۵۶۹۵۶۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

۶ چالش تابستانی BIG ۶ (بخش چهارم - لیورپول)

لیورپول به همراه یورگن کلوپ مشغول تمرینات سنگین پیش فصل است تا یک تیم قدرت مند را برای حضور در یک فصل دشوار آماده بسازد. ۶ چالش بزرگ لیورپول و کلوپ در تابستان ۲۰۱۷ چیست و آیا قرمزها قادر به طلسم شکنی و قهرمانی در فصل آینده لیگ برتر خواهند بود؟

وبسایت نود: لیورپول به همراه یورگن کلوپ مشغول تمرینات سنگین پیش فصل است تا یک تیم قدرت مند را برای حضور در یک فصل دشوار آماده بسازد. ۶ چالش بزرگ لیورپول و کلوپ در تابستان ۲۰۱۷ چیست و آیا قرمزها قادر به طلسم شکنی و قهرمانی در فصل آینده لیگ برتر خواهند بود؟

لیورپول برای اردوی پیش فصل به هنگ کنگ سفر و چند بازی دوستانه را برگزار کرد. قرمزها در کادر مدیریتی خود نیز تغییر داشته و چند ماه پس از جدایی ایان آیر، سرانجام مدیر اجرایی جدید باشگاه منصوب گردید. پیتر مور هوادار قدیمی لیورپول و یکی از مدیران رده بالای سابق شرکت بازی های رایانه ای EA Sports، پس از مذاکره ۵ ساعته با جان هنری مالک اصلی این باشگاه، به این سمت منصوب شد. نگاهی خواهیم داشت به ۶ چالش عمده قرمزهای مرسی ساید در فصل آینده

چالش اول) نحوه استفاده از محمد صلاح و جا افتادن او در برنامه های تاکتیکی کلوپ

با این که سر و صداهای زیادی پیرامون تیم لیورپول از ابتدای بازار نقل و انتقالات تابستانی به گوش می رسید اما قرمزها چندان هم در این زمینه فعال نبوده اند. مهم ترین خرید یورگن کلوپ در تابستان جاری، محمد صلاح مهاجم سرعتی و تکنیکی تیم ملی مصر است که پس از چند فصل درخشان در آ.اس رم، با مبلغ ۳۴،۳ میلیون پوند، پیراهن لیورپول را پوشید. صلاح از لحاظ تاکتیکی نیز بسیار هوشمند بوده و بازیکن انعطاف پذیری محسوب می شود. یکی از اهداف اساسی کلوپ در تمرینات پیش فصل، استفاده از چند سیستم تاکتیکی متنوع و به اصطلاح تنوع تاکتیکی است. لیورپول در فصل ۱۶-۲۰۱۵ معمولاً با سیستم ۱-۳-۲-۴ بازی می کرد ولی شاگردان کلوپ در اغلب مسابقات فصل گذشته با سیستم های ۳-۳-۴ یا ۱-۵-۴ به میدان رفتند. به اعتقاد کلوپ، لیورپول باید قابلیت بازی با چند سیستم را داشته باشد. کلوپ از آن دسته مربیانی است که سیستم تیمش را بر اساس بازیکن های موجود انتخاب می کند.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش چهارم - لیورپول)

حضور در مسابقات اروپایی باعث شده تا لیورپول بر خلاف فصل گذشته، برنامه بسیار فشرده تری را داشته و فشار بیشتری در انتظار مردان کلوپ است. سرمربی آلمانی لیورپول به خوبی آگاه است که تیمش برای حضور موفق در چهار جبهه مختلف، بیش از هر چیزی به تنوع تاکتیکی نیاز دارد و محمد صلاح همان نقطه عطف تاکتیکی این تیم خواهد بود. دستمزد هفتگی محمد صلاح، ۹۰ هزار پوند تعیین شده و جالب این که پیراهن شماره ۱۱ لیورپول نیز به وی تعلق گرفته تا روبرتو فیرمینو به شماره ۹ بسنده کند. مهم ترین نقطه قوت صلاح، سرعت خیره کننده هنگام پا به توپ و قدرت پاسوری کم نظیر است. همین تخصص صلاح باعث شده تا کارشناس های فوتبال از او به عنوان مهره ای برای ضد حمله یاد کنند. یکی از بزرگ ترین شگردهای یورگن کلوپ در دورتموند و لیورپول، اتکاء به ضد حملات بوده و صلاح برای نیل به این هدف، بهترین مهره ممکن خواهد بود. علاوه بر خصوصیات فوق الذکر، این ستاره مصری از تجربه بالایی برخوردار است زیرا علاوه بر چند فصل حضور موفق در فیورنتینا و رم، حتی سابقه بازی برای چلسی نیز در کارنامه وی مشاهده می شود هر چند که صلاح حضور موفقی در استمفورد بریج نداشت.

آمار نشان می دهد که محمد صلاح نه تنها یک گلزن قابل اعتنا بلکه یک گلساز حرفه ای است. او در فصل گذشته سری آ، ۱۵ گل را برای رم به ثمر رساند و در ۱۳ گل دیگر تیمش نیز نقش مستقیم ایفا کرد. او مجموعاً طی ۸۰ بازی برای رم، ۳۲ گل و ۲۳ پاس گل را به ثبت رساند. باید محمد صلاح را پازل گمشده ای از فلسفه فوتبال هجومی و تماشاگر پسند کلوپ دانست که حضور او در آنفیلد، به تکمیل این پازل کمک شایانی خواهد کرد. اکنون قوای هجومی لیورپول با سادیو مانه، روبرتو فیرمینو، فیلیپه کوتینیو و محمد صلاح بسیار مخوف تر از گذشته به نظر می رسد.صلاح طی دو فصل حضور در چلسی، فقط ۱۳ بار برای آبی های لندن به میدان رفت ولی ژوزه مورینیو در هر دو جناح راست و چپ زمین از او بازی گرفت.

به احتمال زیاد، صلاح ۲۵ ساله در لیورپول نیز یک بازیکن تک پُست نبوده و در هر دو سمت زمین بازی می کند. او یک بازیکن شناور بوده که با تغییر مداوم محل بازی خود، بزرگ ترین دردسرها را برای تیم حریف به وجود خواهد آورد. صلاح طی بازی دوستانه لیورپول مقابل ویگان در هنگ کنگ، به عنوان مهاجم راست به میدان رفت در حالی که روبرتو فیرمینو در جناح چپ و دنیل استاریج در نوک خط حمله قرار گرفتند. صلاح از سمت راست با داخل رفته تا توپ را روی پای تخصصی خود یعنی پای چپ بیاورد. سمت راست زمین لیورپول در فصل گذشته، محلی برای جولان سادیو مانه بهترین بازیکن آنفیلد بود. حال با حضور صلاح، باید منتظر تغییر جای مداوم این دو مهره پویا درون زمین باشیم. اولیور یانگ- مایلز نویسنده وبسایت squawka اعتقاد دارد که محمد صلاح از توانایی کافی برای بازی در سه پست مختلف برخوردار است. به اعتقاد وی، این ستاره مصری نه تنها به عنوان مهاجم یا وینگر چپ، بلکه در پُست های مهاجم دوم و مهاجم نوک نیز بسیار توانا می باشد.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش چهارم - لیورپول)

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش چهارم - لیورپول)

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش چهارم - لیورپول)

چالش دوم) ایجاد یک ساختار تاکتیکی مناسب

لیورپول در اواخر فصل گذشته از سیستم ۲-۴-۴ با ساختار الماس استفاده می کرد و فیلیپه کوتینیو در پُست «هشت کاذب» قرار می گرفت. با این مدل تاکتیکی، فضای آزاد بیشتری برای سایر عناصر تهاجمی خلاق به وجود می آید. فلسفه تاکتیکی مورد علاقه کلوپ یعنی «gegenpressing» یا ضد پرسینگ به تغییر مداوم جای بازیکن ها و ایجاد یک ساختار فشرده نیاز دارد. افزایش هوشمندی و هماهنگی بین عناصر هجومی و همچنین افزایش نظم و استحکام در خط دفاعی به معنای حل بسیاری از مشکلات تیم لیورپول در فصل آینده است. بزرگ ترین نقص لیورپول در فصل گذشته، ناتوانی مقابل تیم هایی بود که اجازه پرس زیاد و بهره برداری از فضا هنگام ضد حمله را نمی دادند. شاید به همین دلیل، اغلب نتایج ضعیف لیورپول نیز مقابل تیم های متوسط و پایین جدول لیگ برتر رقم خورد. یکی از مهم ترین انتقادهای تاکتیکی به لیورپول در فصل گذشته، عدم وجود یک plan B قوی بود.

سادیو مانه با تکیه بر تکنیک و حرکات سرعتی پا به توپ، بهترین و مهم ترین عنصر تاکتیکی کلوپ در فصل گذشته بود. وقتی که سانه در چند بازی به علت مصدومیت یا حضور در جام ملت های آفریقا حضور نداشت، مشکلات لیورپول بسیار عیان و ترفندهای این تیم به راحتی قابل پیش بینی بود. جنس بازی محمد صلاح نیز شباهت زیادی به سادیو مانه داشته و حرکات انرژیک این دو بازیکن از جناحین زمین، عرصه را بر حریفان تنگ خواهد کرد. بر مبنای مقایسه آماری، حتی می توان عملکرد صلاح را در برخی موارد، بهتر از مانه دانست. از لحاظ میانگین پاس های کلیدی، تکل های موفق و قطع توپ، عملکرد صلاح بهتر بوده اما تعداد دریبل های موفق مانه بیشتر است.

استقرار کوتینیو در عمق بیشتر را باید مهم ترین ایده تاکتیکی کلوپ طی چند ماه گذشته دانست. بدین ترتیب، کوتینیو فرصت کار با توپ و خلق موقعیت از عمق بیشتر را داشته و فضای بیشتری نیز برای صلاح در جناح چپ باقی می ماند. به عقیده بسیاری از کارشناس ها، تیم لیورپول به یک مدافع وسط و یک هافبک وسط سطح بالا نیازمند است. اگر مشکلات دفاعی و روحی لیورپول حل شود، چه بسا که شاگردان یورگن کلوپ مدعی جدی قهرمانی در فصل ۱۸-۲۰۱۷ باشند. کلوپ بهتر از هر کسی می داند که تیمش برای حضور توأم و موفق در رقابت های داخلی و اروپایی، باید پتانسیل قوی تری نسبت به فصل گذشته داشته باشد.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش چهارم - لیورپول)

چالش سوم) تقویت خط هافبک و خرید نبی کیتا

یکی دیگر از چالش های کلوپ، خرید یک هافبک وسط (نقش یار شماره ۶) خواهد بود که بین دو مهاجم حریف مستقر شود. اگر چه جورجینیو واینالدوم و جوردن هندرسون قدر به ایفای این نقش هستند اما مصدومیت و عدم ثبات آن ها یک هشدار برای «آقای معمولی» بوده و به همین دلیل، لیورپول به یک هافبک دیگر نیاز دارد. به همین دلیل، یورگن کلوپ همه توان خود را برای خرید نبی کیتا هافبک ارزشمند لایپزیگ به کار گرفته است.

دو پیشنهاد قبلی باشگاه لیورپول برای خرید کیتا توسط لایپزیگ رد شد ولی قرمزها برای سومین و احتمالاً آخرین پیشنهاد آماده می شوند. بنا به ادعای روزنامه های انگلیسی، پیشنهاد سوم لیورپول برای کیتا به اندازه ۷۵ میلیون پوند خواهد بود. نبی کیتا در فصل گذشته بوندس لیگا عیار بالای فوتبال خود را نشان داد. او یک هافبک بسیار باهوش، دونده، جنگنده، قدرتی و در عین حال تکنیکی است و از قدرت پاسوری و شوتزنی فوق العاده ای برخوردار می باشد. وجود دو هافبک جنگنده همچون کیتا و واینالدوم باعث استیلای لیورپول در میانه میدان خواهد شد. بنا به ادعای روزنامه Independent، لیورپول در صورت ناکامی در خرید نبی کیتا از باشگاه ثروتمند لایپزیگ، به سراغ ۵ گزینه دیگر یعنی متئو کوواچیچ، گرگورژ کریچوویاک، لئون گورتسکا، یوهانس گایس و ژان میکائیل سری خواهد رفت.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش چهارم - لیورپول)

چالش چهارم) رفع معضلات دفاعی

به گواه قاطبه کارشناس های فوتبال بریتانیا، بزرگ ترین مشکل تیم لیورپول در ساختار دفاعی است. با این که کلوپ را با فلسفه فوتبال «ضد پرسینگ» می شناسند، اما این مربی آلمانی تاکنون نتوانسته معضلات دفاعی تیمش را بر طرف سازد. هنگامی که در فوتبال مدرن، از مشکلات دفاعی صحبت می کنیم، منظور صرفاً خط دفاعی نیست زیرا امروزه همه اعضای یک تیم حتی مهاجم نوک نیز در کار دفاع تیمی شرکت کند. کلوپ به خوبی اشتها و انگیزه فوتبال هجومی را به کالبد تیمش دمیده ولی لیورپول بارها در خط دفاعی حتی توسط تیم های ضعیف نیز به چالش کشیده شده است.هر یک از مدافعان وسط لیورپول یعنی دیان لاورن، ژوئل ماتیپ و راگنار کلاوان جزو بازیکن های خوب و سطح بالا هستند اما حاصل کار آن ها و تعداد گل های خورده لیورپول چیز دیگری را بیان می کند.

به گواه بسیاری از کارشناس ها، لیورپول به یک رهبر کاریزماتیک در خط دفاعی نیاز دارد که یادآور جیمی کرگر باشد. قرمزها هر چه قدر که در فاز هجومی قوی باشند، در فاز تدافعی فاقد انسجام و رهبری هستند. به همین دلیل، کلوپ مصرانه به دنبال فیرخیل فان دایک مدافع هلندی ساوتهمپتون می باشد. فان دایک یک مدافع مستحکم، سرزن، گلزن و باهوش بوده که فعلاً از مسیر آنفیلد دور شده است. بسیاری از باشگاه های بزرگ به دنبال فان دایک هستند ولی علاقه شخصی او به لیورپول باعث شده تا علی رغم دلخوری باشگاه ساوتهمپون از مذاکرات پنهانی او با قرمزهای مرسی ساید، هنوز هم بتوان به حضور این مدافع هلندی در آنفیلد امیدوار بود. ساوتهمپتون بابت فروش او، خواستار ۶۵ میلیون پوند است. یکی دیگر از مشکلات لیورپول در دفاع چپ به چشم می آمد و با توجه به سن و سال جیمز میلنر، قرمزها با خرید آندرو رابرتسون دفاع چپ ۲۳ ساله و اسکاتلندی هال سیتی در ازای ۸ میلیون پوند، تا حدودی خیال خود را از این پُست راحت کردند.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش چهارم - لیورپول)

چالش پنجم) حفظ کوتینیو و استفاده بهینه از این ستاره برزیلی

طی چند ماه گذشته اخبار زیادی راجع به جدایی فیلیپه کوتینیو شنیده می شد اما یورگن کلوپ به صراحت اعلام کرد که این ستاره برزیلی فروشی نیست. بارسلونا جدی ترین مشتری کوتینیو تقریباً از خرید این بازیکن ناامید شده است. البته در صورت فروش نیمار به پاریسن ژرمن و عدم خرید پائولو دیبالا، شاید آبی و اناری ها دوباره به سراغ کوتینیو بروند. کوتینیو حتی اگر در اوج نباشد، باز هم ستون خیمه لیورپول بوده و همه برنامه های تاکتیکی کلوپ با محوریت او تعیین می شود. طبق ادعای وبسایت ESPN، کلوپ در فصل آینده قصد استفاده از کوتینیو در پُست هافبک وسط را دارد. به اعتقاد کلوپ، اوج توانایی های کوتینیو با بازی در میانه زمین (اصطلاحاً یار شماره ۸) به منصه ظهور در می آید. ستاره سابق اینتر طی مسابقه ماه آوریل مقابل وستهم، با حضور در این پُست دوباره اوج گرفت. کوتینیو در آن بازی، دو گل و یک پاس گل را به نام خویش ثبت کرد. یورگن کلوپ در اغلب مسابقات فصل پیش، از کوتینیو در سمت چپ زمین استفاده می کرد اما در فصل آینده باید جایی برای صلاح باز شود. به همین دلیل، احتمالاً کوتینیو عقب تر آمده و در میانه زمین قرار می گیرد تا خرید مصری قرمزها در سمت چپ به میدان برود.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش چهارم - لیورپول)

چالش ششم) استفاده از یک مهاجم کلاسیک تمام عیار و آماده

یورگن کلوپ اخیراً از روبرتو فیرمینو به عنوان مهاجم کلاسیک (اصطلاحاً یار شماره ۹) استفاده می کند. با این که لیورپول از وجود دو مهاجم با تجربه دیگر یعنی دیووک اوریگی و دنیل استاریج بهره می برد اما کلوپ اعتقاد ویژه ای به استفاده از استاریج به عنوان مهاجم مرکزی دارد. استاریج نیز با اصرار کلوپ در لیورپول ماندنی شده و چهارمین بازیکن لیورپول پس از جنگ جهانی دوم محسوب می شود که با کمترین تعداد بازی به مرز ۵۰ گل دست یافته است. او در صورت آمادگی یک مهره قابل اتکاء برای لیورپول خواهد بود. همچنین دومینیک سولانکه محصول آکادمی باشگاه چلسی نیز پس از درخشش و قهرمانی در جام جهانی زیر ۲۰ ساله ها به همراه تیم ملی انگلیس، سرانجام تصمیم به جدایی از استمفورد بریج گرفت و به لیورپول پیوست. سولانکه که یک دوره قرضی را نیز در ویتسه آرنهایم هلند سپری کرده بود، دستمزد هفتگی ۲۰ هزار پوند را از لیورپول دریافت خواهد کرد. سولانکه یکی دیگر از گزینه های جدید کلوپ در خط حمله بوده و شانس بازی او برای لیورپول بسیار بیشتر از چلسی است. سولانکه با گلزنی در بازی دوستانه مقابل کریستال پالاس، آمادگی خود را به رخ کشید.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش چهارم - لیورپول)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج