۴۹۷۱۴۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

لابي صهيونيستي و عربستان پشت جبهه ايران‌هراسي

۲۰مارس سال جاري ميلادي، ۶۰ روز از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفيد مي‌گذرد. در اين مدت‌زمان کوتاه به جرأت مي‌توان گفت هجمه‌اي از ضديت‌ها و تهديدها از سوي مقامات سياسي و نظامي آمريکايي عليه ايران شکل گرفته که تا حدود زيادي کم‌سابقه است.

وقایع اتفاقیه نوشت: ۲۰مارس سال جاري ميلادي، ۶۰ روز از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفيد مي‌گذرد. در اين مدت‌زمان کوتاه به جرأت مي‌توان گفت هجمه‌اي از ضديت‌ها و تهديدها از سوي مقامات سياسي و نظامي آمريکايي عليه ايران شکل گرفته که تا حدود زيادي کم‌سابقه است.
جيمز متيس، وزير دفاع دولت ترامپ، با صراحت اعلام کرده مهم‌ترين دغدغه زندگي شخصي و سياسي او در گذشته و اکنون، مهار قدرت ايران و تقابل با تهران است. در مواضعي تکراري، مقامات آمريکايي روي ميز‌بودن تمامي گزينه‌ها براي مقابله با ايران را مطرح کردند. مجموع اين روند اين موضوع را نمايان مي‌کند که مقامات سياسي و نظامي آمريکايي چه اهدافي را از اين اظهارنظرها و تهديدات دنبال مي‌کنند؟ در سوي ديگر، اين مسئله مطرح مي‌شود که کشورمان براي مقابله با اين تهديدات و ضديت‌ها بايد چه واکنشي نشان دهد؟
ايران در صدر دغدغه‌هاي فرماندهان نظامي آمريکا
در آخرين تهديدها و فرافکني‌هاي مقامات نظامي آمريکايي عليه ايران، ژنرال جوزف وتل، فرمانده ستاد مرکزي ارتش ايالات‌متحده آمريکا (سنتکام) در نهم مارس سال ۲۰۱۷، در اظهاراتي غير‌منطقي، ايران را بزرگ‌ترين تهديد پايدار در «منطقه پيچيده» تحت مسئوليت نيروهاي نظامي آمريکا توصيف کرد. به گزارش وبسايت وزارت دفاع آمريکا، وتل که در کميته نيروهاي مسلح در مجلس سناي آمريکا سخنراني مي‌کرد، با ارائه گزارشي، عراق، سوريه، پاکستان، يمن، مصر، صحراي سينا و تنگه باب‌المندب را از جمله مناطق پرچالشي خواند که نيروهاي تحت فرماندهي او در يک سال گذشته در آن حضور داشته‌اند. وتل با اشاره به نقش ايران گفت: «ما با مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي شرورانه ايران و نيروهاي نيابتي آن در منطقه مواجه هستيم.» او مدعي شد: «به نظر من، ايران بزرگ‌ترين تهديد طولاني‌مدت براي ثبات در اين منطقه از جهان است.»
اين مقام عالي‌رتبه نظامي آمريکايي با ابراز نگراني از فعاليت‌ها و تأثيرگذاري ايران در عراق و سوريه، تهران را به تلاش براي تثبيت حکومت سوريه و استفاده از مراکز جمعيتي شيعيان اين کشور متهم کرد. بيان اين اظهارات شديداللحن را مي‌توان به‌عنوان نشانه‌هایي از رغبت و انگيزه نظاميان در آمريکا براي تقابل نظامي با تهران قلمداد کرد. در ارتباط با اظهارات فرمانده ستاد مرکزي ارتش ايالات‌متحده آمريکا، حسن ‌هاني‌زاده، کارشناس مسائل بين‌المللي، در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» بر اين باور است که بعد از روي‌کارآمدن دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري نژادپرست آمريکا، لابي صهيونيست‌ها با بهره‌گيري از فضاي موجود، پروسه ايران‌هراسي را به ‌شکلي جدي مدنظر قرار داد. ترامپ بدون توجه به نقش تأثيرگذار جمهوري‌اسلامي ايران در حل مناقشات منطقه‌اي، يکسري اتهام‌زني‌ها را عليه ايران آغاز کرده و در نهايت، يکسري از قوانين را وضع کرد که مخالف با قوانين فدرال آمريکا‌ست.
اين امر، نشان مي‌دهد لابي صهيونيستي با کمک اسرائيل، عربستان و برخي قدرت‌هاي منطقه‌اي تلاش مي‌کنند نقش ايران را در منطقه کاهش دهند و به نوعي آن را در منطقه منزوي کنند. در همين راستا، تلاش‌هاي فعال آنها آغاز شده است که نمادهاي آن را مي‌توان در سفر عادل‌الجبير، وزير امورخارجه عربستان، به عراق براي تفرقه‌افکني و جداسازي از ايران مشاهده کرد. همچنين، سفر رجب طيب اردوغان به کشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس، نشانگر آن بوده که محوري ضد‌ايراني در منطقه در حال شکل‌گيري است که بخشي از آن از سوی عربستان، ترکيه و رژيم صهيونيستي اداره مي‌شود. در آينده نيز اين احتمال وجود دارد که ائتلافي عربي، عبري و ترکي در منطقه عليه ايران شکل بگيرد که آمريکايي‌ها پشت آن باشند.
هاني‌زاده در بخشي ديگر از سخنان خود تأکيد مي‌کند: «حرف‌هاي ضدايراني ژنرال جوزف وتل، فرمانده ستاد مرکزي ارتش ايالات‌متحده آمريکا، نشانگر آن است که کاخ سفيد قصد دارد جغرافياي سياسي منطقه خاورميانه را تغيير دهد. اساس اين تغيير بر مبناي مديريت آمريکا بر خاورميانه با محوريت تضعيف ايران است.
آنچه در اين ميان بايد مورد توجه قرار بگيرد، اين بوده که موج حملات اخير به ايران با مديريت و ابتکار رژيم صهيونيستي است. براي تأييد اين امر مي‌توان به سفر بنيامين نتانياهو به مسکو اشاره کرد. واقعيت آن است که روند تحولات نشان مي‌دهد در منطقه با مديريت آمريکا طرحي براي مهار و اتهام‌زني به ايران در جريان است که نقش ايران را در خاورميانه کاهش دهد. اين‌گونه اتهام‌زني‌ها، در اساس نوعي فرار به جلو هستند و هيچ‌گونه تأثيري نخواهند داشت زيرا ترامپ مشروعيت لازم را در سطح جهاني و نزد کشورهاي اروپايي ندارد و نمي‌تواند در ايجاد ائتلاف جهاني ضد‌ايران موفق شود.»
نقش آمريکا در آتش‌افروزي‌هاي منطقه
اظهارات وتل آن‌قدر شديداللحن است که واکنش مقامات رسمي وزارت‌ امور خارجه را در پي داشت. در همين ارتباط، بهرام قاسمي در واکنش به اظهارات مغرضانه جوزف وُتل، فرمانده ستاد مرکزي ارتش آمريکا اظهار کرد: سياست‌هاي نسنجيده و غلط آمريکا، عامل اصلي وضعيت ناپايدار، پرتنش و بي‌ثبات منطقه خاورميانه در دهه‌هاي گذشته و ساليان اخير بوده و آتش‌افروزي‌ها و تنش‌هاي کنوني منطقه نيز به رفتار و سياست‌هاي اشتباه و مداخله‌جويانه دولتمردان آمريکايي بازمي‌گردد؛ اشتباهاتي که خود مولود افزون‌خواهي و عدم شناخت و درک صحيح حاکمان آمريکا نسبت به منطقه استراتژيک و حساس خاورميانه بوده و در پي حمايت‌هاي بي‌دريغ از رژيم اشغالگر قدس صورت پذيرفته است.
اين ديپلمات ارشد کشورمان با اشاره به اظهارات فرافکنانه اين مقام نظامي آمريکا درباره جمهوري‌اسلامي ايران افزود: تاريخ مناسبات و حضور آمريکا در اين منطقه تاريخي- فرهنگي، مملو از رفتارهاي نابخردانه و توأم با سوءنيتي است که سرمنشأ اصلي شکل‌گيري تروريسم تکفيري و افراط‌گرايي بوده، به‌گونه‌اي که ظهور گروه‌هاي تروريستي القاعده، داعش، جبهه‌النصره و ديگر گروه‌هاي مشابه آنان فقط بخش کوچکي از نتايج اين‌گونه سياست و رفتارهايي است که رئيس‌جمهوري اين کشور به‌عنوان فرمانده کل نيروهاي مسلح آمريکا نيز خود به روشني و با صراحت تمام و به کرات در ايام مبارزات انتخاباتي بارها به آن اذعان و تصريح داشته است.
قاسمي با اشاره به پيشينه تلخ اين اقدامات و اتخاذ سياست‌هاي نادرست آمريکا در ستيز با مردم منطقه خليج‌فارس، به‌ويژه مردم مسلمان ايران در دهه‌هاي گذشته گفت: دولت آمريکا به‌عنوان بزرگ‌ترين فروشنده و صادرکننده تسليحات و جنگ‌افزارهاي نظامي پيشرفته به دولت‌هاي خاصي در اين منطقه، نقش مهم و بارزي در افزايش تنش، بحران، جنگ‌افروزي و تشديد فشارهاي امنيتي و اختناق سياسي در برخي کشورهاي غرب آسيا داشته و دارد؛ سياست‌هايي که نتايج فاجعه‌بار آن امروز در بخش‌هاي مهمي از اين منطقه به وضوح قابل مشاهده، رصد و البته قضاوت جهانيان است.
ايران بايد از شکل‌گيري ائتلاف نظـــامي منطقــــه‌اي عرب- عبري- ترکي پيشگيري کند
حسن هاني‌زاده، در بخشي ديگر از تحليل‌هاي خود در ارتباط با احتمال وجود برنامه‌اي در وزارت دفاع آمريکا براي برافروختن جنگ با ايران، ابراز کرد: «اين احتمال بعيد نيست که تيم نظاميان ترامپ برنامه‌اي را در راستاي برافروختن جنگ با ايران داشته باشند. با توجه به نزديکي بيش از اندازه مشاوران سياست خارجي آمريکا و شخص دونالد ترامپ به لابي صهيونيستي و عربستان، اين فرضيه را بايد بسيار جدي تلقي کرد که در آينده احتمالا برنامه‌اي مبتني‌بر تقابل نظامي با ايران وجود داشته باشد، هرچند اين تقابل به‌صورت نيابتي هم باشد. هر چند اين مسئله به قوت خود باقي است اما بايد به اين موضوع توجه کرد که ترامپ در داخل و خارج آمريکا شخصيت منفوري است که در صورت ورود به جنگ با ايران، در سطح جهاني تنها خواهد ماند.
اين امکان وجود دارد که در آينده کشورهايي همانند عربستان، بحرين، اسرائيل، ترکيه و... با حمايت آمريکا ائتلافي نظامي را عليه ايران تشکيل دهند و به نظر مي‌رسد دولت ترامپ قصد دارد جنگي منطقه‌اي را عليه ايران آغاز کند که خود مديريت آن را بر عهده داشته باشد.»
اين کارشناس مسائل بين‌المللي، در بخش پاياني گفته‌هاي خود، در ارتباط با واکنش منطقي ايران در برابر تهديدهاي مشابه جوزف وتل و ديگر مقامات آمريکايي اظهار کرد: «مقامات سياسي و استراتژيست‌هاي نظام بايد بسيار هوشمندانه در برابر اين نوع تهديدات و فرافکني‌ها عمل کنند و اجازه شکل‌گيري ائتلافي نظامي منطقه‌اي عليه ايران را ندهند.
واقعيت آن است که کشورمان در آستانه انتخابات قرار دارد و بدون ترديد، آمريکايي‌ها در دو ماه آينده نهايت تلاش خود را به کار خواهند گرفت که از اختلافات احتمالي ميان جريان‌هاي سياسي داخل ايران، بهره بگيرند؛ بنابراين در اين شرايط بايد بسيار هوشيارانه اقدام کرد. بايد حضور 400 تفنگدار آمريکايي در سوريه، سفرهاي ملک سلمان به شرق آسيا و نشست‌هاي ميان کشورهاي مخالف ايران به دقت رصد شوند و نبايد اختلافات داخلي در صحنه انتخابات موجب غافل‌شدن از مسئله اصلي کشور، يعني تهديدات اسرائيل و آمريکا شود. در نتيجه، بسيار ضروري است که تحرک سياسي کشور در سطح سياست خارجي بيشتر شده و از تمامي ابزارها براي پيشگيري از شکل‌گيري اجماع منطقه‌اي يا ائتلاف منطقه‌اي عربي- عبري- ترکي براي ضديت با ايران بهره گرفته شود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج