۵۷۱۹۶۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

۶ چالش تابستانی BIG ۶ (بخش پنجم - یونایتد)

نگاهی خواهیم داشت به ۶ چالش عمده منچستر یونایتد در تابستان ۲۰۱۷ و بازار نقل و انتقالات

وبسایت نود: نگاهی خواهیم داشت به ۶ چالش عمده منچستر یونایتد در تابستان ۲۰۱۷ و بازار نقل و انتقالات

اگر چه منچستر یونایتد در فصل گذشته لیگ برتر به نتایج مطلوبی دست پیدا نکرد اما کسب دو عنوان قهرمانی در جام اتحادیه و لیگ اروپا، اعتبار دوباره ای به وجهه ژوزه مورینیو بخشید. بهترین اتفاق برای شیاطین سرخ، بازگشت به لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۱۸-۲۰۱۷ است. با توجه به فشردگی و سنگینی مسابقات داخلی و اروپایی، انتظار می رود که مورینیو فصل بسیار دشواری را پیش رو داشته باشد هر چند که به جز خرید دو بازیکن، هنوز اقدام جدیدی از باشگاه منچستر یونایتد در بازار نقل و انتقالات ندیده ایم. شیاطین سرخ اردوی پیش فصل خود را در آمریکا برگزار کرده و بازیکن ها از شرایط اردو بسیار راضی هستند. یونایتد پس از بازگشت از آمریکا باید برای برگزاری بازی های دوستانه به ایرلند و نروژ رفته و سپس به فکر مسابقه سوپر جام اروپا مقابل رئال مادرید در مقدونیه باشد. ۶ چالش بزرگ مورینیو و یاران وی در تابستان ۲۰۱۷ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش پنجم - یونایتد)

چالش اول) جا افتادن روملو لوکاکو در خط حمله

یکی از عجیب ترین اتفاقات در بازار تابستان امسال، تغییر مسیر ناگهانی روملو لوکاکو از استمفورد بریج به اولدترافورد بود. ژوزه مورینیو و پل پوگبا توانستند این مهاجم مخوف بلژیکی را برای حضور در جمع شیاطین سرخ متقاعد کرده و او در آخرین لحظات به جای بازگشت به چلسی و طی یک چرخش ۱۸۰ درجه ای، در ازای ۷۵ میلیون پوند به منچستر یونایتد پیوست. پس از جدایی زلاتان ابراهیموویچ و وین رونی، خلأ بزرگی در خط حمله یونایتد احساس می شد که «آقای خاص» با خرید لوکاکو، تا حدودی به این دل نگرانی ها خاتمه داد. یکی از انتقادها پیرامون لوکاکو، عدم درخشش و گلزنی وی مقابل تیم های بزرگ است.

از ۸۵ گل این مهاجم بلژیکی در لیگ برتر، فقط ۱۵ گل مقابل شش تیم بزرگ بوده و حتی این آمار در فصل گذشته نیز به همین صورت تکرار گردید. لوکاکو در فصل گذشته لیگ برتر، ۲۵ گل را برای اورتون به ثمر رساند اما تنها ۴ گل وی به شش تیم بالای جدول زده شد. همچنین ۱۵ گل لوکاکو در فصل گذشته لیگ برتر، درون دروازه تیم های نیمه پایینی جدول قرار گرفت. جالب این که یکی از نقاط ضعف منچستر یونایتد در فصل گذشته لیگ برتر، فرصت سوزی مقابل تیم های کوچک به ویژه در بازی های خانگی بود. شاگردهای مورینیو طی ۵ بازی خانگی مقابل استوک سیتی، برنلی، هال سیتی، بورنموث و وست بروم مجموعاً ۱۱۵ شوت را روانه دروازه حریفان کرده اما فقط ۲ گل به ثمر رساندند. روملو لوکاکو مقابل همین تیم ها در فصل گذشته، ۸ بار گلزنی کرد. تساوی های خسته کننده خانگی یکی از عوامل بزرگ ناکامی منچستر یونایتد در لیگ برتر ۱۷-۲۰۱۶ بود.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش پنجم - یونایتد)

ژوزه مورینیو بین دو گزینه اصلی خود برای تقویت خط حمله، روملو لوکاکو را به آلوارو موراتا ترجیح داد. به عقیده بسیاری از کارشناس ها، مورینیو انتخاب بهتری داشت زیرا لوکاکو ۲۴ ساله کاملاً با شرایط بازی در لیگ برتر آشنا بوده و پتانسیل او با اصول بازی در لیگ برتر انطباق کامل دارد اما موراتا فاقد چنین تجربه ای بود. تاریخ لیگ برتر نشان داده که بسیاری از بزرگ ترین ستاره های دنیای فوتبال نتوانسته اند خود را با شرایط بازی در این مسابقات وفق دهند. بی دلیل نیست که یونایتد بابت لوکاکو، حاضر به پرداخت ۹۰ میلیون پوند شده است.

باید لوکاکو را جانشین مستقیم زلاتان در خط حمله یونایتد بدانیم. حضور او باعث ارتقاء عملکرد رشفورد و مارسیال نیز خواهد شد. البته توانایی های زلاتان و لوکاکو با یکدیگر متفاوت است. زلاتان معمولاً به عقب رفته و در بازیسازی نیز مشارکت می کند اما لوکاکو یک مهاجم کلاسیک و متعلق به فضاهای داخل یک سوم هجومی تیمش می باشد. او با حرکات خود در نقاط مختلف محوطه جریمه، بهترین استفاده را از فضای بین مدافعان میانی حریف می کند. مهاجم ۲۴ ساله بلژیکی علاوه بر ۸۵ گل زده، آمار فوق العاده ۳۴ پاس گل را نیز در کارنامه داشته که مبین توانایی بالای او در امر گل سازی است.

در فصل آینده، بار سنگین خط حمله و گلزنی روی دوش روملو لوکاکو خواهد افتاد حتی اگر یونایتد یک یا دو مهاجم دیگر را نیز خریداری کند. شاگردهای مورینیو طی ۳۸ بازی در فصل گذشته لیگ برتر فقط ۵۴ گل را به ثمر رسانده و به رغم وجود زلاتان در خط حمله، شاهد فرصت سوزی های فراوان و ضعف گلزنی شیاطین سرخ بودیم. اگر هماهنگی لازم بین لوکاکو و پوگبا به وجود بیاید، چه بسا یاران مورینیو بسیار زودتر از حد تصور به روزهای اوج بازگردند. لوکاکو در نخستین بازی خود با پیراهن منچستر یونایتد، موفق به گلزنی مقابل رئال سالت لیک شد.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش پنجم - یونایتد)

چالش دوم) تعیین رهبر تیم در داخل زمین و عادت به بازی بدون وین رونی

وین رونی بهترین گلزن تاریخ باشگاه منچستر یونایتد پس از ۱۳ سال از جمع شیاطین سرخ جدا شد. اگر چه رونی طی دو فصل پیش هرگز در حد و اندازه های خود نبود اما وجود او درون زمین به عنوان رهبر تیم، اهمیت ویژه ای داشت. خود مورینیو نیز معترف شده که تصمیم به فروش رونی با غلبه بر احساس شخصی اش صورت گرفته و جای خالی رونی به راحتی پُر نمی شود. حتی اگر جای خالی وین رونی به عنوان هافبک بازیساز یا هافبک پُشت مهاجم و یا مهاجم نوک پُر شود، حتی اگر بازوبند کاپیتانی او به مایکل کریک برسد، باز هم نمی توان جای خالی او را به عنوان رهبر کاریزماتیک درون میدان و بخشی بزرگ از تاریخچه باشگاه پُر نمود. رونی با نیمکت نشینی های پیاپی، شخصیت رهبری خود را به تدریج از دست داد و حضور دو ستاره نجومی همچون پوگبا و ابراهیموویچ نیز رونی را به سایه بُرد. حال با جدایی رونی، فضای بیشتری برای مانور و خودنمایی پل پوگبا و هنریک مخیتاریان در خط هافبک یا مارکوس رشفورد و جسی لینگارد در خط حمله خواهد بود. برخی از کارشناس ها از رشفورد به عنوان وارث رونی نام می برند ولی او راه درازی تا کسب اعتبار و وجهه رونی در پیش دارد. مورینیو با تمدید ۴ ساله قرارداد لینگارد، میزان اهمیت او را برای تیمش به اثبات رساند.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش پنجم - یونایتد)

چالش سوم) ایجاد توازن تاکتیکی

تجربه نشان داده که بهترین تیم های دنیا همواره از هافبک های وسط متوازن بهره مند هستند و مهم ترین نقش در ایجاد توازن میانه میدان بر عهده هافبک تخریبی (تدافعی) است. منچستر یونایتد در فصل گذشته از فقدان یک بازیکن تمام عیار و متخصص در این پُست رنج می برد. یکی از دلایل عدم درخشش کافی پل پوگبا در فصل گذشته نیز به همین مسئله مربوط بود زیرا فقدان هافبک دفاعی جنگنده اجازه پیش روی و مانور پوگبا با فراغت خاطر را نمی داد. در فوتبال مدرن، هافبک های دفاعی را لیدر تاکتیکی می نامند زیرا وظیفه بالانس بین فاز دفاعی و فاز هجومی بر دوش آن ها قرار دارد. همه موفقیت های مورینیو در پورتو، چلسی، اینتر و رئال مادرید با وجود هافبک های دفاعی تراز اول همچون کاشتینیا، کلود ماکله له، استبان کامبیاسو و ژابی آلونسو به دست آمد. مورینیو در مقطع دوم حضورش در چلسی نیز به همین دلیل نمانیا ماتیچ را به خدمت گرفت و اکنون نیز خواستار انتقال وی به یونایتد است. مورینیو از این بازیکن ها به عنوان ضرورت تاکتیکی هر تیم و دستیاران خویش در داخل زمین یاد می کند. با وجود یک بازیکن تخصصی در این پُست، راندمان هافبک های خلاقی مانند پوگبا یا مخیتاریان نیز افزایش یافته و دایره عمل آن ها بیشتر می شود. ارزش تاکتیکی هافبک تخریبی به قدری برای مورینیو اهمیت داشته که وی حاضر به پرداخت ۵۰ تا ۶۰ میلیون پوند بابت نمانیا ماتیچ یا اریک دایر است.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش پنجم - یونایتد)

چالش چهارم) تقویت خط هافبک و خرید یک وینگر (بال) درجه یک

ژوزه مورینیو به تازگی اعلام کرده که تیمش به دو خرید دیگر نیاز دارد. مهم ترین چالش مرد پرتغالی طی روزهای آینده، خرید یک هافبک سطح بالا است. شواهد نشان داده که پس از حضور روملو لوکاکو در اولدترافورد، شانس شیاطین سرخ برای خرید نمانیا ماتیچ هافبک مورد علاقه مورینیو به شدت کاهش یافته زیرا مسئولان باشگاه چلسی قصد نوعی انتقام گیری را از یونایتد و مورینیو دارند. همچنین مورینیو نیاز مبرمی را به خرید یک وینگر جدید احساس می کند. بنا به ادعای روزنامه Telegraph، چهره هایی همچون گرت بیل، توماس لمار، ریاض محرز، ایوان پریشیچ، ویلیان، لوکاس مورا، مارکو وراتی، رناتو سانچز، نمانیا ماتیچ، نبی کیتا، بلایس ماتوییدی و اریک دایر مورد توجه مورینیو برای بازی در خط هافبک یا وینگر هستند اما در بین اسامی فوق، باید شانس بیشتری را برای پریشیچ، ماتیچ و دایر قائل بود. «آقای خاص» اخیراً گفته که شایعه انتقال گرت بیل به اولدترافورد خنده دار است. البته ESPN خبر داده که در صورت توافق کیلیان امباپه با رئال مادرید، احتمالاً کهکشانی ها با فروش گرت بیل به یونایتد موافقت خواهند کرد.

با این که یونایتد طی یک سال اخیر بابت خرید پوگبا و لوکاکو به ترتیب ۸۹ و ۷۵ میلیون پوند خرج کرده اما مورینیو نیز از پرداخت مبالغ نجومی در بازار تابستان امسال، لب به اعتراض گشود. در حالی که منچستر سیتی مبلغ ۵۰ میلیون پوند را برای کایل واکر پرداخت کرده اما مسئولان باشگاه منچستر یونایتد تاکنون از پیشنهاد ۵۵ میلیون پوندی تاتنهام برای فروش اریک دایر و ۴۸ میلیون پوندی اینتر برای انتقال ایوان پریشیچ به اولدترافورد طفره رفته اند. اینتر برای فروش پریشیچ، خواستار ۴۸ میلیون نقد و یا مبلغی کمتر به علاوه آنتونی مارسیال شده ولی مورینیو فقط به واگذاری ماتئو دارمیان راضی می شود. مصدومیت خوان ماتا و آندر هررا نیز نگرانی مورینیو پیرامون خط هافبک را بیش از پیش کرده است. جان کلام این که مورینیو به دنبال یک زوج مناسب برای پوشش پوگبا در خط هافبک و یک وینگر تخصصی و تکنیکی برای تغذیه لوکاکو در نوک خط حمله می باشد. آنتونی مارسیال نیز بر خلاف فصل گذشته، به تازگی مورد توجه مورینیو بوده و چه بسا در صورت ناکامی باشگاه برای خرید یک وینگر جدید، اهمیت مارسیال در برنامه های مورینیو افزایش یابد. این ستاره جوان فرانسوی دو فصل پیش تحت نظر لوئیز فان خال نمایش بهتری در یونایتد داشت. ضمناً مورینیو به خوبی می داند که مایکل کریک در آخرین فصل حضور خود در اولدترافورد به سر بُرده و این مربی اندیشمند باید گزینه مناسبی برای کاپیتان تیمش پیدا کند.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش پنجم - یونایتد)

چالش پنجم) نمایش ضعیف ویکتور لیندلوف و تلاش برای ترمیم خط دفاعی

یکی از شاخصه های مربیگری ژوزه مورینیو در کلیه تیم ها از چلسی و اینتر تا رئال مادرید و منچستر یونایتد، تشکیل یک خط دفاعی مستحکم و آهنین بوده است. اگر چه خط دفاعی یونایتد طی فصل گذشته، در حد فاجعه نبود اما نمی توان این خط دفاعی را برای یک مربی متخصص دفاعی همچون مورینیو، در حد ایده آل دانست. یکی از مشکلات اساسی در خط دفاعی یونایتد، عدم وجود یک رهبر کاریزماتیک همچون ریو فردیناند است. مورینیو پس از آزمون و خطاهای زیاد سرانجام به این نتیجه رسید که اریک بایی، فیل جونز و مارکوس روخو بهترین گزینه ها برای خط دفاعی هستند. سایر مدافعان یونایتد اعم از مدافعان میانی یا کناری همچون دالی بلیند، متئو دارمیان، کریس اسمالینگ، لوک شاو و تیموتی فوسو منساح طی فصل گذشته، یا مصدوم بوده و یا پُر اشتباه ظاهر شدند.

مورینیو تاکنون تغییرات خاصی در خط دفاعی به وجود نیاورده و فقط ویکتور لیندلوف مدافع وسط ملی پوش سوئدی را از بنفیکا به خدمت گرفته است. لیندلوف طی چند بازی تدارکاتی پیش فصل نمایش جالبی نداشته و اوج اشتباهات او را در بازی مقابل رئال مادرید مشاهده کردیم. او در جریان بازی اسیر سرعت و تکنیک تئو هرناندز خرید جدید رئال مادرید شد، یک ضربه پنالتی ناشیانه را به حریف تقدیم کرد و سپس در ضربات پنالتی نیز ضربه خود را از دست داد. یکی از چالش های بزرگ مورینیو، افزایش کیفیت بازی لیندلوف و سایر مدافعان منچستر یونایتد است. سرمربی پرتغالی یونایتد در نخستین بازی تدارکاتی پیش فصل از خط دفاعی سه نفره استفاده کرد ولی در بازی بعدی دوباره به سراغ دفاع ۴ نفره رفت. او به وبسایت رسمی باشگاه گفته که قصد استفاده از مدافعان در نقاط مختلف خط دفاعی را دارد. حال باید دید که آیا لیندلوف- بایی زوج اصلی در قلب خط دفاعی منچستر یونایتد خواهند بود یا خیر؟

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش پنجم - یونایتد)

چالش ششم) شکوفایی پل پوگبا و سپردن نقش محوری تر به وی

ستاره ۸۹ میلیون پوندی فرانسوی در آکادمی باشگاه منچستر یونایتد پرورش یافته و به عقیده مایکل کریک، از شخصیت کاریزماتیک لازم برای بستن بازوبند کاپیتانی شیاطین سرخ در آینده ای نه چندان دور برخوردار است. پس از جدایی وین رونی و زلاتان ابراهیموویچ، نقش محوری پوگبا در اردوی یونایتد افزایش یافته و او با اعتماد به نفس بیشتری بازی می کند. با مبالغ هنگفتی که در نقل و انتقالات امسال هزینه می شود، حالا دیگر فشار روانی «گران ترین بازیکن دنیا» از دوش پوگبا برداشته شده است. پوگبا طی این یک سال، تجربیات و افتخارات ارزشمندی را به دست آورده و خود را قدیمی ترین فرزند آکادمی باشگاه یونایتد می داند. تمرینات و بازی های پیش فصل یونایتد حاکی از این واقعیت بوده که با پوگبای متفاوتی در فصل آینده رو به رو خواهیم بود. حال نوبت هنر مربیگری مورینیو است تا رهبر جدید تیمش را به نوک قله برساند.

مورینیو در هر دو مقطع حضور در چلسی توانست در دومین فصل قرارداد خود به قهرمانی لیگ برتر دست یابد و حال شیاطین سرخ امیدوارند که یک بار دیگر، این اتفاق برای «آقای خاص» رخ دهد. بر خلاف فصل گذشته که دو تیم مدعی چلسی و لیورپول در رقابت های اروپایی حضور نداشتند، در فصل آینده هر ۶ تیم مدعی لیگ برتر باید در لیگ قهرمانان یا لیگ اروپا به میدان بروند. شاید همین مسئله نیز یک توازن بیشتر را بین مدعیان قهرمانی به وجود بیاورد.

6 چالش تابستانی BIG 6 (بخش پنجم - یونایتد)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج