جاباما
۴۹۶۳۵۰
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

خطر خمیرهای بازی برای کودکان

خمیربازی اسلایم به تازگی در میان کودکان بسیاری از کشورها (از جمله در کشور خودمان) نیز رواج یافته و بعضی از گل‌های رُس مخصوص بازی کودکان، حاوی اسید بوریک هستند.

هفته نامه سلامت - ترجمه ندا احمدلو: وزارت بهداشت کانادا در یکی از آخرین به‌روزرسانی‌هایش، توصیه مهمی به مردم کانادا ارائه کرده و گفته است که در صورت وجود اسید بوریک در مواد اولیه مورد استفاده در صنایع دستی و اسباب‌بازی‌های کودکان، آنها را نخرید و از این محصولات استفاده نکنید. خمیربازی اسلایم به تازگی در میان کودکان بسیاری از کشورها (از جمله در کشور خودمان) نیز رواج یافته و بعضی از گل‌های رُس مخصوص بازی کودکان، حاوی اسید بوریک هستند. به‌علاوه، دپارتمان سلامت کانادا نسبت به استفاده از اسید بوریک در تولید آفت‌کش‌های خانگی هم هشدار می‌دهد.
اسید بوریک که با نام بور یا بوراکس هم شناخته می‌شود، در محیط زندگی مردم تمام دنیا از جمله کانادا و ایران وجود دارد و مردم به‌طور طبیعی مدام، از طریق مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها و آب آشامیدنی، در معرض تماس با این ماده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، ممکن است که افراد از طریق محصولات مختلف دیگری نیز با اسید بوریک تماس پیدا کنند مانند آفت‌کش‌ها، محصولات شوینده، مواد اولیه مخصوص صنایع دستی و بازی، لوازم آرایشی و بهداشتی، استخر شنا، مواد شیمیایی مخصوص جکوزی، انواع محصولات طبیعی و داروها، اما آیا بوراکس که این همه با زندگی ما عجین شده، ماده‌ای بی‌خطر است؟
خطر خمیرهای بازی برای کودکان

تاثیر منفی اسید بوریک بر باروری

ارزیابی اخیر وزارت بهداشت کانادا درباره خطرات اسید بوریک نشان می‌دهد که تماس بیش از حد با اسید بوریک، این ظرفیت بالقوه را دارد که بر سلامت باروری و ساختار تکامل افراد، تاثیر منفی بگذارد. از آنجایی که کانادایی‌ها و بیشتر مردم جهان در حال حاضر به‌طور طبیعی از طریق مواد غذایی و آب آشامیدنی در معرض تماس با اسید بوریک قرار دارند، دپارتمان سلامت کانادا توصیه می‌کند که تماس مردم کانادا، خصوصا کودکان و زنان باردار، حداقل با منابع دیگر حاوی این ماده باید تا حد امکان کاهش یابد.
نگرانی اصلی دپارتمان سلامت کانادا به تک‌تک محصولات حاوی اسید بوریک معطوف نیست، بلکه تماس چندگانه با این ماده از طریق منابع متعدد مورد نظر آنهاست. این دپارتمان اخطار کرده که تاییدیه بعضی از لوازم بازی کودکان مانند خمیرهای بازی یا آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌هایی که حاوی اسید بوریک هستند و عمدتا هم مصارف خانگی دارند،‌ به ‌زودی لغو خواهد شد و این محصولات در آینده از بازار فروش نیز خارج می‌شوند. این در حالی است که این روزها با ورود این نوع خمیرهای بازی حاوی بوراکس که در اشکال بسیار جذابی در فروشگاه‌ها و اسباب‌بازی‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند، مواجه هستیم. مسوولان کانادایی همچنین تاکید کرده‌اند که برای تمامی محصولات آفت‌کشی که قصد دارند در آینده روند تاییدیه و ثبت محصول را بگذرانند، دستورالعمل‌های محافظتی جدید و دقیق‌تری در نظر خواهد گرفت.

چه باید کرد؟

همه افراد می‌توانند تماس با منابع حاوی اسید بوریک، صرف‌نظر از مواد غذایی و آب آشامیدنی،‌ را به حداقل برسانند. در ادامه با راهنمایی‌های خاصی در این زمینه آشنا می‌شوید.

مواد اولیه‌ای برای وسایل بازی کودکان (از جمله خمیرهای بازی) تهیه کنید که حاوی اسیدبوریک نباشند. به‌علاوه، استفاده از آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌های حاوی اسید بوریک را هم متوقف کنید. (هنگام خرید این محصولات به برچسب آنها توجه کنید.) برچسب محصولات مختلف را با دقت بررسی کنید و در صورت مواجه شدن با اصطلاحات «بوراکس» (borax) و «حاوی بور» (boron-containing)، از خرید محصول صرف‌نظر کنید.
اگر محصول خریداری‌شده برچسب نداشت، همان‌طور که در مورد بسیاری از بسته‌های این خمیرها با آن مواجه هستیم و می‌بینیم که آنها در قوطی‌های دربسته پلاستیکی و بدون هر گونه برچسب و تایید وزارت بهداشت به فروش می‌رسند، شما می‌توانید با شرکت تولیدکننده برای بررسی وجود اسید بوریک در محصول، تماس بگیرید. این مساله، به‌خصوص در مورد محصولاتی که کودکان با آنها تماس مستقیمی دارند، از اهمیت بالاتری برخوردار است. همه دستورالعمل‌های مربوط به استفاده از محصولات پاک‌کننده و شوینده را کاملا رعایت کنید. این محصولات باید خارج از دید و دسترس کودکان نگهداری شوند.قواعد مربوط به استفاده از مواد شیمیایی مختلف را براساس دستورالعمل‌های شرکت‌های تولیدکننده رعایت کنید.

از محصولاتی استفاده کنید که دارای شماره شناسایی دارو (DIN)، شماره محصول طبیعی (NPN) یا شماره داروهای همیوپاتی (DIN-HM) باشند.

تاریخ گذشته‌ها را دور بریزید

وزارت بهداشت کانادا به مردم کانادا توصیه می‌کند که در صورت لغو شدن تاییدیه هر کدام از محصولات آفت‌کش و حشره‌کش حاوی اسید بوریک، یا گذشتن تاریخ انقضای هر کدام از این محصولات و خمیرهای بازی، اصلا از آنها استفاده نکنند. در دوره خارج‌سازی این محصولات غیرمعتبر از بازار، مردم می‌توانند به ‌راحتی از محصولات جایگزین و قابل‌دسترس استفاده کنند. می‌توانید به طرز تهیه این خمیرها (بدون بوراکس) در همین صفحه رجوع کنید.
مردم باید هرگونه عوارض جانبی ناشی از محصولات موجود در بازار یا محصولات آفت‌کش را به شرکت‌های تولیدکننده اطلاع بدهند. براساس قانون، تولیدکنندگان نیز موظف هستند تمامی این گزارش‌ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار بدهند.
هر فردی در صورت مواجه شدن با واکنش‌های منفی ناشی از محصولات بدون نسخه یا طبیعی، باید تمامی اطلاعات را در اختیار وزارت بهداشت بگذارد و محل خریداری محصول را هم دقیقا ذکر کند. وزارت بهداشت کانادا با استفاده از برنامه مدیریت محصولات شیمیایی، تمامی مواد شیمیایی مضری را که می‌توانند برای سلامت انسان‌ها و محیط‌زیست خطرناک باشند، شناسایی می‌کند و اقدامات لازم را برای جلوگیری از این خطرات انجام می‌دهد.

اقدامات بیشتر برای محافظت از مردم در برابر تماس بیش از حد با اسید بوریک در حال بررسی است و پس از ارزیابی خطرات نهایی در برنامه مدیریت محصولات شیمیایی، به تمامی افراد و سازمان‌های لازم ابلاغ خواهد شد.

وزارت بهداشت کانادا طی ۲۴ ماه آینده، محصولات آفت‌کش و حشره‌کش حاوی اسید بوریک را کاملا از بازار فروش خارج خواهد کرد و به‌روزرسانی برچسب محصولات نیز برای تمامی تولیدکنندگان دیگر الزامی خواهد شد.

خطرش بیشتر از منفعت است!

اسلایم یک ماده خمیری است که حالت ژلاتینی دارد و به شکل‌های گوناگونی درمی‌آید. این خمیر یک وسیله بازی برای کودکان است و با آن می‌توانند اشکال و اجسام دلخواهشان را درست کنند. در صورتی که این خمیر از مواد بی‌خطری تهیه شده باشد، می‌تواند در زمینه افرایش خلاقیت و مهارت‌های فردی کودکان بسیار موثر باشد.

مواد لازم برای درست کردن خمیر جادویی بدون بوراکس

- یک کاسه
- یک پاکت آرد ذرت یا نشاسته ذرت
- یک لیوان آب
- مقداری رنگ خوراکی (برای رنگ دادن به اسلایم)

نحوه آماده‌سازی خمیر:
یک کاسه بردارید، مقداری آرد ذرت یا نشاسته ذرت را داخل آن بریزید، سپس شروع به اضافه کردن آب کنید و آنها را مخلوط کنید.

درجه غلظت خمیر باید به شکلی باشد که خیلی شل یا خیلی سفت نشود.

اگر آب خمیر زیاد شد، یا غلیظ شد، با اضافه کردن آب یا آرد ذرت، غلظت آن را تنظیم کنید.

برای رنگ دادن به خمیر مقداری رنگ خوراکی به آن اضافه کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج