۲۹۵۹۴۹
۴۸ نظر
۹۷۷۱
۴۸ نظر
۹۷۷۱
پ

ترشح سینه نشانه چیست؟

از آنجا که سینه‌ها جزء غدد بدن به حســاب می‌آید، حتی اگر تا به حال حامله هـم نشده بـــاشـــید، بـــاز هم ممکن است هر از گاهی ترشحاتی از نوک آن‌ها خارج شود. علت این مسئله ندرتاً می‌تواندسـرطان بـاشد.

وب سایت مردمان: از آنجا که سینه ها جزء غدد بدن به حســاب می آید، حتی اگر تا به حال حامله هـم نشده بـــاشـــید، بـــاز هم ممکن است هر از گاهی ترشحاتی از نوک آن ها خارج شود. علت این مسئله ندرتاً می تواندسـرطان بـاشد، اما می تواند نشانه ای از مشکلات دیگری باشد که نیازمند رسیدگی و درمان است.

ترشحات نوک سینه چیست؟

به جز مواردی که فرد شیر می دهد، هر نوع مایعی که از نوک سینه خارج شود، ترشحات سینه نامیده می شود. این ترشحات از همان منفذی خارج می شوند که شیر در دوران شیردهی از آن خارج می شود. در نوک هرکدام از سینه ها حدوداً ده خوشه از این منافذ وجود دارد.

این ترشحات ممکن است همزمان از هر دو سینه و یا از یکی از آنها، خود به خود یا در مواقع فشار آوردن به سینه ها خارج شوند. ممکن است شیر مانند، زردرنگ، سبز، قهوه ای یا حتی خونی باشند. غلظت این ترشحات از غلیظ و چسبناک تا رقیق و آبکی متغیر است. با بالا رفتن سن و افزایش تعداد حاملگی ها، احتمال ایجاد این ترشحات بیشتر میشود.
 
ترشح سینه نشانه چیست؟

تشخیص پزشک

وقتی برای آزمایش ترشحات نوک سینه به پزشک مراجعه می کنید، باید بتوانید توضیح دقیقی از وضعیت خود شرح دهید:

این ترشحات چه رنگی دارند؟

مقدار این ترشحات چه میزان بوده است؟

آیا در هر دو سینه یا فقط از یکی از انها خارج می شود؟

آیا این ترشحات از یکی از منافذ نوک سینه خارج می شوند یا از چند منفذ؟

آیا خارج شدن این ترشحات خود به خود صورت می گیرد یا هنگامی که بر سینه ها فشار وارد می شود؟

آیا علائم و نشانه های دیگری در خود مشاهده می کنید، مثل تب، قرمزی، درد در سینه ها، سردرد یا تغییرات بینایی؟

آیا اخیراً آسیب و جراحتی متوجه سینه هایتان بوده است؟

از چه داروهایی استفاده می کنید؟

علاوه بر این اطلاعات و معاینه فیزیکی، ممکن است به آزمایشات دیگری نیز برای کشف علت این مشکل نیاز باشد. این آزمایشات شامل، آزمایش خون، ماموگرافی، اولتراسون (فراصوت) سینه، داکتوگرام (نوع خاصی از رادیولوژی) و MRI می شوند. پزشک شما ممکن است نمونه ای از ترشح را به آزمایشگاه فرستاده تا مورد تجزیه و آزمایش قرار گیرد. اما حتی پس از تحلیل آزمایشگاه، ممکن است نیاز به ارزیابی های دیگری نیز باشد.

علل ممکن

ترشحات سینه ممکن است حالتی کاملاً طبیعی از عملکرد سینه ها باشد. اگر علت این باشد، این ترشحات باید خود به خود برطرف شوند. در چنین موقعیتی حتی الامکان از تجریک سینه ها-مثلاً برای چک کردن ترشحات-خودداری کنید چون در واقع تحریک باعث تداوم ترشح می شود.

علل غیر طبیعی ترشحات نوک سینه شامل موارد زیر است:

گشاد شدن مجاری سینه: این یکی از متداول ترین علل ترشحات غیرعادی سینه می تواند باشد. در این وضعیت، یک یا دو مجرای زیر نوک سینه ملتهب شده و با مایعی غلیظ، چسبناک، سبز یا سیاه رنگ بسته می شود. این مشکل بیشتر در خانم های بالا ی ۵۰ اتفاق می افتد. برای کاهش این علائم می توانید از کمپرس آب گرم بر روی سینه های خود استفاده کنید. مصرف آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استیروئیدی مثل ایبو پروفن هم می تواند این علائم را کمتر کند. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک هم برای از بین بردن هرگونه عفونت برایتان تجویز کند. در برخی موارد برای برداشتن مجراها نیاز به عمل جراحی است.

برآمدگی های داخل مجراهای سینه: این برآمدگی ها معمولاً غده هایی غیرسرطانی (خوش خیم) هستند که داخل مجراهای شیری سینه شروع به رشد میکنند. این مشکل معمولاً در خانم های بین سن ۳۵ تا ۵۵ سال اتفاق می افتد. هنوز علت مشخصی برای ایجاد این برآمدگی ها کشف نشده است.

ترشح در این حالت خونی و چسبناک خواهد بود و معمولاً به طور خود به خود از یکی از مجراها بیرون می آید. ممکن است لکه هایی از آن را روی لباس خود ببینید. همچنین با بررسی سینه ها می توانید غده ی کوچکی را دقیقاً در نزدیکی نوک سینه احساس کنید.

پزشک ممکن است در آن محدوده برای پیدا کردن برآمدگی، آزمایش اولتراسون (فراصوت) انجام دهد. درمان این وضعیت شامل عمل جراحی برای برداشتن برآمدگی و آزمایش بافت برای جلوگیری از خطر احتمال سرطان می شود.

ترشح زیاد شیر: ترشح در این وضعیت معمولاً سفید و شفاف است، اما ممکن است زرد یا سبزرنگ هم باشد و ممکن است از یکی یا هر دو سینه ها بیرون بیاید. علت این وضعیت به این دلیل است که بدن شما بیش از اندازه پرولاکتین-هورمونی که مغز برای تحریک تولید شیر پس از بچه دار شدن ترشح می کند-تولید می کند. این مشکل درصورت اختلالات هورمونی نیز ممکن است اتفاق بیفتد، مثلاً درصورت استفاده از قرص های ضد بارداری، کم کار بودن غده ی تیروئید، تومر (پرولاکتینوما) یا سایر اختلالات غده ی هیپوفیز، تحریک موضعی سینه (به واسطه ی بررسی مداوم سینه ها یا رابطه ی جنسی ایجاد می شود).
 
ترشح سینه نشانه چیست؟

صدمات: آسیب ها-به طور مثال اثر کمربند ایمنی در تصادفات ماشین یا ضربه ی سخت به روی سینه هنگام ورزش-هم ممکن است باعث ایجاد ترشحات در هر دوسینه ها شود. این ترشحات به علت صدمات وارده بر بافت ها ایجاد می گردند و شفاف، زردرنگ یا خونی هستند که معمولاً به صورت خودبه خود از مجراهای مختلف نوک سینه بیرون می آیند.

ورم چرکی: این مشکل که اکثراً در خانم های شیرده اتفاق می افتد، در مواقعی که نوک سینه در اثر شیردهی عفونی شود، ایجاد می شود. هرگونه شکاف یا بریدگی در نوک سینه ها باعث ورود باکتری ها شده که به بافت های سینه صدمه می زنند و باعث ایجاد عفونت می شوند. این ترشحات معمولاً چرکی هستند و سینه ها در این شرایط قرمز شده و ورم می کنند و هنگام دست زدن گرم هستند. درمان این وضعیت شامل بیرون کشیدن ورم چرکی از طریق جراحی است و پزشک برای شما انتی بیوتیک نیز تجویز خواهد کرد.

تغییرات فیبروکیستی: این تغیرات باعث ایجاد ناهمواری ها و برآمدگی هایی در سینه می شود و ترشحی شفاف، زرد یا سبز رنگ از نوک سینه ها بیرون می آید. این تغییرات بسیار متداول هستند و تقریباً در نیمی از خانم ها اتفاق می افتد. پزشک آزمایشاتی روی شما انجام می دهد-مثل ماموگرافی یا اولتراسون-تا اطمینان حاصل کند که ترشحات به دلیل سرطان نیست. اگر آزمایشات دلیل مشکل را تغییرات فیبرو کیستی تشخیص داد، دیگر نیازی به آزمایشات بیشتر نیست.

سرطان سینه: ترشحات سینه به ندرت نشان سرطان سینه است اما گاهاً ممکن است این ترشحات نشان دهد که داخل مجراهای سینه یا خارج از آن سرطانی شده است. اگر ترشحات خونی، خود به خود و از یک مجرا است حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

نوعی دیگر از سرطان-بیماری پاگت سینه-نیز با ایجاد چنین ترشحاتی همراه است. این بیماری جزء بیماری های نادر است و در۱درصد از ۴ درصد خانم هایی که سرطان سینه دارند اتفاق می افتد. علائم این بیماری شامل، خارش، سوزش، قرمز شدگی نوک سینه و محوطه ی قهوه ای رنگ اطراف آن می باشد. همچنین ممکن است با ترشحات خونی همراه باشد. پزشک می تواند با بیوپسی ناحیه ی آسیب دیده، بیماری را تشخیص دهد. درمان این بیماری شامل برداشتن سینه است اما در برخی موارد برداشتن تومر سینه کفایت می کند. پزشک احتمالاً پس از عمل برایتان شیمی درمانی یا استفاده از تشعشع را تجویز خواهد کرد.

خیالتان راحت باشد…

آسوده خاطر باشید چون اکثر ترشحات نوک سینه علل خوش خیم دارند. اما خوب است که درصورت مشاهده هرگونه اختلال در سینه ها، به پزشکتان مراجعه کنید چون ممکن است آن وضعیت به درمان نیاز داشته باشد. و درصورت جدی بودن مشکل، هرچه زودتر اقدام کرده باشید برایتان بهتر خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یاسمن

      تشکر مطلب خوبی بود

      پاسخ ها

      • فاطمه

        اگ از ی سینه ترشح بیاد و فکر کنی سینه ات کوچیک تر شده واسه چیه‌هس سنتم ۱۸ باشع

    • عظی

      سلام..ممنون از مطلب خوبتون
      من تازه عقد کردم با عرض شرمندگی وقتی که همسرم سینه هام رو تحریک میکنه و اصلاحا مک میزنه میگه ماده تلخ مزه ای از سینه هام بیرون میاد...البته من خودم تا حالا متوجه هیچ نوع ترشحی نشدم
      میخواستم اگه میشه راهنماییم کنید..که چیکار کنم
      یکم میترسم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا منم این مشکلو دارم واس من تلخ نیس وقتی نامزدم بازش داد واس اولین بار اومد ‌خودمم فشار میدم میاد علتش چیه

      • بدون نام

        اون شهوتی میشی

    • مریم

      من مجردم وقتی سینه مو فشار میدم از یکیشون ترشح خارج میشه بدون رنگ مثل آب میمونه خیلی میترسم . به چه دکتری مراجعه کنم مامایی یا نمیدونم

    • سوگند

      سلام من 19سالمه متاهلم ازاین ترشحات داشتم خیلی نگرانم میتونین بگی نشونه چیه؟؟

    • بدون نام

      ممنونم خیلی کامل و جامع بود.تشکر

    • بدون نام

      سلام ممنون از اطلاعات پزشکی کامل و عالیتان

    • بدون نام

      سلام من با فشار دادن سینه راستم مایعات زرد و شیری میاد میشه راهنمای کنید مرسی ماهیانه هم بهم خورد

    • نیها

      سلام ..من بآ فشار دادن از هردوسینم ترشح سفید و ابکی میاد میشه راهنمایی کنید ؟

    • بدون نام

      ماموگرافی چیستماموگرافی چیست؟ ؟

      پاسخ ها

      • نرگس

        ماموگرافی دستگاهی هس که سینه رو بینش قرار میدن و اگر توده ای داخلش باشه باجوابی که میدن معلوم میشه....مثل سونو اما خیلی دقیق تر

    • مجرد

      من از هر دو سینه ام با فشاری که میدادم مایع سفید بود اما حلا سینه چپم بعد سبز حالا خونی بیرون میاد,خطرناکه؟

    • دنیا

      سلام من حدودا سه هفته است از سینه سمت چپم ترشح ابکی میاد بنطرتون خطرناک

    • sara

      سلام من این 3ساله ک بچمو از شیر گرفتم و این ی ماهه ک از نوک سینم ترشح خیلی زرد رنگ و خیلی چرب میبینم لطفا راهنماییم کنید چ باید انجام بدم

    • هستی

      سلام.من یکماهی میشه ازسینه چپم مایع سفیدرنگ میادوقتی فشارمیدم،الان چندروزسینه چپم هم همینطوره،متاهل هستم

    • بدون نام

      سلام من موقع پریودم یه هفته دیکس ازسینه چپم ترشح سفید ابکی بیرون امد برای اولین باربدون فشارخواستم بدونم مشکلی نداره

    • مریم جمارانی

      من از سینه ام ترشح سبز رنگ میاد ...خیلی نگران هستم میشه راهنمایی کنید

    • وشیر دره میشه کمکم کنید

      من درد میکنه

    • نسترن

      من 20سالمه و مجرد هستم حدود دو ماه از سینهام ترشح سفید رنگ غلیظ میاد و سه ماه پریود نشدم مشکلم چیه ؟؟

      پاسخ ها

      • رها

        منم دقیقا همین طورم شما دکتر نرفتی ببینی چی میگه

    • شراره

      سلام من ۲ سال و نیمه که بچه مو از شیر گرفتم والان دوماهی میشه که از هر دوسینه م وقتی فشار میدم با نوک انگشتم ترشحات زرد و چرکی بیرون میاد میشه بگین باید چیکار کنم

    • ال

      منم مث شماها از سینه م ترشح میومد بیرون اولش ترسیدم بعد با دکترم صحبت کردم گفت این ترشح ابکی سفید رنگ هیچ مشکل خاصی نداره...فقط یه قرص بهم داد ک مصرف کردم الان خیلی خوب شدم

    • مهناز

      من در سینه ام درد دارم ونوکش فشار میدهم ترشح سبز رنگ میاد نگرانم میشه بگید چکارکنم

    • زهرا

      سلام من خانوم 39ساله هستم موقه ای سینم نوکش فشارمیدم مایع سبزرنگ میادعلتش چیه من میترسم یموقه سرطان باشه چه دکتری مراجعه کنم

    • ZAHRA

      سلام منم مشکلم همینه از سینه هام مایعی بیرون میاد میترسم سرطاان باشه منم ۱۶ سالمه

    • سودابه

      سلام منم سینه چپم فشارمیدم مایع غلیز چسپ ناک دیدم زرد مشکل چیه

    • maryam

      من 20سالمه امروز برا اولین بار سینه سمت چپم رو فشار دادم مایع شیری رنگی ازش بیرون زد. ماهیانمم یه هفته تآخیر داشته نامزد هستم . خیلی میترسم ؟

    • مامانی

      چرا جواب کاربران نمیدین
      منم مشکل دارم از یک روز به نمامه از سمت راست سینه ی راستم. در میکنه مایع زردرنگ غلیظی انگار عفونت بیرون میاد چرا چکار کنم .

    • بدون نام

      سلام من متاهلم بچه ۷ ساله دارم دوروزه سینه سمته راستموکه فشارمیدم ازش ی مایه شبیه عفونت میزنه بیرون خیلی میترسم مشکل چیه میشه لطف کنیدبگید؟؟؟

    • سهیلا

      سلام من از وقتی که به بچم شیر نمیدم سینمو که فشار میدم یه مایع زرد رنگ و غلیظ و چسبناکی بیرون میاد و الان دو روز که یکی از سینه هام ترشح خون میاد

    • سارا

      من تازه ازدواج کردم و مشکلیم تو سینه هام ندارم ولی بعد از هر بار سکس شوهرم میگه مایعی که از سینت ترشح میشه تلخ مزه س و اسرار داره پیگیر باشم نکنه توی سینم توده ای چیزی باشه . به نظر شما من باید چیکار کنم و آیا جای نگرانی هست؟

    • Ghazaleh

      سلام من ۱۷ سالمه حدود ۳ هفته س ک از هر دو سینم مایع زرد رنگ ترشح میشه داروی ضشد افسردگی مصرف میکنم حدود دو هفته س ک قطعشون کردم ولی بازم اون مایع از سینهام ترشح میشه و رنگش زرد تر شده خیلی نگرانم ...

    • آراد

      منم از هر دو سینم ترشحات زرد رنگو چرکی میاد بیرون با فشار دادن خیلی میترسم چیکار کنم

    • پروانه

      من هم پنج سال ازدواج کردم یه بچه دارم الان سه سال بچه ام از شیر گرفتم دو سال میشه سینه چپم درد داره وبافشار دادنش مایع زرد رنگ و چسپناک میاد میشه یه راهنمای کنید چون چند بار هم سونگرافی انجام دادم چیزی تشخیص نمیدن من هم باز درد دارم

    • فاطمه

      سلام منم سینه راستم فشار میدم مایع سبز رنگ می زنه بیرون خیلی نگرانم می شه جواب بدین

    • فاعزه

      چرا کسی جواب نمیده فقط سوال پرسیده میشه

    • سارا

      سلام...من ۱۹سالمه..چندماهی میشه عقدکردم..سینه سمت چپم رو وقتی فشارمیدم مایعی مانند شیر از یکی از منافذ خارج میشه..راهنمایی کنید باید چیکارکنم ...مرسی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جواب سوالم

    • مهسا

      منم ترشحات چرکی دارم ۲۱سالمه و متاهل

    • بدون نام

      سلام منم از هر دوسینم مایع هم شیری هم قهوایی رنگ میاد پسرمو چهار ساله از شیر گرفتم تو این چهارسال قطع نشده میترسم

    • نازنین

      جواب سوال دوستان نمیدید چرا

    • ا

      سلام من شونزده سالمه مجردم از سینه چپم مایه زرد رنگی میاد بیرون مثل اب ولی وقتی میزنم به دستمال زرد چسپندس خیلی میترسم دلیلش میتونه چی باشه

    • زهرا

      سلام من ۲۰ سالمه الان یک ساله سینه سمت چپم وقتی فشار میدم بعضی وقتا مایع سفید بعضی وقتا ابکی خارج میشه به دکتر گفتم یه قرص داد میخورم خوب میشه قطع میکنم دوباره مثل قبل میشه. میشه کمک کنین من خیلی نگرانم اخه ۱ ساله اقدام به بارداری کردم ولی نشده
      تورو خدا کمکم کنین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارع منم

    • زهرا

      سلام.مدتی هست که از هردو سینه ام ترشح دارم بافشار خارج میشه هورمون هم بالانیست آزمایش دادم ترشحات به رنگ تقریبا سبز هست چکار باید انجام بدم

    • ریحانه

      سلام منم ۱۹ سالمه چند سالیه بعضی وقت ها از سینه هام مایع سفید رنگی ترشح میشود و غلیظ است و من ازدواج هم نکردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج