۵۷۶۶۴۲
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

توجه‌ به روح و جسم شهر تهران، یک دغدغه است

اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران در چند جلسه پیش از شروع به کار رسمی خود که قرار است براساس ماده ۱۰ شرح وظایف شورا بلافاصله پس از رسمیت یافتن اقدام به انتصاب شهردار کند، در تلاش هستند که گزینه‌های تصدی شهرداری شهر تهران را بررسی و ارزیابی کنند که در همین راستا اسامی چند تن از نامزدهای تصدی شهرداری نیز منتشر و در خبرها به آن اشاره شده است.

محمد قره باغی در آفتاب یزد نوشت: اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران در چند جلسه پیش از شروع به کار رسمی خود که قرار است براساس ماده ۱۰ شرح وظایف شورا بلافاصله پس از رسمیت یافتن اقدام به انتصاب شهردار کند، در تلاش هستند که گزینه‌های تصدی شهرداری شهر تهران را بررسی و ارزیابی کنند که در همین راستا اسامی چند تن از نامزدهای تصدی شهرداری نیز منتشر و در خبرها به آن اشاره شده است.
به گفته احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، تمام نامزدها برنامه‌های خود را ارائه داده‌اند و حتی برخی از افراد که از رقابت کنار کشیده‌اند نیز برنامه‌های خود را در اختیار دیگر نامزده‌ها قرار داده‌اند تا در صورت نیاز از آن بهره‌برداری کنند.
اینکه نامزد‌های تصدی شهرداری تهران ، برنامه ارائه کرده‌اند و در صدد هستند تا به صورت هدفمند کرسی ریاست شهرداری را کسب کنند را باید به فال نیک گرفت اما این سوال را می‌توان مطرح کرد که آیا برنامه‌هایی که از سوی نامزدهای شهرداری تهران ارائه شده است اهداف و نیاز‌های شهر را می‌تواند برآورده سازد؟
معمولا برنامه‌هایی که از سوی نامزدها ارائه می‌شوند یا بر پایه برنامه‌های جامع هستند یا برنامه‌های سیستمی. این در حالی است که جامعه شهری نه تنها به برنامه‌های مردم محور نیاز دارد و نباید مانند گذشته صوری باشد بلکه اصل و بطن برنامه‌های شهری باید براساس مشارکت مردمی پایه‌ریزی شده باشد، چرا که برنامه‌هایی که مردم محور و توآم با مشارکت مردمی نباشد ، نمی‌تواند در شهر احساس تعلق ایجاد کند زیرا رنگ تعلق و احساس تعلق داشتن به شهر باعث می‌شود که بیشتر مردم به محیطی برآمده از علایق ، ارزش‌ها و نشانه‌های شخصی خود دست پیدا کنند و همین مسئله الگوی فعالیت‌های یک شهر را روشن تر می‌کند.
پس مشارکت مردم سبب می‌شود ، شهروندان ضمن کسب دانش، آگاهانه برای آینده شهر خود تصمیم بگیرند و برای حفظ و نگهداری آنچه تصمیم گرفته و ساخته ‌اند تلاش کنند.
از سوی دیگر در بحث شهرسازی و مدیریت شهری، شهر به یک موجود زنده و پویا تشبیه می‌شود که در حال رشد و تکامل است.
جدا از اینکه باید به نیاز‌های کالبدی آن توجه شود ، لازم است به روح و بطن شهر نیز توجه کنند پس نمی‌توان تنها به جنبه‌های کالبدی شهر توجه کرد از این رو باید در برنامه‌ریزی شهری به گونه‌ای عمل کرد که مردم و شهروندان با محیط شهری ارتباط روحی برقرار کنند و با جامعه و شهر خود غریب نباشند.
از این رو، شهردار آینده علاوه بر شناخت و آگاهی از فضا و مدیریت و برنامه‌ریزی شهری باید به سایر علوم از جمله جامعه شناسی و روانشناسی ، خود یا مشاورانش تسلط کافی داشته باشند تا نیازهای باطنی شهر را درک و برآورده سازند.
چه بسیاری از شهرها که امکانات و تجهیزات مدرن و پیشرفته‌ای در آن‌ها وجود دارد ولی بخاطر توجه نکردن به روح و فرهنگ شهروندان ، برای مردم رنگ تعلق ، نفوذ پذیری ، غنای حسی و... ندارد.
و اما اینکه در سال‌های اخیر مدیریت شهر تهران بخاطر ناکارآمدی و نا بسامانی‌هایی که مدیران این شهر به بار آورده‌اند خسارت‌های فراوانی دیده است اما آنچه بیشتر از همه مردم را منزجر می‌کند بی‌احترامی و بی‌حرمتی است که مدیران شهری در شهر تهران نسبت به شهروندان ایجاد کرده‌اند. به نوعی شهرداری نتوانسته تعامل سازنده با مردم داشته باشد
چرا که شهرداری با رفتارهای دوگانه و تعارض‌های گوناگون ، مردم را از خود دور ساخته و مردم به مدیریت شهرداری به عنوان یک تهدید می‌نگرند.
از این رو بجاست که شهردار آینده اصل و شاخصه اصلی برنامه‌های خود را حفظ کرامت و شخصیت مردم و شهروندان قرار دهد و اخلاق محور بودن مدیریت شهرداری باید در راس امور قرار گیرد تا ما شاهد بی‌حرمتی به شهروندان در سطح شهر نباشیم.
متاسفانه در چندین دوره مدیریت شهرداری تهران شاهد افراد غیرمتخصص وناهمگون با برنامه‌ریزی شهری بوده‌ایم و این افراد بیش از آنکه بر مدیریت شهری متمرکز شوند به مقوله سیاست پرداخته و نگاه ابزاری به شهرداری داشتند و بخاطر بی‌تدبیری و سوء مدیریت برخی از مدیران و مسئولین ، شاهد رشد نامتوازن شهر بوده و هستیم، به طوری که عدالت اجتماعی و خدمات رفاهی در سطح شهر متناسب نبوده و نیست.
از این رو بجاست که شهردار محترم در برقراری توزیع عادلانه و شایسته خدمات و امکانات شهری تلاش شایسته‌ای انجام دهد تا شهروندان حس ناامیدی و نابرابری اجتماعی را نداشته باشند. سخن پایانی اینکه؛ یک شهر ماحصل مدیریت مدیران آن شهر است.
آنچه را که ما امروز درتهران شاهد آن هستیم شکاف و ناهنجاری‌هایی است که مدیریت ضعیف شهرداران در پدید آوردن آن نقش عمده‌ای ایفا کرده‌اند پس بجاست که اعضای محترم شورای پنجم، با انتخاب درست در مدیریت شهرداری ، بقا و پایداری شهر را قوت بخشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الان خیلی زیاد رو تبریز سرمایه‌گذاری میشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج