۴۸۸۰۵۱
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

خواندنی ها با برترین ها (۱۱۸)

در این شماره از خواندنی ها با رمانی از رضیه انصاری، نمایش نامه ای از لوئیجی پیراندللو، پژوهشی درباره فروغ فرخزاد و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با رمانی از رضیه انصاری، نمایش نامه ای از لوئیجی پیراندللو، پژوهشی درباره فروغ فرخزاد و... آشنا شوید.

عمه میم

  • پاتریک دنیس
  • ترجمه ی مزدک بلوری
  • نشر نی
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (118)
مِیم دنیس، زنی جوان و زیبا با لباس‌های پرزرق‌وبرق مد روز، نمونه‌ی ناب زن امروزیِ دهه‌ی ۱۹۲۰ است. سرزنده و پرهیجان، بی‌اعتنا به عرف و سنت، فارغ‌البال و بی‌خیال، آزاداندیش و بلندنظر، خوش‌گذران و اهل دل که از لحظه‌لحظه‌ی زندگی‌اش لذت می‌برد. مِیم پس از مرگ برادرش قیم قانونی برادرزاده‌اش پاتریک دنیس می‌شود و این پسر ده‌ساله پا به دنیای هیجان‌انگیز عمه‌اش می‌گذارد.
خیلی زود عمه و برادرزاده شیفته‌ی هم می‌شوند و ماجراهای خنده‌دار و سرگرم‌کننده‌ی آن‌ها در کنار هم این کتاب خواندنی را به یکی از بهترین طنزهای کلاسیک قرن بیستم تبدیل می‌کند. عمه مِیم و ماجراجویی‌های جسورانه خواننده را به روزهای خوش گذشته می‌برد و با طنز گزنده‌اش تصویر زنده‌ای از آدم‌ها و رویدادهای آن روزها ترسیم می‌کند.


قواعد بازی

  • لوئیجی پیراندللو
  • ترجمه ی کامران برادران
  • نشر چترنگ
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (118)
نمایشنامۀ قواعد بازی داستان مردی به نام لئونه را روایت می‌کند که همسرش مدت‌هاست از او دوری گزیده است و به او خیانت می‌کند؛ اما لئونه به جای اینکه خشمگین شود، خود را از تمامی احساسات بشری تهی می‌کند و این سرآغاز فاجعه‌ای می‌شود که بر تمامی شخصیت‌های نمایش تأثیر می‌گذارد.
قواعد بازی داستان مردمانی است که در پی امیال خود می‌دوند و دست آخر، تجسد خشونت‌بار این امیال از پای درشان می‌آورد. نمایشنامۀ پیراندللو دوزخی است از خشونتی ناب، خشونتی که خود را به صورت خواننده می‌کوبد و مدهوشش می‌کند. لوئیجی پیراندللو نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس مطرح ایتالیایی بود که موفق به دریافت جایزۀ نوبل ادبیات شد. او نمایشنامۀ قواعد بازی را در سال ۱۹۱۸ نوشت.


زنی با سنجاق مرواری نشان

  • رضیه انصاری
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (118)
زنی با سنجاقِ مرواری‌نشان سومین اثرِ داستانی رضیه انصاری است. او اولین رمانش را با نامِ شبیه عطری در نسیم سالِ 1389 منتشر کرد. کتابی که توانست جایزه‌ی بهترین رمانِ سال را از دوازدهمین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی مهرگانِ ادب به دست آورد. تریو تهران، کار بعدی این نویسنده، سالِ 1392 منتشر شد. رمان حاضر در اولین سال‌های قرنِ چهاردهم خورشیدی و در ابتدای قدرت گرفتنِ پهلوی اول می‌گذرد.
قهرمانِ متن کارآگاه و کارمندِ جنایی اداره‌ ی نظمیه است که با جنازه‌ی حلق‌آویز مردی مواجه می‌شود که شواهد از خودکشی او می‌گویند... داستانِ جذابِ انصاری با زبانی روایی و مملو از لحظاتِ خاص سیری در فضای تاریخی می‌کند. سیری که در آن حضورِ بسیاری از شخصیت‌های مشهور مانندِ ایرج‌میرزا و عارف قزوینی و... را در قالبی داستانی درک می‌کنیم؛ و همچنین یأس ناشی از شکستِ مشروطه که گویا با این پرونده‌ی عجیب قتل نیز ارتباط‌هایی دارد. همه از زنی زیبا می‌گویند که با مقتول دیده شده است و قهرمانِ رمان درصددِ یافتنِ اوست مگر کلافِ این معما باز شود.
انصاری اضطراب، هیجان و البته خوانشِ سیاسی‌اش را در ساختارِ رمان با روندی پلیسی اجرا می‌کند و تلاش کرده رمانی بنویسد برآمده از روحی سرگردان...


آیه های آه (ناگفته هایی از زندگی و کار فروغ فرخزاد)

  • ناصر صفاریان
  • نشر نو
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (118)
«آیه‌های آه؛ ناگفته‌هایی از زندگی و کار فروغ‌ فرخزاد» متن کامل گفت‌وگوهایی است که برای ساخت فیلم‌های مستند «سه‌گانه فروغ فرخزاد» (ساخته ناصر صفاریان) انجام شده است: «سرد سبز»: زندگی و شخصیت، «جام جان»: شعر و «اوج موج»: سینما و تئاتر.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: از همان ابتدای پژوهش، بنا را بر این گذاشتیم که بیشتر به جنبه‌هایی توجه کنیم که قابلیت بحث‌های جدید داشته باشد. وقتی در مرحله تکمیلی تحقیق، قرار شد بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، فیلم مستندی ساخته شود، ترکیب کار کمی تغییر کرد. زمان تصویربرداری، در کنار وجوه ناگفته و کمتر موشکافی‌شده زندگی، آثار و اندیشه‌های این هنرمند - به تناسب فضای فیلم - بخش‌هایی هم به اطلاع‌رسانی اختصاص داده شد.

در این میان، توجه و تأکیدمان بر این بود که با فروغ به عنوان شخصی با تمام وجوه انسانی‌اش طرف باشیم، نه در مقام اسطوره - که گام اول در بررسی چنین شخصیتی، کنار زدن هاله اسطوره‌ای اوست.
در مقدمه کتابی که بخشی از آن جمع‌آوری و نوشته‌های دیگران درباره فروغ است و بخش دیگرش به شیوه اغلب کتاب‌های این‌چنین، گلچینی از شعرهای او، آمده است: «از شما چه پنهان، خیلی حرف‌ها و شعرها را که مربوط به نوجوانی و جوانی و حکایت‌های خام‌کامگی‌های اوست از کتاب حذف کرده‌ام تا فروغ را آن‌گونه که باید باشد عرضه کرده باشم.» اما برای ما «باید باشد»ی وجود نداشت تا این هنرمند را با تخت خود اندازه بگیریم که اگر کوتاه بود بِکِشیمش و اگر بلند، بِبُریمش. ما فروغی را که بوده تصویر کرده‌ایم، نه فروغی که بعضی در ذهن خود ساخته‌اند، فروغی با تمام ابعاد وجود، نه آن‌طور که برخی دوست‌ دارند بُعدهایی از وجودش را نادیده بگیرند.


استونر

  • جان ویلیامز
  • ترجمه ی مرجان محمدی
  • نشر قطره
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (118)
ويليام استونر در نوزده سالگي وارد دانشگاه ميسوري مي‌شود تا در رشته‌ي کشاورزي تحصيل کند اما به دنياي ادبيات پا مي‌گذارد. سال‌ها بعد، استاد دانشگاه مي‌شود. با زني ازدواج مي‌کند که انتخاب درستي براي او نيست. عشقي ديگر را تجربه مي‌کند و فرازونشيب‌هاي زيادي را از سر مي‌گذراند.
داستان زندگي استونر بازگو‌کننده‌ي کشمکش‌ها، شکست‌ها و پيروزي‌هاي انسان‌هايي است که تاريخ ثبت‌شان نکرده است، رماني مملو از شور و احساس که ارزش جهاني دارد. «استونر رماني تمام‌عيار است، چنان خوب روايت و نوشته شده و تأثيرش آن‌قدر عميق است که خواننده را شگفت‌زده مي‌کند.» نيويورک تايمز «رماني فوق‌العاده و ناب، رماني که شايسته است دوباره کشف شود.» جولين بارنز «رماني زيبا؛ اکتشافي ارزشمند براي کسي که عاشق ادبيات است.» يان مک ايوان.
مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره 23051492 تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون

    • بدون نام

      مرسی از شما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج