۶۱۵۷۹۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

مرسدس E۲۰۰ و ب‌ام‌و ۵۳۰i؛ آلمانی های کت و شلوار پوش!

طی سال های اخیر بازار سدان های Executive کشور در نبود نمایندگان مرسدس بنز و آئودی (!)، رسما به جولانگاه ب.ام.و سری ۵ تبدیل شده بود. فرزند خلف باواریا در این مدت از فرصت استفاده کرد و توانست به آمار فروش بسیار خوبی دست یابد.

هفته نامه خودرو امروز: طی سال های اخیر بازار سدان های Executive کشور در نبود نمایندگان مرسدس بنز و آئودی (!)، رسما به جولانگاه ب.ام.و سری ۵ تبدیل شده بود. فرزند خلف باواریا در این مدت از فرصت استفاده کرد و توانست به آمار فروش بسیار خوبی دست یابد. اما در سال جاری با ورود چند دستگاه از نسل جدید کلاس E (کد اتاق W۲۱۳) به دست واردکنندگان متفرقه و نیز رونمایی نسل تازه سری ۵ (کد اتاق G۳۰)، ورق برگشت! حالا دیگر نماینده برج استوانه ای هموطن اشتوتگارتی اش را پیش رو می بیند و راه برای تمدید موفقیت های گذشته اندکی ناهموارتر شده است. از طرفی، نواده ستاره سه بَر نیز پس از چند سال غیبت آمده تا آب رفته را به جوی بازگرداند. همین موضوع بهانه اش تا سراغ این دو آلمانی شیک پوش برویم و جوانب مختلفشان را با یکدیگر مقایسه کنیم.

نمای بیرونی

پیرامون بحث طراحی خارجی یک نکته اساسی در هر دو به چشم می خورد و آن شباهت بسیار زیاد به سایر هم خانواده هاست. سری 5 جدید عناصر موجود در سری 7 را کاملا به ارث برده و در مقابل، کلاس E تشابه نزدیکی به کلاس های C و S دارد! بهره گیری از خطوط قدرتمند، حجم پردازی ها و تناسبات دقیق، جلوپنجره عریض و چینش زیبای چراغ های تمام LED جلو چهره عبوس و جذابی به E200 بخشیده و در کنار طراحی خشونت بار سپر جلو، خروجی های کرومی سامانه اگزوز و کاپوت کشیده، قلم توانای ستاره سه بر را به نمایش می گذارد.
مرسدس E200 و ب‌ام‌و 530i؛ آلمانی های کت و شلوار پوش!
مرسدس E200 و ب‌ام‌و 530i؛ آلمانی های کت و شلوار پوش!

در مورد سری ۵ اما قضیه کمی متفاوت است. شاکله کلی خودرو استخوانی تر می نماید و استفاده از سطوح پف کرده و عضلانی اصلا در اولویت نبوده است. از چراغ های باریک و کشیده تمام LED و سپر یکدست جلو گرفته تا نیمرخ و چراغ های افقی و نمای چندخطی عقب، همه و همه کاملا شسته رُفته و بدون هرگونه حجم پردازی اضافی شکل گرفته اند. حتی نمی توان حرفش را به میان آورد که کدام یک بهتر و زیباتر است، چرا که هرکدام خط مشی و شخصیت خاص و متفاوتی را به نمایش می گذارند. کلاس E یک سدان لوکس با چاشنی اسپرت و چهره ای متشخص و مدرن است و سری ۵، یک چهاردرب اسپرت جذاب و البته با خصایص لوکس که شاید بیشتر به مذاق جوانان خوش بیاید.
مرسدس E200 و ب‌ام‌و 530i؛ آلمانی های کت و شلوار پوش!
مرسدس E200 و ب‌ام‌و 530i؛ آلمانی های کت و شلوار پوش!

طراحی داخلی

کابین 530i شباهت زیادی به نسل پیشین داشته و براساس همان اصول شکل گرفته است. نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان، حالت افقی و کشیده داشبورد، قرارگیری صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی در بالاترین نقطه، دسته دنده همیشگی و فوق العاده خوش دست و کنترل های موجود در کنسول میانی عناصری هستند که البته با برخی تغییرات در شکل و چینش، به این نسل هم سرایت کرده و رایحه اصالت را در فضای اتاق دمیده اند. بزرگ ترین تفاوت را می توان به غربیلک فرمان نسبت داد که از طرحی جذاب تر سود می برد.
مرسدس E200 و ب‌ام‌و 530i؛ آلمانی های کت و شلوار پوش!
مرسدس E200 و ب‌ام‌و 530i؛ آلمانی های کت و شلوار پوش!
با نگاهی به کابین E۲۰۰ نیز پیش از هر چیز نمایشگرهای دوقلو و تغییر بنیادین سبک طرذحی نظرتان را جلب می سازد. دورشمار و سرعت سنج در تریم های کم آپشن برخلاف رقیب آلمانی از نوع آنالوگ هستند (در تریم های بالاتر با نمایشگر دیجیتالی تعویض می شوند). خروجی های سامانه تهویه، طرح کنسول میانی و غربیلک فرمان هم به طور کلی از کلاس های S و C گرفته شده اند. در مجموع کابین ۵۳۰i را باید اسپرت تر، هیجان آورتر و پویاتر توصیف کرد، حال آنکه E۲۰۰ لوکس تر و متین تر بوده و به نظر می رسد جدای از جوانان، در جذب اقشار مسن موفق تر از ب.ام.و ظاهر شود.

مشخصات فنی

زیر کاپوت سری 5 جدید نمونه به روزرسانی شده بلوک 4 سیلندر 1998 سی سی توربور آرمیده که حداکثر 252 اسب بخار توان در 5200 تا 6500 دور بر دقیقه و 350 نیوتن متر گشتاور در 1450 تا 4800 دور بر دقیقه تحویل می دهد. این ارقام از گذرگاه جعبه دنده هشت سرعته خودکار اِستپ ترونیک (Steptronic) به چرخ های عقب می روند تا شیک پوش باواریایی شتاب اولیه را طی 6.2 ثانیه به ثبت رسانده و با خیال راحت با سقف 250 کیلومتر بر ساعت پیش برود. از طرفی برای دستیابی به این عملکرد، در 100 کیلومتر ترکیبی تنها 5.5 الی 5.9 لیتر بنزین می سوزاند که در نوع خود قابل توجه است.
مرسدس E200 و ب‌ام‌و 530i؛ آلمانی های کت و شلوار پوش!

در مقابل، کلاس E تازه وارد از قلب 4 سیلندر توربو با حجم دقیق 1991 سی سی و بیشینه قدرت و گشتاور به ترتیب 184 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه و 300 نیوتن متر در 1200 تا 4400 دور بر دقیقه نیرو می گیرد. در ادامه این مجموعه جعبه دنده 9 سرعته خودکار 9G- Tronic جدید قرار دارد و با انتقال ورودیِ خود به محور عقب ثبت شتاب اولیه در 7.7 ثانیه و دستیابی به سقف سرعت 240 کیلومتر بر ساعت را میسر می سازد. همه اینها نهایتا مصرف سوختی برابر با 5.9 لیتر را رقم می زنند که تقریبا تفاوتی با رقیب هموطنش نمی کند.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

به دلیل عدم عرضه رسمی کلاس E در بازار کشور، فهرست دقیقی از امکانات آن در دسترس نیست، در نتیجه برای بررسی این موارد باید سری به بازار آزاد بزنیم. از تجهیزات اولیه موجود می توان سقف پانوراما، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، هدآپ دیسپلی، سامانه هشدار نقاط کور اطراف خودرو، تودوزی چرم، حسگر باران، نورپردازی داخل اتاق، سامانه حفظ خط حرکت، رهیاب، پارک خودکار، تغییر چینش نمایشگرها، پدال های تعویض دنده پشت فرمان، تنظیم برقی صندلی های جلو، دوربین دید عقب، حسگر پارک جلو و عقب و قابلیت انتخاب حالت های مختلف رانندگی را نام برد. همچنین لا به لای نمونه های موجود در بازار مواردی نظیر کیت اگزوز و رینگ های آ.اِم.گ، دوربین دردی ۳۶۰ درجه اطراف خودرو، پرده عقب خودکار، قابلیت دریافت فرمان صوتی، سیستم صوتی بورمِستِر (Burmester) و کروز کنترل انطباقی نیز به چشم می خورند. از طرفی به نظر میر سد بازاری ها بعضا از نمایشگر دیجیتال پشت فرمان بی بهره اند.
مرسدس E200 و ب‌ام‌و 530i؛ آلمانی های کت و شلوار پوش!

تهویه هوای چهار منطقه ای خودکار، فرمان پذیری هوشمند چرخ های جلو، رینگ های ۲۰ اینچی Individual، نمایش فشار باد لاستیک ها، نورپردازی داخل اتاق، درب خودکار صندوق عقب به همراه حسگر زیر سپر، ریموت هوشمند ب.ام.و مجهز به نمایشگر، پرده جانبی ردیف عقب، خوشبوکننده اتاق با رایحه های متنوع، بسته آیرودینامیک اسپرت M، گرمکن صندلی های جلو و عقب، ماساژور و حافظه صندلی های جلو، سامانه تشخیص عابر پیاده، سامانه حفظ خط حرکت، سامانه هشدار نقاط کور اطراف خودرو، قابلیت انتخاب حالت های مختلف رانندگی، دوربین دید ۳۶۰ درجه اطراف خودرو، کنترل نمایشگر داشبورد با اشاره دست، نوربالای هوشمند، سامانه ترمز و تعلیق اسپرت M، پارک خودکار، پارک از راه دور با ریموت هوشمند، رهیاب، هدآپ دیسپلی، سیستم صوتی بوئِرز اند ویلکینز (Bowers & Wilkins)، شارژ بی سیم تلفن همراه و تابلوخوان برخی تجهیزات موجود در تریم های مختلف مدل های شرکتی هستند. طبق بررسی های انجام شده شرایط نمونه های موجود در بازار هم عموما به همین منوال است؛ تنها با این تفاوت که بعضی شان از کیت بدنه M سود می برند.

کلام آخر

مرسدس بنز کلاس E و ب.ام.و سری 5 هر دو از خودروهای محبوب جهان خودرو هستند؛ یکی سنگین، متین و باوقار و دیگری جذاب، چشم نواز و دلربا. اما در شرایط کنونی نماینده ب.ام.و از امتیاز عرضه مدون، قیمت پایین تر و خدمات پس از فروش قابل قبول برخوردار است؛ مواردی که متاسفانه در بازار بلبشوی کلاس E و عدم فعالیت جدی نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش مربوطه، پایین ترین اولویت را به خود اختصاص داده اند. جدای از اینها اما فرزند اشتوتگارت هیچ چیز از رقیب خود کم ندارد و در هر زمینه ای می تواند قدرتمندانه به مصافش بتازد. تا انتخاب شما چه باشد!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج