۴۸۷۵۰۶
۳۵ نظر
۵۰۰۵
۳۵ نظر
۵۰۰۵
پ

«بیکاری» عامل اصلی ازدواج نکردن جوانان ایرانی

بر اساس طرح آمارگیری از رفتار فرهنگی خانوار ایرانی که توسط مرکز آمار ایران انجام شده است، مهمترین معضل ازدواج جوانان از دیدگاه افراد ۱۸ ساله و بیشتر شهری، به ترتیب بیکاری با ۷۴ درصد، نداشتن شغل دایم با ۵۴.۴ درصد، مشکل تهیه مسکن با ۵۴.۱ درصد، وضع نامناسب مالی سرپرست ۳۳.۵ درصد، پیدا نشدن فرد مناسب ۳۰.۳درصد و مسئولیت ناپذیری جوانان ۲۰.۸ درصد بوده‌ است.

خبرگزاری ایسنا: بر اساس طرح آمارگیری از رفتار فرهنگی خانوار ایرانی که توسط مرکز آمار ایران انجام شده است، مهمترین معضل ازدواج جوانان از دیدگاه افراد ۱۸ ساله و بیشتر شهری، به ترتیب بیکاری با ۷۴ درصد، نداشتن شغل دایم با ۵۴.۴ درصد، مشکل تهیه مسکن با ۵۴.۱ درصد، وضع نامناسب مالی سرپرست ۳۳.۵ درصد، پیدا نشدن فرد مناسب ۳۰.۳درصد و مسئولیت ناپذیری جوانان ۲۰.۸ درصد بوده‌ است.

طرح آمارگیری از فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوار یکی از طرح‌های آماری جدید مرکز آمار ایران است که با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوارهای کشور و استفاده از نتایج آن در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ و سپس در سال ۱۳۹۴ به اجرا در آمده است.

در این طرح، با مراجعه به خانوارهای شهری نمونه، اطلاعاتی در مورد رفتارهای فرهنگی افراد ۱۸ ساله و بیشتر خانوارهای شهری مانند مطالعه (وضعیت مطالعه کتاب و روزنامه(چاپی و الکترونیکی)، میزان مطالعه، تعداد عناوین کتاب های مطالعه شده)، سینما وتئاتر (وضعیت رفتن به سینما و تئاتر و دفعات آن ها)، ورزش (وضعیت انجام ورزش، مدت زمان انجام ورزش، رشته‌های ورزشی)، موسیقی (وضعیت گوش دادن به موسیقی، مدت زمان و سبک موسیقی)، تماشای سیمای جمهوری اسلامی ایران و ماهواره (وضعیت تماشا در روزهای غیرتعطیل و تعطیل، مدت زمان و نوع برنامه)، چگونگی انتخاب پوشاک (روش‌های انتخاب و اولویت نوع)، مصرف شیر، نوشابه، میوه، ماهی، فست فود و غذای بیرون از منزل و نظرات در مورد ازدواج جوانان (سن مناسب و معضلات) جمع‌آوری شده است.

نتایج این طرح که در سال۱۳۹۴ انجام شده نشان می‌دهد: حدود ۶۸ درصد افراد ۱۸ ساله و بیشتر باسواد شهری که معادل ۲۵ میلیون و ۶۸ هزار و ۶۴۱ نفر هستند، طی سال گذشته مطالعه کتاب غیردرسی داشته‌اند، ۹.۷درصد از افراد شهری که مطالعه کتاب غیردرسی داشته‌اند، تا یک ساعت، ۲۱.۷درصد، یک تا دوساعت و بقیه این افراد (۶۸.۶ درصد) بیشتر از سه ساعت در هفته مطالعه کردند.

همچنین ۱۳ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۹۶۰ نفر(۳۷.۱ درصد) از افراد ۱۸ساله و بیشتر باسواد شهری، در طی یک هفته روزنامه مطالعه کرده‌اند و حدود ۲۰.۹ درصد معادل هشت میلیون و ۵۸۵ هزار و ۹۳۷ نفر از افراد ۱۸ساله و بیشتر شهری در سال گذشته به سینما رفته‌اند.

علاوه بر این، ‌از هشت میلیون و ۵۸۵ هزار و ۹۳۷ نفر افراد ۱۸ساله و بیشتر شهری که به سینما رفته‌اند، سه میلیون و ۲۹۵ هزار و ۷۶ نفر معادل حدود ۳۸.۵ درصد یک بار، دو میلیون و ۲۵۴ هزار و ۶۷۸ نفر معادل ۲۶.۳ درصد دوبار و ۸۳۲ هزار و ۹۸۸ نفر معادل ۹.۷ درصد نیز شش بار و بیشتر به سینما رفته‌اند.

همچنین نتایج دیگر این طرح نشان می‌دهد که حدود ۵.۵ درصد معادل دو میلیون و ۲۶۱ هزار و ۷۸۸ نفر از افراد ۱۸ساله و بیشتر شهری در سال گذشته به تئاتر رفته‌اند. در روزهای غیرتعطیل ۹۴ درصد و در روزهای تعطیل ۹۲ درصد از افراد ۱۸ساله و بیشتر شهری، به تماشای سیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌اند.

از مجموع افراد ۱۸ساله و بیشتر شهری، ۲۷.۴ درصد در روزهای غیرتعطیل برنامه‌های ماهواره را تماشا کرده و در روزهای تعطیل، درصد افراد تماشا کننده ماهواره به ۲۶.۱ درصد کاهش یافته است. حدود ۴۴.۲ درصد افراد ۱۸ ساله و بیشتر شهری که معادل ۱۸ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۱۱ نفر بوده، اظهار کرده‌اند که ورزش می‌کنند. هفت درصد از افرادی که ورزش کرده‌اند، کمتر از ۱۵ دقیقه، ۲۰.۴ درصد، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه و بقیه این افراد (۷۲.۶ درصد) بیشتر از ۳۰ دقیقه در روز ورزش کرده‌اند.

همچنین نرمش و پیاده‌روی با ۶۱.۵ درصد، آمادگی جسمانی و ایروبیک با ۱۶.۱ و فوتبال با ۱۳.۴ درصد، رشته‌هایی بوده‌اند که بیشترین فراوانی را در انجام ورزش توسط ورزشکاران به خود اختصاص داده‌ بودند. ۶۵.۵ درصد از افراد ۱۸ ساله وبیشتر شهری اظهار کردند که پوشاک خود را با توجه به تبلیغات محیطی انتخاب می‌کنند، ۱۹.۱ درصد بر اساس پیشنهاد دوستان و نزدیکان، ۱۳.۳ درصد مطابق مد در جامعه، ۱.۳ درصد بر اساس مشاهده برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران، ۰.۸ درصد با توجه به شبکه‌های اجتماعی و ۰.۱ درصد بر اساس برنامه‌های ماهواره‌ای پوشاک خود را انتخاب می‌کنند.

نتایج دیگر این طرح نشان می‌دهد که ۸۴ درصد افراد ۱۸ساله و بیشتر شهری در یک هفته شیر مصرف کردند. از این تعداد حدود ۱۲ درصد یک لیوان در هفته و ۱۵درصد بیش از هفت لیوان شیر در هفته مصرف کردند، ۵۰.۸ درصد افراد ۱۸ساله و بیشتر شهری در هفته نوشابه مصرف کردند که از این تعداد حدود ۱۹.۳ درصد یک لیوان در هفته و ۳.۹ درصد بیش از هفت لیوان نوشابه در هفته مصرف کردند.

۴۷.۴ درصد افراد ۱۸ ساله و بیشتر شهری اظهار داشتند که در سال ۱۳۹۴ در ماه قبل از آمارگیری فست فود مصرف کردند از این تعداد ۱۸.۷ درصد یک‌بار و ۲.۶ درصد بیش از پنج بار در ماه فست فود مصرف کردند.

همچنین مهمترین معضل ازدواج جوانان از دیدگاه افراد ۱۸ ساله و بیشتر شهری، به ترتیب بیکاری با ۷۴ درصد، نداشتن شغل دایم با ۵۴.۴ درصد، مشکل تهیه مسکن با ۵۴.۱ درصد، وضع نامناسب مالی سرپرست ۳۳.۵ درصد، پیدا نشدن فرد مناسب ۳۰.۳درصد و مسئولیت ناپذیری جوانان ۲۰.۸ درصد بوده‌است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احسنت همین بیکاری جوونا رو بدبخت کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در این فرهنگ مردسالار که مشکلی برای مردها پیش نمیاد . تا چهل سالگی ول می گردند و سر پیری با یه دختر نصف سن شون ازدواج می کنند. برای زنهای اسیر که نه می تونند مجردی زندگی کننه نه ازدواج کنند نه کار داشته باشند نه کیف زندگی رو ببرند باید دل سوزوند

      • سلی

        کاربر عزیز 19/12 گل گفتی

    • شقايق

      چشم بسته غيب ميگين

    • بدون نام

      بیکاری دقیقا عامل ازدواج نکردن

    • بدون نام

      از كرامات شيخ ما چه عجب
      پنجه را باز كرد و گفت وجب

    • بدون نام

      فساد اقتصادي ريشه همه ايناست

    • محمد

      منشاء اصلی اعتیاد قشر جوان بخصوص تحصیل کرده ها و عدم ازدواج به موقع جوانان و افسردگی و فشار های عصبی و بطور کلی بسیاری از جرایم، بیکاریه که روز به روز داره بیشتر میشه.

    • مجرد40ساله عاقل

      فقط بیکاری نیست بلکه جوانان در سیستم کلان کشور در عمل هیچ جایگاهی ندارند مثلا'' از وام های اشتغال صدمیلیون تومان و زمین های مسکونی رایگان نیز محروم هستند.
      جوانان در سن ازدواج از جمله ی نیازمندان ندار هستند!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما دیگه پیرمرد هستی و ربطی به جوانان نداری

    • هومن

      بیکاری عامل موقت عدم ازدواج است.این مشکل حل بشه ممکنه اولش آمار ازدواج بره بالا ولی بعدش باز میشه همین آش و همان کاسه...

    • ناشناس

      درصد بالای ازدواج نکردن را به دلیل نداشتن شغل نگذارید چون من به عینه دیدم که در شهرستانها ی کوچک و روستاها اشخاصی ازدواج میکنند حتی شغل منابی ندارند و به کار پدرانشان اعم از کشاورزی و...بسنده میکنند چیزی که من دیدم در روستاها قانع بودن و شجاعت و از همه مهم تر مسئولیت پذیری عامل ازدواج است در همین تهران هم اطرافیانم هستند که با شغل خوبی که دارند و مسکن هم دارند ولی ازدواج نمیکنند چرا....چون از مسئولیت میترسند....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره ازدواج نکردن را به دلیل نداشتن شغل نگذارید که یک وقت خدایی نکرده فکر کنیم مقصر مسئولان چندین دهه هستند که باعث این وضع اقتصادی اند!
        در روستا 2 تا اجر میچینن رو هم میشه خونه میرن توش در شهر نمیشه خونه خرید باید اجاره کرد و هزینه ها بالاست و شغل درآمد کم!

    • محمد

      منشاء اصلی اعتیاد قشر جوان بخصوص تحصیل کرده ها و عدم ازدواج به موقع جوانان و افسردگی و فشار های عصبی و بطور کلی بسیاری از جرایم، بیکاریه که روز به روز داره بیشتر میشه.

    • ناشناس

      یکی دیگر از دلایل ازدواج نکردن در میان پسرها و دخترها اینست که اگه به اطراف خود نگاه کنیم چه پسر و چه دختر صبح تا شب با گوشی مشغولند حالا اگر شخصی هم شغل مناسبی هم داشته باشد انتخاب خیلی مشکل خواهد بود ....متاسفانه فضای مجازی اپیدمی شده

    • بدون نام

      سربازی هم یه عامل خیلی مهمه الان من دارم کارشناسی ارشد میخونم هم زمان یه آب باریکه هم هست |(بیشتر برای سابقه کار) اگر سربازی نبود میتونستم استخدام دولت بشم یا حتی بیشتر کار کنم (حسابدارم) و پول دربیارم اما درسم که تموم شد باید همه چیزو ول کنم برم وسط دشت و بیابون سربازی!!!!
      کاش سربازی را حرفه ای و اختیاری میکردن که هر کس خواست بره و اگرم رفت یه حقوق درست بدن نه این که همه را اجباری ببرن و اندازه یه کارگر ساختمونی هم حقوق ندن!
      28 سالگی من تازه بخوام پول جمع کنم معلومه بعد 30 سالگی میتونم زن بگیرم بعدم میگن چرا اینقد فساد هست! چون من تا 30 سالگی توان ازدواج ندارم اون بدبختی را هم که من باید میگرفتم دارن میبرن اینجا و اونجا لاکپشت سخنگو و خرگوشی که سیگار میکشه نشونش بدن!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین دیگه .سر پیری با یکی جای بچه و نوه تون وصلت می کنید . که البته دوامی هم نداره خوشبختانه. چون زنهای امروزی حاضر نیستند در سن جوانی همگام شوهرشون پیری و تجربه کنند

      • بدون نام

        سربازی فقط برای قشر بی پارتی جامعه هست .من در اطراف خودم حداقل 3 نفر را میشناسم که از من هم سالم تر هستند اما معافیت گرفتن!

    • بی نام

      قوانین نادرست ازدواج در مورد خانم ها هست آقا ما مهریه نمیخوایم ولی حق طلاق و حق فرزند رو چرا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از اب گل الود ماهی نگیر لطفا اینجا در مورد دلایل ازدواج نکردن نوشتن.حق طلاق و حق فرزند دلیل ازدواج نکردنه؟
        هر مردی حق طلاق بده پَپه و بی غیرته

      • بدون نام

        حق طلاق ، حق مسلم زن ایرانی.همینطور حضانت فرزند و امنیت اقتصادی

    • فافا

      از کرامات شیخ ما این اســــــت
      شیره را خورد و گفت شیرین است...
      من بیسوادم میدونم عمده مشکل ازدواج مشکل اقتصادیه ؛ از کارشناس و مسول انتظار راه کار هست نه حرافی

    • بدون نام

      اینقدر خانم ها در جامعه در ادارات و سازمانها بخاطر فرار از زندگی و خانه داری مشغول کار و استخدام شدند که جای مردان در تامین اقتصاد خانواده را گرفتند.با این اوضاع دختران میل به ازدواج ندارند و به وفور همه جا ریختند!
      مردان نیز باید با این شرایط در صورت ازدواج خانه داری و آشپزی کنند !!!سوال با این شرایط آیا شما حاضرید ازدواج کنید؟

    • بدون نام

      حرف ما جوانان رو زدید..تمام

    • محمدحسین

      این مسعولان اگه دلشون به حال جوانان میسوخت اینقد با امریکا شاخ به شاخ نمیشدن..نمیگفتن تحریم بی اثره..این مسعولین هستن که دشمن مردم هستن.چون همه صاحب شرکت و کاسب تحریم هستن.مردم براشون مهم نیسته اینه عدالت یک کشور

    • بیکارم همش دنبال کارم

      دخترای امروزی مخصوصا زنان ایرانی که توی توهم هستند لیاقت ازدواج رو ندارن پس این می تونه دلیل مهمی باشه دلیل دومش هم اوضاع نابسامان اشتغال در کشورمونه که با توجه با سیل عظیم فارغ التحصل ها روز به روز بدتر هم میشه دلیل سومش اینکه ماها همش حرف میزنیم ولی متاسفانه عمل توش نیست حرف های از قبیل : ازدواج اسان ، کمک به زوج های دم بخت، توقعات کم و... که اینا همش کشکه ما که چیزی اطرافمون نمیبینیم شما دید برید تو کتاب کینس ثبتش کنید خخخخ .بده برای کشور........... این دزدی ها و امار بالای طلاق و بی حجابی و بی اشتغالی جونا خدایا خودت رحم کنم وسلام

    • بدون نام

      کار نیس.کار پیدا کن ماهی 600*700 من میرم دو تا زن می گیرم.خوبه؟ملت ازدواج کنن که از نداری طلاق بگیرن.همون بهتر که تا آخر عمر مجرد باشن.خانواده ها مثل سابق از بچه ها حمایت نمیکنن.توقعات دخترا هم ماشاءالله کمرشکن هستش.دولت هم کمک نمی کنه.مورد هم نیس.

    • علی

      یکی از عوامل مهم بیکاری که دولت باید مورد توجه قرار دهد مخصوصا در شرکتهای خصوصی و سهامی عام
      بکار گیری مجدد بازنشستگان است که این امر فرصت استخدام نیروی جوان را از جوانان گرفته
      بطور مثال در شرکت ما طرف بازنشسته میشه 3 میلیون حقوق بازنشستگی از بیمه میگره شرکت مجدد باهاش قرار داد کاری میبنده و 4 میلیون هم حقوق قرارداد کارش و میگیره میشه ماهی 7 میلیون
      چرا باید این گونه باشه دولت باید قوانینی وضع کند که با اینها برخورد شدید شود این مسئله فرصت کار و زندگی را از جوانان گرفته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همینطوره . هر ساعتی هم که خواستن میان و میرن ولی ما چی :( 8 ساعت باید وایستیم تا کسر کار نخوریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • علی

      عزیزان میخوام بگم در جریان باشید علاوه بر تمامی مشکلات عنوان شده در خبر فوق

      مشکلات عدیده دیگر هم وجود دارد در جریان باشید
      بنده بیکار نیستم و مشکلات پشت سر گذاشتم و ازدواج کردم .
      7 ماهه که مشکل انتقالی همسرم از شهرستان به محل اسکان و زندگی بنده که تهران است را داریم ..!!!!
      با این که قوانین زیادی در این خصوص وجود دارد و تبعیت محل کار و زندگی زن از شوهر الزامی است !!!
      اینم ماده و اصول آن
      اصل 52 و 53 قانون شهروندی
      اصل 10 و 21 قانون اساسی
      فرمان 16 ماده ای مقام معظم رهبری در حمایت از ازدواج و فرزند اوری جوانان که به دستگاها ابلاغ شده.....
      ولی هیچکدام از قوانین مورد اهمیت و اجرا قرار نمیگیره ...!!!!
      راه حل باقی مانده برای ما :
      1- طلاق
      2- ترک کار اضافه شدن به خیل بیکاران
      3- طلاق بعد از راه حل 2

      خواستم جوانان عزیز در جریان این معضلات هم باشند و تصور نکنند فقط مشکلات بالا هست !!!!

    • بدون نام

      علاوه بر همه اینها هوس باز بودن آقایون و خانوما روهم اضافه کنید...............

    • بدون نام

      آن شخصی(۱۹:۴) که گفت مردها تا چهل سالگی ول میگردن و برایشان مهم نیست! لطفا جواب دهد. به نظر شما آیا آقایون خودشان راضی به تأخیر در ازدواج هستند؟ آیا میدانید اگر مردی ازدواج کند اما با تمام تلاش نتواند شرایط مطلوب را برای خانواده مهیا کند، چه در دل میگذراند؟ آیا تا به حال جای آنها بوده اید تا از دردشان باخبر باشید؟

    • مردایرانی

      دقیقابیکاری ونداشتن توان مالی علت اصلی ازدواج نکردنه پسرای بدبخته چون میره سرکارمیگن مدرک میره دانشگاه پول نداره بادخترموردعلاقش ازدواج کنه بعدکلی هزینه بایدبره خدمتشوبکذرونه وتواین فاصله تواین جامعه که جدیداهمه شغلی رابخانمامیدن حتی مهندس مکانیک ومعدن واداری وقتی ازخدمت برگرده میبینه بعله خانمهاجاشوپرکردن قابل توجه کاربری که بنام ناشناس ازامریکاپیام ضدمردایرانی میداد.آخه خانوم امریکارفته بنده از پانزده سالگی کارکردم بعددانشگاه رفتم تو بیست شش سالگی ازدواج کردم کجامردای ایرانی تاچهل سالگی خوش هستن؟؟مثل اینکه تواین مملکت تشریف ندارین؟خانوم ناشناس امریکایی. حتما چاپ بشه باتشکریاعلی

    • پسرایران زمین

      آفرین به این آمار واقعامیخوام بدونم ازپسرای فنی وزحمتکش وتحصیل کرده ایران مظلوم ترهم داریم این همه سال به پای مملکتش ایستادگی کرد انقلاب وبعد جنگ باعراق وتبعات بعدش سختی رفتن به دانشگاه وهزینه بالاش خدمت سربازی وبعدش تازه بایدازین شرکت به اون شرکت بگرده دنبال کار اونم قراردادی وپیمانکاری بدون امنیت شغلی باحقوق برجی هشتصدتومن که نه باهاش میشه خونه خرید نه حتی اجاره خونه داد.بعدبااین مخارج بایدکلی کارکنه بااضافه کاری که بتونه ازدواج کنه اونم اینقدر بعضی دختراوخانوادشون سخت میگیرن که جوان کم شانس ما حالش گرفته میشه بعدشم بایددائم کارکنه تاقسط وقرض مراسم عروسی وغیره رو بده.این واقعیت زندگی یک پسرایرانیه قابل توجه دوست ناشناسی که ازامریکا افاضات نمودن پسرای ایرانی تاچهل سالگی خوش میگذرونن نه خانم عزیزاینجورانیس دختراحداقل اجباری به سرکاررفتن ندارن درس خوندن واسشون راحته چون سربازی ندارن ودرنتیجه بیشترمدرک میگیرن وکار راحتتری نصیبشون میشه ومسئولیت خرج یک خانواده روهم ندارن.باتشکرازسایت معتبر برترین ها که به مسائل جوانان اهمیت میده. چاپ لطفا

    • سید محمد

      من نزدیک ۴۰ سالمه ، سال ۸۶ فوق لیسانس گرفتم و الان بعداز ۱۰ سال هنوز نتونستم شغل دایم پیدا کنم و مدتی در چاپ خونه ، ساندیچی و جلوبندی سازی کار کردم و خوار شدم
      خود من و تمام دوستانم که نود درصدشون بیکارن ، مجردن
      درصورتیکه من چون مذهبی هستم از ۲۲ سالگی تصمیم ازدواج داشتم اما اصلا جور در نیومد و الان فهمیدم تا آخر عمر مجرد خواهم بود
      مسوولین مرفه ، این بود آن مدینه فاضله ای که بما وعده دادید؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج