جاباما
۶۵۵۹۵۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نیم قرن محبوبیت با «ب‌ام‌و ۲۰۰۲»، کوچولوی باواریایی

در دنیای علاقه مندان به خودرو، کمتر کسی وجود دارد که با نام ب.ام.و ۲۰۰۲ آشنا نباشد؛ کوچولوی اسپرتی که در اواخر دهه ۶۰ میلادی با قدم گذاشتنش به خیابان ها، درِ تازه ای به روی خودروساز باواریایی گشود و محبوبیت این محصول طی بیش از ۴ دهه آنقدر بالا رفت که این روزها می توان ۲۰۰۲ را یکی از مهم ترین تولیدات تاریخ خودروسازی دنیا تلقی کرد.

هفته نامه خودرو امروز: در دنیای علاقه مندان به خودرو، کمتر کسی وجود دارد که با نام ب.ام.و ۲۰۰۲ آشنا نباشد؛ کوچولوی اسپرتی که در اواخر دهه ۶۰ میلادی با قدم گذاشتنش به خیابان ها، درِ تازه ای به روی خودروساز باواریایی گشود و محبوبیت این محصول طی بیش از ۴ دهه آنقدر بالا رفت که این روزها می توان ۲۰۰۲ را یکی از مهم ترین تولیدات تاریخ خودروسازی دنیا تلقی کرد. در این متن به بررسی چند نکته جالب در مورد این محصول خواهیم پرداخت.

یک عضو از خانواده
هر چند که ۲۰۰۲ در دنیای ماشین بازان کارکتری مخصوص به خود دارد اما توجه داشته باشید که این خودرو تنها یک محصول از سری New Class ب.ام.و است که از سال ۱۹۶۲ الی ۱۹۷۷ تولید شد. سری «کلاس جدید» که در دهه ۶۰ به عنوان یک سری ارزان از ب.ام.و پایه گذاری شد و در زبان آلمانی تحت عنوان Neue Klasse شناخته می شود، محصولاتی در کلاس سدان چهاردرب، کوپه، کابریولت، تارگا و... داشت که ۲۰۰۲ تنها یکی از اعضای این خانواده است.
نیم قرن محبوبیت با «ب‌ام‌و ۲۰۰۲»، کوچولوی باواریایی
یک موفقیت پیش بینی نشده
زمانی که ب.ام.و مدل ۱۶۰۲ را در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۶۶ معرفی کرد، هیچ برنامه خاصی برای تولید ۲۰۰۲ نداشت. ۱۶۰۲ که از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به ۲۰۰۲ دارد، از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری M۱۰ با ۸۴ اسب بخار بهره می برد و این خودرو در سال ۱۹۶۸ از سوی نشریه Road & Track به عنوان یک خودروی خوب نسبت به رقم پرداختی معرفی شد.
نیم قرن محبوبیت با «ب‌ام‌و ۲۰۰۲»، کوچولوی باواریایی
2002 یک جرقه بود
مدیر فروش وقت ب.ام.و Helmut Werner Bonsch و Alex von Falkenhause طراح پیشرانه M10، هر کدام از یک موتور 2 لیتری M10 روی 1600-2های خود استفاده می کردند. زمانی که متوجه شدند هر دو یک تغییر را روی خودروهای خود انجام داده اند و نتیجه مطلوب بوده، به فکر ارائه یک 1600 با موتور 2 لیتری افتادند و بدین ترتیب برای جلوگیری از بروز تشابه اسمی با نمونه 1.6 لیتری، در نهایت 2002 خلق شد.
نیم قرن محبوبیت با «ب‌ام‌و ۲۰۰۲»، کوچولوی باواریایی
یک استثنا در شماره سری
هر چند که 2002 یکی ازمحصولات شاخص سری New Class محسوب می شود اما درواقع ب.ام.و این خودرو را در سری 02 دسته بندی می کند. درواقع هر چند که این روزها سری یک محصول ب.ام.و را با شماره نخستین عدد در کد هر مدل (مثلا سری 3 در 328i) شناسایی می کنیم اما 2002 و مشتقات 02 تنها محصولاتی هستند که با دو رقم آخر مدلشان شناخته می شوند.

نیم قرن محبوبیت با «ب‌ام‌و ۲۰۰۲»، کوچولوی باواریایی
پایه گذار
اگر نیم نگاهی به محصولات پیش از دهه ۶۰ میلادی ب.ام.و داشته باشید، خواهید دید که بسیاری از تولیدات این کمپانی شامل خودروهای بزرگ و خاصی مثل ۵۰۱، ۵۰۲، ۵۰۷ و... می شود. اما سری جدید خصوصا ۲۰۰۲ باعث شد که ب.ام.و ضمن مردمی تر شدن، از دهه ۷۰ به بعد کارکتر اسپرت را به تمامی محصولاتش تزریق کند و درواقع شخصیت این روزهای این برند آلمانی، از همان دوران شکل گرفت.
نیم قرن محبوبیت با «ب‌ام‌و ۲۰۰۲»، کوچولوی باواریایی
نخستین توربو
ب.ام.و ۲۰۰۲ توربو نخستین محصول پرخوران توربوشارژ ب.ام.و بود که در نمایشگاه فرانکفورت سال ۱۹۷۳ معرفی شد. همچنین این محصول نخستین خودروی توربوشارژ تولیدی در دنیا (پس از مختصر فعالیتی که جنرال موتورز در اوایل دهه ۶۰ میلادی در این زمینه داشت) محسوب می شود. پیشرانه ۲۰۰۲ توربو قادر به ارائه ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور است و از یک توربو شارژ KKK به همراه ضریب تراکم پیشرانه ۶.۹:۱ بهره می برد.
نیم قرن محبوبیت با «ب‌ام‌و ۲۰۰۲»، کوچولوی باواریایی

مُنجی
در دهه ۵۰ میلادی، ب.ام.و با یک بحران مالی دست و پنجه نرم می کرد که در صورت تداوم ممکن بود این برند را برای همیشه از صحنه روزگار حذف کند. اما سری New Class که شامل حصولاتی مثل ۱۵۰۰، ۱۶۰۰، ۱۶۰۲، ۱۸۰۰، ۲۰۰۰، ۲۰۰۲ و... در انواع نسخه ها می شود، موجب سوددهی خوبی برای باواریایی ها شد و با رشد این خانواده و مشهورتر شدنش، ب.ام.و برای همیشه از بحران مالی خارج شد.
نیم قرن محبوبیت با «ب‌ام‌و ۲۰۰۲»، کوچولوی باواریایی

کد اتاق
حتما اطلاع دارید که تقریبا تمامی محصولات ب.ام.و از دهه ۷۰ میلادی تاکنون با یک کد منحصر به فرد شناخته می شوند تا هر نسل از هر سری را بتوانیم بهتر شناسایی کنیم. اما کارخانه کد خاصی برای ۲۰۰۲ در نظر نگرفته بود ولی با این حال، علاقه مندان به این برند کد E۱۰ را برای این محصول دوست داشتنی در نظر گرفته اند. هر چند که ۲۰۰۲ آنقدر شاخص است که به هیچ کدی نیاز نداشته باشد.
نیم قرن محبوبیت با «ب‌ام‌و ۲۰۰۲»، کوچولوی باواریایی
دوو دو در مسابقات
۲۰۰۲ که نقش مهمی در شکل گیری کارکتر اسپرت این روزهای ب.ام.و داشته، در دنیای موتور اسپرت نیز بسیار موفق ظاهر شده بود. از حضور در مسابقات Trance AM در کلاس کمتر از ۲ لیتر و رقابت این باواریایی در کنار محصولاتی از پورشه، داتسون و آلفا رومئو گرفته تا شرکت در مسابقاتی مثل ۲۰ ساعته پیست نوربرگرینگ و تجربه برنده شدن رقابت در سال ۱۹۷۰، انواع رالی ها و... از جمله موارد حضور این کوچولوی دوست داشتنی در دنیای موتور اسپرت بودند.
نیم قرن محبوبیت با «ب‌ام‌و ۲۰۰۲»، کوچولوی باواریایی
۲۰۰۲ و یک نسخه خاص
در خلال تولید این مدل توسط خودروساز باواریایی، نسخه ای تحت عنوان Diana برای بزرگداشت ازدواج Hubert Hahne (راننده پرافتخار ب.ام.و) با Diana Korner معرفی شد که تنها ۱۲ نمونه از آن در بازار به فروش رسید. این نسخه را می توان با جلوپنجره چهارچراغ (برگرفته از مدل ۲۸۰۰CS)، تودوزی متفاوت، رینگ های آلومینیومی ایتالیایی و ۱۲ رنگ متفاوت برای هر کدام از ۱۲ نمونه آن شناسایی کرد.
نیم قرن محبوبیت با «ب‌ام‌و ۲۰۰۲»، کوچولوی باواریایی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج