جاباما
۳۹۶۶۲۵
۸ نظر
۵۰۰۳
۸ نظر
۵۰۰۳
پ

امید در دریاچه ارومیه زنده شد

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی از افزایش میزان آب این دریاچه در سال جاری خبر داد.

خبرگزاری آنا: نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی از افزایش میزان آب این دریاچه در سال جاری خبر داد و گفت:درحالی‌که دریاچه ارومیه همه ساله چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر از میزان آب خود را از دست می‌‌داد اما امسال نه تنها کاهش آب نداشتیم ، بلکه با افزایش یک میلیارد متر مکعبی آب در بستر این دریاچه روبه رو بوده ایم.

خلیل ساعی،‌ مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی پیش بینی کرد: شاهد ادامه این افزایش آب در پاییز امسال نیز خواهیم بود ،چرا که علاوه بر بارندگی‌های پاییزی از اواخر مهر ماه نیز رهاسازی آب از پشت سدها به سوی دریاچه آغاز خواهد شد.

وی عوامل مختلفی را در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه موثر دانست و افزود: در سال‌های گذشته زیرساختهای احیای این دریاچه مهیا نبود از این رو بارندگیها نیز که همانند امسال بود چندان کارساز واقع نشد، اما در سال جاری اقداماتی چون لایروبی دریاچه، اتصال زرینه رود به سیمینه رود و همکاری و مساعدت کشاورزان در اصلاح الگوی کشت تاثیر به سزایی در احیای این دریاچه داشته است.

امید در دریاچه ارومیه زنده شد

به گفته ساعی در حال حاضر حدود 2هزارو 800کیلومتر مربع این دریاچه آبدار است و براساس برنامه ستاد احیا این مقدار باید به 4هزار و 300 کیلومتر افزایش پیدا کند.البته در سال گذشته مساحت آبی دریاچه حدود 1700 کیلومتر بود.

این نماینده ستاد احیا دریاچه ارومیه تاکید کرد ما آمده‌ایم این دریاچه را احیا کنیم و این کار را می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از کشورهای دیگر نیز برای احیای این دریاچه کمک گرفته شده است،گفت: تنها متخصصان ژاپنی هستند که اکنون بحث توسعه پایدار کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه را در دست بررسی دارند. ناگفته نماند که کشاورزان ما نیز امسال همکاری بسیار خوبی را با ستاد داشتند در واقع یکی از دلایل افزایش آب این دریاچه اقدامات خوب کشاورزان در خصوص اصلاح الگوی کشت و استفاده از آبیاری نوین بوده است.

ساعی افزود: با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، کشاورزان دریافتند که آبیاری غرقابی نه تنها هیچ تاثیری در افزایش راندمان محصول آنان ندارد ، بلکه موجب کاهش تولیدات آنان نیز می‌شود. از سوی دیگر اصلاح الگوی کشت نظیر کشت محصولات کم آب به جای محصولات آب بر نیز موجب افزایش راندمان تولیداتشان خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی به کمک‌های بلاعوض دولت به کشاورزان نیز اشاره کرد و گفت: دولت هیچ محدودیتی را برای ارائه تسهیلات و کمک‌های بلاعوض در این حوزه آبی اعمال نکرده است چراکه معتقد است این دریاچه به هر شکل ممکن باید احیا شود. از این رو مصوب کرده هر ساله به مدت 5 سال حدود 8 درصد صرفه جویی آب در حوزه کشاورزی داشته باشیم و امسال سال دومی است که این طرح اجرا می‌شود بنابراین در پایان 5 سال حدود 40 درصد صرفه جویی آب در حوزه کشاورزی خواهیم داشت.یعنی حدود یک میلیاردو 340 میلیون مترمکعب آب.

ساعی گفت: براساس این مصوبه باید حدود 50 درصد آب دریاچه از طریق صرفه جویی در حوزه کشاورزی و 50 درصد دیگر نیزاز طریق برنامه‌های دیگر نظیر انتقال آب زاب کردستان و انتقال پساب‌های تصفیه شده کلان شهرها که در دست اجراست تامین شود.
وی ابراز امیدواری کرد که تا سال ۱۴۰۲ به احیای نهایی دریاچه ارومیه که هدف دولت است دست بیابیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      فقط خدا میدونه تا چند سال دیگه، مردم باید تاوان بی کفایتی دولت قبل رو بدهند

    • بدون نام

      خدا نگذره از همه ی اونهایی که در بوجود اومدن این وضع دخیل بودند

    • رویا ساز

      خدا نگذره از اونایی که با بی فکری و برای منافع خودشون باعث خشکسالی تو کشور هستن

    • بدون نام

      ژاپنی ها میتونن دریاچه را احیا کنن.

    • محمد حسین

      ارومیه ایها پدر صاحب دریاچه را در آورده و آنرا خشکانده اند آن وقت ژاپنی ها بیایند و آنرا احیا کنند آنها اگر دریاچه نگهدار بودند قدر ش را می دانستند وبا هزاران هزار چاه عمیق و نیمه عمیق و دهها سد و با بی مدیریتی و بی برنامه گی مسولان محلی آنرا به برهوت تبدیل نمیکروند

    • کارون

      ای خداکارون کربلاشدتوبه دادش برس زمانی کارون بوداماالان جوی بارهم نیست ..

    • محمد

      چه ربطی به دولت قبل داره، این خود ما مقصریم که با کشت های بی رویه به محیط زیست خودمون ضربه میزنیم،اگه باران های خوب پارسال و امسال نبود هیچ تغییری تو میزان آب دریاچه نمیکرد،

    • محمد حسین

      ماشاالله هزار ماشاالله ارومیه که پر است از نامدار و نابغه و مدیر و مسئول و مدبر و عالم و قاضی افت ندارد که ملتمسا نه و عاجزانه دست به دامن کوتاه های چشم باد می که تا اندازه
      زانوی آنهاست شوند که آب شیرین را از ارس و خز ر بیا رند به دریاچه وبه شور ابه تبدیل کنند یعنی طلا را خرج مطلا کنند تا عده ای با ندانم کاری وبی مسوولیتی وبی مدیریتی وبی برنامه با هزاران هزار چاه عمیق بی مجوز و با مجوز دریاچه را به زمین فوتبال تبدیل کرده پس آنزمان وکلا و نماینده هاتان و تدبیر و خرد شان کجا بود آنوقت که هلهله و صلوات برای پلی که نیمی از پایه ها بش در خشکی می زدند و بقیه را با خاک پر میکردند کجا بودید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج