۲۱۲۳۷۲
۵۰۴۹
۵۰۴۹
پ

کارآفرینی دیجیتالی

معجزه شبکه های اجتماعی برای رشد استارتاپ ها

شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، یک قدرت بی همتا برای معرفی، تبلیغ و بازاریابی اینترنتی گسترده محصولات و خدمات در دهکده جهانی اینترنت هستند.

معجزه شبکه های اجتماعی برای رشد استارتاپ ها




برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای " کار آفرینی دیجیتالی "، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش " کار آفرینی دیجیتالی "، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در ۵ شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

معجزه شبکه های اجتماعی برای رشد استارتاپ ها

مجله خبری مشهور thenextweb، اخیرا در گزارشی به بررسی اهمیت شبکه های اجتماعی یا همان community های آنلاین در توسعه و گسترش فعالیت های شرکت های نوپا Start-Up پرداخته و پیشنهاداتی ارائه می کند.

شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، یک قدرت بی همتا برای معرفی، تبلیغ و بازاریابی اینترنتی گسترده محصولات و خدمات در دهکده جهانی اینترنت هستند. دهکده ای که بزودی بر اساس بررسی ها، به بیش از 3 میلیارد کاربر خواهد رسید و بزرگ ترین رسانه تاریخ بشر را هم چنان به سمت و سوی افق های متنوع و پر فرصتی سوق می دهد. شهروندان دنیای دیجیتال عصر ما، شهروندانی هستند باسواد و آنلاین که می توانند در قالب اجتماع های مجازی، کمپین های تبلیغاتی فوق العاده برای معرفی و تبلیغ جهانی محصولات و خدمات باشند. مجله خبری اینترنتی نکست وب، در گزارشی که اخیرا منتشر کرده است، به بررسی معجزه بزرگ کامیونیتی های دنیای وب در توسعه و رشد استارت آپ ها یا شرکت های نوپا پرداخته و پیشنهاداتی برای علاقمندان به این عرصه، ارائه کره است.

به گزارش سرویس دیجیتال پرتال برترین ها، متیو کلادر، محقق شبکه اینترنتی و تحلیلی نکست وب در جدیدترین گزارش خود با عنوان : چرا هر استارت آپی نیازمند یک جامعه مخاطبان برای توسعه خود هست، اهمیت روز افزون نقش شبکه های اجتماعی را در تقویت کسب و کارهای دیجیتالی مورد بررسی قرار داده است. وی در این گزارش، جامعه مخاطبان را برای یک شرکت نوپا (استارت آپ) همانند نقش بازاریابان غیر مستقیم یا influencer marketing می داند که می توانند ابزاری برای تبلیغ و معرفی گسترده یک محصول یا خدمت به طیف متنوعی از مخاطبان بالقوه یا بالفعل در سراسر جهان باشند. این گزارش، نقش شبکه های اجتماعی اینترنت مانند اینستاگرام و فیسبوک را در گسترش ظرفیت های اطلاع رسانی و بازاریابی غیر مستقیم شرکت های نوپا در عصر امروز مورد تاکید قرار داده و به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا واقعا همه استارت آپ، نیازمند جامعه مخاطبان مجازی برای توسعه کسب و کار خود هستند؟ نویسنده گزارش، پرسش خود را با پاسخ "بله" همراه کرده است و می کوشد تا دلایل خود را در این زمینه برای مخاطبان ارائه کند.

معجزه شبکه های اجتماعی برای رشد استارتاپ ها

ان چه مسلم است، نگاه به این موضوع می باشد که اگر مشتریان، واقعا به دنبال اطلاعات خوب هستند، بهترین مکان برای پیدا کردن چنین اطلاعاتی، ارتباط با مشتریان قبلی است. مشتریان قبلی، مصرف کننده گان با تجربه و با اطلاع هستند که بهترین اطلاعات را می توانند بدون هیچ تعطبی در اختیار مخاطبان جدید قرار دهند. اسکات کوک، از بزرگان کسب و کار جهان در عرصه اینترنت و از مدیران ارشد eBay و Procter & Gamble. و Intuit می گوید : یک برند، دیگر ان چیزی نیست که صاحبانش به مشتریان می گویند، یک برند در واقع چیزی هست که مشتریان به همدیگر می گویند. به عنوان یک نتیجه، نظرات همتا-همتا (یعنی دیدگاه های دیگر مشتریان به مشتریان جدید) که با عنوان peer-to-peer review شناخته می شود در کنار ابزار شبکه های اجتماعی یا social media و قدرت بازاریابی و تبلیغ دهان به دهان، همه این ها فرصت های جدیدی هستند که برای ظهور موفق و رشد شرکت های نوظهور در عصر دیجیتال، لازم است. همه این ها، از کمپین های تبلیغاتی هزینه بر و بی مصرف مهم تر است در واقع، جامعه بازی !، همه چیز است. . Community is everything.

موضوع ظهور بازاریابی تاثیرگذاران، مساله جدیدی در دنیای بازاریابی آنلاین است که مورد توجه قرار گرفته است. پرتال اسکای اورد skyword.com در اوریل ۲۰۱۴ میلادی، در گزارشی به افزایش تاثیر بازاریابی تاثیرگذاران یا Influence Marketing نوشته و مطالب خوبی را در این حوزه معرفی کرده است. این بهترین تعریف است :

Influencer marketing means a lot of different things to a lot of different people

بازاریابی تاثیرگذاران یعنی چیزهای مختلف بسیار برای شمار زیادی از افراد. شاید لینکدین و توییتر و اینستاگرام را بتوان ابزار خوبی برای تقویت بازاریابی تاثیرگذاران برای استارت آ پ ها دانست که مقالات زیادی در این عرصه بتوان مشاهده کرد.

معجزه شبکه های اجتماعی برای رشد استارتاپ ها

نتایج بررسی های شرکت مشاوره مک کنزی که نشریه فوربس ۲۰۱۴ در سپتامبر منتشر کرد نشان می دهد که اثربخشی بازاریابی دهان به دهان، بیش از ۲ برابر سیستم های تبلیغاتی سنتی مانند پوستر و بروشور و کاتالوگ و بیلبوردهای تبلیغاتی، تاثیر گذار است و از همه مهم تر، وفاداری بیشتر مشتریان را به همراه خواهد داشت. مطالعات انجام شده توسط Burst Media که در adweek.com در مارچ ۲۰۱۵ ارائه شد نشان داد که استراتژی بازاریابی تاثیر گذاران (مخاطب-مخاطب)، به ازای هر دلار سرمایه گذاری در این عرصه، ۶.۸۵ دلار بازدهی ایجاد کرده است.

معجزه شبکه های اجتماعی برای رشد استارتاپ ها

وبلاگ نویسی، تویتر، فیسبوک، پی اینترست Pinterest و اینستاگرام، ابزارهای مجازی جدیدی هستند که به شرکت ها و فعالان کسب و کار در دنیای امروز کمک می کند تا بتوانند قابلیت های بازاریابی خود را گسترش دهند. تراژدی لایک ها و فالوور ها که در فیسبوک و اینستاگرام، موج جدیدی را برای مخاطب پذیری فعالان کسب و کار و افراد حقیقی و حقوقی ایجاد کرده است، تاثیرگذاری زیادی در موفقیت کسب و کارها به ویژه شرکت های نوظهور داشته است.

معجزه شبکه های اجتماعی برای رشد استارتاپ ها

تبلیغات رسانه های مجازی، یک قدرت ممتاز برای معرفی و شناساندن ظرفیتهای یک کسب و کار به طیف گسترده ای از مخاطب است. شکی نیست که بازاریابی تاثیرگذاران بر مخاطبان در حال تبدیل شدن به بخش عظیمی از استراتژی کسب و کار در دنیای عصر دیجیتال است. در طی سال های اخیر، محتوای زیادی در این حوزه توسط محققان جامعه اطلاعاتی نوشته شده و منتشر شده است. اریک ساویتز، در مقاله که در سال ۲۰۱۲ در نشریه فوربس منتشر کرد، اظهار داشت که وقتی کاربران از طریق پوفایل های خود در شبکه های اجتماعی به سایت شما وارد می شوند، در واقع به شما اجازه می دهند که به اطلاعات هویتی و کلی ان ها دسترسی داشته باشید و این فرصت خوبی برای شناخت هویت و رفتار مصرف کنندگان آنلاین است.

لایک بازی فرصت آفرین!

در واقع، تعقیب کننده ها و لایک بازها، فرصت آفرین هستند. ان ها برای دیگر کاربران وب از طریق غیر مستقیم، فضایی برای آشنا شدن با محصولات، خدمات و حتی محتواهای تبلیغاتی را ایجاد می کنند که جالب توجه است. نظراتی که کاربران درباره محصولات و خمات ارائه شده در سایت آمازون، ایر بی ان بی و حتی علی بابا و ساند کلاد ارائه می کنند، نقش زیادی در جذب یا ترغیب دیگر مشتریان بالقوه برای استفاده از خدمات و محصولات این پرتال های مشهور دارد. وقتی شما درباره یک محصول یا خدمت در سایت آمازون، به نظرات دیگر استفاده کنندگان از ان موضوع، نگاه می کنید و به مرور مطالب و پیشنهادات ارائه شده می پردازید، در واقع نوع نگاه و حجم اطلاعاتی که دریافت می کنید افزایش می یابد و این در واقع نظرات مستقیم و بی سانسور ارائه شده توسط مشتریان محصول یا خدمت مورد نظر است که می تواند در رد یا حمایت از کیفیت و قابلیت های آن مورد باشد.

مجموعه این موارد، نظر شما را به خرید یا استفاده از محصول یا سرویس ارائه شده جلب می کند. مطالعات نشان می دهد که معمولا افراد (کاربران)، به محتوای ارائه شده در بخش نظرات و پیشنهادات توسط دیگر کاربران درباره محصولات و خدمات ارائه شده در سایت ها، اعتماد دارند و معمولا این محتواها، در تصمیم گیری نهایی ان ها نقش بسزایی ایفا می کند. در همه صنایع و حوزه ها،چنین امری صادق است و برایش مصداق های عینی وجود دارد.

کسب و کار مرور نظرات!

نظراتی که کاربران درباره جاذبه های گردشگری و مکان های گردشگری در سراسر دنیا در پرتال مشهور tripadvisor.com ارائه می کنند، بر اساس برخی تحقیقات، تاثیر بسیاری در تصمیم گیری گردشگران برای بازدید از فلان نقطه یا بنای تاریخی در فلان کشور دنیا دارد. هفته نامه بین المللی تراول(سفر)که در نشانی اینترنتی : travelweekly.com قرار دارد، ر اوت ۲۰۱۴ میلادی در مقاله ای، به تاثیر روز افزون این پرتال در تصمیم سازی برای مخاطبان و گردشگران جهت بازدید از نقاط گردشگری که توسط دیگر کاربران پیشنهاد شده است پرداخته که جالب توجه است. در واقع review sites یا پرتال های ارائه دهنده پیشنهادات آنلاین درباره محصولات و خدمات در اینترنت، فرصت آفرین هستند و در تصمیم سازی مخاطبان تاثیر گذار هستند. برخی از شرکت کننده کان در تحقیقات مربوط به بررسی نقش سایت های پیشنهاد دهنده گان انلاین یا مشاور های اینترنتی عقیده دارند که چنین محیط هایی بسیار تاثیر گذار و مهم هستند و از واژه very much influence استفاده می کنند.

معجزه شبکه های اجتماعی برای رشد استارتاپ ها

البته تاثیر محیط های مجازی در معرفی محصولات و خدمات دهان به دهان که عامل تبلیغات غیر مستقیم سیستم بازاریابی شرکت ها هستند، تنها به محتواهای متنی ختم نمی شود.

جوامع اینترنتی ویدئویی!

پرتال هایی مانند Periscope and Meerkat در واقع ابزارهایی برای بازاریابی از طریق فایل های ویدئویی آنلاین هستند. این پرتالها، در واقع ابزارهایی برای انتشار ویدئوهای تبلیغاتی اعم از افراد و کسب و کار ها در فضای اینترنت هستند که به معرفی محصولات و خدمات و انتشار نظرات و تحلیل افراد مختلف درباره کالا ها می پردازد. شعار پریسکوپ، در واقع این هست که دنیا را اطریق ویدئوهای دیگران دنبال کنید و نگاه کنید. یعنی دنیا از نگاه دیگران. همواره برای مردم کره زمین، دنبال کردن دنیا و جست و جوی موضوعات و مسائل مختلف از طریق نظرات و نگاه های دیگران، به خصوص متخصصان و افراد نخبه و مشهور، بسیار جالب توجه و جذاب بوده است. بازاریابی ویدئویی را شاید بتوان آینده بازاریابی دانست. این موضوعی است که سوال یک مقاله در پرتال اسکای ورد skyword.com را در ۹ آو.ریل ۲۰۱۵ تشکیل داد و به معرفی پرتال های ارائه دهنده خدمات مربوط به جوامع ویدئویی انلاین مانند http://wistia.com و screenr.com پرداخته است.

معجزه شبکه های اجتماعی برای رشد استارتاپ ها

بنابراین می توان گفت که بازاریابی اینترنتی و از طریق فایلهای ویدئویی خود ابزاری است اثربخش و مولد برای تبلیغ و معرفی فرصت هایی که کسب و کار ها ایجاد می کنند تا کاربران نظرات خود را مالتی مدیا گسترش داده و افراد گوناگونی را جذب کنند. شاید دلیلش ان باشد که کاربران، دوست دارند درباره یک برند یا محصول یا هر چیزی، توسط دوستان و اشنایان و محیط هایاجتماعی معمولی و غیر رسمی اطلاع کسب کنند تا سایت ها و بروشورهای رسمی و اگهی های تبلیغاتی رنگارنگ!

معجزه شبکه های اجتماعی برای رشد استارتاپ ها

سامانه بازاریابی اینترنتی و ویدئویی که توسط Kayvon Beykpour and Joe Bernstein برای انتشار ویدئویی نظرات کاربران درباره موضوعات مختلف راه اندازی شد، در سال ۲۰۱۴ میلادی به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار توسط توییتر خریدار شد. در واقع استارت آپ کوچک بیکوپر و برنشتاین، اکنون میلیون ها دلار قیمت و مخاطب دارد که برای شرکتها نیز، محیط مجازی خوبی برای گسترش سامانه بازاریابی تاثیرگذاران (نظرات کاربران به دیگران) می باشد. به استارت آپ های موبایل باید خیلی اهمیت داد چرا که سامانه هایی فعال و جدی برای توسعه ظرفیت های تبلیغاتی غیر مستقیم در محیط مجازی برای کاربران هستند و در نهایت، فرصت آفرینانی فوق العاده برای توسعه کسب و کارها به ویژه استارت آ پ ها. در واقع، خلق جوامعی از مصرف کننده گان consumer community، به ویژه برای کسب و کارهای آی تی مدار ICT-enabled business، ابزاری برای فرصت آفرینی برای کسب و کارها از طریق فضای دیجیتال است تا بتوانند کارآفرینی دیجیتالی خود را گسترش دهند.

ارتباطات فرهنگی جاویژه یا niche-culture-communication یعنی تعامل با جامعه مخاطبات هدف در بخش خاصی از بازار، از طریق سامانه های بازاریابی و تبلیغاتی موجود در سیستم ها و ابزار آی تی مانند چت روم ها و شبکه های اجتماعی امکان پذیر است که بحث مهمی در دنیای امروز بازاریابی به شمار می رود. این نوع بازاریابی، همواره بر "یک درصد مهم" یا cool one percent تمرکز دارد.

سخن آخر

این گزارش ها ما را به این نتایج رهنمون می کند که می توان به ان ها توجه کرد :

۱- بازاریابی از طریق فضای مجازی باید جدی گرفته شود.

۲- بازاریابی آنلاین، مهم ترین نوع بازاریابی می باشد که باید از طریق شبکه های اجتماعی پیگیری شود.

۳- بازاریابی تاثیرگذاران از طریق اینترنت بسیار مهم است و باید به نظرات مخاطبان توجه کرد.

۴- تحلیل نظرات مخاطبان در سایت بسیار مهم است و عاملی فرصت آفرین برای تحلیل رفتار مصرف کننده و دریافت نظرات مشتریان است.

۵- استارت آپ ها به خصوص در عرصه آی تی، باید به بازاریابی دهان به دهان و استفاده از ابزارهای اپلیکیشن های موبایل و شبکه های اجتماعی مجازی برای توسعه کسب و کار خود توجه ویژه کنند.

۶- شبکه های اجتماعی اینترنت، فرصت آفرین است و باید جدی گرفته شود و از پتانسیل های ان به خوبی استفاده کرد.

نگاهی به اهمیت influencer marketing



بازاریابی تاثیرگذاران از طریق شبکه های اجتماعی اینترنت


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج