۳۸۲۲۲۷
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

۲۰ دستور غذای گوجه ای (۱)

همین گوجه فرنگی را که در اغلب غذاهای مان مورد استفاده قرار می دهیم طعم و رنگ تابستانی اش با دیگر فصل ها زمین تا آسمان فرق می کند و طبیعی است که همین اندازه طعم و رنگ غذاها را هم تحت تاثیر قرار می دهد.پس تا تابستان تمام نشده گوجه فرنگی هایش را از دست ندهید.

مجله آشپزی مثبت: تابستان که می شود نه تنها سبد میوه و سبزی خانواده تغییری عمده می کند و ما با رنگین کمانی از طعم و مزه روبه رو می شویم ،غذاها هم به خاطر همین تنوع، رنگ و مزه دیگری می گیرند؛ به عنوان مثال همین گوجه فرنگی را که در اغلب غذاهای مان مورد استفاده قرار می دهیم طعم و رنگ تابستانی اش با دیگر فصل ها زمین تا آسمان فرق می کند و طبیعی است که همین اندازه طعم و رنگ غذاها را هم تحت تاثیر قرار می دهد.پس تا تابستان تمام نشده گوجه فرنگی هایش را از دست ندهید.

1. پيتزا مارگاريتا

فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سانتي‌گراد روشن كنيد. براي هر نفر يك عدد خمير آماده پيتزا را روي سيني فر بگذاريد. روي آن كمي روغن زيتون بماليد. حالا نيم كيلو گوجه‌فرنگي پوره شده را با ۲ قاشق سوپخوري رب گوجه‌فرنگي، ۲ حبه سير له شده، يك قاشق ريحان ريز شده و مقداري نمك و فلفل مخلوط كنيد و به صورت يك لايه نازك روي خمير پيتزا بريزيد. سيني فر را به مدت يك ربع حرارت دهيد، بيرون بياوريد و روي سطح پيتزا را با پنير موتزارلاي رنده شده بپوشانيد. دوباره پيتزا را يك ربع ديگر حرارت دهيد و بعد براي سرو روي آن را با چند برگ ريحان تازه تزئين كنيد.
20 دستور غذای گوجه ای (1)

۲. بروچتاي گوجه دوبل

فر را روي كمترين درجه حرارت روشن كنيد تا گرم شود. 6 عدد گوجه‌فرنگي رسيده را نگيني خرد كنيد و به همراه نصف پيمانه گوجه‌‌فرنگي خشك كه مدتي در يك چهارم پيمانه روغن زيتون خيس خورده و 3 حبه سير له شده در كاسه‌اي بريزيد و با 2 قاشق سوپخوري سركه بالزاميك، يك چهارم پيمانه برگ ريحان تازه خرد شده، نمك و فلفل سياه مخلوط كنيد و بگذاريد 10 دقيقه بماند تا خوب مزه‌دار شوند. يك نان باگت فرانسوي را به حلقه‌هاي اريب 2 سانتي‌متری برش بزنيد و روي سيني فر بچينيد. آنها را چند دقيقه حرارت دهيد تا برشته شوند. بعد روي هر برش نان از مخلوط گوجه بريزيد و با 2 پيمانه پنير موتزارلاي رنده شده روي آنها را بپوشانيد. دوباره نان‌ها را به مدت 5 دقيقه حرارت دهيد تا پنير آب شود.

۳. دمي گوجه‌فرنگي

يك پياز متوسط را نگيني خرد كنيد و در مقداري روغن در قابلمه‌اي مناسب تفت دهيد. زردچوبه و فلفل را هم بيفزاييد. 5 عدد گوجه‌فرنگي را پوره يا رنده كنيد و به همراه كمي نمك به قابلمه اضافه کنيد. بعد از چند دقيقه يك عدد سيب‌زميني نگيني خرد شده را به مواد اضافه کنید. سيب‌زميني كه نيم‌پز شد، 3 پيمانه برنج شسته شده را به همراه 3 پيمانه آب اضافه كنيد و هم بزنيد. آب غذا كه بخار شد، دم‌كني بگذاريد. بعد از 45 دقيقه تا يك ساعت غذا آماده است.

4. پلوي اسپانيايي تند

يك پيمانه برنج را بشوييد. يك عدد پياز و نصف يك فلفل‌دلمه‌اي سبز را نگيني خرد كنيد. همه را به همراه ۲ قاشق روغن گياهي در تابه‌اي گود يا قابلمه بريزيد و روي حرارت بگذاريد. مواد را دائم هم بزنيد تا برنج قهوه‌اي و پياز نرم شود. ۳۰۰ گرم گوجه‌فرنگي خرد شده و ۲ پيمانه آب را به همراه ۳۰۰ گرم گوجه خرد شده به مواد اضافه كنيد. بعد از افزودن پودر چيلي يا فلفل قرمز در ظرف را ببنديد تا برنج نرم و بدون آب شود. اگر فلفل چيلي تازه هم در دسترس بود دريغ نكنيد. البته بهتر است به میزان کمتر مصرف شود چون طعم بهتري به غذا مي‌دهد.
20 دستور غذای گوجه ای (1)

۵. سالاد لوبياقرمز و آووكادو

يك سوم پيمانه آب‌ليموي تازه، نصف پيمانه روغن زيتون، يك حبه سير خرد شده، نمك و كمي فلفل‌سياه را در شيشه درداري بريزيد و خوب تكان دهيد. سس آماده را كناربگذاريد. 2 پيمانه لوبياقرمز پخته و يك و نيم پيمانه دانه ذرت پخته را در كاسه‌ای بزرگ بريزيد. حالا يك آووكادوي درشت را پوست بگيريد و دو سانتي خرد كنيد. يك فلفل دلمه‌اي قرمز و 2 عدد گوجه‌فرنگي را هم خرد كنيد و به همراه 6 ساقه پيازچه ريز شده به مواد داخل كاسه بيفزاييد. نصف پيمانه هم گشنيز خرد شده بریزید و بعد سالاد را با سس مزه‌دار كنيد.

۶. سالاد پاستاي يوناني

در يك كاسه بزرگ نصف پيمانه روغن زيتون را با نصف پيمانه سركه قرمز و يك و نيم قاشق چايخوري پودر سير، همين مقدار ريحان خشك شده و برگ خشك آويشن مخلوط كنيد. سه چهارم پيمانه شكر وبه مقدار دلخواه فلفل سياه را هم بيفزاييد و خوب مواد را با هم تركيب كنيد تا سس سالاد آماده شود. حالا دو و نيم پيمانه پاستاي فرمي را به روش معمول آبپز كنيد و بعد در آبكش بريزيد. همچنین ۳ پيمانه قارچ ورقه شده، 1 پيمانه خلال فلفل‌دلمه‌اي قرمز و 15 عدد گوجه گيلاسي دو نيم شده را با سه چهارم پنير فتا كه با چنگال ريز كرديد به كاسه بيفزاييد. پاستاي خنك شده و يك و نيم پيمانه زيتون سياه بي‌هسته را به همراه سه‌چهارم پيمانه سوسيس پپروني آبپز و خلال شده به مواد اضافه كنيد. مواد را كامل به سس آغشته و سالاد را سرو كنيد.

۷. كاسرول كدو و گوجه با طعم پنير

فر را با حرارت 190 درجه سانتي‌گراد روشن کرده، ظرفي مناسب را به ابعاد 22 سانتي‌متر چرب كنيد. در يك كاسه بزرگ يك و نيم پيمانه پنير چدار، يك سوم پيمانه پنير پارمسان (هر دو رنده شده)، نصف قاشق چايخوري آويشن را با نصف قاشق چايخوري ريحان خشك و دو حبه سير له شده مخلوط كنيد. نمك و فلفل را هم افزوده، هم بزنيد. حالا 2 كدوی سبز درشت را نازك حلقه‌حلقه كنيد. 5 عدد گوجه فرنگي را هم ورقه‌اي نازك برش بزنيد. نيمي از كدوها را در كف ظرف چرب شده بچينيد. يك چهارم از مخلوط پنير و سبزي‌هاي معطر خشك را روي آنها بريزيد. حالا نيمي از گوجه‌هاي ورقه‌اي را بچينيد و باز يك چهارم مخلوط پنيري بريزيد. به همين روش همه سبزيجات و پنير را در ظرف بريزيد. به عنوان لايه آخر 2 قاشق سوپخوري پياز نگيني تفت داده شده در كره و سپس سه چهارم پيمانه نان خرد بريزيد. حالا روي ظرف را با فويل آلومينيوم بپوشانيد و در فر به مدت 25 دقيقه حرارت دهيد. بعد از اين مدت فويل را‌ برداريد و دوباره نيم ساعت غذا را در فر بگذاريد تا روي آن طلايي و برشته شود.

۸. سس ماكاروني كشدار با گوجه

6 عدد گوجه‌فرنگي را پوست بگيريد. دانه‌هاي‌شان را هم جدا كنيد. گوجه‌هاي بي‌پوست و دانه را در غذاساز ريخته و به شكل پوره درآوريد. 1 حبه سير را هم رنده كنيد. در تابه‌اي 5 قاشق روغن زيتون بودار بريزيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد. سير را در روغن تفت دهيد و بعد پوره گوجه را به همراه نمك و فلفل به تابه بيفزاييد. به مواد داغ شده 250 گرم پنير موتزارلاي رنده شده و 1 قاشق چای خوری رنده پوست ليمو بيفزاييد. پاستا يا ماكاروني را به روش معمول پخته و آبكش كنيد. آن را به سس افزوده و خوب روي حرارت مخلوط كنيد. حال غذا را بلافاصله سرو كنيد.
20 دستور غذای گوجه ای (1)

۹. پاستاي فوري با اسفناج و پنير

250 گرم پاستا پنه را در مقدار مناسبي آب جوش و نمك بجوشانيد تا نرم شود. پاستاي پخته را در آبكش بريزيد و از روي آن آب سرد رد كنيد. در تابه‌اي مناسب 2 قاشق روغن زيتون بريزيد و روي حرارت متوسط بگذاريد. نصف پيمانه پياز خرد شده و يك حبه سير له شده را در روغن تفت دهيد تا نرم شوند. وقتي پياز طلایی شد، 3 پيمانه گوجه‌فرنگي خرد شده، يك پيمانه قارچ ورقه شده و 2 پيمانه برگ ظريف اسفناج به آن اضافه كنيد. نمك و پرك فلفل قرمز هم بيفزاييد و مواد را تا نرم شدن سبزيجات هم بزنيد. حرارت را كم كنيد و 250 گرم پنير فتاي‌(صبحانه) با چنگال خرد شده را به مواد بيفزاييد. پاستا را هم افزوده و مواد را با هم مخلوط كنيد. وقتي پاستا گرم و مزه‌دار شد غذا را سرو كنيد.

10. سس سالسا

۶ عدد گوجه فرنگي، ۲ حبه سير، ۲ عدد فلفل كبابي پوست و تخم گرفته، يك عدد پياز ريز، ۱ قاشق سوپخوري روغن زيتون و آب ۱ عدد ليموترش را در مخلوط كن بريزيد. چند ساقه پيازچه، مقداري برگ گشنيز و جعفري تازه و كمي نمك و فلفل به مواد بيفزاييد و مخلوط كن را روشن كنيد تا مواد خوب به صورت پوره در بيايد و سس مانند شود. سس آماده را مي‌توانيد تا چند روز در يخچال نگهداري كنيد. اين سس با چيپس سيب‌زميني و ذرت يا نان برشته و بيسكويت يا سبزيجات نواري باريك خرد شده و همين طور انواع غذاي گوشتي سرو مي‌شود.
ادامه دارد...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج