اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۶۳۵۲۳
۱۱ نظر
۵۰۰۲
۱۱ نظر
۵۰۰۲
پ

كليد «آشتی ملی» در دست سيدحسن خميني

كليد گفت‌وگوي ملي در دست كيست؟ اين سوالي است كه اين روزها به‌ويژه پس از رحلت آيت‌ا...‌هاشمي بسيار پرسيده مي‌شود. چه شخصيتي قرار است اختلافات ميان گروه‌ها و شخصيت‌هاي سياسي را كه چندان به نفع منافع ملي نيست كمرنگ و حذف كند؟

روزنامه آرمان- احسان اسقايي: كليد گفت‌وگوي ملي در دست كيست؟ اين سوالي است كه اين روزها به‌ويژه پس از رحلت آيت‌ا...‌هاشمي بسيار پرسيده مي‌شود. چه شخصيتي قرار است اختلافات ميان گروه‌ها و شخصيت‌هاي سياسي را كه چندان به نفع منافع ملي نيست كمرنگ و حذف كند؟
بي‌شك پس از آيت‌ا...‌هاشمي اشارات به سمت شخصيت‌هايي مي‌رود كه بارها نشان داده‌اند جز رضايت جامعه به موضوعات ديگري نمي‌انديشند، مانند آيت‌ا... سيد حسن خميني. اگر مروري به ديدارها و فعاليت‌هاي يادگار امام شود نتيجه چنين خواهد بود كه اقشار مختلف با او ديدار و سفره دلشان را باز مي‌كنند كه شخصيت‌هاي سياسي هم از آن جمله هستند. او به‌خوبي از آيت‌ا...‌هاشمي آموخته است كه رفاه و آرامش كشور در رقابت در عين رفاقت سياسيون است، بنابراين سعي مي‌كند زمينه را برای تحقق آشتي ملي آماده سازد.
آنچه سبب نياز به آشتي ملي شد
‌گفت‌وگوي ملي كه منتج به آشتي ملي بين جناح‌هاي سياسي شود، اين‌روزها بيش از هر موضوعي مورد نياز جامعه سياسي ايران است. از ابتداي انقلاب گروه‌هاي زيادي در فضاي سياسي ايران رشد و نمو داشتند. برخي از گروهاي تندرو در ابتداي انقلاب به دليل عدم توجه و قبول چارچوب قانون اساسي نتوانستند به فعاليت سياسي خود ادامه دهند. انقلابيون نزديك به امام (ره) تلاش داشتند كه وارد كنش واقعي سياسي شوند. در ابتداي راه جامعه روحانيون مبارز از جامعه روحانيت مبارز تهران جدا شد. بعدها يعني در سال ۷۶ جامعه روحانيون مبارز توانست قدرت در قوه مجريه را به دست گيرد و جناح موسوم به اصلاحات را تشكيل دهد. در مقابل اصلاح‌طلبان، منتقدان اين جريان سياسي به اصولگرا شهره شدند. سال‌هاي ۷۶ تا ۸۴ سال‌هاي جهش توسعه سياسي در ايران بود، اما بعد از روي كار آمدن دولت احمدي‌نژاد اين حركت متوقف شد و در سال ۸۸ هر دوجناح كشور در قهر سياسي به سر بردند.
هرچند با روي كار آمدن دولت روحاني، فضاي تعامل سياسي بين ‌اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل به وجود آمد، اما موضع‌گيري برخي تندروها در پرونده هسته‌اي موجب شد اين بخش از جناح اصولگرا همچنان در تضاد كامل با اصلاح‌طلبان و اعتداليون اصولگرا قرار بگيرد. منافع ملي نيز از نظر جناح مخالف دولت محل تاخت و تاز جناحي قرار گرفت و هرگونه گفت‌وگوي ملي در سطح تمامي نگرش‌هاي سياسي را با چالش مواجه ساخت.
مجلس، محلي براي آغاز گفت‌وگو‌هاي ملي
اصلاح‌طلبان با تمام محدويت‌هاي پيش رو در انتخابات مجلس توانستند بخش قابل توجهي از كرسي‌هاي پارلمان را در اختيار بگيرند. هرچند مخالفان دولت در مذاكرات هسته‌اي با راي مردم در مجلس دهم درحاشيه قرار گرفتند، اما بخش قابل توجهي از اصولگرايان ميانه‌رو در كنار اصلاح‌طلبان به مجلس دهم وارد شدند. اين بخش از اصولگرايان تلاش دارند با كمك به دولت موانع بر سر راه توسعه پايدار كشور را بردارند. بخشي از اصلاح‌طلبان هم به رهبري عارف در اين مسيرگام‌هاي استواري برداشته‌اند. هرچند گفت‌وگوي واقعي بين اين دو جناح كشور به صورت رسمي آغاز نشده است، اما هدف مشترك دو جناح در مجلس خود به خود موجب كنارگذاشتن كدورت بين آنها شده و به نوعي گفت‌وگو‌هاي ملي در مجلس آغاز شده است.
شخصيت‌هاي تاثيرگذار و آشتي ملي

همان‌طور كه در ابتداي گزارش اشاره شد، آيت‌ا... سيد حسن خميني مي‌تواند الگوي خوبي براي فعالان در عرصه آشتي ملي باشد. مرحوم آيت‌ا...‌هاشمي‌رفسنجاني در اواخر عمر خود با سر انگشت تدبير درحمايت از روحاني ايران را از مشكلات اقتصادي، اجتماعي و سياسي خارج كرد. مراسم تشييع پيكر آيت‌ا...‌هاشمي با حضور همه جناح‌هاي سياسي به سر آغاز اين گفت‌وگو‌ها ملي تبديل شد. همه در تشیيع پيكر ايشان حضور داشتند و در كنار يكديگر بدون در نظر گرفتن اختلافات سياسي مراسم تشييع و هفتم را به‌صورت باشكوه برگزار كردند. اكنون بهترين گزينه براي زدن كليد آشتي ملي آيت‌ا... سيد حسن خميني و بزرگان ديگر مانند ناطق نوري هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا گل گفتی همه مردم سيدحسن رادوست دارند

    • بدون نام

      البته اصلاح طلبا میخوام عملا یک جایگزین برای هاشمی پیدا کنن،و چه فرد حرف گوش کنی پیدا میشه جز سید حسن

    • سید سجاد

      کدوم گشایش اقتصادی؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      آقای محترم چرا میخوایین با این تلقین ها افکار مردم رو به طرف اهداف حزبی خودتون منحرف بکنین...

    • روح ک ش

      درود بر سید حسن. فدای خاندان خمینی.

    • امین یاقوت

      سلام-از کلید قبلی هیچی ندیدیم جز گرانی و تحریم و انداختن ناکارمدی ها به گردن دیگران لطفا این کلید را برای خودتان و ...نگه دارید

    • احمدی

      خیلی خوباست

    • بدون نام

      کلید آشتی ملی باید در دست فرد بیطرفی باشد جناح سید حسن خمینی مشخص است. در ضمن ایشان آیت الله نیست اینقدر پاچه خواری نکنید.

    • بدون نام

      سیدحسن واقعا محبوبیت دارن.

    • بدون نام

      بازم کلید ??
      دست از سرمون بردارید بابا

    • محمد

      البته این همان کلید است که دست به دست میشه از اون حسن به این حسن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج