۲۱۳۲۲
۳۲ نظر
۵۰۱۰
۳۲ نظر
۵۰۱۰
پ

تازه ترین رتبه بندی دانشگاه های مشهور دنیا

معتبرترین رتبه بندی دانشگاه های جهان کدام است که نظام های آموزشی به آن استناد می کنند؟ نظام رتبه بندی تایمز یکی از نظام هایی است که سالانه دانشگاه های جهان را ارزیابی و رتبه بندی می کند.

تازه ترین رتبه بندی دانشگاه های مشهور دنیا

هفت صبح: تا حالا این سوال برای شما پیش آمده که مشهورترین دانشگاه های دنیا کجا هستند؟ اصلا معتبرترین رتبه بندی دانشگاه های جهان کدام است که نظام های آموزشی به آن استناد می کنند؟ نظام رتبه بندی تایمز یکی از نظام هایی است که سالانه دانشگاه های جهان را ارزیابی و رتبه بندی می کند.

تازه ترین رتبه بندی دانشگاه های مشهور دنیا

در آخرین رتبه بندی تایمز در شاخص اشتهار و معروفیت دانشگاه های هاروارد، انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT)، کمبریج، استنفورد، برکلی و آکسفورد شش دانشگاه اول معروف دنیا معرفی شدند. از این شش دانشگاه چهار دانشگاه در ایالات متحده و دو دانشگاه دیگر در کشور انگلستان قرار دارند.

دیروز "دکتر جعفر مهراد"، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفت:«در بین معیارها و شاخص هایی که این نظام استفاده می کند و تا حدودی با معیارها و شاخص های سایر نظام های رتبه بندی متفاوت است، شاخص اشتهار یا معروفیت دانشگاه است. مجموع شاخص های مورد استفاده در نظام رتبه بندی تایمز ۱۳ شاخص است و شاخص اشتهار از مجموع ۱۰۰ امتیاز، در حوزه آموزش و پژوهش به ترتیب ۱۵ و ۱۹/۵ درصد را به خود اختصاص داده است.»

تازه ترین رتبه بندی دانشگاه های مشهور دنیا

آن طور که سرپرست پایشگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) توضیح داده:

«بعد از رتبه شش که مربوط به دانشگاه آکسفورد با امتیاز ۷۱/۲ است، یکباره امتیاز دانشگاه های بسیار معتبر جهان که همواره آنها را در صدر جداول رتبه بندی می بینیم، افت پیدا کرده و در محدوده امتیاز بین ۳۷/۹ تا ۲۹/۶ قرار می گیرند. این دانشگاه ها شامل پرینستون (رتبه ۷)، توکیو (رتبه ۸)، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (یو.سی.ال.ای) (رتبه ۹)، ییل (رتبه ۱۰) و انستیتو فناوری کالیفرنیا با رتبه ۱۱ هستند.»

به گفته مهراد بدین ترتیب در بین ۱۱ دانشگاه معتبر جهان که امتیاز بین ۱۰۰ تا ۲۹/۶ کسب کرده اند، تنها یک دانشگاه از قاره آسیا وجود دارد که آن نیز دانشگاه توکیو با امتیاز ۶/۳۵ است. پس از رتبه ۱۱، مجددا امتیاز تعدادی از دانشگاه های معتبر دیگر سقوط می کند، به طوری که این دانشگاه ها با رتبه های ۱۲ تا ۱۶ در دامنه امتیازی بین ۲۳/۲ تا ۲۰ قرار می گیرند. دانشگاه های میشیگان، امپریال کالج لندن، شیکاگو، کلمبیا، کرنل و تورنتو رتبه های ۱۲ تا ۱۶ را به دست آورده اند.
در فاصله بین رتبه های 18 تا 20، دانشگاه جانز هاپکینز با امتیاز 17/8، پنسیلوانیا با امتیاز 16/3 و دانشگاه کیوتو در ژاپن با امتیاز 15/9 مشاهده می شوند، خاطرنشان کرد:

«البته بعد از رتبه 20، نام بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان وجود دارد که عموم این دانشگاه ها از نظر علمی جایگاه ممتازی در جهان دارند. اما، آنچه مهم است و به خاطر آن اسامی دانشگاه های معتبر برشمرده شد، صرفا شهرت و اعتبار دانشگاه است که از منظر آموزشی و پژوهشی و بدون پرداختن به تعداد مقالات، استنادها، برندگان جوایز ملی و بین المللی، تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی بین المللی، نسبت استاد و دانشجو و... مورد توجه قرار گرفته است».
البته به گفته این مقام مسوول اندک بودن امتیاز این دانشگاه ها از اعتبار آنها نمی کاهد و این دانشگاه ها همچنان از جهات مختلف در گروه دانشگاه های برتر جهان قرار دارند.

در بین ۵۰ دانشگاهی که از نظر شهرت و معروفیت مشخص شده است، تنها هفت دانشگاه مربوط به قاره آسیا و اقیانوسیه است که این دانشگاه ها شامل دانشگاه کیوتو و توکیو در ژاپن، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه شینگ هوا و پکن در چین، دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه سیدنی در استرالیا هستند.


دانشگاه هایی که در کشور ما اعتبار ندارند

جالب است بدانید هر کشوری می تواند به سلیقه خود مدرک بعضی از دانشگاه های دنیا را قبول نداشته باشد. مثلا خیلی از دانش آموختگان ایرانی دانشگاه های نه چندان مشهور، وقتی به ایران برمی گردند، نمی توانند از مدرک شان استفاده کنند چون وزارت علوم ما سطح علمی آن دانشگاه را قبول ندارد. اینجاست که این رتبه بندی ها اهمیت پیدا می کند. همین دیروز مدیرکل امور دانش آموختگان وزارت علوم تحقیقت و فناوری اعلام کرد:«اعتبار 50 دانشگاه خارجی در این وزارتخانه رد شده است».

"محمدحسین مجلس آرا" گفته:«سال گذشته از میان مدارک ارسالی به اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، حدود 50 مدرک غیرمعتبر شناخته شد و مورد تایید قرار نگرفتند. مدارک غیرمعتبر، مدارکی است که دانشگاه های آنها در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم قرار ندارند.»

او در ادامه توضیح داده:«درباره مدارک دانشگاهی که برای تایید به وزارتخانه ارسال می شود، ابتدا بررسی می شود که آیا مدرک مربوطه در لیست دانشگاه های مورد تایید کشور مربوطه قرار دارد یا خیر. در صورتی که دانشگاه مذکور مورد تایید کشور اصلی نبود در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم نیز قرار نخواهد گرفت. اگر دانشگاه خارجی مورد تایید کشور خودش باشد، وزارت علوم نیز براساس استانداردهای خود دانشگاه مربوطه را مورد بررسی قرار می دهد که در صورت داشتن شرایط لازم، آن دانشگاه خارجی نیز به دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم اضافه می شود و در صورت نداشتن ضوابط لازم به عنوان دانشگاه های غیرمعتبر لحاظ خواهد شد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسعود محمدی

      باسلام.خواهش میکنم مطالبتون همیشه اب دیت باشه.مرسی

    • مسعود محمدی

      باسلام.خواهش میکنم مطالبتون همیشه اب دیت باشه.مرسی

    • بدون نام

      نگاه کنید کارمون به کجا رسیده که وزارت علوم دانشگاه های خارج رو قبول نداره...ها ها..هر چیزی هم که باشه از دانشگاه های ما بهترن.

      پاسخ ها

      • user

        سلام ، وزارت علوم ما دانشگاه هايي رو رد مي كنه معتبز نيس ، نه بركلي و هاروارد و ... . مثالش هم دانشگاه هاى كشور همسايموون كه شهر ي ك من توش زندگي مي كنم مرز ايرانه ، يعنى آذربايجان و ...

      • 123

        گل گفتی

    • بدون نام

      دانشگاهای ما خیلی عالیه حتما سطح علمی اونها رو قبول نداریم دیگه حتما ادم شاخ در میاره

    • Telesmic

      اینطور نیست که وزارت علوم یا وزارت بهداشت هر دانشگاهی رو رد بکنه، مثلا دیگه نمیاد مدرک دانشگاه هاروارد یا آکسفورد یا اصلا همین دانشگاههای ترکیه را قبول نکنه، یکسری دانشگاه هستند که اصلا قابل مقایسه با دانشگاه آزاد ما نیستند چه برسد به اینکه بخواهد مدرک هم بدهد و خودش رو با دانشگاه های ما برتر یا یکسان بداند، مثلا دانشگاههای کشور آذربایجان مورد تایید نیست، اصلا سواد علمی ندارند طوری که تمام بیمارانشون برای درمان به کشور ما میایند و اونجا اخیرا خوابگاه های دختر و پسر نیز یکی شده برای همین از نظر اخلاقی وزارت علوم دانشگاه های آذربایجان رو تایید نمیکنه! کشور ارمنستان هم قرار بود رد بشه حالا نمدونم رد شده یا نه! بالاخره دانشگاههای ما نیز کمتر از دانشگاه های خارجی ندارند دلیلش همین پیشرفتی هست که ما در کمترین زمان به دست آوردیم!

      پاسخ ها

      • رضا

        با سلام و درود فراوان .. واقعا من نمیدونم شما چقدر اطلاعات جامعی در مورد روند آموزشی در دنیا دارید ولی تا این حد خدمت شما باید عرض کنم که اگه شما تشریف ببرید و هیت علمی دانشگاه های پزشکی آذربایجان رو تحقیق بکنید ملاحضه میکنید که اساتید اونجا در سطح جهانی هستند و الان دانشگاه های آذربایجان عضو ثابت اتحادیه پزشکی اروپا هستند و از همه مهمتر اینکه خیلی از همین کتبی که ایران در بخش آناتومی داره تدریس میشه مال همین اساتید کشور همسایمون هست و اینکه از سال تاسیس اونا 98 سال هست که میگذره یعنی زمانی که ایران دانشگاهی نبود به هر حال باز هم کمی خودتون تحقیق کنید به همین نتیجه میرسید

    • محدثه

      سلام ممنون.
      میشه خواهش کنم هربار که اپ دیت میکنین بیاین و رشته های دانشگاهی ایرانو با 10 دانشگاه اول دنیا مقایسه کنین؟؟
      منظورم اینه مثلا من خودم شیمیستم
      بیاین و رشته شیمی کاربردی رو با شمی ام ای تی و جاها دیگه مقایسه کنین و کم و کاستی هایی که از سیستم یا از خوده دانشجوها دیده میشه رو بنویسین تا اینارو برطرف کنیم سطح علمی مون بره بالا...
      بازم تشکر

    • علی

      من دوست دارم در کشور المان دانشگاهمو تموم کنم ولی نمیدونم چه باید کرد.لطفا اگه میشه یه توضیح کامل بهم بدین.ممنون میشم

    • hsdn

      یکی ازدانشگاه هامون جزو 100تای برتردنیانیست اونوقت بجای اینکه بیان سطح دانشگاه هامون رو ببرن بالامیان بعضی ازدانشگاه های دیگه رو هم حذف میکنند

    • طیب

      این همه به دانشگاههای خودمون مینازیم پس رتبه این دانشگاهها چنده

      پاسخ ها

      • علی

        400

    • victoria

      سلام من دانشگاه تبريز حقوق ميخونم چطوري ميتونم برم دانشگاه هاي اروپايي؟اصلا ميشه؟يانه؟ خيلي ممنون اگه كمكم كنين

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه هر کشور حقوق خود را ندارد
        حقوق اروپا کاملا با ایران متفاوت است

    • علی

      فقط دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان نکا

      پاسخ ها

      • علی

        جنون ینی این ببینین!!!!

    • بدون نام

      سلام کی دیگه بره هاروارد یا دانشگاه تورنتو و ... دوباره میاد ایران فقط برای ملاقات های فامیلی یا... ممکن است بیاد ایران.

    • محسن

      سلام من دانش اموزم میخواستم ببینم اگه تو کنکور رتبه ی تک رقمی بیارم میتونم به صورت بورسیه وارد دانشگاه اکسفورد بشم?

    • رضا

      به نظر من سطح علمی دانشگاه و رتبه بندیش مهمه ولی از اون مهمتر خواستن و اراده و غرق شدن در علم است که به شکو فایی و موفقیت میانجامد.

    • بی نام

      دوستان همین کشور آذزبایجان نمیگم سطح دانشگاهاش از شزیف یا تهران ما بهتره ولی صددر صد از نمیدونم امیر کبیرو علم و صنعت و اینها خیلی بهتره وتنها بخاطر مسائلی غیر از مسائل علمی است که ایران اونهارو با شزایط خاص قبول میکنه.منبع دلیلم رتبه بندی کیو اس است که اونها هم دوتا دانشگاه دارن و ما هم دوتا داریم.شما فکر میکنین تو بیرون کشور کسی دانشگاههای مارو میشناسه چجوره.اصلا ایران و میشناسن چه برسه به دانشگاهامون.مطمئنا نه.

    • یه دانشجوی خارج از کشور

      بله دانشگاههای کشور ما خیلی دارای سطح علمی بالا و معتبرن, مثلا دانشگاه پیام نور دارجوزاباد سفلی معتبره اما دانشگاههای رومانی و یونان و اذربایجان و... معتبر نیست, بابا اینا همش مسخره بازیه, اگه از استادای دانشگاههای ازاد و پیام نور و سایر دانشگاهها البته بجز سراسری امتحان بگیرن خودشون نمیتونن تو درسی که تدریس میکنن نمره قبولی بگیرن

    • علی

      محجور

    • بدون نام

      دانشگاه های ایران خیلی مزخرف اند

    • معین

      ان شاا... امسال و سال دیگه رو خوب بخونم میرم یا اکسفورد یا استنفورد اگه برای چیزی تلاش کنی با توکل بر خدا بهش میرسی م هفت هشت سال دیگه ان شاالله پیام میدم اگه زنده بودم خدا کنه نت استنفورد یا اکسفورد قوی باشه

    • آرزو

      واقعا دانشگاه های ایران متعبرن من خودم دانشگاه شیراز درس میخونم واقعا خیلی سخت میگیرن ما باید هر جلسه بجز کتابای خودمون کتابای مرجع دیگه هم مطالعه کنیم

    • shayan

      سلام بهترین دانشگاه در ایران شریف هستش...شریف جز 700م دانشگاه برتر دنیاست!!!اما هاروارد 1!!!
      مسلما هاروارد بهتره
      من 4 سال دیگ کنکور دارم نفر 1 بشم میرم هاروارد من از الان روزی 8 ساعت درس میخونم....مطمعنم به هدفم میرسم

    • فاطـــfatemehـــمه

      سلام
      من سال 97 کنکور میدهم
      امیدوارم جای منو توی شریف نگیرن
      ان شاا... اگه خدا بخواد بعدش بورسیه بشم

    • homeira

      سلام,مگه رفتن به دانشگاه هارواردیااستنفوردالکیه شمااگه یه باردیگه بالای همین صفحه رونگاه کنین متوجه میشین چی میگم خودهمین چهارتادانشگاه برترجهان امتیازای بالایی دارن وبادانشگاه های بعدی خودشون اختلاف امتیازبالایی دارن من خودم اشخاصی رومیشناسم کلی تلاش کردن نتونستن برن هاروارداونم بارتبه های عالی ومقالات علمی بین المللی برای هاروارد بایدنابغه بودبااین حال میشه برای دانشگاه های سطح پایین ترتلاش کردوبه نتیجه رسید

    • elham

      به صراحت میتونم بگم انگیزه نود و نه و نیم درصداز دانش اموزان برای درس خوندن بورسیه شدن و رفتن به خارجه

    • ُSayednoorullah saad

      برترین دانشگاه های آسیا کدام ها اند

    • بی نام

      برتز بودن دانشگاههای ایران بخصوص اخیرا برای من یکی ثابت شد یه نمونه کوچکش موسسات و شرکتهایی که تحت حمایت خود دانشگاههای مثلا معتبر ایرانی مثل ....و صد البته وزارت علوم دارند برای درآمد بیشتر برای دانشجویان سمینارو پرووزال تهیه می کنند و بخود منم پیشنهاد شد ولی من قبول نکردم این یعنی خیانت به مردم و کشور و اعتبار علمی ایران بخاطر پووووول و یک نمونه دیگه اش تهیه و ارسال برخی مقالات علمی بجای بعضی دانشجویان و ....واقعا متاسفم برای آینده این مملکت و اینکه همین آقایون در وزارت علوم با این شرایط میان تعتبار علمی بقیه کشورها رو زیر سوال می برند !!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج