اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۴۶۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اختتامیه چهارمین جشنواره داستان‌نویسی و تصویرسازی

ذوالقرنین همان کوروش خودمان است

بهاالدین خرمشاهی گفت: یکی از داستان‌های قرآن، داستان ذوالقرنین است که همان کوروش خودمان است، من در این‌باره تحقیق کرده و مقاله‌ای نوشته‌ام که ثابت می‌کند ذوالقرنین همان کوروش کبیر است.

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره داستان‌نویسی و تصویرسازی حوزه ادبیات کودک و نوجوان انتشارات علمی فرهنگی، عصر دیروز دوشنبه ۳۰ خرداد با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی زارعی نجف‌دری مدیر عامل موسسه انتشارات علمی فرهنگی، بهاالدین خرمشاهی، هوشنگ مرادی کرمانی و نویسندگان و تصویرگران عرصه ادبیات کودک و نوجوان در محل این انتشارات برگزار شد.

خرمشاهی در این مراسم با محوریت قرآن و داستان‌هایش گفت: قرآن بیش از ۴۰ داستان دارد که ۲۰ تا ۲۵ داستان آن داستان پیامبران از آدم تا خاتم است. بدون هیچ قصد تعریف از کتابم، از کتاب کوچک «قرآن‌شناخت» نام می‌برم که یک کتاب مرجع است و شخصیت‌های مثبت و منفی قرآن در آن معرفی شده‌اند ولی ناشر به جای پول برای این کتاب و یک کتاب دیگر به من دو سری ۲۵۰ تایی کتاب دارد و همواره همسرم به من می‌گوید بحران جای کتاب داریم.

چرا نباید آثاری مانند «خدا و شیطان » داشته باشیم؟

وی افزود: جوان‌ها هم درباره قرآن و داستان‌هایش کارهای خوبی چاپ کرده‌اند اما هنوز جای کار زیادی در زمینه مقاله‌نویسی وجود دارد. آیا مقاله‌ای وجود دارد که بهشت را تصویر کرده‌ باشد؟ جوان امروز که مرتب اسم قرآن و شخصیت‌هایش را می‌شنود، به عنوان مثال درباره شخصیت جبرئیل سوال دارد، سوال او را چه کسی باید پاسخ بدهد؟ چرا نویسندگان خارجی آثاری مانند «خدا و شیطان» داشته باشند ولی ما چنین نگارش‌هایی نداشته باشیم؟

خرمشاهی گفت: اگر زمان داشتم درباره سبک قرآن صحبت می‌کردم ولی این موضوع مجال زیادی می‌طلبد. چون مفصل است و نمی‌توان درباره آن اپیزودیک سخن گفت. کسی که می‌خواهد در قرآن پژوهش کند، باید از دو فهرست استفاده کند. اول فهرست عبدالباقی و دوم فهرست محمود روحانی است. کتاب دیگر هم «فرهنگ موضوعی قرآن» است. چه توهمی هنگام چاپ این کتاب داشتم. با خود فکر می‌کردم مردم مسلمان و قرآن‌خوان، به دلیل داشتن قرآن در خانه حتما یک نسخه هم از این کتاب خواهند خرید. با خود فکر می‌کردم ۲ میلیون نسخه از آن فروش می‌رود ولی این فکر یک توهم بود.

این محقق در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از داستان‌های قرآن، داستان ذوالقرنین است که همان کوروش خودمان است. من در این باره تحقیق کرده و مقاله‌ای نوشته‌ام که ثابت می‌کند ذوالقرنین همان کوروش کبیر است. سال‌ها پیش که مقاله‌ای در یکی از مجلات فرهنگی چاپ کردم، اشاره کردم که می‌توان به قصه‌های قرآن از زوایای دیگری هم نگاه کرد و سخت محاکمه شدم. بالاخره برداشت‌ها و قرائت‌ها آزاد است. در آن مقاله گفته بودم که می‌توان به زلیخا به جای این که به عنوان یک زن بدکاره و فاسد نگاه کرد، به عنوان یک بانوی محتشم نگاه کرد که اسیر عشق غلامش شده است.

آقای لاریجانی گفت به موتوری‌ها بگویید بروند

وی ادامه داد: پس از انتشار آن مقاله اعتراض‌هایی شد که من خطاب به معترضان گفتم من قرآن پژوهم. شما هم یا قرآن پژوه هستید یا علاقه‌مند به قرآن. در آن زمان وزیر وقت ارشاد، آقای لاریجانی بود که گفته بود مقاله خرمشاهی را بیاورید بخوانم. ایشان در ساختمانی بود که موتورسوارانی برای اعتراض به مقاله من در مقابلش تجمع کرده بودند. آقای لاریجانی بعد از خواندن مقاله به حراست گفت بروید و به این آقایان موتور سوار، به تعبیر خودم و به قول آمریکایی‌ها Angry Young Man ها بگویید بروند. که این ماجرا به این ترتیب به خیر گذشت.

خرمشاهی افزود: چگالی مضامین در قرآن، شگفت‌آور است. به خاطر حس مذهبی شما را به مطالعه قرآن توصیه نمی‌کنم بلکه به این دلیل می‌گویم قرآن بخوانید چون حاوی بهترین داستان‌هاست. فرقی که داستان‌های قرآن با داستان‌های بشری دارند در این است که تصویر دارند ولی تخیل ندارند.

در ادامه احمد اکبرپور نویسنده داستان «اگر من خلبان بودم » به بیان سخنانی درباره ادبیات جنگ و کودکان پرداخت. همچنین نگارخانه ایوان شامل آثار برگزیده بخش تصویرگری جشنواره، با حضور وزیر ارشاد افتتاح شد.

منبع: خبرگزاری مهر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

ذوالقرنین همان کوروش خودمان است


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج