۳۳۸۷۷
۳۱ نظر
۶۰۶۱
۳۱ نظر
۶۰۶۱
پ

کار خانه بر عهده زن است یا مرد؟

برای تقسیم وظایف خانه در ابتدا باید کلیشه‌های جنسیتی را دور ریخت. عباراتی چون «ظرف شستن کار مردها نیست»,«جارو كشیدن کاری زنانه است»و «انجام کارهای بانکی مردانه است» و... این اعتقادات کاملا بی‌معناست.

کار خانه بر عهده زن است یا مرد؟


مجله ایده آل: برای تقسیم وظایف خانه در ابتدا باید کلیشه‌های جنسیتی را دور ریخت. عباراتی چون «ظرف شستن کار مردها نیست»,«جارو كشیدن کاری زنانه است»و «انجام کارهای بانکی مردانه است» و... این اعتقادات کاملا بی‌معناست و چه بسا سبب بروز اختلاف بین همسران و کاهش رضایت زناشویی می‌شود. در تقسیم وظایف خانه، بین زن و شوهر در درجه اول باید هماهنگی برقرار باشد. دغدغه اصلی نباید این مسئله باشد که کارهای خانه به‌صورت مساوی بین زن و مرد تقسیم شود، بلکه موضوع این است که برای انجام دادن کارها هماهنگی وجود داشته باشد. به‌عنوان مثال ممکن است کار منزل در برخی روزها مانند ایام تعطیل یا عید نوروز بسیار زیادتر از کار در سایر روزها باشد.

کار خانه بر عهده زن است یا مرد؟

یک تفکر غلط قدیمی

«اگر می‌خواهی بیرون از خانه کار کنی باید به وظیفه‌ات در خانه برسی»این عبارت، جمله رایجی است که بسیاری از مردان ایرانی به همسران‌شان خطاب می‌کنند که متاسفانه این تفکر از الگو‌های سنتی ناشی می‌شود و برای جامعه امروز مناسب نیست. زن و شوهر در همه امور زندگی با یکدیگر شریکند. اینکه بر‌اساس گفتمان قدرت در خانواده مرد باید فقط کار بیرون را انجام دهد و کار خانه وظیفه زن است‌، خواه آن زن شاغل باشد یا خانه‌دار، سبب بروز مشکل در زندگی زناشویی می‌شود. جالب است بدانید که تحقیقات میدانی و تجربی نشان داده است که این نوع مردان با چنین تفکری، خودشان از زندگی رضایت بالایی ندارند.

جدول تقسیم کار تهیه كنید

در زندگی مشترک، مهم‌ترین موضوع پذیرش حقوق و وظایف زوج‌ها نسبت به یکدیگر است. اینکه مرد بپذیرد، اگر قرار باشد شریکش به تنهایی مسئولیت کارهای خانه را به دوش بكشد، شاید رضایت او از زندگی مشترك و حتی شوهرش پایین بیاید. زن هم باید بپذیرد که مردش برخی اوقات به دلیل خستگی زیاد از کار بیرون از خانه و استرس‌های مربوط به آن ممکن است آنگونه كه باید نتواند در امور منزل همسرش را همراهی كند. بهترین روش نهادینه‌کردن تقسیم وظایف بین زن و شوهر این است که زن جدولی از کارهای خانه- در طول هفته- تنظیم کند و از شوهرش بخواهد که هر کدام از کارهای منزل را مایل است، انجام دهد و هر کدام را که تمایل دارد به صورت مشارکتی انجام دهند؛ مشخص‌کند. طبق این جدول حتی ممکن است رسیدگی به بسیاری از کار‌هایی که بر عهده مرد گذاشته می‌شود به ایام تعطیل بیفتد. مهم این است که هماهنگی و مشارکت در زندگی موفق، حرف اول را می‌زند.

کار خانه بر عهده زن است یا مرد؟

به پسرانتان كار خانه یاد دهید

مهم‌ترین آموخته‌های زندگــی خانوادگی نخست از پدر و مادر آموخته می‌شود. فرزندی که در خانه می‌بیند پدرش همراه با مادر کارهای خانه را انجام می‌دهد، از مشارکت در کار خانه بعد از ازدواج ابایی ندارد و همراه همسرش در انجام دادن کارهای خانه مشارکت می‌کند. هر مرد جوانی باید بداند که فرزندش تصویرگر رفتارهای او در آینده خواهد بود و اگر می‌خواهد فرزندش بعدها با اختلافات زناشویی روبه‌رو نشود باید از همین امروز بدون توجه به الگوهای سنتی به همسرش کمک کند. متاسفانه در برخی از خانواده‌ها به عنوان الگوهای پسرانه و دخترانه به فرزندان آموزش داده می‌شود که کار منزل مربوط به زن و کار بیرون مربوط به مرد است. کسب هویت جنسیتی در دوران کودکی باید از طریق خانواده انجام شود. همان‌طور که می‌بینیم جامعه پذیرفته است که زنان هم می‌توانند کارهای مردانه انجام دهند. پس وقت آن است که بپذیریم کارهای درون خانه را هم مردان می‌توانند انجام دهند.

با احترام درخواست کمک کنید

از سؤالات رایج زنان جوان در ابتدای زندگی مشترک‌شان این است که آیا برای تقسیم کارهای خانه باید از همسر خود تقاضای کمک کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت به دلیل آموزه‌های سنتی، بسیاری از مردان ایرانی باور دارند که کار منزل مربوط به زن است و آنها هیچ وظیفه‌ای برای انجام این نوع کار ندارند. این مهم است كه در ابتدای زندگی، زنان با احترام و لحنی دوستانه از همسرشان بخواهند که در تقسیم کارها مشارکت داشته باشند و حتی بگذارند که برخی از کارها را همسرشان انتخاب کند. تجربه نشان داده که بعد از مدتی این مسئله تبدیل به یک روال در زندگی خواهد شد که دیگر لازم نیست زن از همسرش بخواهد به او کمک کند.

کار خانه بر عهده زن است یا مرد؟

خستگی مردان را در نظر بگیرید

به هر حال این اعتقاد قدیمی که مردان به‌دلیل خستگی کار بیرون از خانه نمی‌توانند در امور خانه فعالیت داشته باشند، در طول سالیان به‌وجود آمده و تغییر آن در طول یک روز یا یک شب امکان‌پذیر نیست. برای ایجاد تغییر در این نگرش باید با احتیاط و طمانینه وارد شد. این را نباید فراموش کرد که مردان برای همسری که به آن علاقه دارند هر کاری انجام می‌دهند تا رضایت‌شان را کسب کنند. پس نکته اول ابراز علاقه به همسر از سوی زن است. دومین نکته پذیرش خستگی مرد از سوی همسرش است. زمانی که مرد به خانه برمی‌گردد اگر همسرش به او توجه و محبت کند و با لحنی دوستانه از او بخواهد که هر زمان که خستگی از تنش بیرون آید، چندین کار خانه را انجام دهد. باید مطمئن باشد که در اغلب مواقع با پاسخ مثبت مواجه می‌شود.

به صحبت‌های قبل از ازدواج تکیه نکنید

معمولا آنچه پیش از ازدواج در مورد وظایف پس از تشکیل زندگی مشترک گفته می‌شود با واقعیت مطابقت ندارد. یعنی به‌دلیل حجم هیجاناتی كه دو طرف قبل از ازدواج دارند، سعی می‌کنند صحبت‌های هم را قبول کنند. البته صحبت در این شرایط هم می‌تواند کمک‌کننده باشد و بینشی به دو طرف دهد. زنان باهوش باید با مردانی که پیش از ازدواج به صراحت اعلام می‌کنند در کارهای خانه دست به سیاه و سفید نمی‌زنند، محتاط عمل کنند و به حدس و گمان اطمینان نکنند که بعد از ازدواج همه‌چیز درست می‌شود. همین‌طور دیده شده است که دختران قبل از ازدواج با صراحت به خواستگارشان اعلام می‌کنند کار‌خانه انجام نمی‌دهیم یا اینکه بلد نیستیم، اما پسران به‌دلیل هیجان عشق، گویی این جملات را نمی‌شنوند و بعد از ازدواج که با واقعیت مواجه می‌شوند صدایشان در می‌آید و نزاع، تنش و اختلاف در زندگی آغاز می‌شود.

مشارکت کنید

بهترین نوع مدیریت بین زوج‌های جوان در خانه، مدیریت مشارکتی است. تجربه نشان داده که هر نوع مدیریتی غیر از این به شکست و نارضایتی می‌انجامد. منظور از مدیریت مشارکتی این است که زن و مرد همپای همدیگر در کارهای خانه سهیم باشند و برای هم مسئولیت‌هایی را تعیین کنند. در مدیریت مشارکتی هیچ مرد و زنی حرف اول و آخر را نمی زند و تصمیمات دونفره را با یکدیگر می‌گیرند. در صورتی که بر تصمیمی توافق حاصل نشد از مهارت‌های حل مسئله باید استفاده کرد. بسیاری از افراد با مهارت حل مسئله آشنا نیستند. مهارت حل مسئله بدین صورت است که طرفین حرف‌های یکدیگر را بشنوند و از دید مقابل به موضوع بنگرند و آنگاه به راه‌هایی بیندیشند که فایده آن زیاد و ضررش بسیار کمتر باشد. معمولا بدین طریق می‌توان به یک راه سوم در تصمیمات رسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بابک

      تو خونه ما که برعهده من و بابامه بقیه جاها را نمی دونم هر چی هم به خواهرام شکایت می کنم میگن " عوضش یاد می گیری بدرد آیندت می خوره"

      پاسخ ها

      • كاربر20

        خوش به حال ايندت دعاشو به جون خواهرات ميكنه

    • در اینجا ناشناس

      من که تو خونه بابام, ظرف شستن و تمیز کردن خونه که سهله ,مرتب کردن اتاق خودم هم به عهده مادرم هست.
      بعضی آقایان چطور حوصله این کارا را دارین؟ مگه خودتون گرفتاری ندارین؟
      مردای این دوره زمونه کم کم دارن جای خانم ها را میگیرن.
      مردی گفتن زنی گفتن, کار خونه به عهده زن خونست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شنيديد راجع به موجوداتي كه روي دوش موجودات ديگه زندگي ميكنن
        بيشتر از اين توضيح نميدم شنونده بايد عاقل باشه

    • بدون نام

      من حاضر به ازدواج با دختری نیستم که بخواد کار خونه را با من تقسیم کنه.

      پاسخ ها

      • بابک

        دوست عزیز خیالت راحت باشه، بخاطر اینکه اصولاً خانم ها تو هیچ کاری با کسی شریک نمیشن

      • ناشناس

        با این طرز نگرشت هیچ کس باهات ازدواج نمیکنه، گذشت اون زمان، آدم باش

    • masoud

      ای بابا کاش مشکلات زندگی فقط کارخونه بود هر روز از خواب بلند میشیم از کرایه تا صبحانه قیمت رو با افزایش دولار بالا برده اند

    • امیرح

      نویسنده خیلی مغرضانه قلم فرسایی کرد.
      من نمیدونم ماها میخوایم سنت هارو مدام بکوبیم و مدرنیزم رو ایده آل بدونیم. اون بد این خوب! این نگاه درستی نیست.باید مکمل بشن. بدی ها و خوبی های هردو رو دراورد استفاده کرد.
      جنس زن و مرد فرق باهم میکنه اگر قرار بود فرق نکنن که یک جنس واحد خلق می شد. کارها باید اولویت بندی بشه. یعنی من یه سری اولویت وظایف مردانه دارم و خانم هم یه سری اولویت وظایف زنانه داره.
      چرا اگه مرد تو خونه بشینه و یک کدبانوی کامل باشه و تلاش و غیرت و مردانگیش رو کنار بذاره تحسین نمیشه؟ چرا اگر مرد تاآخر عمر کار نکنه مورد شماتت قرار میگیره هیچ خانمی تحسینش نمیکنه. پس اولویت کاری مرد تامین نگهداری زندگیست. در کنارش باید به همسرش کمک کنه چرا؟ چون امروزه حجم کار بالا رفته و وقت کم! و اولویت خانم؛کارای زنانه و خانه داریست.چرا خانه داری رو تحقیر می کنن یه عده و از ارزش این کار کسی صحبت نمیکنه؟ بله خانم علاقه به کار اجتماعی داشت؛در خور شان اش میتونه اقدام کنه با همرایی همسر. دنیای امروز می خواد مرد هارو زن کنه زن هارو مرد. قداست هر جنس رو زیر سوال می بره تا به اهداف خودش برسه. خانم و وظایفش از مرد مقدس تر است مرد و وظایفش از زن مقدس تر است. یادمون نره زن و مرد مکمل هم اند نه رقیب هم.

      پاسخ ها

      • كاربر20

        ميدونيد امير اقا كار خونه بسيار يكنواخت و خسته كننده است و تقريبا به علت يكسان بودن شرايط هر روز با روز قبل تنوعي هم نداره نه تعطيلي نه مرخصي نه استراحتي مخصوصا كه خانم خانه مادر هم باشه به اين علت از مشاركت و همكاري صحبت ميشه وگرنه خانمها خودشون از پس تمامي كاراهاشو بر ميان احتياجي به قلم فرسايي نيست

    • نیلا

      شما خیلی اقا تشریف داری.
      من تو این اطراف ندیدم بابا یا برداری یا شوهری از این اقایی ها انجام بدن.
      شما دیگه: خییلی دیگه تقسیم کار.
      (به قول سریاله شبکه3)

    • نازیلا

      همین دیشب با همسرم سر اسنکه چرا من خونه رو جمع نمی کنم دعوا داشتیم میگه اگه بیرون کار می کنی باید کار خونه رو هم تمام و کمال انجام بدی . راستش نمی دونم سر کار برم یا نرم. اگه برم باید تموم کارهای خونه رو هم انجام بدم اینجوری خرد می شم

    • در اینجا ناشناس

      چون گفته بودم کار خونه مال زن خونست نظرم حذف شد؟

    • کاربر

      در خانه ما کار مشارکتی است . به همین دلیل هم ٬ کارهایی که نیاز به قدرت بدنی دارد با مردان ( همسر و پسرم ) است و کارهایی که نیاز به ظرافت و هنر نمایی دارد با خانمها(دخترم و من ) است . البته پسرم هم آشپزی ماهر است ودخترم نیز قادر است بسیاری از کارهای مخصوص آقایان را نیز انجام دهد . باید اینطور باشد تا در آینده هیچکدام دچار مشکل نشده و با همکاری ٬ زندگی بگذرانند.

    • تگزاس

      قربون قدیما برم این همه داستان نبود و این همه ذلت واسه مرد

    • ngn

      واقعا بعضی از مردای ایرانی کی میخوان این اعتقادات و تعصبای مسخره خودشونو کنار بذارن؟؟؟ یعنی واقعا نمیتونن اینو درک کنن که تو دنیای امروز نمیشه بیسواد موند پس باید درس خوند کسی هم که زحمت میکشه درس میخونه بعد از درسش میخواد که حاصل زحمتاش رو ببینه پس میره کار میکنه هر کسی هم که کار میکنه خسته میشه این یه امر طبیعیه. حالا یکی به من بگه چرا وقتی مرد از سر کار میاد خونه باید لم بده فوتبال ببینه ولی زن باید خونه تمیز کنه غذا درست کنه لباس بشوره ... چرا بعضی مردا نمیفهمن که دیگه زمانی که زنا صبح تا شب تو خونه بودن و کاری غیر از کار خونه بلد نبودن و مردا هم صبح تا شب سر کار بودن زحمت میکشیدن عرق میریختن در نتیجه کار بیرون فقط وظیفه مرد و کار خونه فقط وظیفه زن بوده گذشته؟؟؟؟؟ چرا یه مردی که صبح همزمان با زنش میره سرکار وعصر هم با زنش از سر کار میاد از زنش انتظار داره که همهء کارای خونه رو تنهایی انجام بده؟؟؟ اگه زن سر کار نره بحثش کاملا جداست... یکی جواب منو بده

      پاسخ ها

      • كاربر20

        كسي جوابتو نميده چون حرف حساب جواب نداره عزيزم

      • محمد

        - - - - - -
        چون زن و ظیفشه. وظیفش کار بیرون نیست.شوهرش لطف کرده بهش گفته برو بیرون کار کن.
        و چون مرد وظیفشه بره بیرون کار کنه. کدوم یک از شما خانم ها برای جون کندن مردهاتو وقتی از بیرون می آد ازش تشکر می کنید؟ مگه مجبورد برید بیرون کار کنید که نتونسته باشید وظیفه اصلی تون در خونه رو انجام بدید؟ خب بشین سر خونه زندگیت.چوب به سرت که نزاشتن

      • بدون نام

        نه محمد اقا خيلي هم لطف نكرده چون بازپرداخت وام هاش با پول خانم هست يعني بي انصافي در حق خانمها تا كجا خيلي از اقايون از ابتدا دنبال خانم شاغل هستن

      • ngn

        آقا محمد واقعا فکر میکنی که زندگی تو این روزگار و با این همه تورم و گرونی فقط با حقوق مرد میتونه تامین باشه؟؟ اگه یه خانواده لازم نداشته باشه چرا به قول خودتون مرد لطف میکنه به زنش اجازه میده بره سر کار؟؟ بیشتر مواقع دلیلش فقط و فقط نیاز مالیه. پس اینجور مواقع زن هم مثل مرد بره سر کار. یعنی این زنه که داره به مرد < لطف > میکنه و در انجام که خرج خانواده رو در آوردنه کمک مبکنه.
        تازه یه چیز دیگه: مثلا کدوم یکی از مردا بخاطر اینکه غذاشون همیشه حاضره و خونشون همیشه مرتبه و ... از خانومشون تشکر میکنن؟؟؟؟ مسلما به تعداد همون زنایی که از شوهرشون بخاطر کار بیرون تشکر میکنن

      • محمد

        ngn
        وقتی درآمد مرد کفاف زندگی رو میده و تا 2 نسل زن رو میتونه تامین کنه دیگه نیاز به کار کردن نیست. بهونه خانمها همینه که توی خرج خونه کمک کنند.
        بسیاری از مردان از مرتب بودن زندگیشون از زنشون تشکر کردن.مگه حتما باید به زبون بگند؟ وقتی زن می بینه مردش اونروز باهاش مهربونه و صمیمانه ابراز علاقه میکنه یعنی ازین کار زنش لذت برده..مشکل خانمهای امروز اینه که وظیفه اصلیشون رو نمیدونن. اون مردی که هم که هزینه های زندگیش کفاف زندگیش نیست و مجبوره به خانمش بگه برو کار کن,مرد نیست. مجبور نبود ازدواج کنه.مجبور نبود تا خرخره خودشو تو قرض بندازه که از پسش برنیاد و زن بیچاره شو بفرسته دو شیفت کار کنه هم کاره خونه هم و کار بیرون-
        آقایون وقتی خونشون مرتب تره و ارامش بشدت انرژی میگیرند . دوبله تلاش می کنند.فردای اون روز بسیار شاداب سرکار هستند.اما خانم ها فکر میکنند این وظیفه هاشون یعنی کنیزی.پس مرد هم باید فکر کنه اگر کار کرد یعنی نوکری! نه. یادمون نره جنس زن و مرد دوتا وظیفه جداگانه دارند.و وظایف مشترک.
        الان شما و امثال شما فقط میخواید توجیه کنید که فعالیت خونه بدرد نخوره و آدم رو امل نگه میداره و به ما خانمها جفا میشه ما مردا ظالمیم.. این طرز تفکر اشتباهه.

      • ngn

        آقا محمد منم قبول دارم که مردی که درآمدش برای تامین نیاز های یه خانواده کافی نیست نباید ازدواج کنه. ولی خب آخه اگه بخواد به این حرف عمل بشه فقط یه عده کمی از مردا میتونن خونواده تشکیل بدن. این حرف درسته ولی فقط در یه جامعه ایده آل که کار برای همه باشه و حقوق افراد به قدری باشه که بشه روش حساب کرد و همین طور شب تا صبح قیمت همه چی دوبرابر سه برابر نشه. وقتی شرایط اصلا اینطوری نیست پس دیگه این حرف هم ارزشی نداره. در ضمن من اصلا نمیخوام توجیه کنم که کار خونه به درد نخوره و آدم رو امل نگه میداره و ... من میگم کار خونه زمانی فقط بر دوش زن هست که زن پا به پای شوهرش (برای کمک به شوهرش) کار نکنه.
        اون موقع بله وظیفشه که شرایط خونه رو طوری کنه که شوهرش وقتی خسته از سر کار میاد به قول شما انرژی بگیره... اما فقط تا زمانی این کار وظیفشه که سر کار نره. زنی که سر کار میره و کار خونه رو هم انجام میده داره به شوهرش لطف میکنه. من با این قضیه مشکل دارم که بعضی مردا کار خونه برای زن کارمند رو هم قلمداد میکنن.

    • مهدی

      با سلام ببخشید متاسفانه شما خودتونیه اشتباه بزرگ دارید که فکر میکنید چون سنتی است غلطه نههر سنتی غلط نیست بلکه بسیاری از سنتها بهترین روش زندگی هستند وهر نو اوری هم مطلوب نیست خیلی واضح مثال بزنم اگه رسم بشه یه روز مردم نجاست خوار بشن باید چون نو اوریه ادم بخوره یا نه فکر کنه واز عقل ودینش کمک بگیره تازه شما نمیخواد چیزی یادمون بدید ما مسلمونیم وپیغمبر گفته این سبک زندگی بهترینه درست کمک به خانم رو قبول داریم ولی نه این جور که شما میگید که پر توقع بشه بعدش هم یه سوال خانما بیان جای ما اقایون برن سر کار وخرجی بدن ما همه کارای خونه رو میکنیم تازه خیلی هم بهتر از خانما ما که از خدامونه

      پاسخ ها

      • امیرح

        مرسی که نظر من رو تایید کردی

    • Mami

      من که می گم هر کی هر کاری ازش بر میاد باید برای بهتر و خوشایند شدن زندگیش بکنه.مرد و زن هم نداره.همیاری همراه با همدلی در زندگی خیلی لازمه.به حرف مامی گوش بدهید فرزندان من.قربانتان بروم من.

      پاسخ ها

      • امیرح

        بله مادرجان چشم.
        (خانمم بفهمه کشتـتم) :-))

      • Mami

        چرا امیر جان.گفتم که کمکش کنی.شما هم که گفتی چشم.برای چی بکشتت؟پسر به ین خوبی.

    • بدون نام

      شماها که از حضرت محمد و حضرت علی بالاتر نیستید آقایان محترم . آن دو بزرگوار همه کارهایشان را خودشان انجام می دادند و در کارهای خانه هم کمک می کردند. هیچ وقت هم به زنشان دستور نمی دادند . چون از نظر شرعی این یک کار اشتباه است که از دیگران بخواهیم کارهای ما را انجام دهند . ما حتی نمی توانیم به یک نفر دیگر چه زن چه مرد بگوییم برای ما یک لیوان آب بیاورد. حضرت محمد هم فرموده اند بدترین مردم کسی است که کار خود را روی دوش دیگران بگذارد.

      پاسخ ها

      • امیرح

        بله. امام خمینی هم هیچوقت به خانمش دستور کار رو نمیداد. خودش کارهای شخصی و نیازهای شخصیشو بر طرف می کرد و حتا خانمش رو هم با نام تصدقت صدا میزدند

    • onlyGOD

      با سلام
      خیلی سختش میکنین چیه بابا
      حضرت علی (ع) هم کمک میکردن....
      ببینین اگه یه مرد یا زن عاشق همسرش باشه
      این چیزا اصلا مهم نیس ... من که خیلی حال میکنم کمک کنم عمرا هم بذارم خودش بخاد تازه کلی هم ثواب داره... این جوری هیجان زندگی هم بیشتر میشه ...
      یکم تنوع خوبه ... خودمون زندگی را تکراری نکنیم

    • بدون نام

      اگر مردو زن هر دو بیرون کار کنن که کارای خونه هم باید تقسیم شه.
      من که زنم فوق الاعادست، خودمم مثل تانک کار میکنم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج