جاباما
۴۳۶۹۰۰
۴۴ نظر
۵۹۵۵
۴۴ نظر
۵۹۵۵
پ

آیا فردوسی «نژادپرست» بود؟

گفت و گو با دکتر جلال خالقی مطلق درباره این که آیا فردوسی را می توان نژادپرست دانست و رگه هایی از نژادپرستی در شاهنامه پیدا کرد؟

هفته نامه کرگدن - مریم گودرزی: گفت و گو با دکتر جلال خالقی مطلق درباره این که آیا فردوسی را می توان نژادپرست دانست و رگه هایی از نژادپرستی در شاهنامه پیدا کرد؟

نام جلال خالقی مطلق پس از پنجاه سال کار بر روی تصحیح شاهنامه فردوسی، آن نام با شاهنامه و حکمی فردوسی گره خورده که بی اختیار در هر مبحثی مربوط به این دو، در وهله اول به یاد او می افتیم و به سراغش می رویم. این روزها که بازار گفت و شنود در باب نژادپرستی داغ است و هر کس از زاویه ای به این مسئله می پردازد، نام فردوسی و شاهنامه زیاد شنیده می شود.

عده ای با اختلاط مباحث، ایران دوستی و نژادپرستی را اشتباه گرفته اند و برای تحقیر دیگران از شاهنامه مثال می آورند و عده ای هم بی هیچ سعی، دارند با عینک امروز به شاهنامه نگاه می کنند و ایران دوستی فردوسی را نفی می کنند.

در این میان مسلما بهترین کسی که می تواند در این باره اظهارنظر درست و علمی داشته باشد، دکتر خالقی مطلق است که عمری همدم و مونس شاهنامه بوده و غیر از تصحیح شاهنامه، در این زمینه مقالات زیادی نوشته و تحقیقات بی شماری انجام داده است. وقتی با ایشان که در امریکا زندگی می کند، تماس گرفتیم با وجود مشغله زیاد، با گشاده رویی و مهربانی گفت و گو با ما را پذیرفت و به سوالاتمان از سر صبر و حوصله پاسخ گفت.
آیا فردوسی «نژادپرست» بود؟

وقتی که فردوسی در شاهنامه از ایران صحبت می کند، ایران یک مفهوم شناور دارد یا موقعیت جغرافیایی ثابتی است با مرزهای معین؟

مفهوم ایران در شاهنامه تا اندازه ای شناور است، چون مرزهای ایران شناور بوده. با هر سلسله ای که سر کار می آمده بخش هایی از ایران از دست می رفته یا چیزی به جغرافیای قبلی اضافه می شده است. مثلا ایران در زمان هخامنشیان وسعت خیلی زیادی داشته و همچنین در زمان مادها. در زمان پارت ها مقداری کوچک تر می شود و بعد دوباره وسعت می یابد؛ در زمان ساسانیان کوچک تر می شود و باز دوباره بزرگ می شود و در زمان خسرو پرویز به وسعت چشمگیری می رسد.

بعضی وقت ها در شاهنامه، ایران فقط به معنای ایران شرقی است و بعضی وقت ها هم به معنای پایتخت ایران است. مثلا وقتی که رستم با اسفندیار صحبت از ایران و نیران می کند، معلوم می شود کشورهایی هم ضمیمه ایران بوده اند. یعنی تیول ایران بوده اند، ولی به طور کلی وقت گفته می شود ایران، منظور سرزمین خیلی وسیعی است با مرزهای گسترده.

وقتی فردوسی از ایرانیان صحبت می کند منظورش همه کسانی است که در این گستره جغرافیایی زندگی می کنند یا منظورش نژاد یا قوم خاصی است؟

ایران در شاهنامه دو معنی دارد. یکی کشور ایران است و معنی دیگرش ایرانیان است. ایران جمع «ار» پهلوی است که به معنی نژاده و ایرانی است. غیر از کلمه ایرانیان، دهقان هم برای ایرانیان به کار رفته و آزادگان هم همین طور. پس چند کلمه داریم برای ساکنین ایران: «ایرانیان یا ایران»، «آزادگان» و «دهقانان». همه کسانی که غیرایرانی هستند، نیران نامیده شده اند که ممکن است سرزمین های وابسته به ایران باشند یا غیروابسته. نیران به معنی غیرایران است.

در این تقسیم بندی، زبان هم لحاظ شده؟ یعنی کسانی که به زبان فارسی حرف می زدند فقط ایرانی نامیده شده اند یا از اقوامی هم که با زبان های دیگر در داخل مرزهای ایران زندگی می کرده اند، با عنوان ایرانی یاد شده است؟

در حقیقت تاریخی، ایرانیان به زبان های گوناگون صحبت می کرده اند، اما در شاهنامه این تمایز دیده نمی شود، بلکه وقتی صحبت از ایرانیان می شود گویی همه مردم ایران به یک زبان صحبت می کنند و همدیگر را می فهمند.

پس فردوسی آن گونه که برخی معتقدند نگاه قومی ندارد و از نظر او همه اقوامی که در ایران زندگی می کرده اند ایرانی بوده اند.

کسی که این سخن را می گوید اول باید جواب دهد که فردوسی و دقیقی به کدام عشیره و قوم متعلق بوده اند. آیا در شاهنامه از قومی یا قبیله ای یا ایلی صحبت شده؟ نه. آیا فردوسی گفته خراسانی ها از بقیه اقوام ایرانی بالاتر هستند؟ نه؛ تمام صحبت از ایران است.
اصطلاح ایران چه ارتباطی با ایل و قوم و قبیله دارد؟ من معتقدم کسانی که این حرف ها را می زنند حتی یک بار هم شاهنامه را با دقت نخوانده اند. همین طور یک حرفی می زنند و می خواهند عقاید و بینش سیاسی خودشان را به وسیله یک متن کهن که بین ایرانیان محبوب است، تبلیغ کنند.

کسانی می گویند فردوسی نژادپرست بوده و به او حمله می کنند و عده ای هم می گویند این ایران گرایی، عشیره پرستی و عشیره دوستی است که اهمیت ایران گرایی شاهنامه را کم کنند. این سخنان هیچ کدام مستند نیستند و بر متون قدیم تکیه ندارند و علمی هم نیستند. اگر ما بخواهیم بینش سیاسی امروزمان را وارد متون کهن کنیم، آن ها را تحریف کرده ایم.
آیا فردوسی «نژادپرست» بود؟

ملی گرایی و ارزش قائل شدن برای هویت ایرانی در زمان فردوسی چقدر مطرح بوده؟

بگذارید اول یک توضیحی بدهم؛ این که ما فکر کنیم امروز هرچه که از نظر ما زشت است، پس باید حتما در زمان فردوسی هم زشت بوده باشد، اشتباه است. خیلی چیزها در آن زمان درست بوده، ولی امروز زشت و نادرست است. عکس این مطلب هم صادق است؛ یعنی حیلی چیزها در زمان فردوسی نادرست بوده که امروز درست است. همین امروز کارهایی هست که در برخی جوامع نادرست هستند و در جوامعی دیگر درست.

در قدیم به نژاد خیلی اهمیت می دادند. بعد از نژادپرستی که در رژیم فاشیستی آلمان به وجود آمد، نژادپرستی در نظر ما خیلی زشت و قبیح شد، ولی در قدیم زشت نبوده. در شاهنامه واژه «نژاد» و «تخمه» (به همان معنی) چند صدبار به کار رفته و در مورد ایرانیان به معنی مثبت به کار رفته. یعنی نژاد ایرانیان ستوده شده. این موضوع بر می گردد به اوستا و متون پهلوی. چون در زمان ساسانیان، ایرانیان نژاد خودشان را از نژادهای دیگر بالاتر می دانستند و نژادهای دیگر را تا آن جا که مربوط به یونانیان و رومیان بوده با خودشان برابر می دانستند، ولی نژاد اعراب و ترک ها را که خراج گزار و باج گزار ایرانیان بودند، پست تر می دانستند.

این در متون پهلوی هم هست. در اوستا هم هست. این عقیده به شاهنامه سرایت کرده. منتهی دقیقی در شاهنامه خودش بیشتر نژاد ترکان را پایین تر می دانسته، چون پایان شاهنامه را که اعراب می آیند دقیقی نسروده، ولی فردوسی بیشتر نژاد اعراب را مورد حمله قرار می دهد و در قسمت پایان کار ساسانیان می گوید:

شود بنده بی هنر شهریار
نژاد و بزرگی نیاید به کار
از ایران و از ترک و از تازیان
نژادی پدید آید اندر میان
نه دهقان، نه ترک و نه تازی بود
سخن ها به کردار بازی بود

البته این را فردوسی از خودش نسروده، بلکه در منبعش بوده و منبعش یعنی شاهنامه ابومنصوری که بر می گردد به خدای نامه و در خدای نامه حتما شدیدتر هم بوده است.
آیا فردوسی «نژادپرست» بود؟

این نگاه در شعر شاعران هم عصر فردوسی هم وجود داشته؟

بسیار زیاد. شاعران دیگر هم تحت تاثیر فردوسی، این ایران دوستی را دارند؛ منتهی نه به شدت فردوسی. البته در شاهنامه ابیات ایران دوستی بسیار زیاد است: «دریغ است ایران که ویران شود...» مثال های بسیار زیادی برای ایران دوستی پیدا می کنید.

من در این زمینه مقاله ای نوشته ام و این مثال ها را معرفی کرده ام. یا مثلا وقتی بهرام چوبین در خارج از ایران در جنگ خسروپرویز فرار می کند و به ترکستان می رود و بیرون از ایران کشته می شود، دستور می دهد: «مرا دخمه در خاک ایران کنید» یعنی وقتی من مردم، جنازه مرا ببرید در ایران دفن کنید. از این گونه مثال ها فراوان در شاهنامه وجود دارد. نُلدکه می گوید شاهنامه از بیت اول تا بیت آخر ستایش ایران است.

ابیاتی که درباره اعراب خواندید و خیلی ابیات دیگر در ضدیت با اعراب در شاهنامه وجود دارند. آیا این ابیات اصالت دارند و سروده خود فردوسی هستند؟

یک قطعه خیلی مشهوری در شاهنامه هست در ضدیت با اعراب که: «ز شیر شتر خوردن و سوسمار/ عرب را بدان جا رسیده است کار/ که تاج کیانی کند آرزو/ تفو بر تو ای چرخ گردون تفو...» این ها مال شاهنامه نیست. این ها را کسان دیگری از شعوبیه و ایرانیان خیلی وطن دوست تحت تاثیر شاهنامه سروده اند و وارد شاهنامه کرده اند.

از سوی دیگر در شاهنامه ابیات ضدعرب هست که چند بیتش را خواندم. در نامه رستم فرخزاد به برادرش، اعراب شدیدا مورد تهاجم قرار می گیرند و این از خود فردوسی نیست، بلکه در ماخذ فردوسی بوده، ولی فردوسی این ها را با علاقه سروده، وگرنه می توانست این ها را کنار بزند و به شاهنامه منتقل نکند. از خود کلام معلوم است که فردوسی این ها را با احساس سروده، یعنی به آن ها اعتقاد داشته.

این ابیات می تواند دلیلی بر نژادپرست بودن فردوسی باشد؟

خیر، در زمان ساسانیان اعراب به ایران حمله کردند و ایران را گرفتند و پیروز شدند. بنایراین چیز آشکار و روشنی است که مردمی که از وطنشان دفاع می کنند، به دشمن حمله می کنند. این ارتباطی به نژادپرستی ندارد. معلوم است که در میان دعوا حلوا قسمت نمی کنند. این که ما این را امروز مطرح کنیم و بپرسیم آیا فردوسی عرب ستیز بوده یا نه، ابلهانه است. معلوم است که عرب ستیز بوده. برای این که عرب در آن زمان دشمن مملکتش بوده. اگر عرب ستیز نبود که اصلا شاعر ملی نبود. ایرانیان بهتر است امروز عرب ستیز نباشند و به زمان فردوسی کاری نداشته باشند.

این دشمنی با اعراب باعث شده که فردوسی گاهی مطالب منابع خودش را تحریف کند؟ مثلا ضحاک در شاهنامه عرب است. این در منابعش هم همین طور است؟

در منبعش به همین شکل بوده. حالا چه فردوسی می دانسته در این گونه موارد واقعیت تغییر یافت و چه نمی دانسته، به آن بال و پر داده و آن را با علاقه سروده و به آن اعتقاد داشته است. پس این جا دو مطلب وجود دارد؛ یکی این که در ماخذش بوده یا نبوده؟ بله، بوده. دوم این که آیا به آن اعتقاد داشته؟ بله، اعتقاد داشته است.

آیا در شاهنامه داستان ها و ابیاتی وجود دارند که ضد نژادپرستی باشند؟

نلدکه، محقق بزرگ آلمانی، در کتاب «حماسه ملی ایران» که بزرگ علوی آن را به فارسی ترجمه کرده، می گوید فردوسی حتی نسبت به دشمنان ایران هم باانصاف است. فردوسی در عین این که به دشمن حمله می کند، ولی در مورد آن ها بی انصافی نمی کند و از بین نمی برد و خیلی باانصاف درباره آن ها صحبت می کند. حتی زمانی که از ایرانیان نسبت به دشمنان، کار بدی سر می زند، آن ها را سرزنش می کند. اگر از دشمن کار خوبی سر می زند، آن را ستایش می کند. در عین حال دشمن برای او دشمن است.

در ماخذ او هم همین طور است. تعارف ندارد با دشمن. در یک چارچوب کلی می شود گفت فردوسی دشمن اقوام نیست؛ برعکس متون زرتشتش و زمان ساسانیان که به اقوام دیگر مثل اعراب حمله می کنند و آن ها را پست می دانند. بلکه با آن ها به صورت دشمن، مخالف است، ولی به نژادشان توهینی نمی کند. هرچند به نژاد ایرانی خودش افتخار می کند و آن را دوست دارد.
آیا فردوسی «نژادپرست» بود؟

این عرب ستیزی در داستان هایی مثل زال و رودابه کمرنگ می شود. به هر حال رودابه از نژاد ضحاک است، ولی فردوسی به زیبایی داستان عاشقانه این دو را می گوید.

بله این داستان می تواند نقطه مقابل عرب ستیزی فردوسی باشد. برای همین هم گفتم نژادپرستی وقتی به معنی ضد دشمن است، مسئله دیگری است. مثلا آن جا که مقابله با دشمن است و باید از زن و فرزند و کشور دفاع کرد یک مسئله است و آن جا که داستان دو عاشق و معشوق روایت می شود مسئله دیگری است. البته در این جا هم منوچهر مخالفت می کند با چنین ازدواجی.

می گوید رودابه از نسل ضحاک است و ضحاک هم بدنژاد و دشمن ایران بوده، ولی بعدا این داستان دارای این نتیجه بسیار زیباست که بالاخره عشق بر همه چیز پیروز می شود. چنین عقایدی در شاهنامه هست، ولی نه آن جایی که از رو به رو شدن با دشمن حرف می زند. زمانی که ایرانیان د رجنگ با دشمنانی مثل افراسیاب و ضحاک و اعراب هستند، از دشمنان هیچ دفاعی نمی شود و به آن ها حمله و از نژاد ایرانی دفاع می شود. مسئله عشق دو نفر فرق دارد با مخلوط شدن دو ملت و نژاد.

خلاصه کلام این که افکاری که با نژادپرستی ارتباطی نداشته باشد و همه اقوام و همه ملت ها، خوبشان، خوب گفته شود و بدشان، بد، در شاهنامه فراوان است که یک مثالش همین داستان زال و رودابه است.

آیا نکته ای هست که مایل باشید در پایان این گفت و گو به آن اشاره کنید؟

کسانی که شاهنامه را خوب مطالعه نکرده اند و اصولا متون کهن را درست نمی شناسند، بهتر است در این مقولات اظهار عقیده نکنند. یعنی اول آن متن را خوب مطالعه کنند و بعد نتیجه ای را که به دست می آورند، بدون غرض بیان کنند. فریب دادن خوانندگان و شنوندگان کار درست نیست.
تمام این کسانی که راجع به نژادپرستی، زن ستیزی، عرب ستیزی و ترک ستیزی فردوسی حرف زده اند و از ایران گرایی در شاهنامه سخنانی گفته اند و نوشته اند، اغلب بدون مطالعه متن شاهنامه این حرف ها را زده اند؛ بدون آشنایی با متون کهن اوستا و متون پهلوی و تاریخ ساسانیان و تاریخ پیش از اسلام. این ها برای این که عقیده ای را تبلیغ کرده باشند یا از یک بینش سیاسی حرف زده باشند، این حرف ها را گفته اند. این حرف ها هیچ سندیت و پایه علمی ندارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همه آدما به نوعی نژادپرستند چه بخوایی قبول کنی چه نکنی.

    • بدون نام

      اشعار و افکار فردوسی نژادپرستی نیست پس چیه؟ اگر کسی میخواد خودش دست بالا و تعریف کنه چه نیازی به کوچک شمردن دیگران هست؟

      پاسخ ها

      • بابک خرمدین

        معلومه شماهم شاهنامه رو بادقت نخوندید
        حتی مصاحبه رو هم با دقت نخوندید

    • بابک خرمدین

      فردوسی بزرگ هرچی سروده از منابعی ک دستش رسیده سروده... شاهنامه یه دیگاه شاعرانه نیست.... شاهنامه یک کتاب اساطیری و تاریخی و حماسی و ادبیه و... وبا همه کتاب شعرها و دیوانها فرق داره...

      توانم مگر پایه‌ای ساختن
      بر شاخ آن سرو سایه فکن
      کزین نامور نامهٔ شهریار
      به گیتی بمانم یکی یادگار
      ((تو این را دروغ و فسانه مدان
      به رنگ فسون و بهانه مدان
      ازو هر چه اندر خورد با خرد
      دگر بر ره رمز و معنی برد))

      یکی نامه بود از گه باستان
      فراوان بدو اندرون داستان
      پراگنده در دست هر موبدی
      ازو بهره‌ای نزد هر بخردی
      یکی پهلوان بود دهقان نژاد
      دلیر و بزرگ و خردمند و راد
      پژوهندهٔ روزگار نخست
      گذشته سخنها همه باز جست
      ز هر کشوری موبدی سالخورد
      بیاورد کاین نامه را یاد کرد

    • sam

      کوروش اریایی و اصالت کم بود گیردادن به بدبخت فردوسی

    • بدون نام

      فردوسی عجیب و شگفت انگیز ایران را دوست داشت، تا کنون کسی را همپا و همتای او ندیده ام، بسیار سپاس

    • بدون نام

      درود بر فردوسی بزرگ،احیاگر زبان شیرین پارسی

      پاسخ ها

      • م

        هرچند اکنون ۷۰ درسد واژگان پارسی امروزی، بیگانه است. ما باید واژگان سرشتین خودمون رو پاس بداریم و بیشتر از اونا بهره ببریم تا رنج فردوسی بزرگ بیهوده نشه. زنده باد زبان شیرین پارسی.

    • عرفان

      زشیر شتر خوردن سوسمار
      عرب را به جایی رسیده است کار
      که تاج کیانی کند ارزو
      عرب هرچه باشد مرا دشمن است
      کج اندیش و بدخوی و اهریمن است
      فردوسی بزرگ

      پاسخ ها

      • م

        آدمای واپس مانده و خشک اندیشی (=معتصب) همچون شما گند زدن به فرهنگ و تاریخ ایران

      • ملکی

        نه تنها اشعار فردوسی رو تو عمرت حتی ده صفحه شو نخوندی بلکه همین متن کوتاه دکتر رو هم همین الان افتخار ندادی بخونی فقط بلدین حرف مفت بزنین حتی آبرو برا کوروش و فردوسی هم نذاشتین نژاد پرستیه امثال شما ایرانو به گند کشیده

      • هدی

        این از فردوسی نیست اوستاد!!! اقلا مصاحبه رو میخوندی

    • بدون نام

      نوبت فردوسی شد ' محمود درویش هم برای رنج مردم فلسطین شعر گفته پس اون هم نژاد پرست

    • raana

      فردوسی یه نژاد پرست درجه یک و فاشیسم بود
      خوبه خودتون هم نوشتین که به اعراب و ترک ها توهین کرده..
      چاخانامه فردوسی حاصل توهم یه نژادپرسته نه چیز دیگه

      پاسخ ها

      • Sal

        تفکر صحیح هم آرزوست

      • بدون نام

        رستانست !!اتفاقا حرفای شماست که خیلی نژاد پ

    • بدون نام

      عرب ها و ترک ها با گل و شیرینی که وارد ایران نشدن حتما جنگ و خونریزی در کار بوده بحث 1000 و خورده ای سال پیش ها !!!! من یه جا خوندم دهان مردم رو پر از خاک و گل می کردن . این یکی از صدها مورده .
      فردوسی حکیم بوده. و یک شیعه ی مومن . شاید واقعا بد دیده که بد گفته . هر چند زیباییهای شاهنامه بیش از این حرفهاست . او ل بخوانید بعد نظر بدید. مثل غیر مسلمانان که قرآن رو نخوانده و فکر میکنن کل قرآن دستور جهاد و حمله به غیر مسلمانان است .

      پاسخ ها

      • بابک

        عربا حمله کردن قبول تورکا کی خمله کزدن ؟
        چرا وسطای حرفشاز ببحث تورک ستیزی زرت رفت به
        عربا ؟ چون برا عربا دلیل پیدا کرد ؟
        لابد ددستپخت مامان فردوسی هم خوب نبود!
        خب مگه ایران تورک و عرب نداشت؟؟؟

      • هدی

        بدون نام و نشون جون!! فردوسی را شیعه نکن بابا جان تا قبل از صفویه شیعه کمرنگ بوده توی ایران

      • A

        مثل اینکه تو هم خوب نخوندی متنو

        اومدی دفاع کنی گند زدی

    • بدون نام

      هزار سال پیش ما یه نویسنده ی باسواد بزرگ داشتیم که چنین کتاب بزرگی بنویسه حتی اگه به قول حسودا افسانه و چاخان باشه. اونا که اون موقع ادم با سواد نداشتن چی ؟ ...

      پاسخ ها

      • Baba

        مثل اینکه تو هم خوب نخوندی متن رو...یعنی خوندن یه متن اینقدر سخته

    • مسمغان دنیاوند

      سلام ، واقعیت این است که شاهنامه به شکلی افراطی از ساسانیان و هخامنشیان جانبداری می کند ساسانیان به شدت نژاد پرست و انحصارگرا بودند و موجبات تجزیه ایران را فراهم آوردند در شاهنامه نه تنها از ارتش سلحشور پارت سخنی نیست بلکه یک سردار اشکانی به نام اشکبوس خارجی تلقی شده و از مرگ او توسط رستم که در حکم پایان اشکانیان است با خوشحالی یادشده همچنین طوری از مازندرانی ها صحبت می شود انگار ایرانی تبوده و دیو و نیروهای اهریمنی هستند البته این سیاست ساسانیان بوده که اگر نمیتوانستند به یک قوم آزاده تحکم نمیند آنها را اهریمن می نامیدند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متنو بخون بعد حرف بزن...اون متنی که فردوسی گفته اطراف دریای خزر فقط دیو بوده رو نشون بده.... تمام ایران و جهان شاهنامه دیو داشته

      • بدون نام

        برادر اصلا فردوسی از هخامنشیان چیزی ننوشته!!!

    • بدون نام

      چه شگفت انگیز است کشور ما که جوجه ای که هنوز تازه به جیک جیک می آید اگر مونث باشد می خواهد قدقدقداز بکند و اگر مذکر باشد می خواهد قوقولی قوقو کند! فردوسی آن قدر بزرگ و حکیم است و آن چنان حکیمانه سروده که حکما و اندیشمندان جهانی در درک برخی مفاهیم او عاجز بوده اند حال یک نفر که تازه راه افتاده و باید برایش کفش جیک جیکی بخرند تا جیک جیک کردن را بیاموزد وارد حیطه بزرگمردی چون فردوسی شده است کاری هم نمی شود کرد! فقط می توان گفت مگسی حتی نه از نوع زنده اش بلکه در حال غرق و موت، بالاجبار و از روی ناچاری وارد حریم سیمرغ شده است! ای مگس مرده! عرصه سیمرغ نه جولانگه توست!

    • سعید

      یقینا فردوسی یک فرد فاشیست بوده است. فاشیست جنسیتی، فاشیست قومی و ملی.
      خیلی متعجب میشم وقتی میبینم کسانی که درس و دانشگاه خوندن و هم با مفاهیم و ویژگیهای فاشیزم و هم با اشعار فردوسی آشنایی دارن باز هم متعصبانه و کورکورانه میگن که نه فردوسی این افکار رو نداشته!!!
      البته بعضیها هم حرفه ای تر و اخلاقی تر!!! برخورد می کنن و میگن این اشعار مال خود فردوسی نیست و شعوبیه (نژادپرستان و جاعلان تاریخ در زمان فردوسی و بعدها) این اشعار رو نوشتن.
      توصیه می کنم کتاب "خلقیات ما ایرانیان" آقای جمال زاده رو مطالعه کنید و برای خود چاره اندیشی کنید.

      پاسخ ها

      • ای جهل

        پروفسور،دانشمند،فرهنگ دان، محقق متنو خوندی یا داری از دانش خودت سخن میگی

    • ایران

      ممنون از مطالبتون و ممنون از استاد خالقی باید بگم که شاهنامه آیینه و بازتاب دهنده شرایط و اوضاع موجود جامعه در زمان های مختلف به قلم هوشمندانه حکیم فردوسی بزرگوار در قالب داستان سرایی وگفتاری حماسی تا خوانندگانش را به خیزش وحرکت در برابر ظلم وسکوت دعوت کند تا فرهنگ وملییت فراموش شده خودرا باز یابند در حمله عرب به ایران ما برای آن ها در حکم کافر بودیم و اونها مسلمان بنابرین اونها با این حکم از ایران تعداد زیادی بَرده گرفتند چه زن وچه بچه واونهارا به مقر حکومتشان میبردند ومیفروختند ومیشدند کنیز واجازه ای از خودنداشتند وباآنها همخوابگی وهمبستر میشدند خونریزی وسر بریدن وویرانی های زیادی برجایی گذاشتن به طوری که در جایی خوندم که یکی از فرماندهان عرب قسم خورده بود که پس از تصرف طبرستان جوی خون راه میندازم و ازاون جوی آسیاب هابه حرکت در بیایند واز آن نان درست کنندومن بخورم اما چون هر کاری میکردند خون دَلمه میبست مجبور شدن آب به خون اضافه کنند تا خونابه تشکیل شود پس در این اوضاع جنگ انتظار ندارید که فردوسی شروع به تمجید وستودن آنها کند ومسئله دیگر اینکه بعضی از اشعار الحاقی هستند و توسط ایشان سروده نشده بلکه بعدا اضافه شده است واین که ایشان نثر های گرد آوری شده را به نظم کشیده است واین نثر هااز قبل بوده ودیدگاهای نویسندگان را به نظم کشیده و تلاش کرده که تا حد ممکن امانت دار باشد

    • حسن

      در مورد توهین به زنها هم صحبت میکردی ، فکر کنم نمیتونی هیچ جور توجیح کنی به خاطر همین در موردش صحبت نمیکنی .

      پاسخ ها

      • Fati

        جاهل متن در مورد نژاد پرستی بود.... در مورد زن ها برو داستان گردآفرید رو بخون می فهمی که حتی گردآفرد داخل اون داستان گردآفرید از تمام پهلونای مرد دژ برتر و شجاع تر دونسته شده

    • بدون نام

      فردوسی جز فارس ها نژاد دیگه ای رو قبول نداشت و همیشه در اشعارش به ملت تورک و عرب که هیچ دخالتی در سیاست های حاکمانشون نداشتن توهین کرده و تورک هارو بد ذات نامیده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شاهنامرو خوندی که اینو میگی؟!!

    • ایران

      سلام ،باید بگم در متن بالا که قبلا نوشته بودم یه جاهایی رو تند رفتم و نباید درباره جنگ ایران و عرب با خواندن تنها یک کتاب اینجوری نظر میدادم و نیاز به مطالعه بیشتر بودو اگر میشد جاهایی از متن قبل رو حذف میکردم .و این که ایران مجموعه از اقوام مختلفه که با هم یک کشور را میسازند فردوسی که از وطن دوستی حرف زده نمی آید سی سال از عمر خود را صرف این کند که به اقوام دیگر توهین کند این دور از عقل است و همان طور که گفته هدفش زنده نگه داشتن زبان پارسیه

      پاسخ ها

      • سینا

        بعد ازیک سال یادت افتاد بدون مطالعه کامنت گذاشتی البته جای تشکر داره بازم خوبه متوجه شدی.

    • قفقازی

      فردوسی هرمز چهارم رو فقط به دلیل ترکزاده بودن و موافق نبودن با مغ های پلید زردشتی که خون مردم بیچاره رو به شیشه کرده بودن به باد توهین گرفته درحالی که هرمز چهارم عادل ترین پادشاه ساسانی بود و برای مبارزه با فساد و رفاه مردمش هرچه در توان داشت کرد. فردوسی از افراسیاب تورانی دیو ساخته و او رو متهم به قتل سیاوش کرده درحالی که افراسیاب سیاوش رو پناه داد و پدر سیاوش بود که قصد جان اونو کرده بود. فردوسی واقعیت های تاریخ رو تحریف کرده.

      پاسخ ها

      • A

        اشتباهه... در خیلی جاه ها هرمز چهارم گرامی داشته شده و هرمز اشتباهتی هم داشته مثل خلع بهرام چوبین به خاطر پیروزی در جنگ و محبوبیت پیش مردم

    • قفقازی

      فردوسی هرمز چهارم رو فقط به دلیل ترکزاده بودن و موافق نبودن با مغ های پلید زردشتی که خون مردم بیچاره رو به شیشه کرده بودن به باد توهین گرفته درحالی که هرمز چهارم عادل ترین پادشاه ساسانی بود و برای مبارزه با فساد و رفاه مردمش هرچه در توان داشت کرد. فردوسی از افراسیاب تورانی دیو ساخته و او رو متهم به قتل سیاوش کرده درحالی که افراسیاب سیاوش رو پناه داد و پدر سیاوش بود که قصد جان اونو کرده بود. فردوسی واقعیت های تاریخ رو تحریف کرده.

      پاسخ ها

      • A

        اولا هرمزد بعد از شاپور دوم و انوشیروان عادل ترین شاه ساسانیه
        دوما هرمزد بهرام چوبین که یکی از بهترین سردارهای تاریخ بوده رو فقط بخاطر اینکه داخل جنگ پیروز شد و محبوبیت زیادی کسب کرد از مقامش خلع کرد و اونو مخالف حکومت کر

        ولی با این حال یکی از محبوب ترین شاه های ایران بود

      • Sal

        در خصوص حرفت در مورد افراسیاب مثل اینکه متن بالا رو نخوندی...اول بخون بعد فکر کن بعدش نظر بده

    • طاها

      مهم اینه که تواون زمان بی فرهنگی وبی سوادی تمام ملت یه آدم اومده سی سال زجرکشیده.الان خودما وشماها می تونیم یه بیت شعر بدون ایراد بگیم؟

    • طاها

      درضمن بایداضافه کنم که منظورازترک ها ویا اقوام دیگری که نامبرده شده منظور اقوام ترک ایران نبوده وترکان همیشه همراه باکلمه ی چین اومده ینی منظورفردوسی مغولان بوده،همون طور که منظورش ازدیوهای مازندران،مردم مازندران ایران نبوده.ودرآخر:
      بسی رنج برد دراین سال سی ولیکن نداند قدرش کسی

    • طاها

      منظورفردوسی ازعرب ها همون تازی ها بوده واین عرب ها هیچ گونه ارتباطی با عرب های ساکن ایران نداشته.درضمن به نظرمن...البته به نظر من دراون زمان جمشیدشاه درایران عربی زندگی نمی کرد.ودرضمن فردوسی منظورش عرب های ساکن ایران نبوده.پس دراین صورت آیا باز هم به نظرشما بایددرمقابل عرب هایی که فرشی رابه چندتکه تقسیم کرد سکوت کرد وهیچ نگفت؟من افتخارمیکنم که بافردوسی دریک سرزمینم.زنده باد محمد(ص)،زنده باد زرتشت.

    • طاها

      دوست عزیز افراسیاب که برادرکشی راه انداخته بود وحتی وقتی که داشت فرارمیکرد زن ها ودخترهای خودش روفدای جون خودش کرد چطور میتونه مهربان ترازپدر برای سیاوش پاک باشه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج