۶۴۳۱۷۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

اکسپریا XZ۱ کامپکت، پرچمدار کوچک و قدرتمند سونی

Xperia XZ۱ Compact یکی از پرچمداران سال ۲۰۱۷ شرکت سونی است که با وجود ابعاد کوچک از آخرین سطح قدرت سخت افزاری و امکانات و ویژگی های متنوع بهره می برد، در ادامه به نقد و بررسی این گوشی هوشمند می پردازیم.

برترین ها - ترجمه از سینا اشتری: Xperia XZ۱ Compact یکی از پرچمداران سال ۲۰۱۷ شرکت سونی است که با وجود ابعاد کوچک از آخرین سطح قدرت سخت افزاری و امکانات و ویژگی های متنوع بهره می برد، در ادامه به نقد و بررسی این گوشی هوشمند می پردازیم.
در عین حالی که که اکثر شرکت های فعال در بازار گوشی های هوشمند سعی می کنند تا در کنار پرچمداران اصلی خود، نمونه هایی بزرگ تر از آنان را تحت عنوان هایی مانند XL و یا Plus تولید کرده و به بازار عرضه کنند؛ شرکت سونی چند سالی است که پرچمدارانش را در نسخه ای با ابعاد کوچکتر نیز تولید کرده و تحت عنوان گوشی های سری Compact به بازار عرضه می کند.
اکسپریا XZ1 کامپکت، پرچمدار کوچک و قدرتمند سونی

تلاش برای کاهش ابعاد یک گوشی هوشمند معمولا به کاهش سطح قدرت سخت افزاری آن خواهد انجامید؛ اما مهندسان شرکت سونی ثابت کرده اند که این قانون همیشه هم صدق نمی کند، Xperia XZ۱ Compact یکی از پرچمداران سال ۲۰۱۷ شرکت سونی است که توانسته تا تجربه کاربری یک گوشی هوشمند آخرین مدل و قدرتمند را در ابعادی کوچک تر در اختیار کاربران قرار دهد.

این گوشی در اکثر فاکتور های سخت افزاری با برادر بزرگ تر خود و یا Xperia XZ1 تطابق دارد و مهم ترین تفاوت میان این دو گجت در ابعاد آنها خلاصه شده است؛ البته کاهش در ابعاد این گوشی با کاهش قیمت همراه نیست و برای در اختیار گرفتن این گوشی 4.6 اینچی باید قیمت کامل یک گوشی پرچمدار سال 2017 را پرداخت کنید.

نقاط قوت
  • ابعادی کوچک
  • کیفیت ساخت بالا
  • مقاومت در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار
  • عملکردی سریع و بی نقص
  • عمر باتری طولاتی
  • دارای قابلیت اسکن سه بعدی
  • پشتیبانی از درگاه کارت حافظه Micro SD

نقاط ضعف

  • وضوح تصویر صفحه نمایش کمی دلسرد کننده است
  • قیمت گران

طراحی

همانطور که از نام Xperia XZ۱ Compact مشخص است، این گوشی در واقع نمونه کوچکتری از پرچمدار اصلی سال ۲۰۱۷ شرکت سونی و یا Xperia XZ۱ است، اکثر ویژگی های سخت افزاری و امکانات Xperia XZ۱ Compact با گوشی Xperia XZ۱ تطابق دارد، ولی می توانیم تفاوت هایی را نیز میان این دو گوشی هوشمند مشاهده کنیم؛ علاوه بر ابعاد این دو گوشی که مهم ترین تفاوت میان آنها را رقم زده، این دو گجت در بحث طراحی ظاهری نیز تفاوت های کلیدی ای را به نمایش می گذارند. بر خلاف بدنه Xperia XZ۱ که لبه هایش به صورت گرد شده و انحنا دارد طراحی شده، بدنه Xperia XZ۱ Compact شکلی مکعب مستطیلی دارد و کمتر انحنایی در ظاهر بدنه آن دیده می شود.
اکسپریا XZ1 کامپکت، پرچمدار کوچک و قدرتمند سونی

جنس بدنه نیز از جمله تفاوت های اصلی میان این دو گجت است و بر خلاف بدنه کاملا فلزی Xperia XZ۱، در Xperia XZ۱ Compact شاهد استفاده از پلاستیک برای تولید بدنه هستیم؛ پلاستیک به کار رفته در تولید بدنه این گوشی بسیار مرغوب است و استفاده از فلز در تولید برخی از قسمت های بدنه باعث افزایش حس کیفیت و مرغوبیت Xperia XZ۱ Compact شده است.

پوشش سطحی اضافه شده به بدنه گجت براق نبوده و به همین دلیل علاوه بر راحتی به هنگام در دست گرفتن گوشی، نگرانی ای از بابت به جا ماندن اثر انگشت روی سطح آن نخواهید داشت. نقطه قوت اصلی Xperia XZ1 Compact که شرکت سازنده در تبلیغات این گوشی هوشمند از آن استفاده می کند در این نکته خلاصه شده است که این گوشی علی رغم جثه ای کوچک تر، از قدرت سخت افزاری همسانی با برادر بزرگترش و یا Xperia XZ1 برخوردار است.

جثه کوچک تر Xperia XZ۱ Compact در مقایسه با Xperia XZ۱ و نیز سایر رقبای موجود در بازار باعث شده تا کاربران این گجت بتوانند گوشی ای به روز و بهره مند از آخرین سطح قدرت سخت افزاری را در اختیار داشته باشند که به راحتی می توان با یک دست با آن کار کرد.
اکسپریا XZ1 کامپکت، پرچمدار کوچک و قدرتمند سونی

صفحه نمایش

کاهش در ابعاد بدنه یک گوشی طبیعتا به کاهش در ابعاد صفحه نمایش آن منجر می شود؛ صفحه نمایش 4.6 اینچی به کار رفته در تولید Xperia XZ1 Compact از نوع IPS LCD است و رزولوشن تصویری معادل 1280 در 720 پیکسل را به نمایش می گذارد؛ صفحه نمایش این گوشی به میزان 0.6 اینچ از نمونه به کار رفته در تولید Xperia XZ1 کوچکتر بوده و دقت تصویر کمتری را نیز نشان می دهد.

صفحه نمایش Xperia XZ۱ Compact در مقایسه با نمونه های به کار رفته در تولید سایر گوشی های هوشمند سال ۲۰۱۷ حرف زیادی برای زدن نخواهد داشت، حاشیه صفحه نمایش بسیار زیاد است و بر خلاف برخی از گوشی های لوکس و آخرین مدل که صفحه نمایششان در گوشه ها به صورت انحنا دار و خمیده طراحی شده، صفحه نمایش Xperia XZ۱ Compact کاملا تخت است.
اکسپریا XZ1 کامپکت، پرچمدار کوچک و قدرتمند سونی

وضوح تصویر HD صفحه نمایش این گوشی نیز توان رقابت با صفحه نمایش های Quad HD و ۴K گوشی های هوشمند سال ۲۰۱۷ را ندارد، اما این وضوح تصویر بر روی صفحه نمایش نسبتا کوچک Xperia XZ۱ Compact قابل تحمل خواهد بود.

تراکم پیکسلی صفحه نمایش این گجت 319 پیکسل در هر اینچ است و به محض اینکه صفحه نمایش Xperia XZ1 Compact را با گوشی هوشمندی با صفحه نمایش Quad HD مقایسه کنید، تفاوت هایی فاحش را در کیفیت تصویر دو گوشی مشاهده خواهید کرد؛ البته تراکم پیکسلی صفحه نمایش پرچمدار کوچک سونی برای انجام کار های روزمره مانند وبگردی، خواندن فایل های متنی و دیدن عکس ها مناسب است و به نظر نمی رسد مشکلی را برای کاربر ایجاد کند.

از وضوح تصویر و تراکم پیکسلی که بگذریم، کیفیت کلی صفحه نمایش بسیار رضایت بخش است؛ رنگ های به نمایش در آمده بر روی صفحه نمایش Xperia XZ۱ Compact کاملا زنده و شاداب هستند، زاویه دید صفحه نمایش بسیار وسیع است و به لطف درخشندگی بالای آن می توانید بدون هیچ گونه مشکلی در زیر نور مستقیم خورشید از این گوشی استفاده کنید.

اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که علاقه زیادی به تماشای محتوای ویدئویی بر روی صفحه نمایش یک گوشی هوشمند دارند، به نظر نمی رسد Xperia XZ1 Compact انتخاب خوبی برایتان باشد؛ سایز صفحه نمایش این گجت برای تماشای یک فایل ویدئویی طولانی مانند یک سریال مناسب نبوده و صفحه نمایش نمی تواند کیفیت کامل یک ویدئو Full HD را به شما نشان دهد.
اکسپریا XZ1 کامپکت، پرچمدار کوچک و قدرتمند سونی

عملکرد فنی

فاکتور های سخت افزاری به کار رفته در تولید Xperia XZ۱ Compact کاملا با مشخصات سخت افزاری Xperia XZ۱ مطابقت دارد؛ پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ در کنار ۴ گیگابایت حافظه رم مجموعه سخت افزاری این گوشی هوشمند را تشکیل می دهند و همانطور که از این سخت افزار قدرتمند انتظار می رود؛ کارکرد Xperia XZ۱ Compact کاملا روان و سریع و بی نقص است.

نرم افزار های مختلف بدون هیچ گونه وقفه و یا مکسی اجرا شده و باز کردن صفحات متعدد مرورگر در هنگام وبگردی هیچ گونه کاهش سرعتی را به دنبال نخواهد داشت؛ علاوه بر این، سخت افزار قدرتمند این گجت به طور کامل از پس اجرای سنگین ترین بازی های موجود بر روی سیستم عامل اندروید بر خواهد آمد.

در واقع می توانیم بگوییم که Xperia XZ۱ Compact در مقایسه با بردار بزرگ تر خود و یا Xperia XZ۱ عملکرد بی نقص تری را خواهد داشت؛ صفحه نمایش کوچک تر به کار رفته در تولید این گوشی حجم پردازشی کمتری را به دوش پردازنده می گذارد و این مسئله باعث افزایش توان پردازنده در انجام سایر امورخواهد شد. در آزمایشات متعدد انجام شده بر روی عملکرد فنی Xperia XZ۱ Compact هیچ گونه مشکل و نقصی دیده نشد و این گوشی به راحتی از پس انجام پردازش های متعدد و همزمان نرم افزار ها و بازی های سنگین مختلف بر آمد.
اکسپریا XZ1 کامپکت، پرچمدار کوچک و قدرتمند سونی

سایر ویژگی ها و امکانات سخت افزاری

با نگاهی به دیگر ویژگی ها و امکانات سخت افزاری این گوشی نمی توان هیچ گونه نقطه ضعفی را برای آن در نظر گرفت، برای شروع باید بگوییم که Xperia XZ1 Compact از جک 3.5 میلی متری هدفون پشتیبانی کرده و همانند اکثر گوشی های هوشمند تولید شده توسط شرکت سونی از فناوری DSEE HX بهره می برد، پشتیبانی این گجت از فناوری مذکور باعث افزایشی محسوس در کیفیت صدا خواهد شد؛ علاوه بر این، Xperia XZ1 Compact به صورت پیش فرض از فرمت های صوتی با کیفیت و حرفه ای مانند LDAC پشتیبانی می کند.
اکسپریا XZ1 کامپکت، پرچمدار کوچک و قدرتمند سونی

بلندگو های استریو جای گرفته در قسمت های بالایی و پایینی صفحه نمایش کیفیت مطلوبی دارند اما حجم صدای تولیدی آنها در مقایسه با سایر رقبای موجود در بازار پایین تر است. Xperia XZ1 Compact فقط در یک سطح حافظه داخلی به بازار عرضه شده است و علاقه مندان به این گوشی هوشمند انتخابی جز نمونه 32 گیگابایتی آن نخواهند داشت؛ البته با توجه به درگاه کارت حافظه Micro SD جای گرفته در این گوشی، نگرانی ای از بابت فظای در دسترس نخواهید داشت و می توانید کارت حافظه ای با ظرفیت حداکثر 256 گیگابایتی را به حجم فضای در دسترس خود اضافه کنید.
اکسپریا XZ1 کامپکت، پرچمدار کوچک و قدرتمند سونی

یکی دیگر از ویژگی های مثبت موجود در Xperia XZ1 Compact مربوط به پشتیبانی آن از گواهینامه IP68 است که خیال کاربران را نسبت به نفوذ آب و گرد و غبار به آن آسوده کرده است. علی رغم کاهش ابعاد و حجم Xperia XZ1 Compact در مقایسه با بردار بزرگترش، ظرفیت باتری این گوشی هیچ گونه تغییری نداشته و شاهد به کار گیری همان باتری 2700 میلی آمپری در تولید این گجت هستیم، شاید ظرفیت این باتری در مقایسه با باتری های به کار رفته در سایر رقبای سال 2017 خیلی جذاب نباشد اما عملکرد کاملا رضایت بخش و قابل قبولی را به نمایش می گذارد.

علاوه بر ظرفیت باتری، صفحه نمایش کوچک تر به کار رفته در Xperia XZ۱ Compact طول عمر این باتری را افزایش می دهد و با آزمایشات انجام گرفته بر روی آن متوجه شدیم که عمر باتری این گجت به هنگام کار سنگین، انجام بازی های گرافیکی و تماشای ویدئوی های طولانی به صورت آنلاین به ۴۸ ساعت می رسد و Xperia XZ۱ Compact در این بحث هم عملکرد فوق العاده ای را به نمایش می گذارد.
اکسپریا XZ1 کامپکت، پرچمدار کوچک و قدرتمند سونی

دوربین

اگر از دوربین سلفی فاکتور بگیریم، Xperia XZ1 Compact همان تجربه عکس برداری و فیلم برداری ای را به کاربر منتقل می کند که در Xperia XZ1 شاهدش بودیم؛ دوربین اصلی به کار رفته در تولید Xperia XZ1 Compact نمونه ای 19 مگا پیکسلی با پشتیبانی از فناوری لرزشگیر 5 وجهی تصویر است که می تواند به هنگام فیلم برداری ویدئو هایی با کیفیت 4K را ضبط کند و یا در حالت صحنه آهسته با دقت باور نکردنی 960 فریم در ثانیه به ضبط فیلم بپردازد.
اکسپریا XZ1 کامپکت، پرچمدار کوچک و قدرتمند سونی

برخلاف دوربین جلویی Xperia XZ1 که دارای لنزی 13 مگاپیکسلی بود، شرکت سازنده از نمونه ای 8 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی Xperia XZ1 Compact استفاده کرده است، این دوربین از پس ثبت عکس های سلفی و انجام مکالمه های تصویری بر می آید اما نباید انتظار سطح بالایی از آن داشته باشید.
اکسپریا XZ1 کامپکت، پرچمدار کوچک و قدرتمند سونی

دوربین اصلی این گجت که شرکت سازنده از نام Motion Eye برای آن استفاده می کند توانایی بی نظیری در ثبت عکس هایی بی نقص از سوژه های در حال حرکت دارد، دوربین گجت به هنگام عکس برداری از یک خودرو در حال حرکت و یا فرد در حال دویدن، علاوه بر عکسی که توسط شما ثبت شده، 3 عکس دیگر را نیز از سوژه ثبت کرده و 4 نتیجه نهایی را در اختیار شما خواهد گذاشت تا بهترین و بی نقص ترین عکس را انتخاب نمایید.

ویژگی مذکور تجربه فوق العاده ای را به هنگام عکس برداری در اختیار کاربر گذاشته و همکاری آن با فناوری فوکوس خودکار هیبریدی و پیش بینی کننده شرکت سونی شما را از شر عکس های بی دقت و تار ثبت شده از سوژه های در حال حرکت خلاص خواهد کرد.

یکی دیگر از ویژگی های جذاب و نیز مشترک میان دوربین گوشی های Xperia XZ1 و Xperia XZ1 Compact توانایی آن در اسکن سه بعدی تصاویر با استفاده از نرم افزار 3D Creator است، با استفاده از این ویژگی می توانید هر سوژه ای را، از یک گلدان گرفته تا صورت افراد به صورت 3 بعدی اسکن کرده و نتیجه را به عنوان تصویر پس زمینه، فایل GIF و ... استفاده کنید.

البته کاربرد های این فناوری جدید جای گرفته در گوشی های سونی به این موارد ختم نشده و شرکت سازنده در حال کار بر روی راه های جدیدی برای بهره مندی از این فناوری است؛ برای مثال یکی از کاربرد های احتمالی این فناوری در آینده مربوط به اسکن سه بعدی صورت و اندام یک نفر و استفاده از نتیجه آن به عنوان کاراکتر یک بازی موبایل خواهد بود.

می توانید فایل های بدست آمده از اسکن 3 بعدی را بر روی حافظه های ابری ای که شرکت سونی به صورت پیش فرض در اختیارتان گذاشته ذخیره کنید و حتی در صورتی که یک چاپگر 3 بعدی داشته باشید می توانید نتیجه را به صورت 3 بعدی برای خود چاپ کنید؛ البته با توجه به رواج محدود چاپگر های سه بعدی می دانیم که این دستگاه ها را نمی توان در هر خانه ای پیدا کرد و سونی نیز با در نظر گرفتن این مسئله همکاری هایی را با سرویس های اینترنتی ای مانند Shapeways و یا Sculpteo آغاز کرده که کاربران را در چاپ نتایج حاصله از اسکن های 3 بعدی یاری خواهد کرد.

دقت این فناوری بسیار بالا است و نمی توانید به سادگی از آن ایراد بگیرید، اما پیشنهاد می کنیم تا برای استفاده از این فناوری محیطی با نور پرداری مناسب را انتخاب کنید، در آزمایشاتی که بر روی فناوری اسکن سه بعدی دوربین اصلی Xperia XZ۱ Compact داشتیم متوجه شدیم که نور کم محیط می تواند کیفیت پردازش تصویر و مدل سازی آن را تحت تاثیر قرار دهد.

دوربین اصلی Xperia XZ1 Compact عملکرد قابل قبولی را به هنگام عکس برداری در محیط هایی با نور پردازی نامطلوب و تاریک به نمایش می گذارد اما فقدان فناوری لرزشگیر تصویر اپتیکال در این دوربین کمی به چشم می آید؛ تعادل نور سفید در محیط های تاریک کمی مشکل ساز خواهد بود و در کل نباید انتظار زیادی از کیفیت عکس های ثبت شده در محیط های تاریک داشته باشید.

نرم افزار

Xperia XZ1 Compact به صورت پیش فرض از آخرین نسخه سیستم عامل اندروید و یا Android 8.0 استفاده می کند و این مسئله نقطه قوت دیگری برای این گجت به حساب می آید. رابط کاربری اضافه شده به سیستم عامل موجود در این گجت زیبایی آن را دو چندان کرده و علاوه بر این، سرعت آن در مقایسه نسخه اصلی و خام سیستم عامل اندروید کاهش زیادی نداشته است. یکی دیگر از ویژگی های جذاب موجود در این رابط کاربری مربوط به امکان شخصی سازی Theme ها و نیز همگام سازی گجت با کنسول بازی شرکت سونی و یا PlayStation است.
اکسپریا XZ1 کامپکت، پرچمدار کوچک و قدرتمند سونی

قیمت و نتیجه گیری

با توجه به قیمت جهانی تعیین شده برای Xperia XZ۱ Compact انتظار داریم تا این گوشی در آینده ای نزدیک و با قیمتی در حدود دو میلیون و ششصد هزار تومان (با توجه به ارزش فعلی دلار) به بازار کشورمان راه پیدا کند. قیمت ۶۰۰ دلاری در نظر گرفته شده برای این گوشی کمی غیر منطقی به نظر می رسد و با صرف هزینه ای مشابه می توانید گوشی هوشمندی قدرتمند را در اختیار بگیرید که از لحاظ ظاهری نیز به استاندارد های سال ۲۰۱۷ بازار گوشی های هوشمند نزدیک تر باشد، به هر حال همانطور که گفتیم نقطه قوت اصلی این گجت مربوط به ابعاد کوچک بدنه آن است و Xperia XZ۱ Compact از این لحاظ برتری قاطعی را نسبت به سایر رقبا نشان می دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج