adexo3
۳۴۷۲۲۲
۶ نظر
۵۰۰۱
۶ نظر
۵۰۰۱
پ

اصولگرایان رقیبِ در حد روحانی ندارند

محسن میردامادی درباره روابط ایران و انگلیس بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا گفت: «نمی‌توانیم بگوییم سیاست کلی اتحادیه اروپا درباره ایران تغییر خواهد کرد؛ به‌عنوان مثال در مسئله هسته‌ای که مهم‌ترین چالش سال‌های اخیر سیاست خارجی ایران بوده است.

خبرگزاری ایلنا: محسن میردامادی درباره روابط ایران و انگلیس بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا گفت: «نمی‌توانیم بگوییم سیاست کلی اتحادیه اروپا درباره ایران تغییر خواهد کرد؛ به‌عنوان مثال در مسئله هسته‌ای که مهم‌ترین چالش سال‌های اخیر سیاست خارجی ایران بوده است.

موضع انگلیس با موضع فرانسه یا آلمان تفاوت چندانی نداشته است که بگوییم حالا که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده است، موضع اروپایی‌ها درباره ایران تغییر خواهد کرد و درحقیقت اتحادیه اروپا در یک فضای کلی تصمیم می‌گیرد و نباید منتظر تغییر جدی رابطه انگلیس یا اتحادیه اروپا با ایران باشیم. حوزه سیاست خارجی یکی از حوزه‌هایی است که کشور‌ها خود درباره آن تصمیم می‌گیرند؛ یعنی نه روابط انگلیس با ایران بد‌تر خواهد شد و نه رابطه اتحادیه اروپا با ایران گرم‌تر می‌شود».

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران گفت: قطع رابطه و برقراری دوباره رابطه ایران و انگلیس، هیچ‌کدام متأثر از اتحادیه اروپایی نبود. انگلیس به خاطر حمله به سفارت این کشور با ایران روابط خود را قطع کرد و کشورهای دیگر نیز او را در این کار همراهی نکردند. برقراری رابطه هم به خاطر رابطه مستقیم با دولت انگلیس بود و ارتباطی با اتحادیه اروپایی نداشت.

دولت روحانی روابط با انگلستان را توسعه می‌دهد

نماینده مجلس ششم یادآور شد: بااین‌حال تا زمانی که دولتی مثل دولت روحانی در ایران بر سر کار است، روابط با انگلیس بیشتر توسعه پیدا خواهد کرد و چه محافظه‌کار و چه حزب کارگر سر کار باشند، به دنبال افزایش ارتباط با ایران هستند؛ اما در ایران یک زمان دولت آقای احمدی‌نژاد بود که اصلا به روابط بین‌المللی آشنایی نداشت؛ اما یک زمان دولت آقای روحانی سر کار آمد که در فرم متعارف روابط بین‌المللی رفتار می‌کند و گسترش روابط با کشورهای دیگر در این دولت ادامه خواهد داشت.

انتخاب احمدی‌نژاد در سال ۸۴ غیرمنتظره بود

او درباره غلبه حاشیه‌نشین‌ها بر مرکزنشین‌ها و عوام بر نخبگان در انتخابات انگلیس و احتمال تکرار این اتفاق در ایران گفت: وضعیت در ایران و انگلیس بسیار متفاوت است. در کشورهای اروپایی اگر رئیس دولت درخواست رأی از پارلمان کند یا در نظرسنجی مسئله‌ای را مطرح کند و نظر عموم برخلاف او باشد استعفا می‌دهد و این استعفا مخصوص انگلیس نیست.

درواقع پاسخ‌گویی به رأی مردم را در این می‌بیند که از مسئولیت کنار برود؛ اما در کشور ما با این مسئله خیلی فاصله داریم. او گفت: در انتخابات آینده ایران باید به این مسئله توجه کنیم که انتخاب احمدی‌نژاد در سال ۸۴ یک انتخاب غیرمنتظره بود و کسی این پیروزی را پیش‌بینی نمی‌کرد؛ ولی در آن دوره پایان دو دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی بود. در پایان دو دوره که رئیس‌جمهوری قبلی نامزد نیست، ممکن است اتفاق پیش‌بینی‌نشده‌ای بیفتد؛ اما بین دوره اول و دوم یک رئیس‌جمهوری کمتر پدیده غیرمنتظره اتفاق می‌افتد و در ادوار گذشته هم دیدیم که کسی که رئیس‌جمهوری بود، دوباره رئیس‌جمهوری می‌شود. حالا اگر طرف مقابل یک نامزد قوی داشت که مقبولیت بالا بین مردم داشت، این اتفاق ممکن بود رخ بدهد؛ اما بعید به نظر می‌رسد این اتفاق رخ بدهد و اصولگرایان رقیب قدرتمندی هم‌تراز با روحانی برای رقابت با او داشته باشند.

کسی برجام را به‌هم نمی‌زند

میردامادی درباره مجلس جدید و سیاست خارجی دولت در کنار این مجلس گفت: درست است که رئیس مجلس فعلی و قبلی آقای لاریجانی بودند؛ اما مجلس تغییرات زیادی داشت. در مجلس قبلی صدای مخالفت با برجام صدای بلندی بود؛ اما در این مجلس این صدا هرگز صدای بلندی نخواهد بود. اصولگرایان معتدل یا همراهان آقای لاریجانی در سیاست خارجی کاملا با آقای روحانی همراه خواهند بود. میردامادی تأکید کرد: درباره برجام هم بعید به نظر می‌رسد مشکلی به وجود بیاید. برجام به یک معاهده بین‌المللی تبدیل شده است و هیچ‌کدام از تصمیم‌گیران اصلی ایران قصد ندارند برجام را به‌هم بزنند؛ البته انتظاراتی که بعد از برجام وجود داشت، محقق نشده است و این نارضایتی وجود دارد؛ اما به آن میزان نیست که برجام به‌هم بخورد. او افزود: البته به انتخابات دوره بعدی آمریکا هم مربوط است. اگر خانم کلینتون بیاید که برجام را به هم نخواهد زد؛ اما ترامپ هم حرفی زده است و بعید است وقتی انتخاب شود، چنین کاری را بکند.

در تبلیغات انتخاباتی بسیاری نامزد‌ها حرف‌هایی می‌زنند که یا از ابتدا بنای عمل به آن را ندارند یا اگر بنا داشته باشند، متوجه می‌شوند که آن کار اشتباه است و حرف بی‌جایی مطرح کرده بودند. درباره ترامپ هم نمی‌توان گفت که جلوی برجام را خواهد گرفت و اگر آمریکایی‌ها نخواهند به برجام متعهد باشند، اروپایی‌ها هیچ تعهدی ندارند که از آمریکایی‌ها تبعیت کنند. میردامادی گفت: در زمان بوش هم اروپایی‌ها با آمریکا در زمینه هسته‌ای همکاری نمی‌کردند و این اتفاق در زمان اوباما رخ داد که دو علت داشت. از یک طرف دموکرات‌ها به اروپایی‌ها نزدیک‌تر هستند و از طرف دیگر در ایران احمدی‌نژاد در رأس قوه‌مجریه قرار داشت که موضع آمریکایی‌ها علیه ایران را تقویت می‌کرد که شاید این شرایط دیگر جمع نشود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      بنده خدا اینها همش حرف و فریبی بیش نیست

    • بدون نام

      فسادهای مالی مربوط یه دوران احمدی نژاد که اصول گراها زمام امور دولت را در دست گرفته بودند داره یکی یکی رو میشه.
      خدا رو شکر که اولیش یعنی بابک زنجانی گیر افتاد ولی طول کشیدن پرونده جای بحث داره.

    • بدون نام

      خواهیم دید اصلاح طلبانه ...
      زنده باد محمود مردمی نژاد

    • علی

      خودت گفته ای احمدی نژاد سال۸۴یک پدیده بود.منتظر پدیده ای در سال۹۶باشید حنای روحانی برای ملت دیگر رنگی ندارد.

    • گم نام

      البته که ندارندروحانی که جای خود دارد حتی اندازه برادرش فریدون جان هم ندارن

    • بدون نام

      زمانی که روحانی رای اورد معلوم شد چند درصد اصلاح طلب وچند درصد اصولگرا بهش رای دادند.جمع کنید اصولگرا اصلاح طلب .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج