۵۸۱۲۲۶
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

خروج از ركود با ايجاد اقتصاد دانش‌ بنيان

سياست اقتصادي دولت دوازدهم بيشتر بايد به سمت و سوي رشد اقتصادي اشتغال‌زا باشد. دو نوع رشد اقتصادي وجود دارد؛ يكي رشد اقتصادي كه اشتغال قابل توجهي ايجاد نمي‌كند و بيشتر ناشي از صادرات و فروش نفت است و نوع ديگر، رشد اقتصادي كه باعث ايجاد اشتغال قابل توجهي خواهد شد و نيروي انساني بيشتري را وارد بازار كار و فعاليت اقتصادي در كشور مي‌كند.

وحيد شقاقي شهري در روزنامه قانون نوشت: سياست اقتصادي دولت دوازدهم بيشتر بايد به سمت و سوي رشد اقتصادي اشتغال‌زا باشد. دو نوع رشد اقتصادي وجود دارد؛ يكي رشد اقتصادي كه اشتغال قابل توجهي ايجاد نمي‌كند و بيشتر ناشي از صادرات و فروش نفت است و نوع ديگر، رشد اقتصادي كه باعث ايجاد اشتغال قابل توجهي خواهد شد و نيروي انساني بيشتري را وارد بازار كار و فعاليت اقتصادي در كشور مي‌كند.

بنابراين دولت دوازدهم در وهله اول بايد به دنبال ايجاد رشد اقتصادي مولد و اشتغال‌زا باشد و اين مساله را جزو اولويت‌هاي اصلي خود قرار دهد.
همچنين دولت دوازدهم در بحث اقتصاد دانش‌‌بنيان بايد تدبير و برنامه‌ريزي كارشناسانه‌ و درستي داشته باشد زيرا نيروي تحصيلكرده كشور، جوان و دانش‌پايه است كه با وضعيت اقتصاد صنعتي و سنتي امكان به كارگيري آن‌ها در بازار كار نيست، بنابراين جهت‌گيري دولت دوازدهم بايد به سمت اقتصاد دانش‌ بنيان و بهبود فضاي كسب و كار براي حضور نيروهاي كارآفرين و خلاق باشد.
تا زماني كه نگاه دولت براي خروج از ركود، درست نباشد و نتواند محيط كسب و كار به ويژه فضاي كسب و كار دانش پايه را فراهم كند، به‌طورحتم شاهد اشتغال پايدار نخواهيم بود.

يكي از موضوعاتي كه در شرايط كنوني با آن مواجه هستيم، بحث اشتغال موقتي است كه فرد تنها يك يا دو روز در هفته كار مي‌كند و شغلي با زمان ثابت و مشخص ندارد، بنابراين اشتغال پايدار در حال حاضر از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و براي ايجاد آن، نگرش موردنظر بايد رشد اقتصادي مستمر باشد.
درحال حاضر چهار ميليون و 800 هزار دانشجو در كشور داريم كه تا دو سال آينده وارد بازار كار خواهند شد، حدود سه ميليون نفر جوياي كار در شرايط فعلي داريم و حدود سه ميليون نفر بيكار پنهان و بيكاري با حاشيه دور و نزديك داريم، در نتيجه بالغ بر 10 ميليون نفر در آينده نزديك ورودي بازار كار خواهيم داشت.
سال گذشته يك ميليون و 200 هزار نفر به بازار كار اضافه شده‌اند؛ به‌عبارتي سالي بيش از يك ميليون نفر به بازار كار افزوده مي‌شوند كه اين امر نياز به رشداقتصادي بيش از هشت درصد مولد، پايدار و اشتغال‌زا دارد.
براي حضور قشر تحصيل‌كرده در بازار كار به دولت كارآفرين و دولتي كه بتواند محيط كسب و كار اقتصاد دانش بنيان، بسترهاي اقتصاد دانش پايه و بسترهاي اقتصاد مبتني بر كارآفريني را ايجادكند، نيازمند هستيم؛ بنابراين تغييرات بنيادي در نگرش و مديريت اقتصاد و ايجاد اقتصاد كارآفريني دانش پايه و فراهم كردن شرايط رشد اقتصادي اشتغال‌زا و مولد در شرايط حاضر در كشور ما ضرورت دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج