۴۰۸۹۲۴
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

باهم حرف بزنیم؛ یک گفت‌وگوی ملی

احمد مازني که عضو کميسيون فرهنگي مجلس است، پس از به‌پا‌شدن غائله لغو کنسرت‌ها در برخي شهرها، مواضع خاصي اتخاذ و روايتي موثق درباره برخورد متفاوت امام‌حسين(ع) و امام‌حسن(ع) در يک روز را بيان کرد که از سوي يکي از رسانه‌هاي خاص مورد سوءاستفاده قرار گرفت و موجب هتک حرمت او از سوي برخي مداحان شد ولي او هرگز از مواضع منطقي خود کوتاه نيامد. اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس اکنون با طرح «گفت‌وگوي ملي» سعي می‌کند تعارض‌ها و اختلاف‌نظرات موجود بين جريان‌های سياسي کشور را به حداقل برساند.

روزنامه وقایع اتفاقیه: احمد مازني که عضو کميسيون فرهنگي مجلس است، پس از به‌پا‌شدن غائله لغو کنسرت‌ها در برخي شهرها، مواضع خاصي اتخاذ و روايتي موثق درباره برخورد متفاوت امام‌حسين(ع) و امام‌حسن(ع) در يک روز را بيان کرد که از سوي يکي از رسانه‌هاي خاص مورد سوءاستفاده قرار گرفت و موجب هتک حرمت او از سوي برخي مداحان شد ولي او هرگز از مواضع منطقي خود کوتاه نيامد. اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس اکنون با طرح «گفت‌وگوي ملي» سعي می‌کند تعارض‌ها و اختلاف‌نظرات موجود بين جريان‌های سياسي کشور را به حداقل برساند.
مازني با بيان اينکه تعارض‌ها و اختلاف‌هاي حاکم بر فضاي سياسي کشور، مهم‌ترين مشکل کشور است، به «وقايع‌اتفاقيه» گفت که اين طرح را با هدف کمک به حل مشکلات مردم و تعالي نظام با محوريت قانون اساسي، انديشه‌هاي امام راحل و سياست‌هاي ابلاغي مقام‌معظم‌رهبري مدنظر قرار داده است، درحالي‌که طبق تأکيد مازني، طرح مورد نظر مورد موافقت علي لاريجاني، رئيس مجلس، و محمدرضا عارف، رئيس فراکسيون اميد، و برخي نمايندگان از طيف‌هاي مختلف سياسي و اقليت‌هاي مذهبي مجلس قرار گرفته است.
در نگاه اول، طرح گفت‌وگوي ملي، طرح آشتي ملي را در ذهن متبادر مي‌کند؛ طرحي که پس از انتخابات رياست‌جمهوري ۸۸ و اعتراض‌ها و ناآرامي‌هاي متعاقب آن، پيشنهاد‌هاي مختلفي از سوي برخي چهره‌ها، گروه‌ها و شخصيت‌هاي سياسي کشور براي وحدت و جلوگيري از دامنه‌يافتن منازعات و مشاجرات سياسي مطرح شده بود ولي نه طرح هاشمي‌رفسنجاني که آن را طرحي از سوي برخي دلسوزان نظام براي ايجاد وحدت و حل اختلافات دانست راه به جايي برد، نه ايده طرح آشتي ملي محسن رضايي و نه سخنان مرحوم مهدوي‌کني که ميرحسين موسوي را به سازش حسني دعوت کرده بود، توانست اين مشکل را برطرف کند.
همچنين آخرين پيشنهاد علي مطهري، نماينده تهران، که در آن سال‌ها همه او را به‌عنوان نماينده اصول‌گراي مجلس مي‌شناختند هم نتوانست اين مشکل را برطرف کند؛ بنابراين احمد مازني روز چهارشنبه در نطقي، موضوع گفت‌وگوي ملي را براي حل اين تعارض ها و تناقض‌های سياسي مطرح کرد و گفت که گفت‌وگو، چاره دردهاي مزمن فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي ايران است؛ بنابراين از آنجا که مجلس شوراي اسلامي مظهر حاکميت ملي و محل حضور نمايندگان جناح‌هاي مختلف، اقوام و مذاهب گوناگون است، بايد طرح «گفت‌وگوي ملي» در پارلمان را کليد بزنيم و از مجلس به ساير بخش‌هاي جامعه تسري دهيم و به جاي تقابل از طريق تريبون‌ها با هم گفت‌وگو کنيم. اين نماينده تهران در مجلس تأکيد کرد: انتظار داريم رئيس قوه‌قضائيه با رأفت اسلامي برای کاهش مشکلات زندانيان امنيتي، اقدام و نقش تاريخي خود را به‌منظور همگرايي و انسجام ملي ايفا کند.
اقدامي براي رفع چندقطبي
البته غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» درباره رفع تعارض‌ها بين تفکرات مختلف گفت: براي اينکه کشور دچار چندقطبي مدنظر دشمنان نشود، بايد به وحدت و وفاق برسد و براي ايجاد اين وحدت بايد به آشتي ملي برسيم و براي اينکه به آشتي ملي برسيم نيازمند اقدامات اوليه‌اي هستيم که مي‌تواند همين طرح گفت‌وگوي ملي باشد.
اين نماينده مستقل مجلس در ادامه گفت: به نظرم در جريان‌های سياسي ما، مشترکات بيشتر از افتراق و اختلاف‌ها است که نبايد اختلاف‌ها را برجسته کنيم. اگر دغدغه توسعه کشور و جوانان را داريم، لازمه آن، اين است که انسجام و وحدت ملي داشته باشيم؛ بنابراين با گفت‌وگوي ملي، اين مشکلات به حداقل مي‌رسد.
نماينده رشت در مجلس تصریح کرد: اين پيشنهاد را اقدام خوب و عملي براي کاهش تعارض‌ها؛ تناقض‌ها و اختلاف ديدگاه‌هاي سياسي مي‌دانم، چراکه معتقد هستم انسجام و وفاق صددرصدي بين جريان‌های سياسي وجود ندارد و بايد با راهکارهاي عملي تا حد امکان اين وحدت نظر را تقويت کرد. جعفرزاده تأکيد کرد: البته اين چندپارگي سياسي، دليل خاصي ندارد و روند توسعه سياسي ما به اين‌گونه بوده است. کشوري هستيم که به دلايل شرايط استبدادي دوران ستمشاهي عقب افتاده و براي رهايي از اين شرايط، انقلاب کرده و در جريان انقلاب، درگير جنگ شده‌ايم؛ البته به دلايل بعضي محدوديت‌ها کشور را محدود کرده‌ايم و حالا که روند توسعه‌اي را در همه عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي طي مي‌کنيم، طبيعي است که هزينه‌هايي را بپردازيم. او خاطرنشان کرد: در اين هزينه‌ها اختلافات شکل مي‌گيرد تا به مرور زمان به آن پختگي و نبوغ سياسي برسيم که قطعا تا آن زمان فاصله زيادي داريم.
استقبال طيف‌هاي مختلف سياسي
همچنين احمد مازني، که طراح پيشنهاد گفت‌وگوي ملي است، در توضيح اين امر به «وقايع‌اتفاقيه» گفت: درباره اين طرح با طيف‌هاي مختلف سياسي مجلس و نمايندگان اقليت مذهبي صحبت کردم که از اين طرح استقبال کردند.
نماينده تهران در خانه ملت توضيح داد: ملت ايران، ملتي با قدمت فرهنگي - تاريخي هستند و اسلام هم به اين فرهنگ عمق و لطافت بخشيده است. انقلاب اسلامي هم انقلابي است که با گفت‌وگو، قلم، بيان و کار فرهنگي پيروز شده است. در کشور ما از سال‌هاي دور تاکنون هرگز صداي جنگ‌طلبي برنخاسته و همواره کشوري صلح‌طلب هستيم که نداي گفت‌وگوي تمدن‌ها از ما بلند شده است.
او افزود: همچنين در دولت يازدهم با تدبير رهبري و هماهنگي بين مجلس و دولت توانسته‌ايم با 6 کشور قدرتمند دنيا وارد مذاکره شويم و به دنيا بفهمانيم که ما اهل جنگ نيستيم و اهل تعامل و گفت‌وگو هستيم. اين درحالي است که در مسائل درون نظام و موضوعات بين نيروهاي وفادار به انقلاب و قانون اساسي نوعي تنازع و اختلاف داريم.
عضو کميسيون فرهنگي مجلس يادآور شد: به نظر مي‌رسد بخشي از اين تعارضات و اختلافات واقعي نيست و زماني که اين افراد در کنار يکديگر قرار مي‌گيرند، دوست هستند ولي در پشت تريبون‌ها، فضاي عمومي کشور را با تعارضات و اختلاف‌نظرها سنگين مي‌کنند. اين فضا بر پارلمان نيز حاکم است و وقتي همکاران با طيف‌های سياسي مختلف با يکديگر برخورد مي‌کنند، دوست هستند ولي در پشت تريبون رفتاري خصمانه و تند با يکديگر دارند، گويي با دشمن خود صحبت مي‌کنند.
مازني افزود: به نظرم اين تنازعات کشور را عقب نگه داشته و مسئولان را براي همدلي و رسيدن به تشخيص و نظر مشترک ناکام کرده است. حدود 70 درصد وقت و انرژي مسئولان و نخبگان کشور صرف خنثي‌کردن اختلاف‌ها و توطئه‌‌هايي مي‌شود که رقبا عليه يکديگر ترتيب مي‌دهند و قطعا دودش به چشم مردم و نظام مي‌رود.
اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس تأکيد کرد: مسئله اصلي ما نه سرمايه انساني، نه سرمايه اجتماعي و نه فرهنگي و اقتصادي است زیرا همه اين موارد را در حد نياز داريم، بلکه مشکل اصلي‌مان تنازعات و اختلافات سياسي بوده و به نظرم راه‌حل اين مشکلات گفت‌وگو است؛ بنابراين طرح گفت‌وگوي ملي در پارلمان را پيشنهاد دادم و بهتر است از مجلس شروع شود.
او با بيان اينکه قبل از طرح رسمي اين پيشنهاد موضوع را با دکتر لاريجاني و دکتر عارف مطرح کردم، گفت: اين طرح مورد موافقت اين دو عزيز و پس از نطق از طرف برخي نمايندگان طيف‌هاي مختلف سياسي و نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي مورد استقبال قرار گرفت. به تعبير امام(ره) من از آن روحانيون نيستم که بعد از طرح يک موضوع دست روي دست بگذارم و به امور طلبگي خود برسم، بلکه اين موضوع را به‌طور جدي دنبال مي‌کنم و قصد دارم با فراکسيون‌هاي مختلف مذاکره کنم و باید تيمي را از درون پارلمان براي محقق‌شدن اين نياز تعيين کنيم.
مازني ادامه داد: درباره ساختار اين گروه در آينده نزديک پس از اينکه شاکله آن با کمک همکاران شکل گرفت، صحبت خواهيم کرد. هدف ما در اين طرح رسيدن به راه‌حل‌هاي مشکلات کشور و کاستن از موارد اختلافي با حداکثر توجه به منافع ملي خواهد بود و سعي مي‌کنيم در راستاي منافع ملي از منافع حزبي و جناحي خود بکاهيم و به منافع ملي توجه بيشتري داشته باشيم.
گفت‌وگوي ملي بايد تعريف مناسبي داشته باشد
همچنين محمدحسين فرهنگي، نماينده اصول‌گراي مجلس دهم، در‌اين‌باره به «وقايع‌اتفاقيه» گفت که استقبال از اين طرح در صورتي خوب است که تعريف مناسبي از آن داشته باشيم.
نماينده تبريز در خانه ملت اظهار کرد: اگر اين مفهوم به معناي وحدت در راستاي اهداف نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي باشد يکي از خيرخواهانه‌ترين و مفيدترين پيشنهادهاست و قطعا به نفع کشور خواهد بود.
او ادامه داد: اين تشتت‌ها گاهي باعث مي‌شود از موارد کلان و اولويت‌دار کشور مثل مبارزه قطعي و کارآمد با فساد، بهبود فضاي کسب و کار، مشکلات اقتصادي و حل مسئله بيکاري غفلت شود. اگر به اين معنا گفت‌وگوي ملي به کار گرفته شود، قطعا با آن موافق هستم ولي اگر به اين معنا باشد که بين مخالفان نظام جمهوري اسلامي و حاميان آن آشتي صورت بگيرد، چنين امري با چنين پيشنهادهايي محقق نمي‌شود.
فرهنگي تأکيد کرد: به‌کاربردن اين طرح در راستای رفع تعارضات و نزديکي جريانات سياسي درون نظام با يکديگر، به‌حاشيه‌راندن موضوع‌هایی که ماهيتا غير‌اولويت هستند و تفاهم ملي در موضوعات کلان کشور از ناصحانه‌ترين و خيرخواهانه‌ترين پيشنهادهاست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج