۵۶۹۹۷۰
۱۰ نظر
۵۰۱۵
۱۰ نظر
۵۰۱۵
پ

کار کردن سخت است، چون ایرانی هستیم!

احتمالاً شما هم عکس‌هایی از ژاپن و دیگر کشورهای آسیای شرقی دیده‌اید که در وقت بازگشت از محل کار آن هم چند ساعت پس از پایان ساعت اداری از فرط خستگی خوابشان برده است.

محسن آهویی در صبح نو نوشت: احتمالاً شما هم عکس‌هایی از ژاپن و دیگر کشورهای آسیای شرقی دیده‌اید که در وقت بازگشت از محل کار آن هم چند ساعت پس از پایان ساعت اداری از فرط خستگی خوابشان برده است. خستگی‌ای که ناشی از کار و فعالیت بسیار است. کار در ژاپن به جایی رسیده که «کاروشی» یا مرگ ناشی از کار زیاد به یک معضل تبدیل شده و دولت تلاش می‌کند تا کارمندان یک روز در ماه به صورت اجباری زودتر به منزل بروند.
در ایرانِ ما ولی داستان دیگری را شاهد هستیم. بسیاری از ما صبح‌ها افراد خواب آلود را در اتوبوس‌ها، مترو و ... در خاطر داریم. آن قدر که از کار فراری هستیم، برای نخستین روز کاری هفته یعنی شنبه‌ها لطیفه‌ها می‌سازیم و ساعات اولیه روز را منفورترین ساعات در نظر می‌گیریم. گفته می‌شود میانگین ساعت کار مفید در ادارات دولتی ما کمتر از ۲ ساعت در روز است و با احتساب اشتغال بخش خصوصی به سختی به دو ساعت در روز می‌رسد. این میزان کار مفید روزانه را مقایسه کنید با کشورهایی چون ژاپن و کره که متوسط بیش از ۶ ساعت در روز کار می‌کنند.
تنها در نظر بگیرید که ساعت کار مفید در کشور ما دو برابر شود یعنی به ۴ ساعت در روز برسد. این به معنای آن است که نیروی کار در کشور ما دو برابر شده است بی آن که هزینه‌ها افزایش یافته باشد. نیروی کار بیشتر به معنی تولید بیشتر است. تولیدی که به معنی بهره وری بیشتر و رشد بالاتر اقتصادی خواهد بود. خیرات و برکات رشد ناشی از افزایش بهره وری نیروی کار بسیار بیشتر و ماندگارتر از رشد نفتی سال گذشته کشور است که با کاهش قیمت نفت یا کاهش فروش نفت بر باد خواهد رفت. جالب است بدانید برخی از اقتصاددانان بیش از ۴۲ درصد از رشد چین را در دوره ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۴ ناشی از بهبود بهره وری می‌دانند.
صاحب نظران دلایل رشد و توسعه کشوری چون کره جنوبی را همین فرهنگ کار بیشتر می‌دانند. فرهنگی که در کنار دیگر عوامل توانسته است کره جنوبی را از دومین کشور فقیر دنیا در سال ۱۹۴۵ به جمع پانزده اقتصاد بزرگ جهان در سال‌های اخیر برساند.
لازم است بدانید که بسیاری از کارخانجات در ایران به دلیل کم بودن مقیاس تولید به سوددهی نمی‌رسند. این سطح کم محصول ناشی از بیکاری پنهان نیروی کار و سرمایه استفاده شده در تولید است. کارگران ولی انتظار دارند که حقوق و مزایایشان بیشتر شود تا ساعت کار مفیدشان را افزایش دهند. غافل از آن که برای سود بیشتر کارخانه باید ابتدا تولید خود را افزایش دهد که خود نیازمند بهره وری بیشتر نیروی کار است. پس از آن خواهد بود که مدیر می‌تواند سود کسب شده را به شکل افزایش حقوق و مزایا به کارگران اعطا کند.
افزایش حقوق کارگران نیز موجب افزایش انگیزه آنان و فعالیت بهتر خواهد شد؛ اما چنین دور خیری هیچ گاه شروع نخواهد شد. در واقع کارگران و مدیران هر دو منتظرند گام اول را طرف مقابل بردارد. به چنین وضعیتی در ادبیات توسعه اقتصادی، شکست هماهنگی گفته می‌شود. در واقع این شکست هماهنگی میان ذی نفعان تولید است که موجب توقف توسعه می‌شود. قانون کار و اتحادیه‌های کارگری نیز بر آتش این شکست می‌دمند.
دو راه حل معمولاً برای بهبود بهره وری نیروی کار مطرح می‌شود. راه حل اول اصلاح نظام دستمزد از وقت مزدی به کارمزدی است و راه حل دوم این است که کارگران را در سرمایه شریک کنند. در این صورت کارگر با افزایش کار مفید در واقع سود خود را افزایش می‌دهد و این انگیزه‌ای برای آن‌ها خواهد شد که مدت بیشتری را از زمان حضور در محل کار به فعالیت کاری مفید اختصاص دهند. باید در نظر داشت که بهره وری نیروی کار، بهبود دهنده محیط کسب و کار خواهد بود و این خود ضرورتی است برای جذب سرمایه خارجی که در چند سال اخیر دولت آن را راه حل نجات اقتصاد ایران می‌داند.

دانستن این نکته هم خالی از لطف نخواهد بود که اوایل قرن بیستم در مورد همان ژاپنی‌ها که در ابتدای یادداشت آن‌ها را پرکار توصیف کردیم گفته می‌شد: « بسیاری از آنها احساس آدم‌های تنبل را به شما می‌دهند که نسبت به گذر زمان کاملاً بی تفاوتند»! اما تغییر همواره ممکن است و همان طور که باید متوجه شده باشید تلاش برای کار بیشتر از سوی هر یک از ما ایرانیان موجبات توسعه اقتصادی را بیش از پیش فراهم می‌کند. چه خوب بود که از امروز یک ساعت کار بیشتر را سرلوحه خود قرار می‌دادیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعيد

      ما توي شرکتمون 7:45دقيقه کار مفيد داريم.... 1200000حقوقمون.... خالا اين رو مقايسه کن با جاپن.... مارو برو با ساحل آج مقايسه کن

    • متین

      من برای فارغ التحصیلی از ۲۴ تیر دارم هر روز میرم دانشگاه هیچکدوم از پرسنل دانشگاه که باید فرم فارغ الاتحصیلی رو امضا کنند دانشگاه تشریف ندارن در صورتی که گفتن تا ۵ مرداد همه باید باشن.دیگه منصرف شدم تا اواخر شهریور برم دنبال ادامه کارها.خیلی جالبه اعضای هیات علمی با هم جلسه گروه که میزارن همش درباره کم بودن حقوق دریافتی و بی ارزش بودن پول مملکت حرف میزنن.این بخش اداری یه دانشگاه بود شما دیگه بقیه ارگانها و زیرشاخه های سازمانی کشور رو ببینید چه وضع اسفباری دارن.هیچکس تو این مملکت جایی که باید باشه نیست

    • بدون نام

      توی ادرات ایران تا ساعت 10 صبحانه می خورند واگر ساعت کاری که 8 صبح بری ادرات باید منتظر بمانی تا آقایان در وقت اداری صبحانه بخورند.

      متاسفانه در ادارت ایران تا 10 صبح کار نمی کند وصبحانه میخورند واگر اربابه رجوع ساعت 8 صبح که وقت اداری آنجا باشد باید منتظر باشد تا آقایان صبحانه شان تمام شود.

    • بدون نام

      در آمد اونا و امکانات رفاهی اونا را در نظر بگیر فقط

    • بدون نام

      کلا فرهنگ کار در ایران وجود ندارد همه به دنبال حداکثر استفاده از موقعیت موجود بوده و همیشه طلبکار و متوقع هستند. بی علت نیست غمگین ترین و عصبانی ترین ملت دنیا هستیم . مهمتربن اولویت باید کاهش این فقر فرهنگی باشد

    • بدون نام

      تا زمانیکه منافع افراد در کارهای دلالی و واسطه گری و خدماتی چندین برابر بیشتر از میزان درآمد افرادی می باشد که در تولید نقش دارند و تا زمانیکه احترام و عزت واسطه ها در جامعه بیشتر از تولید کننده می باشد ، نقش آفرینان تولید وقتی همه اینها را به اضافه صعوبت کار خود را با مقایسه با آن گروه می سنجند خود به خود انگیزه کار کردن را از دست می دهند .

    • بدون نام

      وقتی که دلال و واسطه و خدماتی در آمدش چندین برابر و راحتی و آسایش و عزت و احترامش به مراتب بالا تر از تولید کننده است چطور توقع داشته باشیم کار قداست خود را حفظ کرده باشد.

    • کارگر

      درامد اونا روحساب کن بعدش اگر کارگران روحساب نکنی کارمندان اصلا کارنمیکنند

    • بدون نام

      کارخونه دار به جای دادن سودش به کارگرا مجبور بهره های کلان بانکی عوارضها و مالیات های ظالمانه و زیرمیزی های کار راه انداز و حق و حقوق بالایی ها رو بده

    • محسن

      تیکه کلام کارمندان ادارات دولتی یا سیستم قطع هستش از اونور داره پاسوربازی میکنه یا رئیس مرخصی هستش یا وقت نماز و نهاره خخخخح

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج