۲۳۲۴۰۸
۲ نظر
۵۰۳۴
۲ نظر
۵۰۳۴
پ

«بهتره با سال تماس بگیری»؛ پیشنهادی که نباید رد کنی!

جیمی مک گیل وکیلی است که پرونده های زیادی برای دفاع ندارد و در بهترین حالت وکیل تسخیری می شود. با پول کمی که به دست می آورد پستویی در یک آرایشگاه اجاره کرده که هم دفتر کارش است و هم اتاق خوابش.

«بهتره با سال تماس بگیری»؛ پیشنهادی که نباید رد کنی!




مجله همشهری سینما 24 - عطیه سالارمنش:

بهتره با سال تماس بگیری

سرپرست نویسندگان: پیتر گولد و وینس گیلیگان

کارگردان: وینس گیلیگان، میشل مک لارن و...

بازیگران: باب اودنکرک، جاناتان بنکس، ری شیهورن، مایکل مک کین و...

محصول: آمریکا، 2015، یک فصل (فصل دوم در دست تولید) 10 قسمت

ژانر: درام

خلاصه داستان: جیمی مک گیل وکیلی است که پرونده های زیادی برای دفاع ندارد و در بهترین حالت وکیل تسخیری می شود. با پول کمی که به دست می آورد پستویی در یک آرایشگاه اجاره کرده که هم دفتر کارش است و هم اتاق خوابش. او برادری دارد که وکیلی معروف است اما چون فوبیای امواج مغناطیسی دارد، خود را در خانه زندانی کرده و جیمی از او مراقبت می کند. جیمی می خواهد خود را به برادرش اثبات کند و برای همین سعی می کند یک پرونده بزرگ قضایی را حل و فصل کند.

«بهتره با سال تماس بگیری»؛ پیشنهادی که نباید رد کنی!

اگر از بینندگان جدی برکینگ بد بوده اید حتما یکی از شخصیت های محبوب شما سال گودمن است. وکیلی به ظاهر بی دست و پا و ابله که خیلی حرف می زد و برای هرچیزی صغری کبری می چید. او با همین حرافی ها و نقشه های آبکی اش کمک های بسیاری به والتر وایت کرد و سهم مهمی در موفقیت/ شکست او داشت.

این شخصیت آن قدر جذابیت داشت و آن قدر دراماتیک بود که می شد مفصل بهش پرداخت. در پنج فصل برکینگ بد نه او شخصیت اصلی بود و نه وقتی بود که گذشته او به نمایش دربیاید. برای همین وینس گیلگیان، طراح برکینگ بد، تصمیم گرفت سریالی با محوریت این شخصیت بسازد و سرگذشت او را تعریف کند. نام سریال هم شد «بهتره با سال تماس بگیری» که شعار تبلیغاتی سال گودمن در برکینگ بد بود.

بهتره با سال تماس بگیری چطور ساخته شد؟

اولین بار در ژوئیه سال ۲۰۱۲ بود که وینس گیلیگان به طور ضمنی در مصاحبه ای گفت ممکن است برمبنای زندگی سال گودمن سریالی ساخته شود. گیلیگان در آن مصاحبه گفته بود که از ایده یک سریال وکیل محور آن هم با شخصیت وکیلی که دست به هر کاری می زند تا پایش به دادگاه باز نشود، خیلی خوشش آمده. در آن زمان پخش برکینگ بد هنوز تمام نشده بود (این سریال در فاصله ژانویه ۲۰۰۸ تا سپتامبر ۲۰۱۴ روی آنتن رفت).

آوریل سال ۲۰۱۳ گیلیگان به طور رسمی اعلام کرد که به همراه پیتر گولد مشغول طراحی «بهتره با سال تماس بگیری» شده اند. پیتر گولد نویسنده اپیزود هشتم از فصل دوم برکینگ بد بود که در آن شخصیت سال گودمن به مخاطب معرفی می شود. این دو شروع به نوشتن سریال کردند و با وجود شبکه های مشتاق بسیار برای نمایش سریال از جمله نت فلکیس، درنهایت سونی پیکچرز تلویزیون، تهیه کننده سریال با شبکه ای ام سی به توافق رسید و قرار شد سریال در همین شبکه روی آنتن برود.

گیلیگان و گولد سرپرست تیم نویسندگان سریال شدند و همان ابتدا قرار شد گیلیگان کارگردان اپیزود اول سریال باشد. گیلیگان از دو تن از نویسندگان برکینگ بد خواست بهتیم آنها بیپوندند: توماس اشناز و جنیفر هاچیسون دو نویسنده ای بودند که به ترتیب مدیر تولید و ناظر کیفی هم شدند.

تهیه کنندگان سریال در همان روزهای اول پیشنهاد داده بودند که هر قسمت سریال سی دقیقه و لحن آن کمدی باشد اما درنهایت به همان الگوی اصلی مدت زمان سریال های آمریکایی یعنی یک ساعت به همراه تبلیغات قانع شدند. سریال کمدی خالص هم نشد و به قول باب اودنگرک، بازیگر نقش سال گودمن، «۸۵ درصد آن درام است و ۱۵ درصدش کمدی». او همچنین در برنامه ویژه تلویزیونی درباره برکینگ بد گفته بود محبوب شدن سال به این دلیل است که او کمتر از دیگر شخصیت ها ریاکار است و کارش را هم خوب انجام می دهد.

«بهتره با سال تماس بگیری»؛ پیشنهادی که نباید رد کنی!

تولید سریال خیلی راحت و بی دردسر جلو رفت و تهیه کنندگان آن قدر از آن مطمئن بودند که حتی با اینکه گیلیگان در مصاحبه ای گفته بود از واکنش مخاطبان به این سریال مطمئن نیست، پیش از آن که فصل اول روی آنتن برود اعلام کردند فصل دوم هم ساخته می شود. همان موقع قرار شد فصل اول در ۱۰ قسمت تولید شود و سال ۲۰۱۵ روی آنتن برود و فصل دوم در ۱۳ قسمت، سال ۲۰۱۶.

سوالی که خیلی از منتظران سریال در آن موقع از خود می پرسیدند این بود که کدام یک از شخصیت های برکینگ بد در «بهتره با سال تماس بگیری» حضور خواهند داشت. آیا والتر وایت و جسی پینکمن را هم در این سریال خواهیم دید؟ گیلیگان چندان توضیح آشکاری درباره این سوال ها نداد و همیشه از احتمال حضور کوتاه والتر وایت و جسی پینکمن صحبت می کرد.

تنها چیزی که مشخص بود حضور سال گودمن بود و البته مایکل ارمانترات، همان پلیس سابقی که مسئول تمیزکردن صحنه جرم و کمک به سال بود. بعدا هم اعلام شد که در فصل اول سه شخصیت دیگر از برکینگ بد حضور پررنگ دارند: توکو سالامانکو، گنگستر دیوانه مکزیکی و نو- دوز و گونزو در نقش نوچه های توکو. «بهتره با سال تماس بگیری» هم مثل برکینگ بد در آلباکرک نیومکزیکو فیلمبرداری شد و میشل مکل لارن، تری مک دونو، کالین باکسی و آدام برنستین که همگی از کارگردان های برکینگ بد بودند اپیزودهایی از این سریال جدید را هم کارگردانی کردند.

سال گودمن کیست؟

اولین بار این جسی پینکمن بود که والتر وایت گفت آنها به وکیل کیفری نیاز ندارند. بلکه به وکیلی نیاز دارند که خودش اهل بخیه باشد. والتر هم پس از کمی این ور و آن ور رفتن سال را پیدا می کرد که دفتری فکسنی داشت و شبیه هیچ وکیل دیگری نبود.

سال گودمن همان اولین باری که والتر را می بیند به او توضیح می دهد که این اسم واقعی اش نیست، یهودی نیست و ایرلندی است. ادعا می کند چند زن داشته که از همگی جدا شده. موکلان سال هم همه آدم های خرده پا و بدبختی هستند و پرونده هایی هم که دستش می رسد یا مربوط به بیمه است یا فروشنده های درجه دهم مواد مخدر. چیزی که نظر والت را جلب می کند رفتار و سماجت گودمن است و به نظرش می رسد او توانایی بحث با افسرهای پلیس و وکیل های دیگر را دارد و با زبان بازی و آسمان ریسمان بافتن می تواند گره از کارش باز کند. در فصل اول «بهتره با سال تماس بگیری» متوجه می شویم که سال بعد از اتفاقات برکینگ بد با نام مستعار «جین» در یک رستوران در نبراسکا پیش خدمت شده.

تفریح او نگا کردن به تبلیغات مضحک تلویزیونی است و بدین ترتیب به گذشته سال می رویم، به سال ۲۰۰۲، زمانی که او هنوز با نام واقعی خود جیمی مک گیل سعی می کند به عنوان وکیل برای خود شهرتی دست و پا کند. اما به نظر می رسد هیچ شرکت بزرگ قضایی دوست ندارد با او کار کند و برادرش چاک که وکیلی زبردست است خانه نشین شده چون به مغناطیس آلرژی دارد و سال از او مراقبت می کند. درواقع «بهتره با سال تماس بگیری» سیر تبدیل شدن جیمی مک گیل پخمه و بی دست و پا و ساده دل به سال گودمن زرنگ، زبان باز و هنوز ساده دل است.

«بهتره با سال تماس بگیری»؛ پیشنهادی که نباید رد کنی!

بهتره با سال تماس بگیری و مخاطبان

اولین اپیزود سریال با عنوان «یک»، ۸ فوریه ۲۰۱۵ روی آنتن شبکه ای ام سی رفت و ۶.۸۸ میلیون نفر آن را تماشا کردند. اپیزود دوم هم فردای همین روز روی آنتن رفت که ۳.۴۲ میلیون نفر بیننده داشت و سریال تا انتها میانگین سه میلیون بیننده برای هر اپیزود را حفظ کرد. آماری از تعداد مخاطب های بازپخش های هر اپیزود منتشر نشده است. اما احتمال می رود هر اپیزود پنج میلیون نفر بیننده داشته که این آمار بسیار خوبی برای این سریال است.

از طرفی منتقدان هم با روی گشاده به استقبال این سریال رفتند و با صفاتی چون «یک سریال شخصیت محور سیاه و غریب» از آن تعریف کردند که می توان آن را «مستقل از برکینگ بد» دانست. مثلا الساندرا استنلی، منتقد نیویورک تایمز گفته است این سریال «بهتر» از «خوب» است، شیرین است، بی رحم است و البته طنزی غریب دارد. سریال در دو رشته بهترین بازیگر مرد نقش اصلی و نقش مکمل هم نامزد جوایز منتقدان تلویزیونی شده است.

آنچه باید بدانید

• «بهتره با سال تماس بگیری» یک سریال «اسپین- آف» است، یعنی شخصیت اصلی اش در سریالی دیگر نقشی فرعی داشته و در اینجا به شخصیت اصلی بدل شده است و درواقع این سریال از دل یک سریال دیگر بیرون آمده است.

• سالن آرایشی که سال/ جیمی در آن زندگی می کند همان سالنی است که سال در برکینگ بد به جسی پینکمن پیشنهاد داد برای مخفی کردن پولشویی شان بخرد.

• «بهتره با سال تماس بگیری» به شکل دیجیتالی و با کیفیت فروکی فیلمبرداری شده اما برکینگ بد به شکل ۳۵ میلی متری فیلمبرداری شده بود.

• در ابتدای سریال تصاویری سیاه و سفید می بینیم از سال در نبراسکای پربرف. باب اودنکرک، بازیگر نقش سال در فیلم سیاه و سفید نبراسکا بازی کرده است و این صحنه ادای دینی به آن فیلم است.

• تکیه کلام جیمی/ سال «وقت بازیه رفقا» است که ادای دینی به فیلم All That Jazz است.

• در صحنه ای که توکو برای کشتن سال و دو خلافکار خرده پا، آنها را به بیابان برده، ما شخصیت ها را درست در جایی می بینیم که در سریال برکینگ بد سکانس معروف سخنرانی «اسمم را بگو»ی والتر وایت رخ داده بود.

• مایک یکی از شخصیت های اصلی «بهتره با سال تماس بگیری» است اما فقط در چهار قسمت فصل اول حضور دارد.

• در قسمت اول جیمی وقتی از دادگاه بیرون می آید، یک کادیلاک سفید همان نزدیکی پارک شده. این ماشین همانی است که جیمی/ سال در برکینگ بد سوارش می شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هرچی وینس گیلیگان بنویسه ارزش دیدن داره.دلم برای والتر وایت و جسی پینکمن تنگ شده!

    • جواد

      این سریال و سریال Breaking Bad شاهکار هستند و واقعا برای هر ثانیشون فکر شده البته Better Cal Saul هنوز نتوسنته خودشو جا بندازه به نظرم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج