۳۹۴۷۳۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

واکنش به حکم دادگاه درباره تهیه‌کننده «من ناصر حجازی هستم»

وکیل قلعه‌نویی: جریمه به جیب ما نمی‌رود

بعد از اعلام حکم صادر شده علیه تهیه کننده مستند «من ناصر حجازی هستم» که به شش هزار تومان جریمه نقدی و سی و هفت ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد.

وب‌سایت آی سینما: بعد از اعلام حکم صادر شده علیه تهیه کننده مستند «من ناصر حجازی هستم» که به شش هزار تومان جریمه نقدی و سی و هفت ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد، حمید توسلی وکیل امیر قلعه نویی سرمربی سابق تیم ملی و استقلال در گفت‌وگو با ما توضیحات جدیدی را در مورد شکایت موکلش ارائه می‌کند و می‌گوید جریمه شش هزار تومانی تهیه کننده به حساب دولت ریخته خواهد شد.

وکیل قلعه‌نویی: جریمه به جیب ما نمی‌رود

آذر ماه سال گذشته مستند «من ناصر حجازی هستم» برای اولین بار به طور رسمی در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد. با اکران این فیلم، امیر قلعه نویی که زمانی دستیار ناصر حجازی در باشگاه استقلال بود، نسبت به برخی از سکانس‌های این فیلم اعتراض کرد و در نهایت با شکایت او، این فیلم در ابتدای اکران عمومی، چند روزی از پرده سینماهای کشور پایین کشیده شد و با حذف برخی از سکانس‌های مناقشه برانگیز، دوباره به اکران عمومی درآمد.

اما با آغاز عرضه مستند «من ناصر حجازی هستم» در شبکه نمایش خانگی، عدم حذف برخی سکانس‌های در نسخه ویدیویی این فیلم، بازهم حواشی را به وجود آورد و منجر به نارضایت‌هایی از سوی امیر قلعه نویی شد.

جمعه هفته گذشته شکایت امیر قلعه نویی بعد از گذشت ۹ ماه سرانجام به نتیجه رسید و شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت، تهیه کننده مستند « من ناصر حجازی هستم» را به شش هزار تومان جریمه نقدی و سی و هفت ضربه شلاق تعلیقی محکوم کرد. امیر رفیعی تهیه کننده این مستند و آتیلا حجازی بعد از اعلام این حکم واکنش نشان دادند. رفیعی با بیان این‌که هنوز حکمی به صورت رسمی به او ابلاغ نشده است، گفت: «اگر وزارت فرهنگ و ارشاد کشور که مجوز نمایش صادر می کند در چنین مسایلی اختیاری از خود ندارد، بهتر است قبل از صدور اجازه نمایش به فیلم ها از قوه قضاییه استعلام بگیرد تا شاهد این اتفاقات نباشیم.»

آتیلا حجازی فرزند مرحوم ناصر حجازی که سابقه بازی و مربیگری در باشگاه استقلال را نیز دارد، درباره حکم صادر شده از سوی دادگاه بر علیه تهیه کنند مستند «من ناصر حجازی هستم» گفت: «همه افرادی که فیلم را دیده اند می دانند که از ۱۶۵ دقیقه زمان فیلم، کمتر از یک دقیقه آن هم به صورت پراکنده به رفتارهای قلعه نویی در قبال پدرم اختصاص دارد که تمام اهالی ورزش به این اتفاقات واقف هستند. خوشحالم رفیعی تاریخ را آن گونه که بوده به تصویر درآورده است و تحریف نکرده و پای حکمش نیز ایستاده است. »

اما در رابطه با حکم صادر شده علیه تهیه کننده مستند «من ناصر حجازی هستم»، حمید توسلی وکیل امیر قلعه نویی به آی سینما گفت: «بنده نمی‌توانم در باره محتوای حکم که مرجع قضایی صادر کرده است، اعتراض و یا اظهار نظر کنم زیرا این موضوع خلاف قانون است.»

توسلی اما درباره رقم جریمه‌ای که دادگاه برای تهیه کننده مستند «ناصر حجازی هستم» در نظر گرفته است، می‌گوید: «با انتشار این حکم، برخی فکر می‌کنند که قرار است این شش هزار تومان به ما پرداخته شود، در صورتی که این مبلغ باید به حساب دولت ریخته شود، چون تخلف سازندگان این مستند به عنوان جرم دولتی در نظر گرفته شده است.»

اما از ابتدای ساخت مستند «من ناصر حجازی هستم»، تهیه کننده، کارگردان و حتی آتیلا حجازی اصرار و تاکید بسیاری داشتند که این مستند یک واقعه تاریخی را به تصویر کشیده و تمامی اطلاعات آن از روزنامه‌های ورزشی آن زمان گرفته شده است. وکیل امیر قلعه نویی این‌گونه پاسخ دست اندرکاران «من ناصر حجازی هستم» را می‌دهد: «استناد به روزنامه‌ها نمی‌تواند دلیل محکمه پسندی باشد. فرض کنید یک روزنامه با عناوینی مجرمانه به شخصی اتهام دزدی می‌زند، اما آن شخص به دلیل این‌که خیلی روزنامه‌ها برایش مهم نیست، نسبت به آنها واکنش نشان نمی‌دهد. اما چند سال بعد، فیلمسازی می‌آید و از روی این تیترها فیلم می‌سازد و به آن شخص تهمت دزدی می‌زند و می‌گوید که ما این فیلم را از روی تیتر روزنامه‌های متخلف ساخته‌ایم. با توجه به این موضوع و استناد به تیترهای روزنامه‌ها می‌توان به آن شخص تهمت سرقت زد و توقع داشت که او هم واکنشی نسبت به این موضوع نشان ندهد؟!»

توسلی در پایان در مورد میزان میزی‌های این مستند و درباره اعاده حیثیت امیر قلعه نویی از سازندگان «من ناصر حجازی هستم» می‌گوید: «در نسخه نمایش خانگی این فیلم برخی از سکانس‌های مورد بحث حذف نشده، در حالی که این مستند تاکنون نزدیک به دو یا سه مرتبه مورد اصلاحیه قرار گرفته است. ما هنوز تصمیمی در مورد اعاده حیثیت نگرفتیم و منتظر هستیم تا آقای قلعه نویی به تهران بیایند تا در رابطه با این موضوع تصمیم گیری کنیم که شکایتی را به دادگاه تقدیم کنیم یا خیر. اما در صورت شکایت ما و صدور حکم به نفع آقای قلعه نویی، متهم می‌بایست خساراتی را به شاکی پرداخت کند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج