جاباما
۳۲۶۲۰۲
۵۰۲۵
۵۰۲۵
پ

خوراکی‌های مضر در دوران بارداری

برخی از غذاهایی كه به اشتباه آنها را تقویت‌كننده و پرخاصیت تلقی می‌كنیم، می‌توانند به سلامت شما و جنین‌تان آسیب بزنند پس تا بسته شدن پرونده بارداری‌تان با وسواس بیشتری منوی غذایی‌تان را انتخاب كنید.

وب‌سایت سیمرغ: ممكن است تحمل خوردن هر غذایی را نداشته باشید و شاید خیلی از خوراكی‌هایی كه پیش از این با دیدن‌شان چشم‌های‌تان برق می‌زده- با شكل گرفتن یك جنین در رحم‌تان- حال شما را خراب كند.

شاید پس از چند روز بی‌میلی به غذا خوردن، یك سیخ جگر هم اشتهای‌تان را تحریك كند و هم توان از دست رفته‌تان را به شما برگرداند، اما متخصصان می‌گویند حتی برای از بین بردن ضعف‌تان در این روزها یا برای فرونشاندن ویارتان، حق ندارید سراغ بعضی خوراكی‌ها بروید.

از نظر آنها برخی از غذاهایی كه به اشتباه آنها را تقویت‌كننده و پرخاصیت تلقی می‌كنیم، می‌توانند به سلامت شما و جنین‌تان آسیب بزنند پس تا بسته شدن پرونده بارداری‌تان با وسواس بیشتری منوی غذایی‌تان را انتخاب كنید و از مصرف آنچه در ادامه مطلب آورده‌ایم پرهیز كنید.

كمتر جگر بخورید چون...

اگر برای تقویت خود و جنین‌تان هر هفته به میدان بهمن سر می‌زنید و چند سیخ جگر می‌خورید، باید بگوییم به جای محافظت از فرزند آینده‌تان به او آسیب می‌زنید. مصرف بیش از اندازه ویتامین A در دوران بارداری- به‌ویژه در سه ماه اول- باعث می‌شود جنین‌تان به خوبی رشد نكند. تنها ویتامین A موجود در ۱۰۰ گرم جگر، چندین برابر بیشتر از میزانی است كه در بارداری به آن نیاز دارید.

اما تنها ویتامین A موجود در جگر نیست كه باید دلیل پرهیز شما از آن باشد؛ متخصصان می‌گویند جگر گوسفند یا مغز آن‌كه از خوراكی‌های محبوب ایرانی‌ها هستند، در خود باكتری «لستریا» دارند و بر جنین در حال رشد اثر منفی می‌گذارند، حتی می‌توانند باعث سقط جنین یا مرده‌زایی شوند.

چه چیزهایی مثل جگر مضر هستند؟

هویج: درست است كه مصرف هویج در بارداری ممنوع نیست اما اگر برای تقویت خودتان هر روز یك لیوان آب هویج می‌خورید، با دریافت بیش از اندازه ویتامین A به جنین‌تان آسیب می‌زنید. پس بیشتر مراقب خوراک تان باشید.

در دوران بارداری كمتر قهوه بخورید چون...

خوراکی‌های مضر در دوران بارداری

در ماه‌های بارداری قید خوردن قهوه و نسكافه را بزنید. شما در این ماه‌ها تنها می‌توانید ۲۰۰ میلی‌گرم كافئین در روز مصرف كنید و اگر بیشتر از این میزان نوشیدنی كافئین‌دار در برنامه غذایی‌تان بگنجانید، نوزادی كم‌وزن را به دنیا می‌آورید یا باعث سقط جنین‌تان می‌شوید اما نوشیدنی‌های حاوی كافئین تنها در درازمدت بر سلامت جنین اثر نمی‌گذارند، متخصصان می‌گویند در همان لحظه‌ای كه نوشیدنی به بدن شما وارد می‌شود، جنین‌تان احساس بی‌قراری می‌كند و در رحم شما آرامشش را از دست می‌دهد پس حتی اگر تصور می‌كنید میزان كافئین مصرفی‌تان نمی‌تواند باعث مرگ جنین شود، برای حفظ آرامش او قید قهوه و نسكافه را بزنید.

چه چیزهایی مثل قهوه مضر هستند؟

چای: میزان كافئین موجود در چای از قهوه كمتر است اما اگر چای‌خور حرفه‌ای هستید و لیوان پشت لیوان از این نوشیدنی می‌نوشید، باز هم جنین‌تان را در معرض خطر قرار می‌دهید. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر هر روز ۶۰۰ میلی‌گرم كافئین مصرف كنید، فرزندتان كم‌وزن می‌شود و اگر این میزان را به ۸۰۰ میلی‌گرم در روز برسانید خطر جدی‌تری فرزندتان را تهدید می‌كند.

نوشیدنی‌های گازدار: بسیاری از نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه‌های سیاه هم كافئین دارند و خوردن نوشابه‌های انرژی‌زا هم می‌تواند این ماده را بیش از آنچه نیاز دارید به بدن‌تان برساند.

كمتر بادام‌زمینی بخورید چون...

خوراکی‌های مضر در دوران بارداری

در ماه‌های بارداری باید قید خوردن خوراكی‌هایی كه به آنها آلرژی دارید را بزنید و اگر نسبت به آلرژیك بودن‌تان به برخی خوراكی‌ها اطمینان ندارید، برای احتیاط نباید سراغ‌شان بروید. بادام‌زمینی از خوراكی‌هایی است كه توصیه می‌شود خانم‌های باردار سراغش نروند. گفته می‌شود این دانه پرطرفدار می‌تواند كودك شما را كم‌هوش كند. متخصصان می‌گویند برای جلوگیری از بیمار شدن فرزندتان نه‌تنها در ماه‌های بارداری بلكه در دوران شیردهی هم باید قید خوردن هر خوراكی كه در آن بادام زمینی به كار رفته را بزنید.

كمتر سوسیس و كالباس بخورید چون...

كمتر كسی است كه نداند در سوسیس و كالباس و فرآورده‌های گوشتی كه در گروه آنها جا می‌گیرند، نیترات فراوان وجود دارد. مصرف این خوراكی‌ها كه در آنها به وفور مواد نگهدارنده به كار رفته باعث می‌شود خطر ابتلای فرزندتان به آلرژی بعد از تولد بیشتر شود و البته ریسك ابتلایش به سرطان هم بالا برود. برخی از پژوهش‌ها احتمال ابتلا به تومور مغزی و دیابت در صورت مصرف این خوراكی‌های سرشار از نیترات را هم ثابت كرده‌اند، پس اگر به‌خاطر خودتان از آنها صرف نظر نمی‌كنید، برای حفظ سلامت فرزندتان سراغش بروید.

چه چیزهایی مثل سوسیس مضر هستند؟

رب گوجه: همه محصولاتی كه در آنها نگهدارنده هست، می‌توانند به جنین شما آسیب بزنند. شاید مصرف میزان كمی رب گوجه آسیب قابل توجهی به فرزند شما نزند، اما بد نیست در ۹ ماه بارداری‌تان، گوجه تازه را جایگزین این محصول کنید كه میزان زیادی نگهدارنده را در خود جا داده است.

كمتر استیك بخورید چون...

گوشت خام یا گوشتی كه به میزان كافی پخته نشده، می‌تواند باكتری سالمونلا یا توكسوپلاسموز را به جان شما برساند و به جنین‌تان آسیب بزند. اگر اهل خوردن استیك آبدار هستید، تا پایان یافتن بارداری‌تان باید قید خوردنش را بزنید. گوشت نیم‌پز می‌تواند این باکتری‌ها را به بدن‌تان وارد كند و برای دور شدن از چنین خطری باید گوشت را در دمای ۷۵ درجه سانتی‌گراد به خوبی بپزید.

چه چیزهایی مثل استیك مضر هستند؟

سوشی: این روزها بازار سوشی خوردن نه‌تنها در كشورهای آسیای شرقی بلكه در همه دنیا داغ است، اما متخصصان می‌گویند ماهی خام هم می‌تواند باكتری‌ها و انگل‌هایی را به بدن شما وارد كند كه برای سلامت جنین‌تان مضر هستند.

خوراکی‌های مضر در دوران بارداری

خمیر كیك: اگر قبل از آنكه كیك را در فر بگذارید خمیرش را می‌چشید، مراقب باشید. تخم‌مرغ خامی كه در خمیر كیك وجود دارد هم می‌تواند باكتری «لستریا» را به بدن مادر و جنین وارد كند. به همین دلیل نه‌تنها باید قید چشیدن خمیر كیك را بزنید بلكه باید از خوردن تخم‌مرغ عسلی یا سس‌های خانگی كه در آن تخم‌مرغ خام به كار رفته هم پرهیز كنید.

كمتر ماهی جنوب بخورید چون...

مصرف بیش از اندازه جیوه در دوران بارداری می‌تواند فرزندی كم‌هوش را به شما هدیه دهد. به همین دلیل بهتر است در ماه‌های بارداری، قید خوردن بسیاری از ماهی‌های جنوب كه جیوه فراوان دارند و به رشد عصبی فرزندتان صدمه می‌زنند را بزنید و به جای آنها سراغ ماهی‌هایی مثل سالمون یا كنسرو ماهی تن بروید؛ میزان جیوه آنها كمتر است. اگر طعم سالمون خام را دوست دارید به همان دلیلی كه باید از خوردن گوشت خام پرهیز كنید، سراغ سالمون خام هم نباید بروید.

گذشته از این، درست است كه كنسرو ماهی تن جیوه زیادی ندارد، اما در بارداری اجازه خوردن زیاد كنسروها را هم ندارید، پس به اندازه‌ای از این خوراكی‌ها بخورید كه هوس بارداری‌تان خاموش شود. البته مصرف ماهی كه امگا ۳ فراوانی دارد برای شما در دوران بارداری نفع زیادی هم دارد، پس در انتخاب ماهی وسواس به خرج دهید اما آن را از برنامه غذایی‌تان حذف نكنید.

چه چیزهایی مثل ماهی جنوب مضر هستند؟

ماهی‌های پیر و بزرگ: ماهی‌های بزرگتر معمولا بیشتر هم عمر می‌كنند و به همین دلیل میزان بیشتری جیوه در بدن خود ذخیره می‌كنند، بنابراین توصیه می‌شود خانم‌های باردار سراغ آنها نروند.

شاید ندانید، اما …

بسیاری از مواد غذایی در دوران بارداری بدون آنكه آسیبی برای شما و جنین‌تان به همراه بیاورند، شرایط را برای شما سخت می‌كنند، پس برای راحتی خودتان در این ماه‌ها سراغ چنین خوراكی‌هایی نروید.

كمتر نخود بخورید چون...

حبوبات ازجمله این مواد هستند كه با خوردن‌شان بیشتر از خانم‌های باردار دیگر نفخ می‌كنید و به‌خاطر نفخ احساس ناخوشایندی را تجربه می‌كنید. حتما می‌دانید كه اغلب خانم‌ها در بارداری دچار نفخ می‌شوند؛ پس در این ماه‌ها قید خوردن خوراكی‌هایی كه این حالت آزار‌دهنده را بیشتر می‌كنند، بزنید.

كمتر موز بخورید چون...

درست است كه پتاسیم موجود در موز می‌تواند در بارداری فایده زیادی به بدن‌تان برساند اما اگر ازجمله خانم‌هایی هستید كه در این ماه‌ها از یبوست شكایت می‌كنند، باید فكر خوردن این میوه را از سرتان بیرون كنید. موز به خودی‌خود می‌تواند افراد مستعد به یبوست را به این مشكل گرفتار كند و در بارداری، ممكن است این مشكل را برای‌تان دوچندان كند.

كمتر آجیل بخورید چون...

خوراکی‌های مضر در دوران بارداری

بسیاری از خانم‌های باردار در این ماه‌ها صاحب صورتی پرجوش می‌شوند. اگر شما هم در این گروه قرار دارید، لااقل در ماه‌های اول كه صورت‌تان بیشتر جوش می‌زند، قید خوردن آجیل و خوراكی‌هایی كه باعث بیشتر شدن آكنه روی پوست‌تان می‌شوند را بزنید. درست است كه این آجیل‌ها فایده‌های زیادی دارند، اما زیاد خوردن‌شان در این ماه‌ها هم شما را به مادری چاق تبدیل می‌كند و هم زیبایی‌تان را تهدید می‌كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج