جاباما
۴۱۱۳۹۷
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

سفر به تالاب مرجانی ماتایوا

«ماتایوا» یک جزیره مرجانی در مجمع الجزایر «Tuamotu» در پلینزی فرانسه در ۳۱۱ کیلومتری شمال جزیره تاهیتی است. شکل حلقه ای جزیره، لبه دهانه آتشفشانی است که تا حدی زیر سطح دریا غرق شده است.

برترین ها: «ماتایوا» یک جزیره مرجانی در مجمع الجزایر «Tuamotu» در پلینزی فرانسه در ۳۱۱ کیلومتری شمال جزیره تاهیتی است. شکل حلقه ای جزیره، لبه دهانه آتشفشانی است که تا حدی زیر سطح دریا غرق شده است. باگذشت زمان، صخره های مرجانی در اطراف دهانه در عمق های کم ایجاد شدند و خود دهانه تبدیل به تالاب شد.
یکی از ویژگی های قابل توجه ماتیوا شبکه ای بودن آن است که در عکس های هوایی و ماهواره ای به رنگ سفید ظاهر می شود. این مرزها توسط صخره های مرجانی فرسایش یافته شکل گرفته اند و به ساختارهای خطی سنگی تبدیل شده اند که 50 تا 300 متر عرض دارند. ساختار لانه زنبوری مشبک حدود هفتاد استخر کم عمق با میانگین عمق 8 متر را شکل داده اند. خود لبه ها حدود یک متر زیر سطح آب قرار دارند.
اعماق مختلف این حوضچه ها و آب شفاف آن به این تالاب ظاهر موزاییکی به رنگ های آبی و سبز می دهد که از بالا قابل مشاهده است. ماتایوا مورد سکونت واقع شده اما کم جمعیت است. تنها دهکده آن «پاهوآ» یک گذرگاه باریک دارد که تالاب را به دریا متصل می کند. گذرگاه ۱۱۰ متر طول دارد اما تنها چند فوت عمق دارد و قابل کشتیرانی نیست. یک آب بند بتنی دو نیمه روستا را به هم متصل می کند و طولانی ترین پل در پلینزی فرانسه به شمار می رود. بیشتر این جزیره مرجانی ۱۰ کیلومتری با جنگل پوشیده شده است.
ماتایوا ذخایر غنی فسفات دارد اما مردم محلی و فعالان حفاظت اکوسیستم تا کنون با موفقیت معدنچیان را از این منطقه دور نگه داشته اند. بهره برداری از فسفات در ذخایر مشابه در نائورو، جزیره ای در میکرونزی، جزیره را به ویرانه تبدیل و غیرقابل سکونت کرده است. ساکنان ماتایوا نمی خواهند بهشتشان به چنین سرنوشتی دچار شود به همین دلیل از راه ماهیگیری و کشت وانیل و نارگیل و گردشگری اقتصاد خود را می گردانند.
سفر به تالاب مرجانی ماتایوا
سفر به تالاب مرجانی ماتایوا
سفر به تالاب مرجانی ماتایوا
سفر به تالاب مرجانی ماتایوا
سفر به تالاب مرجانی ماتایوا
سفر به تالاب مرجانی ماتایوا
سفر به تالاب مرجانی ماتایوا
سفر به تالاب مرجانی ماتایوا
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج