۴۲۴۷۰۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

شرط ایران برای چشم‌ بادامی‌ ها

چشم بادامی‌ها سابقه خوبی در ایران ندارند؛ چه در پروژه‌های بزرگ و چه در مسائل خرد اقتصادی. در حالی که بسیاری از ایرانیان کالای چینی را برابر با کالای بنجل، بی کیفیت و غیر استاندارد می‌دانند، در سال‌های اخیر فعالیت آنها در پروژه‌های کلانی مانند پروژه‌های نفتی، راه سازی و... نیز رضایت بخش نبوده است، تا جایی که چندی پیش مسئولان وزارت راه و شهرسازی عنوان کردند چشم بادامی‌ها به زودی از آزاد راه تهران - شمال می‌روند و ایتالیایی‌ها جای آنها را می‌گیرند.

روزنامه آرمان: چشم بادامی‌ها سابقه خوبی در ایران ندارند؛ چه در پروژه‌های بزرگ و چه در مسائل خرد اقتصادی. در حالی که بسیاری از ایرانیان کالای چینی را برابر با کالای بنجل، بی کیفیت و غیر استاندارد می‌دانند، در سال‌های اخیر فعالیت آنها در پروژه‌های کلانی مانند پروژه‌های نفتی، راه سازی و... نیز رضایت بخش نبوده است، تا جایی که چندی پیش مسئولان وزارت راه و شهرسازی عنوان کردند چشم بادامی‌ها به زودی از آزاد راه تهران - شمال می‌روند و ایتالیایی‌ها جای آنها را می‌گیرند.
همین شرایط باعث شده اکنون وزیر راه و شهرسازی ایران برای چینی‌ها شرط بگذارد. عباس آخوندی در جریان سفر خود به پکن حضور شرکت‌های فعال چینی در صنعت ریلی، حمل و نقل و زیرساختی کشورمان را به شرط ارائه مدل‌های مالی مشخص توسط آنان میسر دانست.
ایران و چین
با وجود اینکه در پسابرجام ایران این فرصت را پیدا کرده است که با کشور‌های مختلف مراوده داشته باشد، اما همچنان چین از مهم‌ترین شرکای تجاری کشور ماست. چین یکی از مهم‌ترین مشتریان نفتی ایران است و با احتساب صادرات نفت تراز تجاری ایران به این کشور مثبت است.
با وجود این، در سال‌های اخیر به ویژه در دوران تحریم این مساله مطرح شده بود که ایران به چین نفت می‌فروشد و در ازای آن کالا‌های مختلف چینی از خودرو و لوازم برقی گرفته تا فندک و خودکار وارد می‌کند. علاوه بر این، در این دوره چینی‌ها به فعالیت اقتصادی در میادین نفتی و پروژه‌های راه سازی ایران پرداختند؛ فعالیت‌هایی که آن‌قدر‌ها رضایت ایرانیان را جلب نکرده است. حالا و در شرایط که چینی‌ها نگران از دست رفتن جایگاه خود در ایران هستند، یک مسئول بلند مرتبه ایرانی به پکن سفر کرده است تا شرایط همکاری با ایران در پسابرجام را تشریح کند.
مدل‌ قرارداد‌هایتان مشخص باشد
آخوندی گفت: زمینه همکاری با شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل کشور چین در اجرای طرح‌های ریلی و حمل و نقلی ایران فراهم است و این شرکت‌ها ابتدا می‌بایست مدل‌های مالی مشخصی را ارائه کنند. او در عین حال تاکید کرد که در حوزه راه آهن، اجرای خطوط ریلی و همچنین بخش‌های آلات ناقله ریلی (رولینگ استاک) شرایط همکاری گسترده تری میان دو طرف وجود دارد و می‌توان توسعه مناسبات در این زمینه را در چهارچوب مشخص مشخص نظیر «لیزینگ فاینانس» تدوین و اجرایی کرد.
آخوندی همچنین به بخش اجرای طرح‌های زیرساختی در کشور اشاره کرد و یادآور شد که در حال حاضر اجرای خطوط سریع‌السیر و توسعه آن، دو خطه و برقی کردن شبکه‌های قبلی، بحث لکوموتیو، آلات ناقله ریلی (رولینگ استاک) چه در بخش واگن‌ها باری و چه مسافربری در دستور کار قرار گرفته و از نمایندگان شرکت‌های حاضر در نشست خواست که مدل تامین مالی خود را جهت بررسی ارائه دهند. او بابیان اینکه در حال حاضر دو هزار کیلومتر راه‌آهن با ۴۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت در کشور در دست اجراست و بیشتر طرح‌های زیرساختی نیز انجام شده است، یادآور شد: هر شرکتی که پیشنهاد مناسب و مشخصی در زمینه تامین مالی ارائه کند می‌تواند در خصوص اجرای طرح‌های خود با نهادهای ذی‌ربط در ایران وارد گفت وگو شود.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین به روسا و مسئولان شرکت‌های حاضر در این نشست پیشنهاد کرد که می‌توانند در بخش واگن سازی اعم از باری و مسافربری هم با شرکت‌های فعال ایرانی همکاری و مشارکت داشته باشند. آخوندی تصریح کرد که حجم فعالیت و کار در بخش ناوگان بسیار بالاست و با توجه به وجود شرکت‌های خوب در ایران و همچنین ظرفیت بالا در این زمینه، شرایط خوبی برای همکاری مشترک میان شرکت‌های چینی و ایرانی فراهم است.

فاینانس چینی
همزمان مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه در سفر به چین برای تامین خط اعتباری پروژه راه‌آهن رشت- آستارا با چینی‌ها مذاکره می‌کنیم، گفت: به دنبال تامین فاینانس این پروژه هستیم و یکی از گزینه‌ها برای تامین فاینانس این مسیر، چینی‌ها هستند. محسن پورسیدآقایی، با اشاره به راه اندازی خط تولید ریل ملی ذوب آهن، اظهار داشت: اولین تولید ریل ذوب آهن، ریل u۳۳ است و این نوع ریل برای بازسازی خطوط راه‌آهن است و در خطوط جدید ریل‌های uic۶۰ استفاده می‌شود که در قرارداد با ذوب آهن تولید این نوع ریل در سال آینده انجام می‌شود. او در جواب این سوال که پروژه‌های خطوط جدید راه‌آهن معطل تولید ریل ملی خواهند بود که یک سال دیگر به شرکت راه‌آهن قرار است عرضه شود، گفت: همزمان با حمایت از تولید داخل، از کشورهای خارجی هم ریل خریداری کرده‌ایم و در دو سال گذشته به امید راه افتادن ریل ملی نبوده‌ایم. پور سید آقایی افزود: در چند سال گذشته ضمن حمایت از تولید داخل، برای اینکه چرخ اقتصاد کشور متوقف نشود و بتوانیم از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در راه‌آهن استفاده کنیم، با وام ۱۲ ساله از هند ریل خریداری کرده‌ایم که بخشی از این ریل‌ها وارد کشور شده است و مابقی هم به تدریج وارد می‌شود. او ادامه داد: از ریل‌های وارداتی در مسیر راه‌آهن ارومیه، راه‌آهن همدان و در پروژه‌های دو خطه سازی راه‌آهن منتهی به تهران استفاده می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به میزان ریل‌های خریداری شده از خارج و راه‌اندازی ریلی ملی در ذوب‌آهن خوشبختانه در سال‌های آینده کمبود ریل نخواهیم داشت و پروژه‌هایی که عملیات زیر سازی آن انجام شده، معطل ریل نخواهند بود. او تاکید کرد: از این پس مشکلی با عنوان گلوگاه کمبود ریل نخواهیم داشت و سرعت ساخت پروژه افزایش خواهد یافت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج