پزشکی را تدریس نمی کند یا دانشگاه پورتو پرتغال ۷ ، رشته های هوا فضا ندارد. این اطلاعات را می توانید از سایت های عمومی و دائره المعارفی مانند ویکی پدیا پیدا کنید و وقت خود را برای جست وجوی بیش تر بر روی دانشگاه هایی که تخصص مورد نظر شما را ارائه نمی دهند، تلف نکنید.

نکته ۳۲۷: همه اطلاعات لازم و ضروری درباره رشته ها و گرایش های مختلف تحصیلی در یک دانشگاه، بر روی پرتال اینترنتی آن دردسترس علاقمندان نیست. برای کسب اطلاعات بیش تر بر اساس نیاز اطلاعاتی خود، با رئیس گروه یا مسئولان دپارتمان مربوطه تماس حاصل کرده و از آن ها برای ارسال فایل های الکترونیکی حاوی اطلاعات تکمیلی، مشورت کنید. مثلا این موضوع که کدام اساتید فلان درس را در فلان گرایش تدریس می کنند، از طریق جست وجو در سایت دانشگاه به آسانی قابل وصول نیست یا اصلا یافت نمیشود. گشته ایم ما... ! اما از آن جا که آن چه یافت نمیشود آنم آرزوست !، با تعامل با مسئولان دانشگاه اطلاعات مربوطه برای شما ارسال می شود. آگاهی از اطلاعات اساتید واحدهای مختلف، این فایده را برای شما خواهد داشت که بدانید در صورتی که در فلان رشته و گرایش پذیرفته شدید، در پلن درسی استاد مربوطه، چه کتاب ها و موضوعاتی برای تدریس مورد تاکید قرار می گیرد تا نسبت به آمادگی ابتدایی خود، قبل از عزیمت به دانشگاه اقدام کنید.

نکته ۳۲۸: اگر به دانشگاهی پست الکترونیک ارسال کردید و پاسخی دریافت نکردید ظرف یک هفته، حتما از کانال های دیگر مانند تلفن، ارسال نمابر و نامه نگاری مکتوب یا درخواست از دوستان و آشنایان برای پیگیری درخواست های خود به صورت حضوری، استفاده کنید. هیچ گاه خود را در تعامل با دانشگاه، معطل یک کانال ارتباطی نکنید.

نکته ۳۲۹: در موتورهای جست وجو برای کسب اطلاعات بهتر و دقیق تر درباره دانشگاه و رشته مورد نظر خود، همواره از کلید واژه ها ۸ ی مناسب و تخصصی استفاده کنید و بعضا، از گزینه های جست وجوی پیشرفته ۹ غافل نشوید. مثلا اگر می خواهید ببینید که درباره یک موضوع علمی در فلان دانشگاه، چه مقالاتی نوشته شده است یا چه ارائه هایی صورت گرفته است، با مراجعه به بخش جست وجوی پیشرفته موتورهای جست و جو ۱۰ ، گزینه جست وجو میان فایل های PDF -PPT را انتخاب کنید. اکنون تنها نتایجی نمایش داده می شود که در این دو قالب قرار گرفته باشد. بی شک، فایل های ارائه ۱۱ و مقالات منتشر شده نیز در این دو قالب در سایت های دانشگاهی منتشر می شوند.

نکته ۳۳۰: برای جست وجوی اطلاعات درباره موضوعی در یک دانشگاه، استفاده از موتور جست وجوی مستقر در پرتال دانشگاه مورد نظر نیز می تواند گزینه خوبی باشد. اما تنها یک گزینه از ده ها یا صدها گزینه ای است که شما می توانید در اختیار داشته باشید.

نکته ۳۳۱: در جست وجوی اطلاعات در سایت های دانشگاهی، همواره به تاریخ به روز رسانی صفحه و اطلاعات مندرج در آن توجه کنید و اعتبار آن را برای زمان حال یا آینده از مسئول صفحه یا سایت جویا شوید.

نکته ۳۳۲: اگر اطلاعات مندرج در سایت دانشگاه مورد نظر شما، نسخه انگلیسی ندارد، از سایت های ترجمه آنلاین برای ترجمه استفاده کنید یا مسئولان دانشگاه بخواهید نسخه انگلیسی زبان مطالبی که نیاز دارید را برای شما ارسال کنند. در صورتی که باز موفق نشدید، از دوستان یا دانشجویان فعال در آن دانشگاه بخواهید تا برگردان انگلیسی این اطلاعات را به شما ارائه کنند تا در تصمیم گیری های شما لحاظ شود.

نکته ۳۳۳: همواره در فرآیند جست و جوی دانشگاه برای رشته مورد علاقه خود در اروپا، به توانمندی و تاریخچه یک کشور نیز توجه کنید. مثلا اگر به دنبال تحصیل در رشته معماری یا طراحی داخلی ۱۲ در هر حوزه ای هستید، ایتالیا، اتریش و فرانسه میتواند انتخاب های خوبی برای شما باشد. اما فنلاند و ایرلند جنوبی، گزینه های خوبی برای تحصیل در این رشته ها نیستند. یا نروژ می تواند برای متقاضیان به تحصیل و تحقیق در حوزه نفت و پتروشیمی گزینه خوبی باشد، در حالی که پرتغال و مجارستان چنین ظرفیت هایی در این رشته ها کلا ندارند. یا خواندن دندانپزشکی در لهستان یا حقوق و علوم سیاسی در لیتوانی توصیه نمی شود. به هر حال ظرفیت های هر کشور در زمینه های صنعتی و علمی، می تواند نقش بسزایی در توسعه محیط های آکادمیک در فیلدهای مختلف داشته باشد که باید در تصمیم گیری نهایی شما این فاکتورها لحاظ شود. اکنون خیلی رسم شده است که ایرانیان، اسلواکی را برای تحصیل در رشته دندان پزشکی با هزینه های ارزان در دستور کار قرار میدهند. همواره، گفتار مربوط به ارزشیابی مدارک و دانشگاه های خارج از کشور را مطالعه کنید.

نکته ۳۳۴: هیچ کاه در جست وجوی دانشگاه و انتخاب کشور و رشته مورد نظر، تنها به فاکتور خارج رفتن و ورود به محیط جدید بسنده نکنید. همان طور که قبلا هم گفتیم، انتخابی که از روی آگاهی و برنامه ریزی منطقی و مستدل صورت نگرفته باشد، حتی اگر در بهترین کشور اروپا و بهترین دانشگاه هم باشید، شما را به مقصود نمی رساند. در انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر، به قابلیت های علمی و فردی، ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی خود و برنامه بلندمدتی که تبیین کردید تمرکز کنید تا انتخاب شما، بهترین انتخاب باشد. این موضوع برای متقاضیانی که برای نخستین بار وطن را ترک می کنند، جدی تر است. بنابراین جست و جوی دانشگاه و انتخاب آن، فقط گزینه ای نیست که از طریق جست وجوی اینترنتی و بررسی پرتال مربوطه حاصل شود، ملاحظات دیگری نیز باید در دستور کار شما قرار بگیرد.

این ویدئو را در زیر ببینید:



۱- http://www.studyineurope.eu

۲- http://www.universitiesineurope.org

۳- http://www.uw.edu.pl

۴- www.KAU.se

۵- Service industry

۶- www.kth.se

۷- Wwww.up.pt

۸- Key words

۹- Advanced search

۱۰- Search engine

۱۱- presentation

۱۲- Interior design
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      عالیه. واقعا عالی بود دستتون درد نکنه. خدا قوتتتتتتتتت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج