۲۳۱۲۵
۱۳۷ نظر
۵۷۲۲
۱۳۷ نظر
۵۷۲۲
پ

دروغ هایی که باورشان کرده ایم

نمونه های خیالپردازی درباره ایران باستان

ساختن سندهای جعلی و رواج اطلاعات اشتباه، نه تنها کمکی به حس میهن پرستی نمی کند که اتفاقا برعکس،اعتمادش به اصل تاریخ را هم از دست می دهد.ما اینجا پنج نمونه را که در فضای اینترنتی بیشتر شایع است. انتخاب کرده ایم.

نمونه های خیالپردازی درباره ایران باستان

همشهری جوان: معمولا کشورها و اقوامی که تاریخ کم و هویت تازه ای دارند، برای خودشان تاریخ و پیشینه فرهنگی می سازند و دست به جعل سند یا مصادره مفاخر دیگران به نفع خودشان می زنند.

اما عجیب اینکه در سال های اخیر، برخی دوستداران ایران باستان هم دارند همین روش را ادامه می دهند. کاری که شبیه به آن جوکی است که طرف می گفت توی شهرشان میراث باستانی ندارند اما مهندس ها مشغول کارند و به زودی چند نمونه از آن را می سازند. تاریخ باستانی ما موجود و مستند است و بیشتر نیاز به «شناختن» دارد. نه «ساختن».

ساختن سندهای جعلی و رواج اطلاعات اشتباه، نه تنها کمکی به حس میهن پرستی نمی کند که اتفاقا برعکس، وقتی مخاطب متوجه دروغ بودن اطلاعات می شود، اعتمادش به اصل تاریخ را هم از دست می دهد. از این قبیل کارهای به ظاهر خیرخواهانه اما با تاثیر سوء فراوان است. ما اینجا پنج نمونه را که در فضای اینترنتی بیشتر شایع است. انتخاب کرده ایم. خودتان بگردید، نمونه های دیگرش را هم خواهید دید.

نمونه های خیالپردازی درباره ایران باستان

دروغ اول

جملات ساختگی برای کوروش

احتمالا شما هم جملات زیر را در فضاهای اینترنتی یا پیامکی دیده یا خوانده اید:

*دستانی که کمک می کنند پاک ترند از دستانی که رو به آسمان دعا می کنند (کوروش کبیر)

*فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خاک بسپارند تا اجزاء بدنم ذرات خاک ایران را تشکیل دهد. (کوروش)

باز در تمام منابع دست اول چنین جملاتی دیده نمی شود. عجیب تر اینکه در میان کلمات قصار که بگردیم، جملاتی شبیه به اینها پیدا می کنیم که مال آدم های دیگری هستند. مثلا رابرت گرین اینرسول (۱۸۹۹-۱۸۳۳) وکیل و خطیب آمریکایی جمله ای دارد بسیار شبیه به جمله اول (The hands that help are holier than the lips that pray) جمله دوم هم احتمالا برداشتی از وصیت برتراند راسل، فیلسوف معروف باشد که وقتی در ۱۹۷۰ در ۹۸ سالگی جان داد، وصیت کرد خاکسترش را در کوه های ولز پخش کنند. عبارت ویکیپدیای انگلیسی در این باره را بخوانید:

Ruseell died of influenza on ۲ February ۱۹۷۰ at his home, Plas Penrhyn, in Merionethshire, Wales His body was cremated in Colwyn Bay on ۵ February ۱۹۷۰. In accordance With his will there was no religious ceremony; his ashes were scattered over the Welsh mountains Later year

نمونه های خیالپردازی درباره ایران باستان


دروغ دوم

روز جهانی کوروش

پنج سال پیش در وبلاگ ها و سایت های ایرانی موجی به راه افتاد که سازمان ملل متحد روز 29 اکتبر / 7 آبان را «روز جهانی کوروش» با «روز جهانی حقوق بشر کوروش» یا چیزی شبیه به این نامگذاری کرده است. این تاریخ از محاسبه ای می آمد که در سایت ویکیپدیا برای ورود کوروش به شهر بابل انجام داده و تاریخ این رویداد را 29 اکتبر 539 ق.م دانسته است. این تاریخ البته مبنای دقیقی ندارد و باتوتجه به منابع موجود تعیینش ممکن نیست (استاد احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی»اش تاریخی دقیق وقایع بسیاری را محاسبه کرده، ولی برای این مناسبت تاریخی نیاورده.)

اما جز مساله تاریخ، یک نکته دیگر هم بود: اینکه اصلا سازمان ملل چنین تصمیمی نگرفته بود و در هیچ یک از اسناد و تقویم های رسمی سازمان از چنین مناسبتی نامی نبود. تنها نسبتی که کوروش با سازمان ملل دارد، این است که یک کپی از منشور کوروش در ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک هست. این منشور در فضای بین تالار اصلی شورای امنیت و تالار قیمومت جا دارد؛ جایی که نمونه هایی از آثار فرهنگی کشورهای دیگر هم نگهداری می شود. همان موقع معلوم شد که خبر این نامگذاری جعلی است، اما هنوز هم برخی وبلاگ ها، روز 7 آبان را به نام کوروش به هم تبریک می گویند!

نمونه های خیالپردازی درباره ایران باستان


دروغ سوم

وصیتنامه کوروش

از کوروش هخامنشی، فقط دو متن به جا مانده که آنها هم به قطع و یقین، نوشته خودش نیست و در بهترین حالت او دیکته کرده و دیگران نوشته اند. اولی که معروفتر هم هست، منشوری است که بعد از فتح بابل نوشته شده. به جز این، هیچ متن دیگری به خود کوروش منسوب نیست؛ ازجمله سه متن متفاوتی که به نام وصیتنامه کوروش می شود توی اینترنت پیدا کرد. معمولاهیچ کس نیازی ندیده تا در کنار این متن ها توضیح بدهد. اصل این متنها در اصل به چه زبانی و در کجا نوشته شده؟ الان در کجا نگاهداری می شود؟ توسط چه کسی به فارسی برگردانده شده؟ قسمت های ازبین رفته یا آسیب دیده متن کدام ها بوده اند؟ سرترجمه کدام واژه ها اختلاف نظر وجود دارد؟ چرا هیچ کدام از دانشمندان ایران شناس چنین متنی را گزارش نکرده اند؟ و اصلا چرا وصیتنامه یک نفر، سه متن کاملا متفاوت دارد؟

یک روایت از وصیت نامه کوروش با این عبارت شروع می شود: «ای پروردگار بزرگ، خداوند نیاکان من، ای آفتاب و ای خدایان، این قربانی ها را از من بپذیرید و سپاس ونیایش مرا نیز...» (معلوم نیست بالاخره کوروش یکتاپرست بود؟ خورشید را می پرستید؟ یا چند خدا را؟) با ذکر اینکه کشورش در آسیا سربلند کرده ادامه پیدا می کند (واژه «آسیا» اصطلاحی است که فقط یونانی ها به کار می بردند) توصیه هایی به کمبوجیه دارد، این نصیحت که انسان فقط تن خاکی نیست و در نتیجه «ای فرزندان، پس از خدا بترسید و هرگز در پندار و گفتار و رفتار به راه گناه نروید» و با این جمله تمام می شود که: «اگر بخواهید دشمنان خود را خوار کنید، با دوستان خویش خوبی کنید.»

نسخه دوم وصیت، خلاصه همان متن اول است، بدون اشاره به خدا یا خدایان نسخه سوم هم با این عبارت شروع می شود: «اینک که من از دنیا می روم، بیست و پنج کشور جزو امپراتوری ایران است و در تمامی این کشورها پول ایران رواج دارد و ایرانیان در آن کشورها دارای احترام هستند...» (متن از همین اول خنده دار است. در زمان کوروش که هیچ، حتی در زمان داریوش که امپراتوری را به فرم کاملش رساند، پول های متفاوت در امپراتوری رایج بود.) بعد با توصیه هایی درباره رعایت حال رعیت و بی وفایی دنیا ادامه پیدا می کند و به خواست او برای حفر کانال سوئز می رسد (از همین جا معلوم می شود که حتی همین متن تقلبی برای داریوش بوده، نه کوروش!) و با این جمله ختم می شود: «اینک بروید و مرا تنها بگذارید زیرا احساس می کنم مرگم نزدیک شده است.» (یادآور آن شعر معروف مولانا: «رو سر بنه به بالین، تنها مرا رها کن...»)

نمونه های خیالپردازی درباره ایران باستان


دروغ چهارم

ترجمه جعلی از منشور حقوق بشر کوروش

در 130 سالی که از کشف استوانه گلی کوروش در فتح بابل گذشته است، دانشمندان مختلفی متن میخی آن را ترجمه کرده اند با جستجو در اینترنت می توانید نمونه این فعالیت های علمی را پیدا بکنید، اما همین جست و جوی اینترنتی نکات دیگری را هم نشان می دهد. ازجمله یک نوشته ساختگی که برخی وبلاگ ها آن را به نام منشور کوروش جا زده اند. این متن با عبارت «اینک که به یاری مزدا تاج سلطنت ایران و بابل و کشورهای جهان اربعه را به سر گذاشته ام...» شروع می شود و با متنی کاملا متفاوت از منشور کوروش ادامه پیدا می کند.

به گفته یکی از باستان شناس ها، همین عبارت «به یاری مزدا» در اول متن، نشان می دهد که متن جعلی است. چون کوروش در منشور حقوق بشرش، اسم خدایان مردم بابل یعنی «مردوک» و «نبو» را هم می آورد و از آنها با احترام حرف می زند. اما توی این متن جدید، ما کوروشی داریم که در فکر تحمیل خدای خودش به ملل دیگر است.

بعضی وبلاگ ها برای مستند نشان دادن نوشته شان، آن را «برگرفته از کتاب سرزمین جاوید، اثر موله و فلد» اعلام کرده اند. کتاب «سرزمین جاوید» نوشته مشترک رومن گریشمن، ارنست امیل هرتسفلد (نه «فلد»)، ماژیران موله است و توسط ذبیح الله منصوری ترجمه شده. اصلا چنین متنی هم ندارد!




دروغ پنجم

وصیت نامه داریوش

برای داریوش کبیر هم مثل کوروش وصیت نامه هایی ساخته شده که متن هیچ کدامش در بین کتیبه های خود او یا منابع کهن نیست معمولا متن این وصیت نامه ها با گلچینی از کتبیه های متعدد داریوش همراه است، ولی برای یک نمونه اش (همان که در بالا دیدید همزمان به کوروش هم منتسب است) همین میزان زحمت هم کشیده نشده و متنی کاملا امروزی برای یک پادشاه ۲۵ قرن قبل تدارک دیده شده!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • amir

      من اغلب اينارو مي دونستم اما به هرکي ميگفتم مزمت مي شدم دم شما گرم که حرف دلمو زدبن

    • افشین

      از کجا به این نتایج رسیدند! از کجا مشخص میشه دروغ اولی برعکس نباشه! هزاران سال پیش با 200 سال قبل مقایسه شده! مطلب جالبی بود ولی درستی یا نادرستیش به این سادگی ها هم نیست...

    • مرتضي

      با عرض سلام. متاسفانه در سالهاي اخير بعضي ها دنبال خراب كردن وجهه هخامنشيان بودن. اولن اميدوارم شما جز آنها نباشين. دوما اگر دلسوزانه گفتيد بهتر بود شما مستند دلايلتونو مي آوردين.

    • محسن

      دم شما گرم عالی بود
      یه سریا فقط یاد گرفتن بگن هخامنشی در حالی که هیچی از تاریخ نمیدونن فقط هر چی بهشون بگن تکرار میکنن
      تا چند سال پیش چون آمریکا میگفت آمریکا خوبه همه پرچم آمریکا رو سینشون بود حالا که آمریکا میگه هخامنشی خوبه همه فروهر رو سینشونه در حالی از هیچ کدوم سر در نیوردن
      بعد میان اسلام و با ایران مقایسه میکنن یعنی دین و با ملیت قیاس میکنن به جای اینکه بیان اسلام و بعد زرتشت مقایسه کنن که قیاس نکرده معلومه کی حق رو میگه
      یه سریا میگن زرتشت بهترین دینه چون گفته کردار نیک پندار نیک گفتار نیک!
      خب این که فقط حرف زرتشت نیست میلیونها نفر دیگه دیگه هم همین حرف و زدن خب بریم پیرو اونا بشیم پس
      در حالی که اسلام حتی برای خواب و خوراک بشر هم همه دستورات و داده یعنی وارد ریز ترین نکات زندگی هم شده که انسان هیچ وقت لنگ نمونه اما کیه که عمل کنه...

      پاسخ ها

      • ehsan komeili

        movafegham. bale. ehtemalan zire sare rahim m" hast"

      • فوق لیسانس تاریخ

        چرااینقدر دروغ میگی آمریکا آگه ازهخامنشیان تعریف میکنه پس چرا اجازه ی ساخته شدن فیلم کوروش روندادپس چرافیلم 300 روبرضدهخامنشیان ساخت

      • فوق لیسانس تاریخ

        بعدشم چراازپیامبری که دشمنشن یک فیلم بسیارخوب به نفعش ساخت درحالی که اجازه ی ساخته شدن فیلم کوروش رو که دوستشن نداد

      • فوق لیسانس تاریخ

        بعدشم میشه بگی اون1000000نفرکین

      • بدون نام

        از تاریخ خودت هیچی نمیدونی

      • بدون نام

        تاریخ از نظر شما توهمات اخوندیه
        نه آثار باستانی ونوشته های هرودوت و کتزیاس

    • زی زی

      أحسنت آقا محسن أحسنت.خیلی خوشم اومد حقا شیر مادرت حلالت.
      من انقد بااین متنا ی دروغی روبرو شدم تابلو هستن که دروغن مثلا یکیش این بود(تقریبا)که
      (دقیق یادم نیست متاسفانه) محرم باش و مواظب باش چرا که بایک نقطه مجرم میشوی
      (شرمنده اگه مثه خودش نشد ولی دقیقا همین دوواژه توش بود.) یکی نیست بگه کلمه محرم و مجرم مال زبان فارسی اونم این زمانه.اونموقه فارسی که نبوده هیچ میخی بوده.پایینش باغرور نوشته بود کورش کبیر.آدم شاخدر میاره

      پاسخ ها

      • یاور

        زمان کوروش پارسی خطش میخی بود ولی همه ی کلماتش پارسی بود ولی الان۳۰کلمات غربیها که هیچ خطمون هم خط اون تازی های سوسمارخوره

    • نسيم

      برو بابا !!

    • نسيم

      اسم كوروش در قرآن ذكر شده لااقل واسه ايران و تاريخش احترام قائل نيستي واسه قرآن احترام قائل باش!!!وقتي سند نداري پس حرف مفت هم نزن!!!! آتيش درونتون رو نشون ميديد اينطوري !!

      پاسخ ها

      • واقعبین

        کجای قرآن اسم کوروش هست؟؟؟ اصلا قران رو خوندی این همه تعصب واسه چیه معلومه دنبال حقیقت نیستی واسه من حقیقت از همه چیز مهمتره

      • حافظ خخخخخ

        میشه بگید دقیقا کجای قرااااااان؟
        آخه بوووووووق واسه چی اینقدر خودتو به نفهمی میزنی؟
        بابا یه افتخار دیگه واس خودت ردیف کن.
        خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
        .
        به عقیده بنده حقیر کوروش حتی وجود خارجی هم ندارد.
        .
        آخه دوستان مگه مسلمان نیستید؟
        چرا کسی رو الگوی خودتون قرار میدید که یکی از خونخار ترین و کثیف ترین موجود روی زمین بوده است؟
        .
        بیایید کمی منقی باشیم

      • بدون نام

        کجا ذکر شده

      • زرتشتی

        من زرتشتیم وبه خاطرهمین که مسلمان نیستم کوروش رو دوست دارم واز محمد بدم میاد

      • بی دین

        من که مسلمان نیستم پس کوروش بزرگ رو الگوی خودم قرار میدم

      • بدون نام

        حافظ احمق آخر نفهمیدیم کوروش وجود نداشته یا وجود داشته و خونریز بوده

    • امــــــــــــــــــــــــیر

      اصلا گیریم که این جمله ها دروغ باشه،ما ایرانی هستیم و باید بنیان گذار کشورمونو همیشه یاد کنیم،در ضمن شما فکر کردی این همه جمله و حدیث که از زبون پیامبرا و اماما میگن راسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا ما ایرانی ها اینقدر عرب پرستیم؟؟؟؟؟تازشم 7 ابان روز جهانی کوروش هستش،چرا این روزو توی تقویم ما ایـــــــــــــرانی ها درج نکردن؟؟؟چرا حد اقل یه کوچه تو کشور ما به اسم کوروش نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا حد اقل یه فیلم برای کوروش نساختن؟؟؟؟؟؟؟؟و خیلی چرا های دیگه،،،اگه ما ایرانیا به تاریخ کشورمون اهمیت ندیم دیگه کی اهمیت میده؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی بی سوادی و خیلی متعصب .. ی زمانی می گفتن شعر سعدی روی سردر سازمان ملل هست.. الان هم میگی 7 آبان روز جهانییییییییی کوروش

      • فوق لیسانس تاریخ

        بی سواد تویی که می ری پیش آخوند ها وهرچی میگن رومیای اینجا می گی وهرچی مخالفت بود رو بی سواد خطاب می کنی

    • Amir

      داداش من ،ممكنه يه سرى از حرفات درست باشه،
      اما دارى مى گى وقتى ما تاريخ و آثارى به اين واظهى داريم،
      عزيز من ، همين شما هستيد كه تاريخ كشورو نابود كرديد،
      تخت جمشيد خراب شد اما بيخيال بوديد،
      مهم نيست كه نظر منو بذاريد پخش شه يا نه،
      فقط خواستم بگم كه وطن فروش نباش

    • اسی

      اگر علم در ثریا باشد مردانی از پارس به آن دست خواهند یافت(محمد ص)- افتخار میکنم خونم خون آریایی هست افتخار میکنم نژادم هخامنشی هست افتخار میکنم از نسل آریوبرزنم و افتخار میکنم دینم دین اسلام هست . آقای محترم دروغ هاتو بذار واسه خودت به درد خودت میخوره توهین نکن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو مطمئنی قوم آریا به ایران امده ؟ تو مطمئنی که کلمه اریا رو هیتلر اولین بار نگفته

    • اسی

      اخه زی زی محترم این کلماتی که تومیگی اینطورترجمه شدن به زبون اصلی نیستن که .هرکی هرچی میگه شماتکرارنکنید.

    • اکبر

      اون اسی یا امثال اسی به دقت گوش کنن. وقتی صحبت از برتر بودن میشه میگن ما آریایی و از نسل هخامنشیان هستیم، انگار اون زمان همه مردم از نسل کوروش هستن. اسی جان از کجا معلوم که شما از نسل کوروش هستی؟ شاید نسبت برسه به یک برده در زمان هخامنشیان!!! و نکته دوم اینکه همین امثال اسی جون وقتی میخوان اسلام رو بکوبن میگن عربها مگه کم به ما تجاوز کردن! یا به وقت مظلوم نمایی میگن اسکندر،مغولها،ترکها،روسیه،انگلستان و... طی دوره های مختلف به ایران حمله کردن و...!!! حالا خودتون بگید امثال اسی جون چه جوری آریایی مونده و چه جوری فهمیده که از نسل کوروش هست؟؟؟!!! کوروش بزرگ هست ولی نمدونم چه اصراریه که هی به نافش حرفهای دروغ ببندیم. مثل جملات قصار! کمی مطالعه هم بد نیست. حداقل تاریخ تمدن ویل دورانت رو بخونیم ببینیم کوروش کی بود. با تشکر از همه دوستان.

      پاسخ ها

      • سامان

        اولن درزمان هخامنشیان برده داری نمیشددومن آنهایی که میگی درست ولی بیشترین ضرررا اعراب به ایران زدندوهمه ی آنها از
        یاران پیامبر اسلام بوده اندتقریبا میشه گفت که60درصدجنایات جنگی درایران توسط اعراب انجام شدو25درصدهم مغول و10درصداسکندرو5درصدغیره مانندانگلیس وعراق وروس ودیگری کشورهایی که ایران با آنها جنگ داشت

    • بدون نام

      متاسفم واستون

    • آریایی

      آخه چطوری تو داری میگی منشوری که جلو چشممونه)چقدر هم که هست تو انگلستانه( اشتباه هست و چرت و پرته
      آخه مگه خودت میتونی اون رو ترجمه کنی که میگی غلط هست
      دوما ما کلی کتیبه از هخامنشیان داشتیم که به لطف مردم گلمون چون طلا یا نقره بودن فروخته شدن
      هر چی باشه من کلی مطلب راجب هخامنشیان با مدرک و سند دارم

    • آغا اوغلو

      بنده نیز قبلا یکی از طرفداران پروپاقرص اما نادان چرندیات پهلویان درارتباط باکوروش بودم ‘ اما بمرور زمان وبا مطالعه کتب مختلف اما بیطرف دریافتم که مطالب مندرج در باره کوروش بی اساس وفاقد ارزش تاریخی است وبتعبیری اینگونه مطالب ازطرف دربار پهلویان با زوز وپول بوجود آمده است وبهیجوجه دارای اصالت و واقعیت تاریخی نمیشود۰ ثانیا گیرم که توطعه های ناسیونالیستی پهلویان بدون ایراد واشکال باشد چی رو میخواهید ثابت کنید
      بنده تقاضا دارم یه نگاهی هم به کتاب ۱۲قرن سکوت ناصرپور پیرار بندازید ضمن کسب اطلاعات گرانقدر وبدوراز هرگونه تعصب اظهار نظر فرمایید۰

      پاسخ ها

      • جیحون

        به جرات ناصر پور پیرار مظلومترین و بزرگترین تاریخ دان ایرانه هیچ کسی تا الان نتوانسته حتی پس از وفات این دانشمند بزرگ پاسخ کتب قدرتمند و کاملا بیطرف مرحوم رو بده اگر نگرشش غلطه پس پاسخ بدن.

      • فوق لیسانس تاریخ

        پورپیراری یک دیوانه ی بی سواد بود که فقط حدفش نابودی تاریخ کشورمان بود
        ازخمینی هم برای این کار میلیاردی پول می گرفت
        حتی آدم های عادی هم متوجه شده اند پورپیراری یک بی سواد بود اما شما نفهمیدی
        چون می گویند دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید

      • بدون نام

        اینهمه تاریخ دان معتبر باسواد ایرانی و غیر ایرانی راجب کوروش بزرگ نظرداده اند آنوقت تو چسبیدی به بی سوادی چون پورپیراری چون نظرش متفاوت است
        اگه اینطوریه من هم میگم قوم قوریش از آمیزش یک سگ با یک شتر به وجود آمده است وتوباید حرف من رو باور کنی چون نظر من متفاوت است

      • بدون نام

        اخه اقای بوووووق پورپیراری دیپلم هم نداشت
        هر خری تا حالا فهمیده پورپیراری بی سواد بود ولی تو نفهمیدی
        چون تو از خر هم کمتری
        بله آدم متعصب وطن فروش هزاران مرتبه از خر هم کمتر است
        پورپیراری می گفت که مقبره ی کوروش در پنجاه سال اخیر ساخته شده در مورد تخت جمشید هم همین نظر رو داد آورد

      • اریایی

        جیحونه کثیف تو برای دادن نظر های ایرانستیزانه تو این سایت ساعتی از اون آخوند های سست عنصر عیاش وطن فروش پول می گیری
        همان پول هایی را از مردم بدبخت اقتلاص می کنند را به تو دست مزد می دهند
        ای دزد کثیف پول مردم رو بهشون پس بده

      • بدون نام

        جیحون پورپیراری کجای نظراش بی طرف بود

        شما کل منطقتون همینه

        یا عقاید منو می پذیری یا باید بمیری

    • بدون نام

      شما که دم از حقیقت میزنی اصلا اسلام واسا فقط عربستان نازل شد نه کشورهای دیگه با خود قران هم برات ثابت میکنم ولی چه فایده نادان را از هر کجا نوشتم همون نادان بود شما نه میدونی ایران چیه نه میدونید اسلام چیه

      پاسخ ها

      • جیحون

        بلدی از رو قرآن وخوانی کنی؟؟تفسیر و ترجمه پیشکش بعداً ثابت کن قرآن برا عربستانه

    • اسلام

      کوروش فقط یه دروغگوئه
      ولی متاسفانه خیلیا باورش دارن این موضوع خیلی عذابم میده نامزدم قبولش داره

      پاسخ ها

      • یاور

        کوروش راسته وانسان بزرگی هم بود و این امام زمان شما سوسمار خور ها داروغه و تاریخ هم این تاییدکرده

      • ایرانی

        مردک احمق کوروش مشهور ترین ومعتبرترین شاه شرق ازنظرتاریخی هست

      • فوق لیسانس تاریخ

        با اجازت این قرآن شما‌ ازنظرتاریخی ۹۹درصدش افسانه و داستان هست

      • فوق لیسانس تاریخ

        دلیلت چیه وقتی مدرک نداری

      • فوق لیسانس تاریخ

        اگه کوروش نبودپس اون منشورو کی نوشت
        اون کسی که هرودوت اسمشو برده کیه
        اون کوروش که ابوریحان میگه کوروش که همان کی خسرو است کیه
        اون کوروشی که به عقیده ی علامه طباطبایی ذوالقرنین است کیه
        پاسارگاد قبرکیه
        اون سنگ نگاره ی مردبالدار کیه واون نوشته های روش به خط میخی چین


        چطور کوروش رو قبول نداری ولی قبول داری حبیب ابن مظاهر قبل از مرگ به اسبش چی گفت
        چطور زبون اسبی رو میفهمی ولی زبان انسان رو نمی فهمی
        من به این نتیجه رسیدم که تو یک اسب پیری نه یک انسان

        پس بهتر با اسب همبسترشی

      • بدون نام

        بچه بسیجی وطن فروش بی شعور
        اینهمه اثارباستانی از کوروش بزرگ پیدا کرده اند
        و اینهمه تاریخ دان ایرانی و غیر ایرانی راجب کوروش بزرگ نظرداده اند
        آنوقت تو می گی دروغه چون فردوسی هیچ چیز در مورد کوروش بزرگ نگفت
        اگه اینطوریه من هم میگم امام زمان وجود نداره چون قرآن راجبش هیچ چیز نگفته
        وهیچ کس اون رو ندیده جز چهار نفر که ادعا کرده اند
        تا قبل از صفویه هم هیچ حدیثی در موردش نبود

        اخه یکم دست از تعصب بردار و کمی فکر کن حسن عسگری از14سالگی زندان بود تا آخر عمرش در سن 18سالگی
        ازدواج مجاز برای پسر هم 15سالگیه
        تنها در یک حالت می توان گفت حسن عسگری بچه داشته
        که اون بچه ی نامشروع اش بوده

      • یارسان

        مولای شما علی هم نزد پیامبر اکرم (ص)بسیار پست و فرو مایه است
        مقام او نزدخداوند از سگ اصحاب کهف هم کمتر است
        آن حیوان شهوتران سه روز بعد از مرگ فاطمه ازدواج کرد
        (اما مقام ذوالقرنین (ع
        آنقدر نزد خداوند بالاست که او را هم سطح پیامبران قرار داده

      • اریایی

        یعنی اینهمه تاریخ دان معتبر باسواد ایرانی و خارجی و آثار باستانی همگی دروغ می‌گویند و توی وطن فروش بی اصالت بی سواد راست می گویی
        راستی نامزد وطن پرستت رو حق نداری بدی دست زاعران عراقی تبرکش بکنند

      • بدون نام

        شما در حالی که تو عمرتون یک کتاب تاریخی نخواندید میگید کوروش دروغه یعنی شما حرفتون از هزاران سند ایرانی و مصری و بابلی و عبری و یونانی معتبر تره
        شما برای فهمیدن همه چیز فقط بلدید به کتاب های مذهبی و حرف آخوند ها مراجعه کنید

        برای زمین شناسی میگید چون قرآن گفته زمین گسترده ی پس حتماً گسترده ی نه گرد وهمه ی دانشمندان دروغ می گویند
        و برای تاریخ هم میگید چون حسین الله کرم گفته کوروش وجود ندارد پس حتماً وجود ندارد و همه ی تاریخ دانان دروغ می‌گویند

    • حافظ خخخخخ

      به عقیده بنده حقیر کوروش حتی وجود خارجی هم ندارد.
      .
      آخه دوستان مگه مسلمان نیستید؟
      چرا کسی رو الگوی خودتون قرار میدید که یکی از خونخار ترین و کثیف ترین موجود روی زمین بوده است؟

      پاسخ ها

      • یاور

        امام علی یکی ازخونخوارترین آدم های ولی کوروش رو همه ی منابع تاریخی تایید کردند که شاهی خردمندبود و با مردم سرزمین هایی که فتح میکرد به خوبی رفتارمی کرد اما امام علی بادست خودش۳۰۰۰ایرانی روگردنزد

      • واقع بین

        اگه وجود نداشته پس از کجا می دو نی خونخوار بوده

      • واقع بین

        ضاهرا شما مثل قرآنی که حرف قبلیت یادت میره
        قران ی جا میگه اجباری در دین نیست
        ی جاهم میگه کافران باید تکه تکه شوند

      • اریایی

        بی پدر مادر
        کثیف ترین موجودات روی بشر همین مسلمانان تروریست هستند

    • بدون نام

      شما حمتون فقط میگید چشم بسته و گوش بسته یکی کلا نفی و اون یکی قبول تا کسی خودش رو نشناسه هیچ چیو نمیشناسه

    • رضا

      این هایی که هی دم از کوروش و آریایی میزنن و متعصبانه طرفداری میکنند .منظوری ندارند جز اینکه مثلا ما برتریم .طبق گفته خودشان که میگن ارزش انسانها به کردار نیک آنهاست .نه به قوم و این چیزها .پس چطور میخوان بگن که ما برتریم .آیا این نشانه ی آشکاری از یه عده کله پوک متعصب نیست که چشم آنها بر حقیقت بسته میشود و چشم بسته بلغور میکنند؟%

    • وحیده

      برو بابا.شماها یاد گرفتید که با نظر مردم مخالف باشید.کورش قبل از پیامبر یکتا پرست بود.اسمش تو قرآن اومده.اما اسم علی تو قرآن نیومده.البته واسه شماهایی که قران رو قبول دارید میگم.وگرنه من نیاز ندارم به اون جمله های عربی نگاه کنم که همش میگه جنگ کنید.کوروش بزرگ بود هست و خواهد ماند.چشم دشمناش کور

      پاسخ ها

      • جیحون

        کجای قرآن اسم کوروش اومده؟؟چرت وپرتا رو از کجا میارید مال قاطی شدن فاز صنعتی و گیاهیه

      • بدون نام

        از منشور کوروش حقوق بشر حاصل شد

        از قرآن قتل عام و غارت تجاوز

      • سامان

        جیحون
        تو علامه طباطبایی رو قبول نداری

    • بدون نام

      کوروش بزرگ نمایی بیش نیست
      انصافا چقدر تاریخ خوندید؟؟؟هیچ میدونید پادشاه قبل کوروش چی بود؟؟؟وسعت امپراطوریش چقدر بود؟؟؟
      کوروش 30 سال حکومت کرد فقط..مگه میشه تو 30 سال 25 تا کشور رو فتح کرد؟؟جنگ صلیبی بیشتر از 100 سال طول کشید.احمقانه هستش باور کنید تو 30 سال حکومت 1 به 25 رو فتح کرده باشه
      درضمن روز بین المللی کوروش هم نیست و فقط تو ایران هستش..
      یکم تاریخ بخونید متوجه خیلی چیز ها میشید
      خود 30 سال حکومت.. نصف تخیلات طرفدارای کوروش رو به باد میده
      تعصب رو بیخیال بشید بگید خودتون چی دارید از خودتون ^_^

      پاسخ ها

      • یاور

        این احمقانه نیست که امام زمان با۳۱۴ یار و یک شمشیر و یک اسب میخوا دنیا روبگیره‌و حملات اتمی آمریکا رو هم تحمل کنه

      • فوق لیسانس تاریخ

        من تاریخ خواندم وهمه ی. چیز هایی که درباره ی کوروش میگن واقعیت داره

    • سیامک

      کاش کمی به فکر خرافات ۱۵۰۰ ساله اخیر بودید

    • ناصر

      بیچاره کوروش دو چیز از اهورا خواست. پرهیز از دروغگویی ملت پارس و دیگری باران به جای خشکسالی.متاسفانه هر دو اینها نه تنها مستجاب نشد بلکه بر عکس هم شد.این است ملتی که کوروش خان بر جا گذاشته است و اهورا نکهبانش بوده است.

      پاسخ ها

      • 28

        منبع مطالبتون لطفا

    • بدون نام

      استوانه کوروش و بخونید ببینید داره درمورد اهورا حرف میزنه یا با مردوک،بلع،نبو برو خط 7،9،10،19،22،32استوانه رو بخون.بعدشم مگه چنگیزخان مغول تو مغولستان محبوب نیس همون غارتگر ،اسکندر کبیر هنوزم تو اروپا محبوب عمومی که با همراه به ایران مردم رو بد بخت کرد

    • مانا

      واقها براتون متاسفم که کوروش کبیر رو این طوری خطاب کردید.شما ایرانی واقعی نیستید.شعورتونو نشون دادین

    • کاظم

      دوست عزیزبی سواد،پادشاهی بنام کورش وجودنداشته وندارد، دوما کبیریک واژه تازی است وچنانکه کورش نامی هم بوده.بکاربردن کبیردرکنارنام کورش.نشانه بی سوادی وبی خردی ونافهمی توست

      پاسخ ها

      • یاور

        اگه همین طوری الکی میگی کوروش وجود نداشته من هم همینطوری میگم محمدعلی وجودنداشتن

      • فوق لیسانس تاریخ

        آقای کاضم احمق ۱۰۰درصدمتمعنم تو فقط در اندازه ی دیپلم سوادداری و یک بسیجی‌ هستی و هرچی که آخوند های عرب پرست به تو میگن تو باور میکنی معتبر ترین منابع درباره ی کوروش بزرگ عبارتندازمنابع ایرانی مانند سنگ نبشته های درون پاسارگاد و منابع عبری وبابلی (مانندمنشور کوروش
        که نویسنده ی بیسوادان این مقاله اون روجعلی میدونه و منابع عبری خوانند عهد عتیق

      • فوق لیسانس تاریخ

        ماسه دسته منبع داریم که وجودآورده رو تایید میکنه آنها عبارتند از
        منابع ایرانی مانند کتیبه های درون پاسارگاد
        منابع عبری وبابلی مانندعهدعتیق ومنشور کوروش که نویسنده ی بیسواد این‌مقاله اون رو جعلی میدونه
        منابع یونانی ورومی مانندتاریخ های هرودوت وکتزیاس

      • بدون نام

        بی شرف
        خودت بی سوادی بچه بسیجی متعصب مفت خور عیاش دروغ گو

      • زرتشتی

        به اهورا قسم توهین به ادیان دیگر و نابودی تاریخ کشورمان خدمت به دین نیست

      • Xxx

        بی سواد تویی که حرف هزاران تاریخدان و هزاران آثار تاریخی رو قبول نداری آنوقت حرف ی آخوندی مثل حسین الله کرم
        رو که میگه کوروش وجود ندارد رو قبول داری

        برای ما ادعای باسوادی نکن تو ی متعصب پست بی مقداری بیش
        نیستی و وقتی ی چیز رو می شنوی برات مهم نیست راسته یا نه برات مهمه چه کسی این حرف رو می زنه

    • آقای x

      دلم به حال مردم کشور ایران میسوزه که میرن مطالبی رو که داره به تاریخشون لطمه وارد میکنه رو میخونن که تاریخ چند صد سالشون رو بر باد بدن . اگه کوروش وجود نداشت پس کی سلسله ماد رو از بین برد و هخامنشیان رو تاسیس کرد به بابل و لیدی حمله کرد و اونجا رو تصرف کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟
      الان که مثلا پیش خودتون میگید کوروش خیالیه به جز اینکه به تاریخ کشور خودتون لطمه وارد کردین و تفکرات یه عده از مردم که مطالعه کمی دارند رو خدشه دار کردین دیگه مطلبتون چه پیامدی داشت .
      بزرگترین مدرکتون هم اینه که شاعران برن از شاه ان زمان تو شعراشون استفاده کنن ؟ شاعر ایران همون حافظی که نصف شعراش عربیه و فرهنگ خودشو باخته ؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      حالم بد شد کاش نظرات این پست می بستید انقدر ابراز فضل نمی کردن

    • محمود

      امام حسین دارو ندارشو فدای قرآن کتاب خدا بهترین هدایت گر بشرکرد. تا انسانها به بیراهه نرن ..اگر امام حسین جونشو فدا نمیکرد مردم با خرافات و تقلید و الگوهای نادرست از شخصیت ها .پادشاهانشون به بیراهه میرفتند....کوروش پادشاه ما بود ولی الگوی خوبی برای مسلمانان نیست...خدا آخر عاقبت مارو بخیر کنه

      پاسخ ها

      • ایرانی

        امام حسین عامل خرافات درایران شد

      • فوق لیسانس تاریخ

        با اجازت بخاطر همین کتاب داره سرهزاران کودک بی گناه بریده میشه

      • بدون نام

        این کتاب داره نسل بشررو ازبین میبره

    • bidary khamoosh

      نفهمیدم یعنی شما بزرگی کوروش بزرگ روتکذیب می کنید

    • president سرور

      سلام،،، واقعا ممنونم ،فوق‌العاده است،، خیلیییی زحمت کشیدین، اما متاسفانه فقط تونستم از عکساش استفاده کنم ، عکسای بیشتری بذارید ک بتونم کل اتاقمو پر کنم از عکسای پادشاه،، و هر روز عکس پروفایلمو با عکساش عوض کنم،، سپاس از همه

      پاسخ ها

      • اریایی

        معلومه ازاین مقاله ی دروغ وعرب پرستانه فقط میشه ازعکساش استفاده کرد

    • آراز

      سلام و ممنون از مطالب خوبتون...
      بیایین هرچیزی رو که بما دیکته کردن چشم‌بسته قبول نکنیم حداقل نه رد کنیم نه قبول کنیم .. بنظرم مطمئن بشیم بعد..
      برخی مسائل خواه ناخواه به سیاسی بازی کشیده میشن..
      تاریخی که درباره کوروش بما دیکته شد رو چقدر تحقیق کردیم دربارش؟! کسی منکر تاریخ کشورش نیست.. بالاخره ما یه تاریخی داریم که جالبتر اینکه خودمون تاریخ خودمونو نمیدونیم و اجنویا برامون گفتن و نوشتن !!
      زمان پهلوی خیلی هزینه و تلاش شد برای جایگزینی نماد های ملی بجای نمادهای مذهبی مردم.. مثل کوروش.. کوروشی که اگر تااین حد که میگن بزرگ‌بود پس چرا هیییچ اثر تاریخی ازش وجود نداره؟ کتیبه؟ کیا تحقیق کردن که کتیبه متعلق به کوروش بوده؟ کدومتون مطمئنید که اصلا ترجمش همونیه که گفتن؟؟ اصلا چه کسی واقعا کاوش کرده که این لوح واقعا تاریخیه؟؟!!
      کوروشی که قبل از پهلویا کسی نه مشناختتش نه اسمی ازش بود که یهو اومد توی کتب مدارس و دانشگاهی!!!
      دوستی که گفت نژاد آریایی! واقعا چطور به خودشون قبولوندن که نژادشون آریایی؟ اصلا تابحال شده تحقیق کنید که اصلا نژادی بنام آریایی وجود داره یا نه؟ آریایی ها در واقع یه قوم بودن نه یه نژاد که از شمال وارد ایران شدن( حالا گیریم که این حقیقت داره)
      اصلا بحث نژاد تو کشورهای پیشرفته دیگه پوسیده.. همه از نژادپرستی متنفرن...
      یه تمدنی برامون بازگو کردن ۲۵۰۰ ساله.. خب کوزه شرابی که توی شهر سولدوز آزربایجان کشف شد قدمت ۷۰۰۰ سال داره از آسمون افتاده ؟؟ بیایین تعصب رو کنار بگذاریم و با چشم حقایق به مساعل نگاه کنیم نه از روی احساس.. اگر واقعا هست با تمام وجود به داشته هامون فخر کنیم ولی اگز نداریم سر خودمون و نسل های بعدی مون کلاه نذاریم...
      ضمنا اینکه چی بودم شرط نیست این شرطه که چی هستم!!!
      حرف برای گفتن زیاده... موفق و پیروز باشید
      تخت جمشید خرابه ای بیش نبود که زمان پهلوی زنده شد!

      پاسخ ها

      • حقیقت

        منم کوروش شاه شاهان شاه جهان شاه انشان شاه ایران شاه بابل شاه سومر و اکد شاه چهار گوشه ی جهان ارتش من به آرامی وارد بابل شدند نگذاشتم رنج و آزاری بر مردم این شهر واین سرزمین وارد آید من برده داری را بر انداختم به بدبختی های آنان پایان بخشیدم در دین برای آنها سخت‌گیری نکردم هرکسی را در پرستش خدای خود آزاد گذاشتم. منشور کوروش

        زن ناقصلاعقل و ناقص العرث است. نهج‌البلاغه خطبه ی 80

      • فوق لیسانس تاریخ

        !!!!!!!!!!!!!!!کوروش رو تا قبل از پهلوی کسی نمیشناخت

        (.کوروش که همان کیخسرو است آثارالباقیه ابو ریحان بیرونی )

    • عباس

      سلام
      اولا يك سوال
      چرا هر وقت از کوروش یاد می شود در مقابل عرب و مسمانان توهین و نفرت انگیز می شوند؟ مگر با کوروش چه کار کردند در زمان کوروش دین اسلام نبود اگر دین اسلام را قبول ندارید دین دیگری را اختیار کنید آقا دین اسلام زوری نیست
      ثانیا عرب وقتی ایران را فتح کردند در ایران نماندند و فقط دین اسلام را تبلیغ کردند و بخاطر همین زبان فارسی در آن کلمات عربی وارد شد ولی به عربی تبدیل نشد مثل اهل مصر که زبان آنها قبطی بود و یا عراق سریانی بود بخاطر اینکه عرب در آن زمان در این کشورها و این شهرها ماندند و بر مردم این دیار تاثیر گذاشتن و اهل این دیار زبان عربی را اختیار کردند این نشان میدهد که عرب بعد از فتح ایران در ایران جای برای زیستن و ماندن اختیار نکردند و من الله التوفیق . اکرمکم الله.....

      پاسخ ها

      • بن

        شما کلا تعطیلی،هرکسی که احساس میکنه خیلی می‌فهمه از همه نادان تره،شما به کل تاریخ و بریدی زیر سوال،شما فکر میکنی هر حرفی و مطلبی تاریخی که هست فقط در حد حرف و داستانه که شما بتونی ردش کنی؟وجود کوروش به عنوان سر دودمان هخامنشی ثابت شده ست،و اینکه میگی عرب حمله کرد و ایران گرفت و بعد ولش کرد بخاطر همین که زبان ما عربی نشده؟،واقعا این چه حرفیه اخه،مگه میشه ،تاریخ بخونی بهت میگه که اعراب تا چند قرن بر ایران حکومت کردند چه مستقیم چه غیرمستقیم ،و فارسی ماندن زبان ما به لطف شاعران و تمدن و فرهنگ ایران زمین میسر شد،من نمیدونم بعضیا چطور میان میگن کوروش جعلیه،مگه میشه آدم انقدر احمق باشه اخه،حالا بگن کوروش بد بوده یا مشرک بوده یه چیزی،

    • اردشیر

      با سلام و خسته نباشی والا این کورش دوستان آریایی به حساب خودشون رو تولد کورش و سلطنت 2500 ساله ش رو قبول دارن و روز تولد و برگزیده شدن حضرت محمد رو که واسه 1400 سال قبل هست میگن دروغه تازه ی مطلب تازه توی اون مقبره هیچ کورش یا شاه دیگری نیست کلا فکرمون رو درگیر کردن

      پاسخ ها

      • فوق لیسانس تاریخ

        هیچ تلاشی برای بزرگ کردن کوروش نشد ولی برای بزرگ جلوه دادن اعراب تا دلت بخواد

    • محمد

      سلام..
      اولا که چه کورش چه هر ایرانی تباری واسه ما محترم و با ارزشه،ولی خب یه سوال چرا بعد از 2500سال تمدن یه عده دارن رو میارن به بت پرستی؟
      اونایی که دم از کوروش و انسانیت و تمدن میزنن چرا تا این کورش میاد سریع به اعتقادات دیگران توهین میکنن؟
      والا بر خلاف خیلی از شماهایی که تو اینترنت و مجازی دنبال اسطوره کردن کورش هستین من بچه محل کوروش!
      ولی خب هیچوقت چیزی رو که شک دارم به وجودش پرستش نمیکنم!
      به قول از پدربزرگِ من همین محلی رو که الان چند سالیه یه عده از هموطنامون میان واسه خوش گذرونی قدیما یه اسم داشته که بهش میگفتن قبر ننه سلیمون!
      البته به زبون محلی ما،حالا چی شد که یکدفعه شد مرقد کوروش کبیر خودمونم موندیم بخدا!
      و یه سوال؟
      چرا روز کوروش بجای بزرگداشتی در حد و اندازه کوروش میان و به بدترین نحو پاسداری میکنن از این ابر مرد؟
      چرا توهین به دین؟چرا حمله و فحاشی به اعتقادات دیگران؟
      والا بخدا قسم هم من ایرانیم هم اون کسایی که کوروش رو دوست دارن،اما چرا هفتم آبان همه دشمن هم میشیم؟
      شمایی که دم از آریایی بودنتون میزنین کدومتون میتونید اصل و ریشتونو با سند بگین که مال کجای این زمین هستین؟
      منم کوروش رو دوست دارم و بهش احترام میگذارم،اما برام قابل پرستش نیست!...
      سعی کنیم بجای شایعه پراکنی و ملعبه دست دیگران بودن هیچ چیزی رو بدون منطق باور نکنیم و بزرگ نکنیم!
      کوروش چه خوب چه بد 2500سال قبل شاه کشورمون بوده!
      اون موقع ما امپراطوری داشتیم درست،بزرگ بودیم درست،دست نیافتنی بودیم اینم درست!
      ولی الان چی هستیم و چی داریم؟سعی کنیم بفهمیم که احترام به عقاید آدما خوبه و نشونه آدم بودنمو.......!

    • بدون نام

      این کوروشو از ایرانیا بگیرن دیگه چی دارن ؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بن

        ایرانیا؟؟ یعنی اینکه شما ایرانی نیشتی،پس اینجا چیکار میکنی،،؟این حرفت ثابت میکنه که کوروش تا چه حد بزرگه و باعث خشم و ناراحتیه شماست،در مورد سوالات باید بگم که اگه بخوام اسامی بزرگان ایران و از داریوش و بابک و حافظ و ابن سینا و تا زمان حال بگم این ها سه چهار روز طول می کشه فقط بنویسم،وبرای اثبات اینکه ایرانیان چقدر افتخار و بزرگ و دانشمند دارن نیازی نیست من چیزی بگم خودت میدونی همه دنیاهم میدونن که ایران کم بزرگمرد و شیرزن نداشته و دارد

    • ایرای

      دوستان بجای این حرفها به فکر زبان فارسی باشیم که با این غلط نویسی احتمالا تا چند سال اینده منقرض خواهد شد.

    • ترک اوش اقی

      کورش یک لغت ترکی یابهتر یک اسم حماسی ترکی است به معنی پرواز دربلندی که در تاریخ ترکان از۴۶۰۰ سال پیش بوده یعنی شخصی که داد گر است وناجی ترکان می باشد یهود یان برای نفوذ در ایران که الایران وطن التراک بوده علم کردندوکم کم زبان ترکی رادر ایران ازبین بردند وزبان پهلوی که هیچ ربطی به زبان فارسی ندارد راجایگزین کردند این کورش پرستان یک بتی برای خود درست کردن

      پاسخ ها

      • ایرانی

        ترک خراولن کوروش درزبان پارسی یعنی چوپان زاده دومن در زمان کوروش ترک هادراسیای میانه زندگی میکردند ومردمان زردپوست وحشی وبیفرهنگ وبدون تمدن بودندوهیچ ربطی به کشور متمدنی مثل ایران نداشتندسومن یهودیا چه کارباتو کردند که تواینقدرازانهابدت میادچهارمن ترکی کجاش شبیه پارسیه تورکی ازریشه زبان های مغولی هست وپارسی از ریشه زبان های هندواروپایی هست پنجمن زبان پارسی پهلوی همان زبان لری هست که مالرهای بااصل ونسب اریایی به این زبان حرف میزنیم که نزدیک ترین زبان به پارسی باستان هست ششمن تویی که از تاریخ خودتون هیچ چیز نمیدونی بهتره راجب تاریخ یک کشور متمدنی مثل ایران نظرندی

      • تورکتاش ایراناجان

        اول من هیچ خریتی در خودم نمی بینیم شما هستید که دار اینه خریتتان خری مثل خودتان می بینیددوم کوراوش ودر زبان تورکی به معنی فرزند پهلوان وکوراوغلو پسر پهلوان سوم یهود با ما چکار نکرده یهود قوم مغصوب شده خداوند است که برای پیشبرد اهدافش تاریخ را هم تغییر داده،چهارم تورکی هیچ وقت شبیه فارسی نیست چراکه تورکی یکی از قانونمندترین زبان ها است وقابل قیاس با زبا ن فارسی که ۶۰ در صد ان از لغات عربی است پنجم زبانی که هخامنسیان با ان صحبت می کردند هیچ ربطی به لهجه لری ندارد ششم شما که دم از اریایی اصیل می زنید وتاریخ خوانده اید شاید نمی دانید همین تورکای بی فرهنگ ووحشی که شما می فرمایید هزار سال بر شما حکومت کردند هفت فردوسی کبیرتان هم به هند
        شمارحم نکرده وشمارا لریان هندی دانسته پهتره ریشه خودتان را در هندوستان جستجو کنید ،

      • فوق لیسانس تاریخ

        من نظرهیچکدامتان راقبول ندارم چون اولن بااین قومی گرایی ایران نابودمیشه دومن ماشاهان بزرگ ترک داشته ایم سومن ترک های ایران اکثریت اغوزهستندواغوزهاهم ریشه ی سکایی و ایرانی دارندوهیچ ربطی به زردپوست مغول سان ندارندچهارمن زبان لری نزدیک ترین زبان به پهلوی است پنجمن کوروش درانشان که ایذه ی کنونی هست بدنیاامدششمن هیچ روایتی درباره ی هندی بودن لرها وجود ندارد تنها درباره ی کردبودن انهاوجودداردکه نشان داده شد غلط است هفتمن ترک های
        مهاجر(غزنویان و سلجوقیان و خوارزمشاهیان. تنها دویست سال برایران حکومت کردندوبقیه ی حکومت های ترک ایرانی محسوب میشوند هشتمن همه ی لرها هم اریایی وپارس نیستند برخی ازلرها ریشه ی عیلامی وکاسی دارند


        بااین حال که خودم بختیاری هستم اما الکی ازقومم تعریف نمیکنم

      • اریایی

        تورکان ایرنا جان فارسی به این علت علی داره چون اعراب حمله کردند به ایران


        ازبک ها هم ترکن ولی زبانشان کلی مغولی دارداگرشماهم درزمان حمله ی مغول درایران نبودیدالان داشتید مغولی حرف می زدید

      • بدون نام

        حکومت های ترک درایران به هزاران نمیرسند

        غزنویان وسلجوقیان و خوارزمشاهیان 200سال
        صفویه 200سال
        افشاریه وقاجار 150سال
        آق قویوقونلو ها100سال
        سرهم650سال

      • بدون نام

        ترک ها کلا هزار ساله وارد ایران ایران شدند آنوقت چطور 1000سال حکومت کردند
        غزنویان سلجوقیان و خوارزمشاهیان 200سال
        تیموریان 120سال
        اق قویونلو ها 130سال
        صفویه 200سال
        قاجار 130سال
        750:سرهم

    • ترک اوش اقی

      کورش یک لغت ترکی یابهتر یک اسم حماسی ترکی است به معنی پرواز دربلندی که در تاریخ ترکان از۴۶۰۰ سال پیش بوده یعنی شخصی که داد گر است وناجی ترکان می باشد یهود یان برای نفوذ در ایران که الایران وطن التراک بوده علم کردندوکم کم زبان ترکی رادر ایران ازبین بردند وزبان پهلوی که هیچ ربطی به زبان فارسی ندارد راجایگزین کردند این کورش پرستان یک بتی برای خود درست کردن

    • ترک اوش اقی

      کورش یک لغت ترکی یابهتر یک اسم حماسی ترکی است به معنی پرواز دربلندی که در تاریخ ترکان از۴۶۰۰ سال پیش بوده یعنی شخصی که داد گر است وناجی ترکان می باشد یهود یان برای نفوذ در ایران که الایران وطن التراک بوده علم کردندوکم کم زبان ترکی رادر ایران ازبین بردند وزبان پهلوی که هیچ ربطی به زبان فارسی ندارد راجایگزین کردند این کورش پرستان یک بتی برای خود درست کردن

      پاسخ ها

      • فوق لیسانس تاریخ

        طبق تاریخ ترک ها که زندگی قبیله ای داشتند حدود۱۰۰۰ سال پیش گروهی از آنها وارد ایران شدند

      • مکتب نرفته با سواد

        بلکه طبق تاریخ گفته شده یهود می توان گفت نه نه نه،،
        بلکه طبق تاریخی وواقعی واسناد ومدارک وسنگ نوشته های که در مرکز وجنوب ایران است انسان حق جو واقع گرا در حیرت خیره کننده فرو می رود که خداوند این سرزمین را جز برای تورکان خلق کرده بوده و ،کرده است،، است

    • بدون نام

      مردم تاهمین چندسال پیش برده بودند تاریخ رو بخونید بردگان بندگان هخامنشی رعایای دهقان ووووو حالا شدین نژادپاک

    • دختری از نسل کوروش

      دوستانی که مخالف کوروش هستند یکم فکر کنید لطفا کدوم حرف اسلام با کوروش مطابقت نداره ؟ راستی هم در اسلام هست هم در آیین ایرانی .... ازادی و صلح خواسته هر دوست ... هر دو فقط صلاح مردمانش رو میخواستند... اگه کوروش ادم کشته پیامبرم کشته و هر دو هم هدفشون دفاع از مردمان خودشون بوده ... اینکه عرب ها انقدر بد هستند دلیل بر بد بودن پیامبر نیست و اینکه ما انقدر بد شدیم دلیل بر این نیست که کوروش و آریایی ها بد بودند...

    • ناشناس

      فارسها اينقدر تاريخ رو تحريف کردند وبه اذعان عمومي دروغ گفتن واز کوروش و هخامنشي خدا ساختن که ديگه اصلا نميشه به تاريخ اعتماد کرد اونم با اين حجم تحريف البته موارد بالا فقط چند نمونه کوچيک بود نماد فروهر هم ربطي به ايران نداره قبر کوروش هم که مال خودش نيست تخت جمشيد هم که ميگفتن توش جشن ميگرفتن اصلا نيمه کارست منشورشم که يخط درباره حقوق بشر توش نيست دروغ دروغ دروغ کجاي شمارو ميشه باور کرد

      پاسخ ها

      • یا خمینی

        طوری نکنید که فکر کنندطوری شده است درحالی که طوری نشده است

    • ناشناس

      يه دروغ ديگه هم پشت اسکناسهاي پنج هزارتومني نوشتن اگر علم در ثرياباشد مردان فارس بدان دست پيدا ميکنند من تحقيق کردم اول بين کلمه علم وايمان اختلاف نظر هست ودوما اين حديث در مزمت اعراب اومده پيامبر دستشو گذاشته رو شانه سلمان وگفته مثلا مرداني مثل اين ومنظور غير عرب بوده والان مرداني مثل اين به مرداني از فارس تغيير کرده والا ما هم دوست داريم شما علمو از ثريا بکشيد پايين کمک به بشريته ولي دروغ چرا

    • سامان

      اقای حرومزاده ای که معلوم نیست از تخم
      چه سگی به عمل امدیدبرای چی این دروغ هایی که میگه وسیت نامه کوروش حقیقت نداره والان بهمان رومیزاریدتوسایت

    • سامان

      دردکوروش بخوره تو سره هرچه عربه وکسایی که ضدفرهنگ ایرانی هستن

    • سامان

      لطفاً جواب بدید

    • علی

      با سلام خدمت دوستان عزیز . خوشبختانه علم ژنتیک توانتسته جوابی بده بر این دوستانی که آریایی بودن و قبول کردن . و اون اینکه بیشتر نژاد ما ایرانیان از هاپلو گروپ قفقاز و جنوب ایران هست از سامی ها . همین هخامنشیانی که می فرمایند متاسفانه عامل انحطاط فرهنگ 7000 ساله ایران هست .و تخت جمشید هم روی خرابه های زیگورات ساخته شده . خدا هدایتمون کنه .

      پاسخ ها

      • یاور

        کس نگو

      • فوق لیسانس تاریخ

        شماها هدفتون اینه که کل تاریخ ایران باستان رانابود کنیدوحالا که مردم عاشق حکومت هخامنشی شدن سعی دارید انها راازتاریخ پاک کنیدوبعد از این شما این حرفت یادت میره و طرفدار تمدن هایی مانندایلام ودیگرحکومت ها میشوند تلاش میکنیدانها راهم ازتاریخ پاک کنیدتامردم طرفداری حکومت شیعه ی بعدازاسلام مانندحکومت قمه زن آل بویه شوند

      • فوق لیسانس تاریخ

        شما بچه مسلمون ها کل تاریخ رو نابود کردید تا بگید تاریخ ایران از 1400شروع میشه

        اولن هیچ آثاری ازقبل هخامنشی درشیراز وجود ندارد دومن هخامنشیان اولین شاهانی بودند که هیچ تمدنی رو درایران ازبین نبردند بلکه اقوام ایرانی را باهم متحد کردند سومن اسلام عامل نابودی تمدن ایران باستان وبخش عظیمی ازتمدن روم شرقی است

    • سامان

      آقا علیه بی اصل ونسب عرب ایران کنونی 50درصدش اریاییه و15درصدش سامیه و25درصدشم ترکه و5درصدشم زرد پوسته و5درصدشم ارمنیه

    • ناشناس

      شما خودتون دارید میگید معلوم نیست این وصیتنامه برای کوروش باشه
      بعدشم لطفا دهنتو آب بکش بعد اسم کوروش بزرگ شاهنشاه آریایی ایرل و بیار

    • فوق لیسانس تاریخ

      شماحکومت های ایران باستان که هیچ حکومت های وطن پرست ایران بعدازاسلام راهم دارید بدنام میکنید مانندصفاریان که دارید میگید یعقوب لیث بزرگ کارش رااز راهزنی شروع کرد

    • فوق لیسانس تاریخ

      هرچی بودمنشورکوروش باعث جلوگیری ازمرگ هزاران انسان شدومانع برده داری شداما قران باعث شدکه هرروز سرهزاران انسان بریده بشه

    • بدون نام

      این بچه مسلمون ها خوب بود درزمان حمله ی اعراب به مادرشون تجاوز میشد تااونوقت قدر سردار ایرانی که کیر اعراب رو ازتو کس مادرشون درمی آورد روبدونه

    • بدون نام

      دکترای تاریخ:کوروش خونریزنبود
      بسیجی :نه دروغه
      دکترای تاریخ :دلیلت چیه
      بسیجی :فلان آخوند گفت
      دکترای تاریخ :آیا اوتاریخ دانه
      بسیجی :کافربی دین توباید بمیری
      الاه اکبر یاعلی حیدر علم بمیییییییییر

      اگر من به یک مذبی بگم ایران تمدن بزرگی داشته میگوید همه اینها دروغ وساخته ی صهیونیست است
      اما اگر من به تو بگویم آیت الله نخودکی مرده زنده میکرد توباور میکنی
      زیرا تو یک مذهبی متعصب وطن فروش هستی که تحمل شنیدن حقیقت را نداری

    • امیرحسین

      اینکه تا 200 سال پیش خبری از تاریخ ایران باستان نبوده اینه که بخاطر تخریب ها جنایات افراتدی مثل اسکندر مقدونی و اعراب تاریخ ایران باستان به فراموشی سپرده شده بود و فقط یه سری افسانه ها و بخشی از تاریخ ساسانیان معلوم بود اما پس حفاری هایی که انجام شد و تالیف کتاب تاریخ ایران باستان آقای پیرنییا تاریخ ایران معلوم شد در ضمن جنایات اعراب ربطی به اسلام نداره و اگه امام حسن ع امام حسین ع در این جنگ بودن بخاطر این بوده که این جنایات رو کاهش بدن

    • امیرحسین

      این که جنایات اعراب رو به پای اسلام و خدا و پیامبر میزارید مثل اینه که اروپایی ها جنایات کشیش ها و پاپ هاشون رو به پای مسیحیت بزارن در صورتی که این پاپ ها و کشیش ها و همینطور اعراب فقظ به اسم دین این کار هارو انجام دادن بخاطر اینکه کسی نتونه رو حرفشون حرف بزنه من پیشنهاد میکنم ویدیوهای آقای حسن آقا میری رو ببینید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اعراب مجوز جنایاتشان رااز قرآن داشتند

    • بدون نام

      عصر رنسانس درایران آغاز شد مشخص شد که امام وامام زاده بیماری درمان نمی کنند (بعد ازکرنا)
      حالا که دیگه دروغ 1400سالتون لورفته می خواهید چه کارکنید ها
      دیگه چه برنامه ی کثیفی برای مردم ایران دارید
      دیگه هیچ کس حرف شما رو باورنمی کنه (مگر احمقی وبیسوادی مثل آغا کاضم)



      نکته :آغا غلط املایی نیست

      پاسخ ها

      • املانویس غلط گیر

        متاسفانه امثال شما کور هستید این همه بیمار که امامان وامامزادگان شفا داده اند وجالب است که در فیلمها وفضای مجازی دیده می شود خدامیفرماید اگر ملکوت اسمان را به کفار نشان بدهم انها باز هم ایمان
        نخواهند اورد،،،،،دین اسلام وشیعه ترکیبی از عقل وشرع است وقتی انسان از کارایی عقل خود عاجز شود ملزوم به استفاده از شرع می باشد خداوند به حضرت موسی می فرماید اگر می خواهی شفا یت دهم می بایست پیش طبیب بروی حتی دراین عالم شفای بیماران توسط جانشینان خداوند یعنی امامان معصوم انجام می پذیرد مامثل شرقی ها نیستیم که با یوگاوامثال اینها بیماران را فقط سالم کنیم وخیال پرست باشیم ونه مثل
        غربی ها که با تجربه ودرمان های الکترونیکی خدایی کنیم .

      • بدون نام

        والا من تا حالا ندیدم که بیماری رو امامزاده درمان کنه
        این نشانه ی عقب افتادگی ایران است که مسعولینش
        پیشنهاد می کنند برای درمان بیماری به امامزاده مراجعه می‌کنند
        اگه واقعا درمان میکنه پس چرا خود آخوند ها نمیدن پیششون

    • زرتشتی

      چرا شما اینقدر به عقاید ما توهین می کنید بزر گان دین ما را مسخره می کنید ما را آتش پرست خطاب می کنید
      خوبه من هم محمد رو مسخره کنم
      خوبه من هم به شما بگم بت پرست چون امامزاده زیارت می کنید
      من هم می توانم دین شما رو مسخره کنم
      ولی من به همه ی ادیان احترام می گذارم (مانند پیشوای دین ماکوروش بزرگ)

    • یا خمینی

      امیدواریم پزشکان اطفال آنقدر درس بخوانند تا بتوانند بزرگتر ها را هم درمان کنند

    • وطن پرست

      اگه می گید من متعصبم
      باید بگم بله
      من روی وطنم وبزرگان وطنم تعصب دارم (حالا بزرگان می خواهند شاه باشند مانند کوروش یا فیلسوف باشند مانند ابن سینا)
      ودشمن دشمنان وطنم هستم (حالا می خواد عرب باشد یا آخوند یا آمریکا)
      هیچ کس نمی تواند مرا وادار کند بزرگان کشورم را فراموش کنم و گور متجاوزان را بستایم

    • فوق لیسانس تاریخ

      اگه شما میگید فردوسی شرمش میشد از کوروش تو شاهنامه سخن بیاورد
      من هم میگم سلمان فارسی هم شرمش میشد توی قرآن از علی زنباره سخن بیاره

    • یا خمینی

      دانشگاه باید دانشگاه باشد
      دانشگاهی که دانشگاه نباشد
      دانشگاه نیست

    • بدون نام

      یا خمینی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج