adexo3
۲۰۵۸۵۴
۲۱ نظر
۷۵۹۴
۲۱ نظر
۷۵۹۴
پ

مصطفی کمال پاشا که بود؟

مصطفی کمال پاشا (معروف به آتاتورک به‌معنای پدرِ تُرک) نظامی و دولت‌مرد و بنیان‌گذار جمهوری ترکیه بود. وی استعداد شگرفی در امور نظامی داشت.

برترین ها: مصطفی کمال پاشا (معروف به آتاتورک به‌معنای پدرِ تُرک) نظامی و دولت‌مرد و بنیان‌گذار جمهوری ترکیه بود. وی استعداد شگرفی در امور نظامی داشت، چنان‌که در نبرد چناق‌قلعه (۱۹۱۴) با شعار "Çanakkale dan geçilemez" یعنی «نمی‌توانید از چناق‌قلعه بگذرید»، با سپاهی کوچک در برابر تهاجم نیروی دریاییِ بریتانیا و فرانسه ایستاد و مانع تصرف استانبول شد.

مصطفی کمال پاشا که بود؟

زندگی‌نامه

او در ۱۹ می ۱۸۸۱ در شهر تسالونیکی، در شمال یونان فعلی، که در آن زمان جزئی از امپراتوری عثمانی بود، به‌دنیا آمد. در ابتدا وارد ارتش عثمانی شد و در طرابلس لیبی با ایتالیایی‌ها جنگید. آتاترک در دههٔ اول قرن بیستم به‌همراه گروهی از افسران ترک، که ترکان جوان نامیده شدند، پایه‌های اصلاحات در ارتش و دولت را به‌نفع ملی‌گراییِ ترک‌ها تثبیت کرد. در جنگ‌های بالکان به سِمَت فرماندهی رسید و در سال ۱۹۱۶ در تنگهٔ داردانل و شبه‌جزیرهٔ گالیپولی در برابر انگلیسی‌ها مقاومت کرد و مانع اشغال استانبول توسط نیروهای بریتانیا و متفقین در جنگ جهانی اول شد. او سپس در جبههٔ روس نبرد کرد.

در جنگ جهانی اول، دولت عثمانی شکست خورد و مناطق بسیاری در شمال آفریقا و حجاز، سوریه، عراق به دست کشورهای بریتانیا و فرانسه افتاد. قسمت‌هایی از اروپای خاوری نیز با حمایت فاتحان جنگ به استقلال رسیدند. در اواخر جنگ جهانی اول، ترکیه مورد هجوم فرانسه و ایتالیا از جنوب و یونان از شرق بود. آتاترک رهبری جنگ استقلال ترکیه را برعهده داشت. در پایان جنگ جهانی اول، مردم ترکیه از بی‌کفایتی خلیفه محمد ششم و نظام عثمانی به‌تنگ آمده‌بودند و آتاترک رهبری خیزش علیه خلافت و امپراتوری عثمانی را برعهده گرفت. در سال ۱۹۲۳ ترکیهٔ مدرن با نظام جمهوری توسط ملی‌گرایان و گروه‌های مبارزه علیه اشغال برپا شد. آتاترک از آن تاریخ تا زمان مرگش در سال ۱۹۳۸، رئیس‌جمهور ترکیه بود.

اقدامات آتاتورک

مصطفی کمال پاشا که بود؟
آتاتورک، پس از سخنرانی در سال ۱۹۲۵ میلادی

مبارزه در برابر روحانیون مبارز، کشف حجاب، و اجباری کردن پوشاک اروپایی از کارهای دیکتاتور مآبانه وی بود. او همچنین به سرکوب عشایر دست زد؛ ولی دیری نپایید که باور قلبیِ آتاترک به لزوم مدرنیزاسیون، سبب خشم روحانیون ترکیه شد و خشم روحانیون باعث بروز اعتراضاتی در برخی نقاط ترکیه شد (ازجملهٔ آنها می‌توان به قیام شیخ سعید در سال ۱۹۲۵ اشاره کرد که به‌دلیل لغو خلافت و مغایرت آن با اسلام به دیاربکر حمله کرده‌بود).همچنین، از دیگر اقدامات وی می‌توان به ترویج ملی‌گرایی ترک، جدا کردن دین از سیاست، قانونی کردن حق رأی زنان و تغییر خط عربی زبان ترکی به خط لاتین اشاره کرد.

مصطفی کمال پاشا که بود؟
دیدار رضاشاه با آتاتورک
در سفارش‌های آتاتورک به جوانان ترکیه آمده‌است:

".Bu Cumhuriyeti Biz Kurduk Onu Yaşatacak ve Yüceltecek Sizlersiniz" یعنی «این جمهوریت را ما (قوای ملی) بنا نهادیم؛ بقا و پیشرفت آن با شماست.»

یکی از اقدامات مهم و مؤثر آتاتورک، پایان دادن به دعوای مسلمانان و مسیحیان بوده و مسجد ایاصوفیه در آن روزها و پس از دستور آتاتورک برای همیشه به موزه تبدیل شد. نلسون ماندلا، قهرمان مبارزه با نژادپرستی، در سال ۱۹۹۲ به‌دلیل ظلم و ستم بر کردها در ترکیه، از پذیرش «جایزهٔ صلح آتاتورک» سر باز زد.

عصمت اینونو و آتاتورک

عصمت اینونو در زمان جنگ جهانی اول مقام سرگردی را در ارتش عثمانی دارا بود؛ پس از پیروزی‌های پیاپی، به درجهٔ ژنرالی ارتقاء یافت و با بنیان‌گذاری جمهوری ترکیه، مقام نخست‌وزیری را به‌دست‌آورد. وی سیاست‌مدار زیرکی بود و مغز اندیشمند آتاتورک به‌شمار می‌آمد و در زمان آتاتورک، بارها نخست وزیر شد و تا مرگ آتاتورک، ریاست دولت را برعهده داشت و کشور را به نام او اداره می‌کرد. اینونو، در زمان جنگ جهانی دوم، با توجه به وضع اقتصادیِ ترکیه، کشورش را از جنگ به‌دور نگاه داشت. بسیاری از ناظران می‌نویسند که وی به‌تنهایی در برابر سیاست‌مدارانی که طرف‌دار ورود به جنگ بودند می‌ایستاد و می‌گفت «باید صبر کرد تا نتیجهٔ جنگ مشخص شود. اگر پیروزی متحدین حتمی باشد، آن‌گاه وارد جنگ می‌شویم».

مصطفی کمال پاشا که بود؟
همسر آتاتورک

مرگ

کمال آتاتورک روز ۱۰ نوامبر سال ۱۹۳۸ میلادی درگذشت. آرامگاه او (معروف به آنیت کابیر) در شهر آنکارا قرار دارد. همه‌ساله ساعت ۹:۰۵ روز ۱۰ نوامبر، یک دقیقه مراسم سکوت به‌مناسبت درگذشت بنیان‌گذار ترکیهٔ نوین، مصطفی کمال آتاتورک، و به‌دنبال آن، به‌صدا درآمدن زنگ مدارس و آژیر پایگاه‌ها در ۹:۰۶ (لحظهٔ وفات وی) برگزار می‌شود.

مصطفی کمال پاشا که بود؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد از تبریز

      ممنون

    • بدون نام

      مرسی توضیحی بیطرفانه بود.

    • علی

      مکانی جنت اولسون.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تانری تمام غیرتلی تورکلره یار اولسون.

    • احمد

      خیلی ممنون که بیطرفانه واقعیات را نوشته اید.مرسی

    • بدون نام

      حالا اگه همین آقا ،یک ایرانی بود ،الان ترک ها شروع می کردن به فرستادن پیام های منفی پر از خشم و عصبانیت و حسادت .مثل همون پیام هایی که درباره ی کوروش می فرستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همچین آدم با جذبه و پرقدرت و با غیرتی فقط میتونه یک تورک باشه .نه ایرانی....

      • بدون نام

        کوروش ظالم و همجنس باز حسادت داره؟
        تو داری آتاتورک رو با کوروش افغانی مقایسه میکنی؟؟
        خیلی مضحکی

    • بابک اردبیلی

      به عنوان یک تورک همیشه بهش افتخار کردم.شخصیت بی نظیری داشته.واقعا باعث افتخاره ما تورکها و پدر معنوی ماست

    • بدون نام

      رسم الخط و دین و حجاب بانوان چیزی بوده که هزاران سال با مردم ترکیه عجین شده بوده و جزیی از هویت اونا بوده تغییر اجباریش ظلم بوده.این چیزا رو اگه با زور از مردم بگیری باعث بحران هویت میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زبان و هویت ترکی انقدر غنی هست که نمی تونه به این راحتی از بین بره.شما نگران زبان و فرهنگ خودت باش که خیلی به مراقبت نیاز داره.
        ترک ها هم هیچوقت دچار بحران هویت نمیشن چون هویتشون خیلی عمیق و کهن است

    • بدون نام

      آتا تورک از نسل چنگیز مغول کی هست اصلا

    • بدون نام

      چرا نظرات ما رو نمیذاری ؟؟؟
      یا اصلا نذار یا جرات داشته باش از هر دو بذار ،

    • بدون نام

      کی بود ؟؟؟
      دمدمی مزاجی مثل اردوغان .

    • بدون نام

      پیامهای هوادارانش که مثل چماق بدست هاست !

    • بدون نام

      ما ترکها همیشه به اتا ترک افتخار میکنیم وا و را از صمیم قلب میپرستیم

    • علی

      سلام نه آتاتورک مغول بوده و نه کورش افغانی
      هر دو باعث افتخار کشور خود و عامل پیشرفت بوده و نامشان در تاریخ ماندگار خواهد بود .
      ضمنا هم مغول محترم و هم افغان لطفا به چیزی که برای بدست آوردنش زحمت نکشیده اید افتخار نکنید .
      مرسی

    • محمد ایران

      سلام به همه آدمهای با استعداد هر جا که باشند خوبند قابل احترام هستند همچنین رضا شاه کبیر

    • ☆☆☆☆☆

      سلام.اگه مطالب بالا رو خونده باشید متوجه میشید تمام کارهایی که آتا تورک در ترکیه کرده(مبارزه با روحانیون، کشف حجاب، پوشش اروپایی و ..) رضا خان و پسرش نتونستن در ایران انجام بدن و نهادینه اش کنن.پس آدم کمی نبوده.

    • بدون نام

      داداش شما برین فرهنگ خودتون نجات بدید فرهنگ ما خیلی خیلی بهتر و عمیق تر فرهنگ شماست

    • کورد

      اتا تورک دولت عثمانی رو نابود کرده چون اون یه مرد خودخواه وبی دین بوده دران زمان دولت عثمانی یه دولت قدرتمند وبا دین بوده وهر کجارو تصرف میکرد انجارا با مساجد نقش میکرد مصطفی کمال پاشا با پشتیبانی دولت های ابر قدرت دولت عثمانی مسلمان رو نابود کرده و مانع پیشرفت مسلمانان شد دوستان عزیز لطفا قبیله بازی نکند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج