جاباما
۳۹۹۵۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

۱۰۰ چهره سال به انتخاب فارن پالیسی

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (۸)

صد چهره برتری که دو ماهنامه فارن پالیسی به صورت سالیانه منتشر می کند بر اساس رای گیری از نظرات و آرای خوانندگان صورت می گیرد. امسال هم این نشریه در شماره نوامبر – دسامبر ۲۰۱۲خود به معرفی این ۱۰۰ چهره پرداخته است.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (8)

مهرنامه: صد چهره برتری که دو ماهنامه فارن پالیسی به صورت سالیانه منتشر می کند بر اساس رای گیری از نظرات و آرای خوانندگان صورت می گیرد. اولین فهرست صد نفره فارنپالیسی در نوامبر 2005 منتشر شد و در ژوئن 2008 معرفی این صد چهره از سوی فارن پالیسی به صورت مشترک با مجله پراسپکت در بریتانیا صورت پذیرفت.

هدف از تعیین این چهره ها هم مشخص کردن 100 فرد «اثرگذار» و «زنده ای» است که در رشته های مختلف و در سطح جهان فعالیت دارند. بر اساس محل تولد، تقریباً 40 درصد این چهره ها از ایالات متحده آمریکا و کانادا هستند؛ 25 درصد از اروپا، 22 درصد از خاورمیانه و شرق دور؛ کمتر از 5 درصد هم از سایر مناطق هستند؛ آمریکای لاتین با 4 درصد و استرالیا با 3 درصد.

همچنین کمتر از 8 درصد این فهرست را زنان تشکیل می دهند. تاکیر بر این نکته ضروری است که این انتخاب بر اساس نظرسنجی از خوانندگان صورت می گیرد و «زبان» و «ملیت» خوانندگان نقش مهمی در انتخاب چهره های مد نظر دارد و از آنجا که زبان اول یا دوم در بسیاری از نقاط دنیا انگلیسی است، بدیهی است که چهره های انگلیسی زبان نقش آشکارتری برای انتخاب شدن دارند.

تقریبا تمام رای دهندگان آفریقایی هم از کشور نیجریه هستند. امسال هم این نشریه در شماره نوامبر - دسامبر 2012خود به معرفی این 100 چهره پرداخته است و ما هم به معرفی این چهره ها می پردازیم.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (۱)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (2)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (3)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (4)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (5)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (7)

71- راند پاول

برای گفتن اینکه آمریکا باید نیروهای خود را به داخل بازگرداند

سناتور / واشنگتن

در سال های پس از 2003 یعنی زمان حمله به عراق، موضع جمهوری خواهان نسبت به مداخله در آن سوی آب ها بسیار محتاطانه بود به گونه ای که رأی دهندگان در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان درخصوص اینکه آیا ایالات متحده آنجا که منافعش به چالش کشیده می شود باید در امور جهانی مداخله کند یا خیر، دچار شکاف شدند و از سال 2010 که ویموج تی پارتی را به سوی واشنگتن هدایت کرد، به سرعت به عنوان سمبل و معیاری از «جناح مخالفت با مداخله آمریکا در درون حزبش» مطرح شد.

این سناتور تازه وارد از کنتاکی - فرزند یک رهبر لیبرتارین و نماینده کنگره که پرچم «آمریکایی ها به خانه بازگردید» را به اهتزاز درآورده و نیز به عنوان بازنده انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در سال جاری - خواستار «سیاست خارجی معتدلی شده» که «در چارچوب محدودیت های قانون اساسی و واقعیات مربوط به بحران مالی به دردبخور باشد.»

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (8)

او همچنین اعلام کرده که «یک سیاست خارجی دفاعی تر» در بلندمدت بیشتر به نفع حزب جمهوری خواهی است که حمایت هایش بیشتر بر جنوب آمریکا متمرکز است. او می گوید: «این سیاست در نیوانگلند بسیار بهتر از سیاست خاص «فردا باید همه جا را بمباران کنیم» است که برخی جمهوریخواهان ندای آن را سر داده اند.»

این نگاه در عمل به مخالفت با «قانون پاتریوت»، مداخله نظامی در لیبی، لحن تهاجمی علیه ایران و افزایش هزینه های دفاعی تبدیل شد. امسال هم راند پاول مانع تصوب لایحه بودجه دولتی و برخی اطلاعات تایید شده سفارتی شد تا مانع ارسال کمک های خارجی به مصر، لیبی و پاکستان شود. پس از حمله خشونت بار سه سفارت آمریکا در بنغازی در ماه سپتامبر وی چنین گفت: «ما میلیاردها دلار از پول مالیات دهندگان را به خارج می فرستیم اما چه نفعی از آن کسب می کنیم؟ بی احترامی، تحقیر و در نهایت خشونت» بسیاری از آمریکایی ها هم با این نظر موافقند.


72- سیری مولیانی ایندراواتی

برای معجزه اندونزی و بین المللی کردن آن

مدیرعامل، بانک جهانی/ واشنگتن

سیری مولیانی ایندراواتی به عنوان وزیر دارایی اندونزی از سال 2005 تا 2010 به خاطر اصلاحات جدی که انجام داد تحسین بسیاری را برانگیخت - از اخراج مسوولان فاسد مالیاتی گرفته تا تقریبا 4 برابر کردن فهرست مالیات دهندگان بر درآمد - که به این کشور 250 میلیونی کمک کرد تا بحران مالی جهانی را با نرخ رشد متوسط 6 درصد پشت سر بگذارد.

اکنون که مولیانی مدیرعامل بانک جهانی شده (و ارشدترین زن در آن) تجربه خود را در اختیار دیگر کشورهای دنیا گذاشته و به رشد اقتصادی در آن دسته از کشورهایی که خواهان تکرار معجزه اندونزی هستند مشاوره داده و تجربه خود را در اختیار آنها می نهد.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (8)

راه حل تجویز شده او ساده است: کاهش مالی معقول به علاوه سیاست هایی که رشد را ترغیب می کند، روش های امتحان شده و واقعی برای کاهش موانع تجاری، سرمایه گذاری و خلاقیت. به طور مثال، در سخنرانی ماه مارس خود در پکن هشدار داد که رشد چین در معرض خطر خواهد بود مگر اینکه این کشور رقابت برابرتر و بیشتری را شکل دهد.

مولیانی به عنوان مقامی که از یکی از کلنی های سابق هلند برخاسته، پیشنهادهای خردمندانه ای هم برای اروپای بحران زده دارد. او می گوید کشورهایی مانند یونان و اسپانیا باید ابتدا ترازنامه خود را مرتب کرده و سپس نگران تقویت اقتصادهای خود باشند اما این هر دو با هم و پهلو به پهلوی هم هستند. این را الگوی اندونزیایی بخوانید. بی جهت نیست که مولیانی به تحسین کشورش می پردازد: اندونزی پس از چین و هند سومین مصرف کننده بزرگ در دنیاست و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۳۰ از بریتانیا و آلمان پیشی گرفته و هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا شود. او می گوید کشورهای BRICS را فراموش کنید و سعی کنید «من» دیگری در فهرست بزرگترین و موفق ترین اقتصادهای رو به رشد در جهان بیابید.


73- وانگ جیسی

برای گفتن اینکه چینی ها واقعا درباره آمریکا چه فکری می کنند

رئیس مدرسه مطالعات بین المللی، دانشگاه پکن / چین

سیاست خارجی دومین ابرقدرت در دنیا همچنان اسرارآمیز است. رهبران چینی به ندرت توضیح ارائه داده یا در کنفرانس های خبری به پرسش ها پاسخ می دهند. در عوض، اظهارات و سخنان مکانیکی و خشکی به رسانه های تبلغاتی حزب کمونیست مثل People's Daily برای انتشار می دهند. مقام های رده پایین چین و کارشناسان فعال در اندیشکده های این کشور هم نسبت به همتاهای چرب زبان آمریکایی شان به دلیل محدودیت ها واقعا قادر به ارائه توضیح در این زمینه نیستند. به همین دلیل است که وانگ جیسی - خبره ترین کارشناس چینی در مسائل آمریکا - در درک ما درخصوص اینکه مقام های چینی واقعا در مورد جهان چگونه می اندیشند نقش مهمی دارد.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (8)

این نویسنده با استعداد و خوش قریحه و مدیر سابق موسسه مطالعات استراتژیک بین المللی در مدرسه مرکزی حزب - با پرستیژترین و معتبرترین موسسه آموزشی برای مسوولان حزب کمونیست - هم از توانایی و هم از اجازه رمزگشایی از دیدگاه های چینی برخوردار است.

وانگ از ما می خواهد چه چیزی را درک کنیم؟ داستان پردازی هایی که مقام های آمریکایی از نقش روزافزون چین در امور جهانی برای خود می گویند بی سر و ته است. وانگ در رساله ای مهم که سال جاری همراه با کنث لیبرتال یکی از محققان ارشد مرکز بروکینگز نوشت، اقدامات چین در صحنه جهانی را دارای ریشه در این نتیجه گیری دانست که «آمریکا به دنبال محدود یا حتی متوقف کردن رشد چین است.»

او می گوید نگاه پکن این است که ایالات متحده «رو به افول است» و اینکه الگوی توسعه چین «می تواندن جایگزین یا آلترناتیوی برای دموکراسی غربی و اقتصادهای بازار باشد.» نتیجه؟ او می گوید: «این دیدگاه بسیاری از نخبگان سیاسی در چین را مشکوک می سازد که این ایالات متحده است که در مسیر اشتباهی از تاریخ قرار گرفته است.»


74- راج چتی

برای دنبال کردن اعدد هر جا که می روند

اقتصاددان / کمبریچ، ماساچوست

این مرد هندی - آمریکایی که در سن 29 سالگی کرسی را در هاروارد به دست آورد و سال جاری برنده کمک هزینه تحصیلی «نوابغ» مک آرتور شد،از زمانی که در هاروارد دانشجوی دوره لیسانس بود با «عقل متعارف اقتصادی» سر ستیز داشت. به عنوان دانشجوی سال دوم، او نظر مارتین فلدشتاین اقتصاددان اسطوره ای را با پیشنهاد استدلال های غیرعقلی به خود جلب کرد که: شرکت ها می توانند سرمایه گذاری را با نرخ بالاتر بهره افزایش دهند؛ فلدشتاین به چتی گفت که دیگر برایش کار نکند و در عوض تحقیقات خود را دنبال کند.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (8)

از آن زمان چتی - چنانکه خود می گوید با انگجیزه ساده «ریاضی برای هدایت به سوی درک بهتر است نه درک بهتر برای هدایت ریاضی» تحریک شده بود - موفق شد تا فرضیات قدیمی را دگرگون کند و جایگاه خود در متن مباحث سیاسی در آمریکا در مورد همه چیز از مزایای بیکاری گرفته (آنها لزوما عصای دست نیستند. آنها به مردم زمان می دهند تا کارهای مناسب بیابند) تا معافیت های مالیاتی (یکی از مهمترین ویژگی هایشان این است که ذینفعان واقعا می دانند آنها چگونه کار می کنند) را تضمین کند.

با فهرستی سنگین از یافته هایی از این دست، چتی در خط مقدم زمینه رو به رشد رفتار مالیه عمومی است که با استفاده از داده های سخت ارزیابی می کند که چگونه سیاست اقتصادی بر رفتار افراد و رفاه اجتماعی اثر می گذارد. ممکن است ساده به نظر رسد اما چنان که فلدشتاین گفته؛ امروزه بسیاری از اقتصاددان ها «از داده هایی که می یابند خوشحالند». این همان چیزی است که به تعبیر فلدشتاین تجربیات جدید و آزمون واقعیت چتی را «هوشمندانه و خلاقانه» می سازد.


75- آدلا ناباروبیو

به جهت بیان حقایقی به جهان از نبرد بی رحمانه مواد مخدر

روزنامه نگار / مکزیک

تمام گزارش هایی که از مکزیک می رسد بسیار آشنا به نظر می رسد: روزنامه نگار دیگری که به خاطر شغلش جان خود را از دست می دهد و آخرین قربانی جنگ بی پایان مواد مخدر در کشورش، مکزیک، لقب می گیرد. ابزارها به همان میزان که هراسناکند متفاوت هم هستند اما دلیل آن یک چیز بیشتر نبوده است.

عزم تهیه گزارش از خشونت کارتل ها و فساد در دولت مکزیک در نتیجه همین برخوردهای خشن است که خودسانسوری شدیدی میان روزنامه نگاران در سراسر مکزیک شایع شده است اما آدلا ناباروبیو یک استثنای کم نظیر است. اقدام نابارو سردبیر هفته نامه «زتا» در تیخوانا، باعث شد تا این هفته نامه به یکی از معدود نشریاتی تبدیل شود که به دلیل تحقیق و بررسی در زمینه مافیای جنگی مواد مخدر و فساد و بی کفایتی دولتی مقامات مکزیک در راه مبارزه با آن بر خود ببالد و آن را از افتخارات خود قلمداد کند.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (8)

برای نابارو و همکارانش مخاطرات به شدت قابل افزایش است. هنگامی که در سال ۱۹۸۸، هکتور فلیکس میراندا، از بنیانگاران مجله، به ضرب گلوله کشته شد و در سال ۲۰۰۴، سردبیر اورتیز فرانسیسکو فرانکو به قتل رسید و از سال ۲۰۰۶، زمانی که فیلیپه کالدرون رئیس جمهور به کاخ ریاست جمهوری آمد و مبارزه رسمی علیه کارتل های این کشور را به راه انداخت، حداقل ۴۰ روزنامه نگار مکزیکی کشته یا ناپدید شدند؛ درگیری که به کشته شدن حداقل ۵۰ هزار تن یعنی بیش از تعداد کشته های سربازان آمریکا در جنگ ویتنام منجر شد.

مجله نابارو شیوه ای از روزنامه نگاری را پیگیری می کند که هم ضروری است و هم پرخطر. نابارو به دنبال پول های مافیاست. او در مصاحبه اخیر خود گفت: «آنها می گویند چاپوگوزمان (قدرتمندترین رئیس کارتل مکزیک) یک میلیارد دلار می ارزد. «این پول کجاست؟» سرمایه گذاری های آنها در کدام بخش هاست؟» مکزیکی ها در وجود نابارو - که با دو محافظش سفر می کرد - گزارشگری را یافتند که شجاعانه سوالات به جا و درستی را مطرح می کند.


76- نیتیش کومار

برای اداره فقیرترین ایالت هندوستان

سروزیر ایالت بیهار / هند

مانند هاییتی، سومالی و می سی سی پی، ایالت بیهار هند نیز القاب ناخوشایندی نصیب خود کرده است؛ این ایالت نوعا به عنوان غم انگیزترین ایالت کشور یا «جنگل راج» نام گرفته تا واگویه ای از سطح فقر و فساد استعماری در آن باشد. بسیاری آن را به عنوان یکی از گوشه های ناکارآمدی کشور می دانند که به خاطر ناکارآمدی یک دولت در سطح جهان شهرت یافته است اما تغییرات در این ایالت از زمانی آغاز شد که یک بروکرات پایین مرتبه از یک حزب چپ محلی با نام «نیتیش کومار» پیروز انتخابات 2005 شد و با درانداختن طرحی نو، زمین های بایری را که 100 میلیون انسان در منطقه ای کوچکتر از کانزاس در آن فشرده و فسرده بودند پاکسازی کرد.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (8)

او در دوره مسوولیت خود تنها با اتکا به یک رشته برنامه های مبتکرانه از میزان جرم و جنایت و فساد مقامات دولتی در این ایالت کاست و وضعیت اقتصادی را شکوفا ساخت. به علاوه وی در کنار ایجاد یک سیستم پیگیری سریع قضایی و یک دادگاه ویژه برای شتاب بخشی به روندهای قضایی، دولت ایالتی کومار به خبرچین ها و کسانی که شکایت از دریافت رشوه را در سایت یوتیوب بارگذاری کنند پیشنهاد پاداش مالی داه است.

قانونی که در سال گذشته تصویب می شد به دولت ایالتی اجازه می داد تا زمین هایی که از راه های نامشروع به دست آمده را مصادره کند و غیر از اینکه صاحب آن در دادگاه متعهد شود از آن زمین ها جهت ساخت مدارس و کلینیک های سلامت استفاده کند. او ساخت نزدیک به ۱۵۰۰۰ مدرسه، استخدام ۱۵۰۰۰۰ معلم جدید، برنامه ارائه دوچرخه رایگان به دختران برای تسهیل رفت و آمد آنان به مدرسه، و همانگونه که خود او اشاره دارد، توزیع رایگان رادیو به شهروندان طبقات پایین برای شنیدن موسیقی، اخبار و ارتقای سطح اطلاعات افراد جامعه را در کارنامه خود می بیند.

بی تردید ایالت بیهار مزد کاهش نرخ جرم و جنایت و افزایش نرخ آموزش را دریافت کرده است. در سال ۲۰۱۱ اقتصاددانان هندی «بیبک دبروی» و «لاویش بهانداری» ایالت بیهار را کم فسادترین ایالت هند نامیدند. خدمات ایالتی و اقتصاد کشاورزی نیز سریع ترین رشد خود را برای دومین سال تجربه کردند (این در حالی است که اقتصاد ملی هند روزهای خوبی را سپری نمی کند و عملکرد کومار در ایالت بیهار برای نخستین وزیر مان موهانسینگ، جای بسی سرور و خوشبختی است) اگرچه کومار اعلام کرده که وی جانشین سینگ نخواهد بود اما او هم اکنون به عنوان نخست وزیر محتمل در سال ۲۰۱۴ مطرح است. چنین جهش ناگهانی از یک مسوولیت منطقه ای به سمت نخست وزیری، یک رسم نامعهود محسوب می شود.


77- راجر دینگلدین، نیک متیسون، پائول سیورسون

به دلیل اجرای برنامه امن سازی شبکه جهانی وب برای کاربران شبکه های اجتماعی

بنیاینگذاران پروژه تور / وال پول، ماساچوست

هنگامی که پروژه تور (Tor) یک دهه پیش پا به عرصه گذاشت، هنوز شعار شرکت گوگل این بود «شر نشو پسر» و در آن هنگام، توییتر حتی به وجود نیامده بود اما پژوهشگرانی به نام های راجر دینگلدین، نیک متیسون و پائول سیورسون، توانستند مشکلی را ببینند که قبل از آن هیچ کس موفق به کشف آن نشده بود. این پروژه که ابتدا در یکی از آزمایشگاه های نیروی دریایی ایالات متحده برای حفاظت از ارتباطات دولتی به اجرا درآمد، تبدیل به برنامه ای شد که آن را پروژه «تور» نامیدند و کارکرد آن بر اساس یک «روتر پیازی» بود؛ پروژه ای که به منظور حفاظت از افراد در برابر کسانی که خود را برادر بزرگتر کاربران می دانند و قصد کنترل ارتباطات شخصی افراد را دارند طراحی شد.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (8)

این نرم افزار رایگان، اکنون توسط صدها هزار نفر از کاربران رایانه مورد استفاده قرار می گیرد که تبادل اطلاعات از رایانه ۳۰۰۰ کاربر را در سطح جهان با پنهان کردن هویت منطقه ای آنها برعهده دارد. این پرو|ژه که تنها با ۱۵ کارمند تمام وقت و با بودجه اندک بیش از تنها یک میلیون دلار و به لطف کمک های مالی از وزارت امور خارجه آمریکا و بنیاد ملی علوم این کشور به اجرا درآمده، به کاربران اجازه می دهد تا با حفظ حریم شخصی خود در فضای مجازی به گذاشتن اخبار و انتشار مطالب مربوط به قربانیان خشونت های داخلی بپردازند. این برنامه در طول دو سال گذشته ابزار بسیار مناسبی شد برای رساندن پیام فعالان و روزنامه نگاران بحرینی و سوری به گوش مردم جهان.

دینگلدین در مصاحبه ای اظهار داشته «برنامه تور اساسا با آنچه ما به عنوان آزادی های مدنی در ذهن داشتیم توسعه یافته است. قصد ما این است تا برای مردم جهان این امکان را فراهم کنیم تا بتوانند به شکلی امن و بدون اینکه آزادی آنهاس لب شود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.» باید گفت جزء به جزء این برنامه تحقق یافته است.


78- اصغر فرهادی

به سبب سخنان بلیغش در رابطه با همزیستی

فیلمساز / ایران

اصغر فرهادی در ارائه تصویر متفاوتی از کشورش تردیدی به خود راه نمی دهد. فرهادی پس از دریافت جایزه آکادمی اسکار برای بهترین فیلم خارجی در تالار پر زرق و برق هالیوود از صلح و رواداری گفت و در سطح جهانی از ده ها میلیون نفر از بینندگان این مراسم چنین یاد کرد: «در برهه ای که سخن از جنگ، ارعاب و خصومت نقل کلام سیاستمداران است، اکنون اینان (ایرانیان) نام کشورشان، ایران، را به واسطه فرهنگ درخشانش می شنوند؛ یک فرهنگ غنی و باستانی که در پس غبار سنگین سیاست در حجاب شده است.»

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (8)

انتخاب کلمات از سوی فرهادی چنان به دقت صورت گرفته بود که مانع از انتقاد صریح و آشکار برخی مسوولان ایرانی شد. فیلم برنده اسکارِ «جدایی» اثر فرهادی که آشکارا خود را از درغلتیدن به مباحث سیاسی دور نگاه داشته و به گفته بازیگر اصلی اش تصویرگر «شیوه زندگی میلیون ها انسان معمولی است که امروزه در ایران زندگی می کنند»، به ما یادآور می شود که هنر چگونه می تواند از مرزهای ملی فراتر رود.

داستان فیلم که درباره جدایی زوجی تهرانی است - که از درگیری بر سر حضانت دخترشان سرچشمه می گیرد ولی در پی یک تصادف فجیع و روی دادن یک گرفتاری قضایی شدت می گیرد - متضمن پرداختن به آداب و عادات ایرانی، پرسش هایی مطرح درباره شیوه رفتار با زنان است. با اینحال فیلم در کنه خود دارای جذابیتی جهان شمول است.


79- الیوت کوهن

به دلیل نوشتن راهکارهای سیاست خارجی برای حزب جمهوریخواه ایالات متحده در سال 2012

دانشمند علوم سیاسی / واشنگتن

الیوت کوهن، مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون بود، که میت رامنی را تشویق کرد تا درباره سیاست خارجی آمریکا جسورانه سخن بگوید. وی که استاد دانشگاه جان هاپکینز است با ایده اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تمرکز بر پروژه «ملت سازی داخلی» مخالفت کرد. کوهن در اکتبر 2011 و در کمپین انتخاباتی رامنی هشدار داد «ایالات متحده نمی تواند نسبت به امور جهان بی تفاوت باشد و خطرات بزرگی را برای خود و دیگران به جان بخرد.» او نوشت «صرف نظر از همه اینها، ایالات متحده نباید ضعیف و نامطمئن به نظر برسد» و پی رنگ سخن او این بود که یک نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده باید از بیخ و بن تجلی گر قدرت ایالات متحده باشد.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (8)

او از سوی دیگر اظهار داشت در صورتی که اوباما رئیس جمهور شود به نفع دشمنان ایالات متحده تمام خواهد شد. از این منظر کوهن، پست ریاست جمهوری در معرض خطر قرار گرفته بود. این استراتژیست برجسته نظامی، که در سال ۲۰۰۲ کتاب فرماندهی عالی را به رشته تحریر درآورد، و تاثیر زیادی در اقدام جرج دبلیو بوش در حمله به عراق داشت، تا مدت ها به تبلیغ دیدگاه استراتژیک و اقتدارگرایانه خود میان کاحدر رهبری کاخ سفید در طول دوران جنگ پرداخت.

او شاید شناخته شده ترین فردی باشد که خرد متعارف روسای جمهور را به چالش کشیده و بر برنامه ریزی استراتژیک و سپردن کار به ژنرال ها تاکید فراوان دارد. شاید رامنی از شعارهایش مبنی بر قدرت گرایی، اعتماد به نفس و رهبری جهانی نهادینه شده عقب نشینی کنداما کوهن و استدلال هایش چنین نخواهند کرد.


80- راگورام راجان

برای نجات هند از دست سیاستمدارانش

اقتصاددان / هند

راگوام راجان که در ایالات متحده ساکن است و سال هاست که به عنوان استاد دانشگاه شیکاگو و اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول مشغول به کار است از شاخص ترین چهره هایی است که وضعیت اقتصادی امروز را پیش بینی کرده بود. وی در مقاله ای که در سال 2005 به چاپ رسانده بود و توسط بسیاری از همکارانش مورد سرزنش واقع شد هشدار داده بود که بازارهای مالی در واقع تشویق گمانه زنی های غیرمسوولانه است که می تواند منجر به حوادث ناگواری در آینده شود.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (8)

سه سال بعد گفته های او به وقوع می پیوندند، در سال گذشته راجان «خط استاندارد کینزی» را مبنی بر اینکه دولت ها می توانند به آسانی قرض بگیرند و بدهی های خود را پرداخت کنند، به چالش می کشد و به غرب توصیه می کند تا این بحران را زنگ هشداری بداند و برای درمان آن، بدهی های خود را پرداخت کند.

هم اکنون راجان چالش برانگیزترین ماموریت خود را پشت سر می گذارد: نجات بزرگترین دموکراسی جهان از بحران اقتصادی، در ماه اوت بود که وی سمت مشاور ارشد اقتصادی وزارت امور مالی هند را در زمانی که این کشور کاهش شدید تولید ناخالص داخلی و بحران اقتصادی بی مهاری را پشت سر می گذاشت، پذیرفت.

راجان معتقد است هند از برنامه اصلاحات اقتصادی سال های دهه ۱۹۹۰ فاصله زیادی گرفته است و سیاستمداران آن با سهل انگاری، بودجه های دولتی را صرف هزینه های نفوذ گروه های سیاسی کرده در حالی که برای سرمایه گذاری در بخش انرژی و زیرساخت ها که می توانست به افزایش سطح توسعه در هند کمک شایانی کند ناکام بوده اند. با اینکه انتصاب او نشان می دهد نظرات راجان تا حد زیادی مورد پذیرش مقامات هندی بوده است اما موفق بودن نظریات یک چیز است و کسب منافع سیاسی از سوی سیاسیون هندی از طریق اینگونه انتصابات، موضوعی دیگر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج