adexo3

کشف فسیل حیوان ۹۹ میلیون ساله!

وبسایت topinearth - افسانه ربیعی: بتازگی فسیلی از بال های یک پرنده پیدا شده که جهان علمی را تکانی اساسی داد. قبل از ان اینطور تصور می شد که تنها بافت های سخت قادر به فسیل شدن هستند، اما شواهد جمع اوری شده نشان داده که بافت های نرم همچون پرهای پرندگان و دایناسورها قادر هستند برای دهها میلیون سال زنده بمانند.

کشف فسیل حیوان 99 میلیون ساله!

مقاله جدیدی از تحقیقات دانشمندان بر روی بال های پرندگانی با قدمت ۹۹ میلیون سال و جنبه های فوق العاده ان در Nature Communications منتشر شده است. این فسیل در سنگ های کهربا پیدا شده است. این کشف بسیار مهم است، چنانکه کشف فسیل های قبلی تنها تصاویر دو بعدی ایجاد شده بر روی سنگ ها یا پرندگانی تک بال در کهرباها بودند.

کشف فسیل حیوان 99 میلیون ساله!

این فسیل جدید در منطقه ای در برمه یافت شده که قدمت آنها به اواسط دوره کرتاسه برمی گردد و شامل چیدمان فوق العاده ای از حشرات، گیاهان و حیواناتی است که درون صمغ درخت سال ها مانده اند. مارمولک منجمد شده تا پرزهای شکم یک عنکبوت و مورچه ها در این صمغ پیدا شده اند.

گرچه یکی از این فسیل ها مربوط به بخش کوچکی از بال یک پرنده است، اما محققان از همین قطعات کوچک باقی مانده می توانند اطلاعات مهمی از پرندگان باستان و مورفولوژی انها بدست اورند.

محققین با استفاده از اشعه ایکس و فناوری میکرو سی تی اسکن توانسته اند برای اولین بار فولیکول های مو و پر جانداران را شناسایی و حتی نحوه ارایش استخوان در بال پرندگان را دریابند. اندازه بال ها نشان می دهد که این فسیل مربوط به پادمرغان منقرض شده ای به نام Enantiornithes است.