اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۰۰۸۶۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

پرش بلند والیبال تا سکوی جهانی

رویای ایستادن روی سکوی جهانی با نمایش دلچسب بلندقامتان ایرانی در ژاپن بالاخره به تحقق پیوست.

شهروند: رویای ایستادن روی سکوی جهانی با نمایش دلچسب بلندقامتان ایرانی در ژاپن بالاخره به تحقق پیوست. روز گذشته بدون ‌شک در تاریخ والیبال ایران ثبت خواهد شد؛ چون بعد از سال‌ها تلاش و برنامه‌ریزی پای ملی‌پوشان کشورمان به یکی از سکوهای جهانی باز شد. طلسم شکست‌ندادن فرانسه هم شکست تا حالا دیگر بتوانیم بگوییم ایران سابقه برتری مقابل تمام تیم‌های پرقدرت جهان را در کارنامه‌اش دارد و می‌تواند رویای قهرمانی در جهان را در سر داشته باشد.

طلسم خروس‌ها هم شکست

تیم‌ملی والیبال ایران در سال‌های اخیر توانسته بود تمام قدرت‌های جهانی را از پیش رو بردارد و حداقل چند پیروزی از ملی‌پوشان کشورمان مقابل تیم‌هایی چون برزیل، ایتالیا، لهستان، آمریکا و روسیه در ذهن علاقه‌مندان به این رشته ثبت شده است. در این میان فرانسه که در سال‌های اخیر خودش را به‌ عنوان یکی از قطب‌های والیبال جهان معرفی کرده، هنوز مقابل یوزهای ایرانی شکست نخورده بود. هر ٥ تقابل قبلی این ٢ تیم با برتری قاطع فرانسوی‌ها همراه شده بود. سرنوشت این طور رقم خورد که روز گذشته در آخرین روز رقابت‌های جام قهرمانان بزرگ، فرانسه بدون این‌که شانسی برای رفتن روی سکو داشته باشد، مقابل ایران باانگیزه قرار گرفت. ٢ ست با برتری شاگردان کولاکوویچ همراه شد تا ایران در آستانه برتری ٣ بر صفر قرار بگیرد. در ادامه خروس‌ها به خودشان آمدند و ٢ ست بعدی را بردند؛ اما ست پنجم هم جایی برای قدرت‌نمایی بلندقامتان کشورمان بود تا درنهایت ٣ بر ٢ برنده این بازی شده و طلسم‌نبردن فرانسه را هم بشکنند.

تاریخ‌سازی به سبک کولاکوویچ

چهارمی در لیگ جهانی ٢٠١٤ با هدایت اسلوبودان کواچ بهترین نتیجه تاریخ والیبال ایران محسوب می‌شد؛ اما با شکست ٤ تیم از ٥ حریف در جام قهرمانان بزرگ، شاگردان کولاکوویچ با شایستگی روی سکوی سومی قرار گرفتند؛ البته با توجه به شکست آمریکا مقابل ایتالیا در نخستین بازی روز آخر، حتی در صورت شکست ایران مقابل فرانسه، مدال برنز بلندقامتان کشورمان قطعی بود چون عملا ایران شانسی برای رسیدن به ایتالیا نداشت. در بازی پایانی روز گذشته نیز برزیل مطابق پیش‌بینی‌ها ٣ بر صفر ژاپن را از پیش رو برداشت و توانست عنوان قهرمانی را با ٤ برد و ١٢ امتیاز کسب کند. البته لاجوردی‌پوشان نیز با همین تعداد امتیاز و به دلیل معدل ست‌شماری کمتر در رده دوم قرار گرفتند. ایران با ٤ برد و ٩ امتیاز سوم شد و نخستین مدال تاریخ خود را در یک تورنمنت جهانی کسب کرد. آمریکا، فرانسه و ژاپن هم به ترتیب چهارم تا ششم شدند.

عبادی‌پور جزو برترین‌ها

با پایان مسابقات والیبال قهرمانان بزرگ جهان مراسم برترین ورزشکاران نیز برگزار شد. میلاد عبادی‌پور نیز در جمع ٧ بازیکن برتر قرار گرفت و عنوان بهترین دریافت‌کننده را به خود اختصاص داد. ٢ بازیکن از برزیل، یک بازیکن از ایران، یک بازیکن از ژاپن، یک بازیکن از ایتالیا و یک بازیکن از آمریکا در جمع برترین‌ها بودند که هر کدام ١٠‌هزار دلار جایزه نقدی دریافت کردند. لوکارلی، ستاره والیبال برزیل هم ارزشمندترین بازیکن جام شناخته شد. البته به اعتقاد کارشناسان سعید معروف از ایران نیز می‌توانست به‌ عنوان بهترین پاسور مسابقات انتخاب شود که سلیقه هیأت ژوری فدراسیون جهانی متفاوت بوده است. در دوره قبلی فرهاد ظریف از ایران به‌ عنوان بهترین لیبرو انتخاب شده بود.

کولاکوویچ: حالا دنبال دومین مدال هستیم

ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم‌ملی والیبال بعد از کسب عنوان سوم جام قهرمانان بزرگ در این‌باره می‌گوید: «خوشحالم که این مسابقات را با پیروزی به پایان رساندیم. برای ایران این مسابقات از این جهت اهمیت بالایی داشت که بهترین فرصت و تجربه برای کسب مدال بود. این مدال می‌تواند انگیزه‌ای برای کسب مدال‌های دیگر در رقابت‌های آینده باشد تا بتوانیم همین روند خوبمان را با بازیکنانمان ادامه دهیم. در ‌سال آینده برای کسب مدال دوم تلاش خواهیم کرد.»

وی همچنین می‌افزاید: «این مسابقات نخستین بازی‌های ایران پس از لیگ جهانی بود. نمی‌خواهم توجیه کنم اما تیم ایران مشکلات زیادی برای حفظ برخی از بازیکنان مهم همچون غفور و موسوی در تیم‌ملی داشت؛ چون ایران کشوری است که مردمش عاشق والیبال هستند و در هر روز، هر لحظه و هر ثانیه کاملا پیگیر مسابقات و اخبار تیم‌ملی کشورشان هستند و این مدال شایسته تیم‌ملی ایران است.»

افشاردوست: کولاکوویچ تأثیرش را نشان داد

محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال درباره کسب نخستین مدال ایران در جام قهرمانان بزرگ به «شهروند» می‌گوید: «عملکرد بازیکنان در این مسابقات فوق‌العاده بود و شاید اگر کمی بیشتر شانس داشتیم، می‌توانستیم به مدال خوشرنگ‌تری هم برسیم. به ‌هر حال این نخستین مدال در سطح جهان برای والیبال ایران در رده بزرگسالان است. بازیکنان با کسب این مدال به این باور می‌رسند که می‌توانند به سمت سکوهای بالاتر بروند. این‌که بازیکنان اعتماد‌به‌نفس بیشتری برای بازی‌های‌ سال آینده پیدا کردند، ارزش بالایی دارد. با این‌که برخی قدرت‌های جهانی در این مسابقات جایشان خالی بود اما به ‌هر حال موفقیت بزرگی کسب شد.»

وی همچنین می‌افزاید: «اینکه مربیان مطرح جهان در مصاحبه‌های خود از موفقیت ایران در دفاع روی تور و زدن سرویس می‌گویند، نشان می‌دهد روی این تیم کار شده است. همچنین شروع تورنمنت برخلاف سال‌های اخیر برای ایران با برد همراه بود. از سوی دیگر در چند بازی توانستیم بعد از یکی، دو سال باختن به بازی برگردیم. این مسائل نشان می‌دهد شرایط متفاوت شده و کادرفنی کارش را به خوبی انجام داده و نمره قبولی گرفته است.»

پاداش ویژه برای ملی‌پوشان

چند روز قبل بود که محمدرضا داورزنی قول تقدیر ویژه را از ملی‌پوشان والیبال در صورت کسب نخستین مدال جهانی داده بود. روز گذشته معاون قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش روی این موضوع تأکید کرد و باید دید بعد از بازگشت ملی‌پوشان چه تقدیری در انتظار آنها خواهد بود. در حالی ‌که در سال‌های اخیر بارها بازیکنان تیم‌ملی والیبال از کمبود رسیدگی به این تیم با توجه به نتایج خوبی که در جهان کسب کرده، گلایه کرده‌اند، این بار فدراسیون نیز به فکر تقدیر از آنها افتاده است. به گفته دبیر فدراسیون والیبال، به جز پاداشی که داورزنی از سوی وزارت ورزش برای ملی‌پوشان در نظر گرفته، فدراسیون نیز از ملی‌پوشان تقدیر می‌کند.

پیام تبریک معاون اول رئیس‌جمهوری

معاون اول رئیس‌جمهوری در پیامی کسب نخستین مدال جهانی را توسط تیم‌ملی والیبال ایران تبریک گفت. در بخشی از پیام اسحاق جهانگیری آمده است: «کسب نخستین مدال ارزشمند جهانی توسط تیم‌ملی والیبال ایران در رقابت‌های جام قهرمانان بزرگ والیبال جهان را به بازیکنان غیرتمند و عزیزمان، مربیان و دست‌اندرکاران تیم ملی، جامعه ورزش کشور و به آحاد مردم بزرگ و قهرمان‌پرور ایران صمیمانه تبریک می‌گویم. بی‌شک کسب نتایج درخشان و شکست تیم‌های قدرتمند جهانی مثل ایتالیا، آمریکا و فرانسه نشان از شایستگی و توانمندی بالای جوانان این مرز و بوم دارد.»

قهرمانی در جهان رویا نیست

حالا دیگر می‌توان تیم‌ملی والیبال ایران را یکی از مدعیان در سطح جهان دانست. پروژه‌ای که از زمان حضور ولاسکو در‌ سال ٢٠١١ در والیبال ایران استارت خورد و ٦‌ سال بعد به مدال جهانی ختم شد. ایگور کولاکوویچ که تا قبل از این رقابت‌ها منتقدان پرشماری داشت، با عملکرد مناسبی که در ژاپن از خود ارایه کرد، حالا خودش را به‌عنوان یک مربی محبوب در ورزش ایران معرفی مي‌كند. او در سال‌های آینده می‌تواند والیبال ایران را با همین نسل و البته استفاده از بازیکنان جدید تا حد قهرمانی در جهان پیش ببرد.‌ سال آینده به جز لیگ جهانی، مسابقات جهانی که بالاترین سطح مسابقات بعد از المپیک محسوب می‌شود، انجام خواهد شد. با این‌که نباید توقعات را از تیم‌ملی بالا برد و فشار روی دوش بازیکنان گذاشت اما می‌توانیم بگوییم بعد از قهرمانی در رده نوجوانان، حالا بزرگسالان والیبال ایران هم توانایی کسب مدال طلای جهان را دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج