۳۹۹۳۶۲
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ایستگاه های مترو ایمن می شوند؟

پارسال بود که طرح نصب درهای بازشوی ایمنی در ایستگاه‌های مترو با نام PSD در جلسه علنی شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و به دلایل مختلف ازجمله هزینه‌ بالای احداث آن و بررسی‌های بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه بازگردانده شد.

فرهیختگان: مرگ دلخراش دو روز پیش دختر جوانی در ایستگاه مترو شادمان به دلیل عبور از حریم خط زرد مترو و برخورد سرش با قطار، بار دیگر ایمن‌سازی ایستگاه‌های مترو را بر سر زبان‌ها انداخت.
پارسال بود که طرح نصب درهای بازشوی ایمنی در ایستگاه‌های مترو با نام PSD در جلسه علنی شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و به دلایل مختلف ازجمله هزینه‌ بالای احداث آن و بررسی‌های بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه بازگردانده شد. اجرایی شدن این طرح در ایستگاه‌های مترو نزدیک به هزارمیلیارد تومان برای پایتخت هزینه‌ دارد. سیستم محافظ سکو یا PSD شامل دیوارهای شیشه‌ای و در‌های اتوماتیکی است که در تمام طول مترو نصب می‌شود و پس از ورود قطار به ایستگاه مترو و توقف کامل، در‌ها که دقیقا در مقابل در‌های قطار قرار گرفته‌اند به‌طور اتوماتیک باز می‌شوند.
محمدتقی امامی، متخصص و مشاور ایمنی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با بیان اینکه این سیستم ریسک حادثه و مرگ در ایستگاه‌های مترو را به صفر می‌رساند، گفت: «این سیستم علاوه‌بر ورود ایمن مسافران به قطار باعث افزایش سرعت حرکت، کاهش تاخیر در حرکت مجدد قطار، جلوگیری از ورود افراد به تونل مترو، کاهش هزینه‌های سرمایش و گرمایش مترو و مدیریت ورود و خروج در زمان ازدحام و اضطرار می‌شود.» البته به گفته امامی می‌توان از چشمی‌هایی روی خط زرد حریم مترو استفاده کرد که به هنگام عبور افراد از روی خط هشدار بدهد؛ این روش هزینه کمتری دارد اما به اندازه سیستم PSD ایمن نیست. اگرچه این سیستم بیش از ۲۰ سال است در شهرهایی مثل هنگ‌کنگ، سنگاپور، مسکو، سن پترزبورگ، پاریس و بسیاری از شهرهای آمریکا و انگلیس مورد استفاده قرار گرفته است.
برخی از مدیران شهری تهران اعتقادی به نصب این سیستم ندارد و معتقدند باید اعتبار این موضوع به توسعه مترو اختصاص یابد. به‌طوری که به گفته اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اولویت نخست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اتمام خطوط باقی‌مانده مترو است و هنوز ایمن‌سازی ایستگاه در اولویت کاری آنها نیست.
شاکری هزینه‌ سنگین نصب محافظ‌های شیشه‌ای را هم دلیل دیگر تعلل شهرداری اعلام کرد. با این حال او نصب این محافظ‌ها را منوط به درخواست معاونت حمل‌ونقل دانست. ابوالفضل قناعتی، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران هم با ابراز تاسف از مرگ دختر جوان در مترو گفته: «باید حتما طرح و لایحه‌ای درخصوص نصب سیستم‌های ایمنی و درهای شیشه‌ای به‌عنوان حصار خط مترو مجددا برای بررسی به صحن شورای شهر ارائه شود.» در بحث ایمن‌سازی ایستگاه‌ها و قطارهای مترو چند نکته وجود دارد که عبارتند از ایجاد سیستم PSD در ایستگاه‌های مترو، پله‌برقی و آسانسور، بهسازی خط ۵، شیشه قطار، سیستم اعلام حریق و اطفای حریق و جنس صندلی و درکل آرامش و امنیت مردم در حمل‌ونقل عمومی باید تامین شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج