۳۰۵۳۸۶
۲۱ نظر
۵۰۰۷
۲۱ نظر
۵۰۰۷
پ

احتمال افزایش دستمزد به ۸۱۸ هزار تومان

حداقل دستمزد جدید کارگران با افزایشی بین ۱۲.۶ تا ۱۵ درصد، سه‌شنبه این هفته نهایی می‌شود و مزد کارگران از ۷۱۲ هزار تومان امسال به رقمی بین ۸۰۱۷۰۰ تومان تا ۸۱۸۸۰۰ تومان در سال ۹۵ خواهد رسید.

خبرگزاری مهر: حداقل دستمزد جدید کارگران با افزایشی بین ۱۲.۶ تا ۱۵ درصد، سه‌شنبه این هفته نهایی می‌شود و مزد کارگران از ۷۱۲ هزار تومان امسال به رقمی بین ۸۰۱۷۰۰ تومان تا ۸۱۸۸۰۰ تومان در سال ۹۵ خواهد رسید.

ررسی ها نشان می دهد سه شنبه این هفته شورای عالی کار میزان افزایش حداقل دستمزد سال آینده ۱۳ میلیون مشمول قانون کار کشور برای سال ۹۵ را تعیین و تصویب خواهد کرد. کارشناسان می گویند به دلیل افت اسمی نرخ تورم، میزان افزایش مزد سال آینده کارگران حتی به اندازه ۱۷ درصد امسال نخواهد بود.

در فاصله یک هفته گذشته وزارت کار در اقدامی عجیب اقدام به حذف جمعی نمایندگان کارگران از جلسات شورای عالی کار گرفت و تقریبا تمامی اعضای کمیته تخصصی مزد شورای عالی کار را از حضور در نشست‌های پایانی و سرنوشت ساز منع کرد. نمایندگان کارگری می‌گویند کارگروه تخصصی مزد در هفته های اخیر بررسی ها و اقدامات خوبی برای تعیین دستمزد سال آینده داشته است.

مسئولان کارگری همچنین اعتقاد دارند وزارت کار برای تعیین حداقل مزد سال آینده مشمولان قانون کار همراهی بیشتری با کارفرمایان بخش خصوصی دارد؛ بنابراین توافق کارفرمای بزرگ با کارفرمای خصوصی احتمالا باعث عدم به کرسی نشست خواسته های نمایندگان کارگری در نشست شورای عالی کار خواهد شد.

سناریوهای اصلی تعیین مزد ۹۵

بنابراین طبق روال موجود، روند شکاف عمیق و بزرگ بین دخل و خرج گروه های کم درآمد در سال آینده هم ادامه خواهد داشت و قرار نیست از سوی دولت و یا کارفرمایان خصوصی، گام‌های سازنده و مثبتی در این باره برداشته شود، جز افزایش معمولی و هر ساله دستمزدها که نهایتا ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان به مجموع دریافتی ها خواهد افزود و حتی ممکن است این میزان برای گروه های حداقل بگیر زیر ۲۰۰ هزارتومان نیز باشد.

پیگیری ها نشان می دهد در سه شنبه هفته جاری وزارت کار از طریق همراهی نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت و همچنین توافق کارفرمایان خصوصی، حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار را به میزان ۱۳ تا ۱۵ درصد تعیین و تصویب می کند، بنابراین افزایش حداقل مزد سال ۹۵ رقمی بین ۹۲۵۶۰ تومان تا ۱۰۶۸۰۰ تومان است.

در نهایت حداقل دستمزدها در سال آینده از ۷۱۲ هزار تومان به رقمی بین ۸۰۴۵۶۰ تومان تا ۸۱۸۸۰۰ تومان خواهد رسید که این ارقام هرگز تامین کننده معیشت خانوارهای کارگری حتی برای ۱۰ روز ابتدای هر ماه نخواهد بود. در مجموع با روال موجود، متوسط دریافتی قریب به اتفاق مشمولان قانون کار در سال آینده به ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان هم نخواهد رسید.

اصغر آهنی ها در گفتگو با مهر با اعلام اینکه سناریوی نهایی افزایش دستمزد سال آینده کارفرمایان به میزان نرخ تورم ۱۲.۶ درصدی خواهد بود، گفت: کارفرمایان می توانند ۸۹۷۱۲ تومان به مزد امسال کارگران اضافه کنند و حداقل دستمزد سال آینده به ۸۰۱۷۰۰ تومان برسد.

برنامه کارفرمایان درباره افزایش حقوق‌ها

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با تاکید بر اینکه این میزان افزایش به اندازه نرخ تورم پایان بهمن ماه که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، خواهد بود، اظهارداشت: در عین حال، برخی گروه های کارفرمایی مانند فعالان در صنعت کاشی و سرامیک معتقدند هیچگونه توانی برای افزایش دستمزدها نخواهند داشت؛ بنابراین حداقل دستمزد سال ۹۵ باید ۷۱۲ هزار تومان باشد.

آهنی ها خاطرنشان کرد: برخی ظرفیت‌های جدید در تعیین مزد را مطرح کردیم که شورای عالی کار می‌تواند به آن بپردازد. تعیین مزد منطقه‌ای و براساس توان صنایع مختلف در کنار بسترسازی برای اجرای دقیق ماده ۴۱ قانون کار که به موضوع تعیین مزد منطقه ای توجه دارد، از موضوعاتی است که مدنظر کارفرمایان قرار دارد.

وی ادامه داد: باید در تعیین دستمزد برای کارخانجات، صنوف خُرد و تولیدی‌ها تفاوت قائل شد، چون در غیر این صورت اگر بخواهیم یک رقم ثابت برای همه گروه ها تعیین کنیم به ریزش نیروی کار در سال ۹۵ دامن خواهیم زد. ما می دانیم شرایط زندگی کارگران دشوار است ولی کارفرمایان در شرایط مناسبی قرار ندارند.

این مقام مسئول کارفرمایی کشور افزود: باید تولید ثروت شود و شرایط آن از سوی دولت فراهم شود تا هم کارگر و هم کارفرما بتواند از آن استفاده کند. در هر صورت، سه شنبه این هفته ما نمی‌توانیم بیشتر از نرخ تورم چانه زنی کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امید

      متاسفانه هیچ کس نمیخواهد باور داشته باشد که همه این سیاه بازیها هم جزوء سیاست است و زندمانی کارگران .برده داری نوین تنها نامی است که میتوان بر این سیاست گذاشت . اری چاره ای نیست و این عدم ناچاری دست تمام به مردم بیچاره را باز خواهد گذاشت تا انچه در توان دارند از سفره کوچک کارگران کم کنند .

    • بدون نام

      آخه آدم به این .... چی بگه ؟
      آقای محترم پس چرا سال های گذشته بر اساس نرخ تورم افزایش ندادید ؟ چرا اونموقع میگفتید مگه ما باعث تورم شدیم که بخوایم ضررشو بدیم ؟

    • گربهسگ

      از سالها پیش من در همین ایام این جریان مزد و کارگران را دنبال می کنم که همیشه شبیه افزایش حقوق کارمندان است والله این هوچی گری های نشست کارفرمایان و نماینده کارگران شبیه فیلم هندی شده همه پیشاپیش می دانند فقط برای خوراک رسانه ها است چرا وقت خود را بابت این نشست ها ی بیهوده هدر می دهید ؟وقتی هیچ اتفاقی قرار است بیفتد برای چه شیپور میزنید !!!؟

    • sadeghi

      خدا ما را مرگ بده راحت بشیم از این بدبختی

    • بدون نام

      خسته نباشند بااین افزایش حقوقشون

    • عباس

      این که اینقد جلسه نمیخواست وامید بی جا به کارگران دادن خط فقر را 2200قرار میدهند ان وقت حقوق کارگران را 800قرار میدهند بعد هم 18تومان اضاف میکنند وکلی منت سر کارگر بدبخت میگذارند از حالا حقوق سال بعد هم مشخص است دیگر جلسه هم برای سال بعد نگذارید 900تومان وسلام دیگر وعده الکی هم ندهید

    • gade

      خدايا سايه اين مسئولان دلسوز و متعهد را از سر كارگران بدبخت جامعه كم نكن

      پاسخ ها

      • حسین

        کم کم کم نکنه

    • بدون نام

      خجالت آوره

    • مهدي

      با اين حساب سال ديگه كارگرامون هم مي تونن ماهي يكي دو باري راحت بدون هيچ استرسي مهمان دعوت كنن به خونه هاشون و زندگي نونواري داشته باشن. آخه يعني يكي نيست به اين ظالم ها بگه كه بابا اين كارگر هاي بد بخت هم آدم هستن.

    • بدون نام

      100هزاتومان افزایش برابر بااین است که به همان مقدار شایدبیشتربه سبد خانوارها اضافه خواهدشددولت نبایدباافزایش حقوق درهیچ کجاموافقت بکنه اینکاربرابراست با افزتیش نقدینگی یعنی اگر10میلیون مشول این قانون بشوند چیزی معادل یکهزارمیلیاردتومان درماه و12هزارمیلیاردتومان درسال است جناب آقای مسعودنیلی بزرگوارشمابعنوان کارشناس ارشداقتصادی دولت نباید بااینچنین طرحهایی درموردهرگونه افزایش حقوق درهربخشی که میخوادباشه موافقت بکنیداینکارتمام زحماتتون رابه هدرمیده شمابایدقدرت پول ملی کشورمان راافزایش بدهیدهروقت قدرت پول ملی کشورمان افزایش پیداکردمن بشماهاای والله ودست خوش میگم بنظرم تنهاراهکاراینه که درقبال تسویه حساب باکشورهایی که باهاشون زدوبنداقتصادی داریم جهت تسویه حساب تقاضای واحدپول کشورمان رابکنیم بنظرم نتیجه مطلوبی خواهدداشت چونکه اونها درشرایط فعلی ودراین سالها چون پول کشورمان ازچرخه بانکهای جهان پس ازانقلاب حذف شده قادربه تهیه واحدپول کشورمان نمیباشندبهمین دلیل بیکباره بامطرح کردن این موضوع پول ملی کشورمان مطرح خواهدشدودارای جایگاه بین المللی خواهدشد مشروط براینکه اعتبارکشورمان ازلحاظ جامعه جهانی مطلوب شده باشد اگراینکارپاسخگوباشد اونموقعه است که دولت یازدهم بتاریخ خواهدپیوست چون تابحال توی تاریخ ایران چنین چیزی رانداشته ایم خوددانید

    • Arash

      تومملکت ثروتمند داریم زندگی میکنیم اونوقت اینجوری باید جون بکنیم برای پول اونوقت اقازاده هاماشینهای ملیاردی سواربشن اینامیخوان پولدارهاروکلفت ترکنن کارگرهارو زیرپاهاشون له کنن خدابه همتون سرطان خون بده اخه باماهی 900تومن بایه بچه چطوری میشه زندگی کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مجیدجان اون 900نیست 800تومان است

    • حسین

      خداوکیلی یکی از این مسئولین را دوماه حقوق کارگری بهشون بدید تا درد مردم را بفهمند آخه کسی که درد جامعه کارگری را نچشیده چطور میخواهد برای کارگر دلسوزی کند

    • اسي

      يوقت ضرر نكنيد 100 تومن زيادش كرديد!

    • بدون نام

      سلام

    • مهدی

      آقای برترتینها که طرفدار کار فرما هستی چرا الکی خط میدی هنوز که چیزی معلوم نیست
      به نظرم امسال حداقل حقوق 2000000تومن می باشد شک نکنید چون ما رفع تحریم شدیم

    • مهری

      اون سیاستمداران زمون قدیم که کاری کرده بودن کارگر ارج وقرب داشت چک وسفته میگرفتن تا نره ی جای دیگه کارکنه الان کارگر عین دستمال کاغذی میمونه همیشه حقوق کارگر پنج میلیون میشه بعدا تقسیم بر صد میکنن میشه 50 هزارتومن

    • مهری

      نماینده کارفرما خوب گفت ما ضامن رفاه کارگر نیستیم رفاه ومعیشت را دولت تامین میکنه

    • مهدی

      خدا لعنتتان کند.احتمالن سال بعد کارگری وجود ندارد

    • بدون نام

      آخه یکی نیست بگه مرتیکه فعلا اینهایی که زاییدی بزرگ کن بعد حل مشکل بقیه جوانان پیشکش/ رییس جمهور بعدی حل میکنه / آخه حق میدم رییس جمهور ما حقوقش کم باشه بعد کارگر از رییس جمهور بیشتر بگیره؟استقفرالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج