۲۱۸۵۲۲
۵۰۲۱
۵۰۲۱
پ

چكمه‌ها هم سبز مي‌شوند

با خرده‌ريزهاي ريز و درشت دور و برتان گل‌هاي خاص بسازيد، فقط كافي است جسور باشيد و از عجيب بودن نترسيد .

چكمه‌ها هم سبز مي‌شوند
مجله منزل - ایلیا کوشا: خرده‌ريزهاي دورريختني در هر خانه‌اي پیدا می‌شود، وسايلي كه نه كسي دلش مي‌آيد آنها را دور بريزد و نه آن‌قدر ارزش دارند كه حتي جايي در انباري براي‌شان دست و پا کرد. آبپاش‌هاي رنگ و رو رفته قديمي كه جاي‌شان را به تازه‌واردها داده‌اند، ظروف ذخيره چاي يا ماكاروني كه در آشپزخانه فقط جاگير هستند و نامتعارف و سبدهايي كه دل صاحب‌شان را زده‌اند و مدت‌هاست ديگر از كابينت‌ها بيرون نمي‌آيند. با يك ايده ساده مي‌توان هم اين خرده‌ريزهاي به درد نخور را دوباره به كار گرفت و هم از دست شلوغي كابينت‌ها و انباري خلاص شد. راهش ساده است. توي هر چيزي كه فكر كرديد مزاحم است، گل بكاريد. اصلا هم نگران نباشيد. اين روزها هر كار عجيبي شدني است.

چكمه‌ها هم سبز مي‌شوند

چكمه‌هاي خالي بدون گل كه اين روزها يكي از اسباب دكوراسيون داخلي خانه‌ها شده‌اند، چه برسد به چكمه‌هايي كه به جاي گلدان استفاده مي‌شوند و در بالكن و حياط يا حتي در آپارتمان‌ها به كار مي‌روند. چكمه‌هاي باغباني با طرح و رنگ‌هاي مختلف‌شان مي‌توانند گلدان‌های متفاوتي براي گل‌هاي شما باشند به‌خصوص اينكه اين گلدان‌هاي خاص مناسب همه جور گلي هستند؛ البته بيشتر به درد گل‌هايي با شاخه‌ها يا ريشه‌هاي بلند مي‌خورند. گل‌های شاخه كوتاه زياد داخل چكمه‌ها به چشم نمي‌آيند فقط كافي است يك جفت اين چكمه‌ها را تهيه و انتهاي آن را با وسيله نوك‌تيزی مانند مته و. . . چند بار سوراخ كنيد تا جريان آب باقيمانده گل خارج شود. بهتر است اول كار داخل چكمه مقداري شن يا ماسه بريزيد اين‌طوري هم چكمه سنگين مي‌شود و در باد و توفان معلق نمي‌شود و هم اينكه راه براي بيرون رفتن آب اضافي باز مي‌شود.

جاشكري يا سس‌خوري، فرقي ندارد. وسايلي كه اين روزها كمتر در خانه مورد استفاده مي‌گيرند. مگر در مواقعی که مهمان‌هاي رسمي و خاصی در راه باشند. وگرنه خانواده كه دور هم جمع باشند به سبك و سياقي راحت شكر و سس را سر سفره‌ها مي‌آورند.

چكمه‌ها هم سبز مي‌شوند

اگر روزي احساس كرديد از اين دو وسيله با شكل قايقي‌شان خسته شده‌ايد لطفا آنها را با ترفندي كه ديگران نفهمند نشكنيد. بياييد از آنها گلدان‌هايي مينياتوري درست كنيد. فقط يادتان باشد هر گلي را در اين گلدان‌هاي خاص نمي‌توانيد بكاريد چراكه عمق كمي دارند و به درد گل‌هايي با ريشه‌هاي بسيار كوتاه مي‌گردند. مناسب‌ترين گل‌ها براي اين گلدان‌ها، گل‌هاي آبدار و گوشتي مانند گونه‌هاي مختلف آلوئه‌ورا، شمشيري‌ها، كراسولا و هاورتياست.

از اين به بعد ماهيتابه‌های تفلون ريز و درشتي كه ديگر لايه تفلون‌شان را از دست داده‌اند، كنار نگذاريد. با تابه‌هاي چدني دسته سوخته هم كمي مهربان‌تر باشيد. شايد اين لوازم به ظاهر منفور خانه كه راه خلاصي براي‌شان نداريد، روزي براي گل‌هاي دوست‌داشتني‌تان به درد بخورند. شما مي‌توانيد از ماهیتابه‌هاي قديمي و رنگ و رو رفته خانه يك گلدان زيبا بسازيد. اين وسط قالب‌هاي كيك صبحانه حتي از تابه‌ها هم بهتر هستند.

چكمه‌ها هم سبز مي‌شوند

براي اينكه در مقايسه با تابه‌ها كه عمق كمي دارند، مرتفع‌تر بوده و به درد گل‌هاي علفي يا آبشاري مي‌خورند. تنها كار لازم ايجاد چند روزنه كوچك به وسيله دستگاه دريل در كف آنهاست. براي اينكه ظاهر قالب كيك يا تابه‌تان كمي قديمي‌تر و شبيه به گلدان‌هاي حلبي روستايي‌ها شود، فقط كافي است مدتي آنها را در فضاي بيرون بگذاريد. در مدت كوتاهي نم هوا و خاك كار خودش را مي‌كند.

استفاده از وسايل باغباني براي تبديل شدن به گلدان مد تازه اين روزهاست به‌خصوص براي آنهايي كه گلدان‌ها را در بالكن‌ها رديف مي‌كنند يا حياطي با انواع و اقسام گل‌هاي چيده شده روي نرده‌ها و پله‌ها دارند، يك آبپاش ساده و رنگي براي جا دادن گل‌ها مي‌تواند ايده خوبي باشد. مي‌توان براي زيباتر كردن فضاي حياط يا بالكن انواع و اقسام اين آبپاش‌ها در اندازه‌هاي مختلف و رنگ‌هاي متفاوت را تهيه كرد و رديف كنار هم قرار داد.

چكمه‌ها هم سبز مي‌شوند

آبپاش‌ها اين روزها بهترين گلدان براي گل‌های شمعداني هستند؛ البته بنفشه و پامچال هم داخل آبپاش بد نيستند فقط بايد حتما حواس‌تان به شيار ته آبپاش باشد وگرنه خيلي زود گل‌ها از فرط آب اضافي ته گلدان آبپاشي از بين مي‌روند.

از اين به بعد تفاله‌گيرهاي خانه را دور نريزيد. اين تفاله‌گيرها و آبكش‌هاي كوچك مي‌توانند بهترين و البته يكي از خاص‌ترين گلدان‌هاي دنيا باشند. تفاله‌گيرها به خاطر حجم زياد سوراخ‌هاي يك‌دست براي تبديل شدن به يگ گلدان سالم، مناسب هستند فقط بايد قبل از ريختن خاك داخل آنها مقداري خزه اسفاگنوم بريزيد.

چكمه‌ها هم سبز مي‌شوند

اين خزه‌ها كه ظاهري شبيه خاك دارند، باعث جذب آب بيشتر براي گياهاني كه بايد در بستر شن يا ماسه قرار بگيرند، مي‌شوند. اين خزه‌ها اگر ته آبكش ريخته نشوند خاك گلدان از سوراخ‌ها بيرون می‌ریزد يا با هر بار آب دادن گل‌ها كلا همه شان شسته می‌شود. گلدان‌هاي آبكشي را مي‌توان براي تزئين كناره‌هاي پنجره آشپزخانه استفاده كرد. گلداني خاص و مفيد!

شايد همه ما در خانه‌هاي‌مان حداقل يكي از اين قوري‌ها را داشته باشيم؛ يادگارهايي از دوران مادربزرگ‌ها با ترك‌هاي چسبانده شده كه هنوز رد چسب و جاي شكستگي روي‌شان به خوبي پيداست؛ قوري‌هايي با گل‌هاي رز قديمي يا طرح گل گندمي و حتي ناصرالدين شاهي.

چكمه‌ها هم سبز مي‌شوند

حتي اگر اين يادگارها را نداشته باشيم حداقل يك قوري بدون در كه داريم. از آنهايي كه درش يك روز ناغافل شكسته و حالا نمي‌دانيم با خودش كه زماني علاقه زيادي به آن داشتيم، چه كنيم. راه‌حل ساده است؛ قوري‌هاي دوست‌داشتني از كارافتاده‌تان را گلدان كنيد. اين گلدان‌هاي عجيب كه اين روزها طرفداران زيادي هم دارند به درد گل‌هايي با برگ‌هايي ظريف و ريز مي‌خورند؛ مانند گل‌هاي پرسياوشان مويي و سرخس‌ها.
قديم‌ترها خيلي‌ها از ظرف‌هاي خالي شيرخشك براي ريختن خرده‌ريزهاي آشپزخانه استفاده مي‌كردند. خيلي‌ها هم اين ظرف‌هاي دوست‌داشتني را براي جا دادن غلات و بنشن‌شان به كار مي‌بردند. در شهرهاي شمالي هم از اين قوطي‌هاي شيرخشك به عنوان گلدان استفاده مي‌كردند. براي اينكه آن زمان هم شيرخشك كالاي لوكسي به حساب مي‌آمد و داشتن ظرفش نوعي افتخار بود و هم اينكه ظرف‌هاي ذخيره‌سازي آشپزخانه مانند امروز اين‌قدر زياد و متنوع نبود.

چكمه‌ها هم سبز مي‌شوند

اين روزها دوباره ظرف‌هاي شيرخشك با اينكه ديگر كالاي لوكسي نيستند به خانه‌ها آمده‌اند؛ آن هم به عنوان گلدان. باقي ظرف‌هاي خواروبار و بنشن خانه‌ها هم اين تغيير كاربري را دارند؛ تبديل شدن به گلدان! (جاي آرد، قوطي‌هاي چيني يا فلزي قند و شكر و چاي.) اينها همه اگر روزي دل‌تان را زد، بهترين گزينه‌ها براي جادادن گل‌هاي خانه هستند به‌خصوص اگر از فلز يك‌دست باشند و با نوشته‌هاي خاص آرد و شكر؛ آن وقت جان مي‌دهند براي تزئين يك آشپزخانه متفاوت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج