۲۶۳۹۳۵
۴ نظر
۶۰۸۷
۴ نظر
۶۰۸۷
پ

معماری خانه های قدیمی اصفهان

اگر راهي اصفهان هستيد، حتما سري به خانه‌هاي قديمي شهر بزنيد؛ خانه‌هايي كه اگر اهل داستان‌گويي باشيد، جان مي‌دهند براي خيالپردازي.

مجله منزل - لیلا شکیب مهر: زيبايي بناهاي تاريخي شهر اصفهان اين شهر را انتخاب اول خيلي از ما براي مسافرت و گشت و گذار كرده است. اصفهان سومين شهر پرجمعيت ايران است که با سفر به آن مي‌شود در كنار گشت و گذار در چهار باغ، چهل ستون، سي و سه پل و خوردن گوش فيل و دوغ، از خانه‌هاي قديمي و تاريخي شهر هم بازديد كرد؛ خانه‌هايي بسيار بزرگ با اندروني و بيروني‌هاي تو در تو كه به راحتي مي‌شود ساعت‌ها در آن وقت گذراند.

معماری خانه های قدیمی اصفهان

سر در ورودي

بيشتر خانه‌هاي قديمي اصفهان نماي بيروني شان ظاهر خاصي ندارد. انگار اين نماي بيروني از نظر معمارهاي اصفهانی چندان مهم نبوده است. اين طور كه پيداست اعيان‌هاي اصفهان دچار يك فروتني پنهان بودند تا دورنماي خانه‌شان چندان اعياني به نظر نرسد.

معماری خانه های قدیمی اصفهان

آنها ديوارهاي كاهگلي ساده را براي نماي بيروني خانه‌شان ترجيح مي‌دادند و تنها چيزي كه از بيرون خانه به آن زيبايي داده، سردرهايي با طرح‌هاي متفاوت است که هدف‌شان از گذاشتن اين سردرها جلوگيري از ريزش برف و باران در زمستان و وجود آفتابگير براي تابستان بوده که بسته به اعتقاد صاحبخانه در بالاي بيشتر آنها آياتي از قرآن نوشته شده است.


سكوي انتظار

معماری خانه های قدیمی اصفهان

در بيشتر اين خانه‌ها در كنار در ورودي سكوهايي براي نشستن و انتظار طراحي شده است که اين سكوها هم‌اکنون در اصفهان به عنوان مبلمان شهري رايج، جداي از فرهنگ اجتماعي خاص خودش، به يكي از المان‌هاي معماري اصفهان تبديل شده است.


هشتي ورودي

معماری خانه های قدیمی اصفهان

اين طرح در معماري كهن ايراني ركن اساسي خانه‌ها بوده است. هشتي ورودي در واقع يك فضاي هشت ضلعي يا مربع را بعد از دالان ورودي خانه به وجود مي‌آورد. اين فضا در خانه‌هاي قديمي اصفهان هنوز هم وجود دارد. دور تا دور آن را سكو قرار مي‌دادند كه افراد روي آنها منتظر استقبال صاحبخانه بمانند.


تالار و نشيمن

معماری خانه های قدیمی اصفهان

تقسيم‌بندي فضاي خانه‌هاي كهن قبل از هر چيز نشانگر آن است كه پيشينيان ما تا حد بسيار زيادي براي حفظ حريم خصوصي خانه ارزش قائل بودند. هشتي خانه، دالان طويل ورودي، ‌مهمان خانه، جدايي كامل قسمت تالار پذيرايي از نشيمن و. . . همه نشان‌دهنده اهميت اين تقسيم‌بندي در معماري خانه‌هاي قديمي است. در خانه‌هاي تاريخي اصفهان طرح‌هاي زيباي هنري مثل آينه‌كاري و نقره‌كاري در تزیين تالار و نشیمن استفاده مي‌شده است.


حياط وسط

معماری خانه های قدیمی اصفهان

زيبايي و سرسبزي حياط وسط يا ميانسرا چيزي است كه در اين خانه‌ها به‌شدت حسرت برانگيز است. اغلب خانه‌هاي قديمي اصفهان فقط يك حياط دارند؛ آن هم درست در مركزيت خانه و معمولا ديگر خبري از حياط‌خلوت و بالكن در آنها نيست. اين حياط علاوه بر زيبايي‌اي كه به خانه مي‌بخشد نورگير كل خانه محسوب شده و راه ارتباطي قسمت‌هاي مختلف خانه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بييييييييييييييييييييست

    • بدون نام

      عالی

    • M.r

      عكس اول مربوط به كجا ميشه؟؟

    • h.m

      عکس پایینی مربوط به خانه قدکی تبریز هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج