اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۱۵۳۴۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

وقتی وزیر ورزش «فوتبال دوست» می‌شود

از زمانی که محمود گودرزی به‌عنوان وزیر ورزش در کابینه حسن روحانی مشغول به فعالیت شده، نظرات آشکار و غیرآشکار او با فوتبال علنی شده است.

روزنامه شرق: از زمانی که محمود گودرزی به‌عنوان وزیر ورزش در کابینه حسن روحانی مشغول به فعالیت شده، نظرات آشکار و غیرآشکار او با فوتبال علنی شده؛ وزیر که ظاهرا دل در گرو کشتی دارد، دل خوشی از فوتبال نداشته (ندارد) و از تمامی اتفاقات منجر به حاشیه‌ای که در این رشته ورزشی و البته فدراسیون مربوطه‌اش رخ داده، گلایه کرده است؛ چه علنی و چه در خفا.

البته مشکل با فوتبال برای وزارت ورزش نشئت‌گرفته از مشکل با دو نفر خاص هم بوده؛ اولی علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان که چند روز دیگر ریاستش احتمالا برای همیشه بر فوتبال به اتمام خواهد رسید و دومی هم کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران. وزیر در دوره ریاستش بر وزارت ورزش برای چند روز هم که شده با علی کفاشیان مدارا نداشته. حتی اختلاف این دو نفر تا جایی بالا گرفت که کفاشیان علنا اعلام کرد وزیر ورزش نه به او وقت ملاقات می‌دهد و نه پاسخی به تماس‌هایش. درباره کارلوس کی‌روش هم که ماجرا روشن‌تر از هرچیزی است؛ صحبت‌های وزیر ورزش درباره عملکرد این مربی پرتغالی در تیم ‌ملی کشورمان و تضاد گسترده درآمد کی‌روش از فوتبال ایران هنوز روی خروجی سایت‌های مختلف وجود دارد.

کفاشیان بدون مشکل می‌شود، کی‌روش با دانش!

با این پیش‌فرض کوتاه می‌شود راحت‌تر به سراغ تفاوت‌هایی رفت که روز گذشته در گفت‌وگوی وزیر ورزش با برنامه ورزش و مردم وجود داشت. محمود گودرزی که میهمان این برنامه بود، در قسمتی از صحبت‌هایش مشکل‌داشتن با فوتبال را رد کرد و گفت: «من به اردوی تیم‌های والیبال و وزنه‌برداری رفتم ولی سه بار هم بدون پوشش رسانه‌ای از کمپ تیم‌ ملی فوتبال دیدن کردم. من معاونت قهرمانی وزارت ورزش را موظف کردم دو زمین دیگر برای تیم ‌ملی فوتبال اجاره کنند. زمین آکادمی فوتبال را بازسازی کنند و سه بار نیز در دو هفته گذشته از این زمین بازدید کردم. من مشکلات فوتبال را مثل پرواز، پاداش‌ها و مشکل سربازی بازیکنان بلافاصله برطرف کردم و حتی مشکل لباس تیم‌ ملی در جام‌جهانی نیز توسط من مرتفع شد. من همه رشته‌ها را دوست دارم». با این حال گودرزی فارغ از تمام چالش‌هایش با کفاشیان، بحث اختلاف نظر با رئیس فدراسیون فوتبال را به شیوه‌ای خاص رد کرد و گفت: «مشکلی بین ما و کفاشیان وجود نداشته که بخواهد با انجام مذاکرات حل شود (!)».

پرواضح است که محمود گودرزی پیش از آنکه کفاشیان از ثبت‌نام در انتخابات تازه ریاست فدراسیون فوتبال انصراف دهد، چنین با صراحت از «نبودن مشکل» بین او و رئیس فدراسیون فوتبال صحبت نمی‌کرد. بحث درباره کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌ملی کشورمان از سوژه کفاشیان هم جالب‌تر است؛ وزیر که منتقد شماره یک کارلوس کی‌روش در تیم‌ملی است و حتی در زمان تمدید قرارداد این مربی، فدراسیون را تحت فشار گذاشته بود که همه جوانب را بسنجند، یکباره کی‌روش را «مربی بادانشی» توصیف کرد که «موفق شده ایران را به جام‌جهانی ببرد» و گفت: «سرمربی تیم‌ملی ما از دانش خوبی برخوردار است که امیدوارم و از ایشان می‌خواهم که دانش خود را در اختیار سایر مربیان ایرانی قرار دهد. امیدوارم کی‌روش مثل دوره قبل که تیم‌ملی را به جام‌جهانی برد، در این دوره هم موفق باشد.

کی‌روش باید طبق قراردادش عمل کند و امیدوارم مشکلات او توسط فدراسیون حل شود. اگر چنین اتفاقی نیفتاد، ما تلاش می‌کنیم مشکلات آنها را مرتفع کنیم. کی‌روش با ما قرارداد دارد و این قرارداد محترم است و باید طبق آن در ایران حضور داشته باشد». البته تغییر نگرش وزیر ورزش به فوتبال فقط مربوط به این برنامه نمی‌شود؛ او پیش‌تر و در پی انتقادات گسترده مبنی بر بی‌توجهی به رشته پرهوادار که ‌میلیون‌ها جوان ایرانی شیفته آن هستند، تغییر رفتار داد و با سرزدن به ورزشگاه آزادی، بازی دو تیم استقلال و پرسپولیس مقابل رقبایشان را از نزدیک دید. ضمن اینکه او برای تماشای دیدار تیم‌ملی کشورمان با عمان در مرحله انتخابی جام ملت‌های آسیا و جام‌جهانی هم باز در آزادی حاضر شد و بازی را دید.

دیوار کوتاه فوتبال

بااین‌حال جدی‌ترین بحثی که صحبت‌های وزیر ورزش درباره فوتبال و سایر رشته‌ها را متفاوت جلوه داد، مربوط به دوره ریاست بر فدراسیون فوتبال است. وزیر ورزش در ابتدا با اشاره به این موضوع که «در کشوری که دوره ریاست‌جمهوری دو دوره است، چندان زیبنده نیست مدیریت فدراسیون‌ها سه یا چهار دوره باشد»، اصرار پنهانش مبنی بر نبودن علی کفاشیان بر فدراسیون فوتبال را این‌طور بیان کرد: «دوره ریاست در فدراسیون‌های ورزشی اکثر کشورهای دنیا دو دوره است که در اساسنامه سال ٨٦ ایران نیز پیش‌بینی شده که گفته شد تصویب شده اما این‌طور نیست و امیدوارم در هیأت دولت به تصویب برسد. آقای کفاشیان نیز دو دوره برای ریاست فرصت داشت. به نظر من برای یک مدیر، دو دوره چهارساله برای نشان‌دادن شایستگی‌ها و توانایی‌های خود کافی است. پس از آن باید جریان‌های جدید وارد مدیریت ورزش شود تا تفکرات جدید فرصت حضور پیدا کند. مدیران قبلی نیز می‌توانند به‌عنوان مشاور در بدنه ورزش باقی بمانند».

نکته جالب‌توجه اینکه در همین گفت‌وگو طرف پرسشگر، بهرام شفیع، مجری برنامه ورزش و مردم و رئیس فدراسیون هاکی کشورمان بود؛ خود شفیع از سال ١٣٨٤ تا به حال رئیس فدراسیون هاکی است و ریاست او همچنان ادامه دارد! یعنی به‌وضوح بیش از دو دوره. البته مثل بهرام شفیع، نیروی باسابقه باز هم وجود دارد؛ محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال هم دیگر رئیسی است که بیش از دو دوره ریاست کرده؛ او از مرداد ١٣٨٥ تاکنون رئیس فدراسیون والیبال است و ریاستش ادامه دارد. محمود مشحون هم دیگرفردی است که از سال ١٣٨١ تا به حال ریاست فدراسیون بسکتبال را بر عهده دارد. با این حال اوج مسئله مربوط به ریاست احمد ناطق نوری در فدراسیون بوکس است؛ او از سال ١٣٦٨ تا به حال ریاست بوکس را بر عهده دارد و ریاستش هم قطعا بیش از چند «دو دوره» می‌شود. اینکه چرا ریاست بر فدراسیون فوتبال، آن هم بیش از دو دوره «زیبنده» نیست و در بقیه رشته‌ها «زیبنده» است، هم یکی دیگر از مواردی است که وزیر ورزش بعدا می‌تواند درباره آن پاسخی داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج