adexo3
۴۵۲۶۶۲
۱۵ نظر
۵۰۰۸
۱۵ نظر
۵۰۰۸
پ

حق طلاق برای زنان، طلاق را کم‌ می‌کند

یک جامعه‌شناس معتقد است داشتن حقوقی مانند حق طلاق (وکالت زنان در طلاق)، می‌تواند انواع خشونت علیه مردان از جمله خشونت‌ اقتصادی و روانی را کاهش دهد.

یک جامعه‌شناس معتقد است داشتن حقوقی مانند حق طلاق (وکالت زنان در طلاق)، می‌تواند انواع خشونت علیه مردان از جمله خشونت‌ اقتصادی و روانی را کاهش دهد.

بعد از آنچه در برنامه تلویزیونی «دورهمی» درباره حق طلاق (وكالت زنان در طلاق) مطرح شد و به تمسخر گرفتن این موضوع، با واكنش فعالان مدنی همراه بود، هنوز این ماجرا ادامه دارد و واكنش‌های مختلفی نسبت به آن مطرح می‌شود. فارغ از جنبه‌های حقوقی این موضوع، داشتن وكالت زنان برای طلاق یا آنچه در عرف به آن حق طلاق زنان می‌گویند،‌ از بعد اجتماعی و خانوادگی هم قابل بررسی است؛ این كه داشتن این حق چقدر می‌تواند باعث افزایش یا كاهش طلاق، افزایش یا كاهش خشونت و رشد یا كاهش آمار ازدواج شود، موضوعاتی است كه درباره آن با دكتر علیرضا شریفی یزدی، جامعه‌شناس، گفتگو كردیم كه در ادامه می‌خوانید.

عده‌ای معتقدند داشتن وكالت زنان برای طلاق، باعث افزایش طلاق در جامعه می‌شود. شما با این موضوع موافقید؟

من نه‌تنها معتقد نیستم داشتن حق طلاق زنان، باعث افزایش طلاق می‌شود، بلكه معتقدم این كه زنان وكالت طلاق داشته باشند، می‌تواند در كاهش طلاق نقش داشته باشد.

به چه دليلي؟

به دلایل مختلف؛ یكی از دلایل این است كه هر حقی با خودش مسئولیت به همراه می‌آورد، وقتی به زنان حقوق مختلفی را كه مردان نیز از آنها برخوردارند بدهیم، درواقع مسئولیت‌های مختلفی نیز به عهده آنها گذاشته می‌شود و این موضوع باعث می‌شود آنها در داشتن یك زندگی خانوادگی بهتر تلاش كنند، در این صورت صرفا همه توقع‌ها به سمت مرد خانواده نمی‌رود بلكه هر دو در كنار هم تلاش می‌كنند و احساس رضایت ناشی از تلاش برابر و منصفانه، باعث ایجاد روحیه همبستگی و استحكام ارتباط می‌شود. در عین حال، باید این موضوع را پذیرفت كه زنان امروز مانند زنان سال‌های گذشته نیستند كه قوانین سال‌ها قبل برای آنها جوابگو باشد،‌ امروز با رشد دانش و فعالیت و اشتغال زنان مواجهیم و آنها تجربیاتی از زندگی در دنیایی را دارند كه رو به مدرن شدن می‌رود و دیگر قوانین سنتی بر آن حاكم نیست. زنان امروز توانایی این را دارند كه اگر حقی به آنها اعطا شود، به خوبی از آن استفاده كنند و حقوقی مانند وكالت زن برای طلاق، حق خروج از كشور، حق تحصیل و اشتغال و ... مواردی نیستند كه بتوان آنها را از زن فهیم و مطلع امروزی سلب كرد. همانطور كه در فرمایشات مقام معظم رهبری درمورد زن و خانواده هم می‌بینیم كه اسلام به زن و مرد به عنوان واحد انسانی نگاه می‌كند و انسان مطرح است نه جنسیت؛ بنابراین برای داشتن یك خانواده سالم، به این نیاز داریم كه افراد احساس كنند در مقوله ازدواج، مورد ظلم واقع نشده‌اند در غیر این صورت، تبعات این موضوع خودش را نشان خواهد داد.

اين احساس نابرابری در رابطه ازدواج،‌ چه تبعاتی دارد؟

مهمترین تاثیری كه می‌توان به آن اشاره كرد این است كه خشونت افراد را افزایش می‌دهد. در اینجا منظورم بیشتر خشونت علیه مردان است چون وقتی زن از جنبه‌های مختلف احساس فشار كند، احساس كند توانایی تصمیم‌گیری در امور خانوادگی را ندارد،‌ همسرش و جامعه حقی برای او قائل نیستند، موجودیت و فردیت او را به رسمیت نمی‌شناسند و مطالباتی كه دارد نادیده گرفته می‌شود، به صورت عامدانه یا ناخودآگاه رفتارهایی را نشان می‌دهد كه در جبران این احساس ظلم واقع شدن است؛ او ممكن است با داشتن توقعات بیش از اندازه، بدخلقی با همسر و خانواده او، احساس تعلق نداشتن به زندگی خانوادگی و حتی افسردگی و اضطراب و احساسات ناخوشایند و نارضایتی از زندگی، كانون گرم خانواده را به محیطی تلخ تبدیل كند. در این محیط، طبیعتا فرزندان هم مورد آزار قرار می‌گیرند و نمی‌توانند از رشد سالم و طبیعی در یك محیط خانوادگی مناسب برخوردار باشند.

اما گاهی زن‌ها به خاطر فشارهای اجتماعی، به سكوت در برابر مطالبه این حقوق دعوت می‌شوند.

داشتن چنین حقوقی نه با آموزه‌های اعتقادی و نه با مقررات اجتماعی ناسازگاری ندارد. این را باید دانست كه ازدواج نوعی قرارداد است و این كه زن و مرد برای ادامه مسیر زندگی با یكدیگر توافق داشته باشند نشان‌دهنده تفاهم و اعتماد آنها به یكدیگر است. اگر گاهی می‌بینیم این موضوع‌ از طرف عده‌ای به سخره گرفته می‌شود و به عنوان طنزمایه فكاهی‌گونه به آن نگاه می‌شود، به دلیل زن‌ستیزی و تفكر مردسالارانه سنتی است كه بین بعضی افراد رایج است و پایگاه ملی و اعتقادی ندارد بنابراین می‌توان در مقابل آنها مقاومت كرد و از این طریق، حتی به افزایش آمار ازدواج هم كمك كرد.

یعنی داشتن حقوقی ازجمله حق تحصیل، اشتغال و ... به افزایش ازدواج منجر می‌شود؟

بله وقتی زنان احساس كنند با ازدواج قرار نیست حقوقی كه دارند را از دست بدهند و یك نفر برای آنها تصمیم بگیرد، با خیال راحت‌تری تعهدی مانند ازدواج را می‌پذیرند. مهم این است كه هرچه روابط زن و مرد بیشتر بر پایه برابری باشد، قوام زندگی بیشتر خواهد بود؛ اما متاسفانه می‌بینیم كه از طرفی مهریه‌های سنگین از سوی زنان و از طرف دیگر حقوقی یكسویه مانند حق طلاق از طرف مردان، به اهرم‌های فشاری در زندگی تبدیل می‌شود كه به جای این كه كارآمد باشند، به اختلافات دامن می‌زنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخخخخ
      جک خوبی بود
      مرد حسابی خانوم ها در تمام مسائل احساسی برخورد میکنن
      گاهی از دست بچشونم که ناراحتن براش آروزی مرگ میکنن گاهی از شدت احساسات دعا
      بنظر من از بین بردن حق طلاق و مهریه باعث ازدواج بیشتر و طلاق کمتر خواهد شد
      ولی اینکه هم مهریه بدی هم حق طلاق رو بدی حماقت اندر حماقته
      برو داداش برو مقالتو دیگه جای دیگه ای هم نشون نده برو

    • بدون نام

      اونوقت حق مهریه رو هم بدن به مردا دیگه .چی موند واسشون

    • بی نام

      متاسفانه این ها فقط شعار من یک دختر شاغل ۳۰ ساله هستم با درآمد مناسب و بهیچ وجه حاضر نیستم با شرایط و قوانین موجود ازدواج زنان در ایران ازدواج کنم جالب این که در ایران مردان ادعای مظلومیت دارند

    • بدون نام

      چه عجب .. نمردیم یه حرف درست شنیدیم

    • بدون نام

      همینطوری بروید بررسی کنید ببینید چند درصد متقاضیان طلاق خانمها هستند.واگر حق طلاق به خانمها داده شود دیگر ازدواجی صورت نمیگیرد.

    • خانم آریایی

      منم با حق طلاق یا وکالت تام در طلاق موافقم و دلیل اصلی و مهمم که تاحالا ازدواج نکردم هم همین هست،چون واقعا قوانین عادلانه و برابر نیست

    • بدون نام

      قربون دهنت ...عالی گفتی.

    • ممد

      این کارشناس یکم جوگیر شده. نمیدونه تو ایران که زنان جنبه و ظرفیت حق طلاق رو ندارن با دادن این حق چه بلایی به سر جوون های ایران میاد. اگر زن زندگی نیستن و میخوان الکی خوش باشن خب تَن به ازدواج ندن. هیچ اجباری نیس.

      متاسفانه زنان ایرانی دنبال فقط منافع خودشون هستند. یعنی حق طلاق که امروزی هست رو میخوان و گرفتن مهریه که سنتی رو هم هست میخوان. پس به دنبال دوری از سنت نیستن و بقول معروف امروزی شدن نیستن،دنبال کسب منافع خودشون هستن.

      اخبار داغ ایشالا زنت مهریشو بزاره اجرا اگر باز نظر منو سانسور کنی خخخخ

    • ممد

      خانوم 9:35 که نوشتی مردان در ایران حق مظلومیت دارن. خب باید هم داشته باشند. چون تمام وقتی یک مردی با جنابعالی ازدواج کنه که بابای شما یک ریال خرج نمیکنه. تمام هزینه های زندگی اهم از خرچ عروسی و خرید عروسی و خرید خانه و ماشین و هزینه های شارژ ساختمان و پرداخت پول آب و برق و گاز و بنزین و وسایل ارایش جنابعالی و پوست و گوشت و نون و...... هزینه های خدایی نکرده بیمارستان و تولد توله ها و خرج بچها تا وقتی که برن پی کارشون که معمولا کمتر از 40سالگی نمیرن بر عهده مرد بدبخته. اینو درک کن لطفا. در ضمن حق طلاق هم به زنها بدن بعد از طلاق زن کجا بره چکار کنه؟ میخواد بره خونه باباش؟ تا کی اونوقت؟؟؟ در کل به گزینه خوب پیدا کنید و توقعتون رو هم کم کنید و زندگیتوو رو بکنید. سختیش 100سال اوله. مردها هم کم سختی نمیکشن.

    • بدون نام

      هدف زنان از طلاق فقط مهریه سنگینشونه اگه این مهریه ها قانونی باشه حد مجاز داشته باشه اینقدر دختر ترشیده و پسر هرز نداشتیم

    • بدون نام

      مهریه رو بردارن و حق طلاق به هر دو طرف بدن.
      مثل کشورهای غربی .
      بعد از طلاق هم همه ی اموال را به طور مساوی تقسیم کنند.
      این بهترین روش ازدواج است و طرفین را ملزم به رعایت حقوق همدیگر میکند .

    • ساره

      مشکل آقایون پرداخت مهریه است .
      اگر مهریه را بردارند و حقوق مساوی بدهند نه ضرری متوجه آقایان می شود و نه خانم ها به بهانه گرفتن مهریه هوس طلاق به سرشان میز ند

    • میلاد

      مشکل از مهریه است .
      اگر مهریه رو بردارن و حق طلاق به طرفین بدن دیگه نه دختر هوس طلاق به سرش میزنه نه مردها از ترس دادن مهریه مسئله ی طلاق رو کشدار می کنن.

    • کیان

      سلام اصلاخلاف شرعه به کتای قضاوتهای حضرت علی ماجعه کنیدوببینیدامام علی دراین موردچی گفته باتشکربرم تاززنم طلاقم نداد

    • حسین

      سلام ،اولا آقای دکتر شریفی یزدی فرمایشات رهبری را به نادرست تفسیر نفرمائید وتحریف نکنید، مقام معظم رهبری هرگز آنچه که قانون صریح اسلام هست را رد یا تبدیل وتعویض نمیکنند، دومآ وقتی تحصیل کرده ای چون جنابعالی بی بندباری تنوع طلبی غرب گرایی را که سایه سنگین وشومش بر سر جامعه ماقرار گرفته را مدرنیت قلمداد میفرمائید! وخط بطلان بروی فرامین وسنت رسول خدا صل الله علیه و اله میکشید وروش غرب شکست خورده و نابود شده را راه موفقیت وپایداری چهار چوب خانواده میدانید! مایع تاسفه! بجای این..............اگر خانم ها وآقایان، دختران و پسران را دعوت بآموختن اخلاق، محبت، احترام به حقوق تائین شده برای هردو جنس از جانب خداوند، تفاهم، خیراندیشی ودر کل طبق آموزهای اسلامی زندگی زناشویی را آغاز کنند راه سعادت هست، این حقوق کاذب وخانمان براندازی را که غرب به جامعه نسوان نسخه کرد جنابعالی وامثال شما برای بانوان ودوشیزگان مسلمان این امت حضرت زهرا سلام الله علیها نسخه نفرمائید!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج