اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۴۸۸۹۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

فروش اوراق رهنی در کسری از ثانیه

« ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن در کسری از ثانیه به فروش رسید.» این خبری بود که روز گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از انتشار اوراق رهنی بانک مسکن در بازار سرمایه اعلام کرد.

روزنامه آرمان: « ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن در کسری از ثانیه به فروش رسید.» این خبری بود که روز گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از انتشار اوراق رهنی بانک مسکن در بازار سرمایه اعلام کرد.

این مراسم روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و ... برگزار شد. آن‌طور که مسئولان اعلام می‌کنند عرضه اوراق رهنی مسکن در بازار سرمایه راهکاری برای خروج مسکن از رکود است، همان‌طور که می‌تواند بازار سرمایه را جذاب‌تر کند و مهم‌تر از همه راهکاری برای خانه دار شدن ایرانیان است.

هر چند آمار‌ها نشان‌ می‌دهد در ماه‌های سپری شده از سال جاری میزان معاملات مسکن افزایش یافته است، اما واقعیت آن است که این بخش از اقتصاد همچنان با شرایط رونق فاصله زیادی دارد. مسئولان برای بازگرداندن رونق به مسکن تمهیداتی اندیشیده و فعالیت‌هایی انجام داده اند. انجام این فعالیت‌ها باعث شده امیدواری‌هایی در این زمینه به وجود بیاید و کارشناسان پیش بینی کنند که از نیمه دوم سال رونق به بخش مسکن بازگردد.

رفع چالش‌های عرضه اوراق رهنی مسکن

روز گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از انتشار اوراق رهنی بانک مسکن در بازار سرمایه گفت: آنچه امروز براساس آن اوراق رهنی مسکن در بازار سرمایه منتشر می‌شود، ماحصل هماهنگی‌های زیادی در بخش‌های مختلف کشور بوده و بحث‌ها و بررسی‌های زیادی در این مورد در قسمت فقهی بورس و اوراق بهادار انجام شده است. به گزارش ایسنا، محمد فطانت ادامه داد: در آذر سال ۱۳۹۴ کمیته فقهی در این مورد بررسی‌های زیادی کرد و این موضوع در شورای عالی بورس مطرح شد و بعد از بررسی‌های زیاد شورای بورس این ابزار را تصویب کرد و همچنین این ابزار به تصویب وزیر اقتصاد رسید.

او عنوان کرد: دستورالعمل انتشار اوراق رهنی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ به تصویب سازمان بورس رسید و یک هماهنگی کامل بین سیستم بانکی و بازار سرمایه به وجود آمد و این اولین باری است که سیستم بانکی از طریق بازار سرمایه آن هم از طریق اوراق رهنی مسکن تامین سرمایه می‌کند. فطانت افزود: اوراق رهنی مسکن در سال‌های گذشته در جهان بسیار کاربرد داشته، اما در کشور ما با چالش‌های زیادی روبه رو بوده است. او ادامه داد: اگر اقتصاد مسکن تحرک یابد صنایع بورسی ما نیز تحرک پیدا می‌کند. صنایع فلزی، صنایع کاشی و سرامیک به مسکن مرتبط است و اگر مسکن راه بیفتد بورس هم راه خواهد افتاد. او اظهار کرد: با همکاری بت‌شکن مدیر عامل بانک مسکن این ۳۰۰ میلیارد عرضه شد و در کسری از ثانیه به فروش رسید.

ظرفیت ۱۰ هزار میلیارد تومانی اوراق رهنی

در این مراسم وزیر راه و شهرسازی، مدیریت دارایی های عمومی، احیای صندوق های پس انداز و تسهیلات مسکن، ایجاد نهاد تضمین کننده پیش خرید و تشکیل صندوق های بهسازی بافت های فرسوده را از جمله پیشنهادات خود برای توسعه بلند مدت بخش مسکن عنوان کرد. عباس آخوندی اظهار کرد: در حوزه اوراق رهن حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت داریم و می توانیم در ماه های بعد آن را عرضه کنیم. او با ارائه پیشنهاداتی برای تقویت بازار مسکن گفت: نکته ای که در خصوص اوراق رهنی مطرح است این است که هم اکنون امکان تنظیم این اوراق توسط تسهیلات گیرنده وجود ندارد.

باید برای آن راهی پیدا کرد، در حال حاضر فقط شخص ثالث را در نظر گرفته ایم در حالی که خود فرد هم می‌تواند این اوراق را منتشر کند، البته پیچیدگی‌هایی خواهد داشت ولی می‌توان با شفافیت آن را انجام داد. وزیر راه وشهر سازی با بیان اینکه مسکن بحث پیچیده ای است و نیاز به انواع نهادهای فعال دارد به پیشنهاد خود مبنی بر اضافه کردن ۱۸ نهاد اشاره و تاکید کرد تعدادی از این ۱۸ نهاد در شورای پول و اعتبار تشکیل شده و اما تعداد دیگر هنوز انجام نشده است یکی از آنها مدیریت دارایی های عمومی است که از طریق آن مطالبات اوراق رهنی می تواند نقد شود.

هماهنگی نرخ سود اوراق با واقعیت‌های اقتصادی

رئیس کل بانک مرکزی هم در این مراسم عنوان کرد: ضامن موفقیت این ابزار این است که بتوانیم نرخ سود را منطبق بر واقعیت‌های اقتصاد کنیم. یکی از نشانه‌های عدم تعادل در اقتصاد نرخ سود نامتعادل است. البته شورای پول و اعتبار حمایت‌های خوبی را در این زمینه انجام داده است. ولی ا... سیف افزود: توسعه ابزارهای مالی در کشورهای موفق ناشی از ارتباط بازار پول و سرمایه است. در قالب این رویکرد منابع کوتاه‌مدت در بازار پول به حل مشکلات کوتاه‌مدت بنگاه‌ها کمک می‌کند و منابع بلندمدت چه از پنجره بازار بورس و چه بازار سرمایه به اتکا از منابع تجهیز شده در بازار سرمایه عملی می‌شود.

رشد بی‌نظیر بازار سرمایه

همچنین وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه پیش‌بینی کرده بودیم در تیر امسال از اوراق رهنی رونمایی شود، گفت: بازار سرمایه در دو سال اخیر شاهد رشد بی نظیری بوده است، سهم بازار بورس از تامین مالی کشور در سال ۹۳ قریب ۳۰ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۹۵ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

علی طیب نیا اظهار کرد: راه اندازی بازار بدهی‌ها از جمله برنامه‌ها برای اصلاح نظام بانکی کشور است، این بازار باید برای تامین مالی دولت، شرکت‌های خصوصی و دولتی و نظام بانکی فراهم کند. او با بیان اینکه از دارایی‌ها به نحو بهینه ای استفاده نمی شود، افزود: سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منتشر شد و مجموع آن ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. برای امسال دولت برنامه انتشار گسترده اوراق بهادار را دارد. در بودجه ۳۷ هزار میلیارد تومان انواع اوراق در سال جاری در نظر گرفته‌ایم، اما اصلاحیه به مجلس رفته و امیدواریم اجازه انتشار ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق را دریافت کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج