۶۵۸۳۴۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

ماجراهاي يك تيم دو ميليون توماني!

ليگ برتر واليبال ايران به ويژه در سال‌هاي اخير همواره آبستن اتفاقات عجيب و غريب بوده است.

روزنامه قانون: ليگ برتر واليبال ايران به ويژه در سال‌هاي اخير همواره آبستن اتفاقات عجيب و غريب بوده است. از رفت و آمد بدون سازوكار و حساب‌شده تيم‌هاي مختلف گرفته تا انواع و اقسام شكايت‌هايي كه در پايان و حتي ميانه هر فصل از سوي بازيكنان و كادر فني تيم‌ها به سازمان ليگ و كميته انضباطي مي‌شود. در اين دو سه فصل اخير، تيم‌هاي زيادي در ليگ بودند كه به دليل دست و پنجه نرم كردن با مشكلات مالي با هزار ترفند و به اصطلاح آشنابازي و سفارش‌هاي نماينده مجلس و شهردار و استاندار و ... وارد ليگ شدند و در ميانه فصل بارها خبر از جدايي و منحل شدن اين تيم‌ها به گوش رسيد. تيم‌هايي مانند نماينده ورامين، پارسه، نماينده‌هاي شهر گنبد و ... كه اغلب سرنوشت‌هاي مشابه داشتند و داستان‌هاي تكراري و شبيه به هم را مي‌شد در هرفصل پيرامون‌شان شنيد. امسال نيز ليگ از حضور تيم‌هاي پر خبر و بي‌پول كه حاشيه امنيت مالي نداشتند، خالي نبود اما در اين ميان و در ميان مسائلي كه پيرامون تيم‌هاي ورامين و كاشان به گوش مي‌رسيد، تيم نماينده شهر ساري پرحاشيه‌تر و داستان‌دارتر از باقي تيم‌ها بود.

تيمي با سه نام و سه مدير!

اتفاقات عجيب اين نماينده ليگ برتري شهر ساري نه از آغاز يا ميانه فصل كه از چند روز پيش از شروع مسابقات آغاز شد. در حالي كه نيمه‌هاي شهريور خبرهاي خوبي از تيم ساري به گوش مي‌رسيد اما اين اخبار خيلي زود به شكل و شمايل ديگري تغيير كرد. تيمي كه در فصل ۹۵ ليگ برتر واليبال عنوان به نسبت خوبي به دست آورده بود، پيش از آغاز فصل با بازيكناني نظير حمزه زريني، مسعود غلامي، رضا صفايي، محمدطاهر وادي و ...قرارداد امضا كرد تا نشان دهد تصميم دارد با قدرت وارد سي و يكمين دوره ليگ برتر شود. نام تيم «راه عمران ساري» نيز به «سارويه ساري» تغيير كرد. همه منتظر آغاز مسابقات ليگ برتر بودند كه به يك‌باره خبر از انحلال اين تيم و عدم حضورش در ليگ برتر به گوش رسيد. در آن زمان مسئولان تيم سارويه مدعي شدند شهرداري اين شهر در حالي كه تصميم به حمايت مالي از تيم شهر ساري داشت، با تغيير شهرداراين تصميم منتفي شد و باشگاه سارويه بدون حمايت شهرداري ساري توانايي تامين مالي اين تيم را ندارد. با تمام اين حرف و حديث‌ها تيم ساري در ليگ ماند آن هم در شرايطي كه هيچ‌يك از بازيكنان و كادر فني اين تيم مبلغي از قراردادهاي خود را نگرفته بودند. بعد از چند هفته كه ساروي‌ها در ليگ برتر حضور داشتند و هر بار پيش از بازي اين تيم مشخص نبود چه پيش خواهد آمد، فردي جديد به نام «محمود گودرزي» حمايت مالي تيم ساري را بر عهده گرفت و نام اين تيم را به «ساري ۲۱» تغيير داد. هر چند در نيم فصل دو بازيكن خوب اين تيم يعني وادي و صفايي از ساري جدا شده و به ترتيب راهي اردكان و كاله آمل شدند، اما اين تيم با جذب يكي دو بازيكن جديد در ليگ باقي ماند. مدتي اما قبل خبر جديدي بار ديگر تيم ساري را وارد حاشيه كرد. اخباري كه از رخ دادن اتفاقات عجيب و غريب در اين تيم پرده برداشت.

تيمي كه دو ميليون اجاره شد!

مديرعامل تيم راه عمران ساري، فردي به نام «عمران سليماني» بود كه چندي قبل مدعي شد هنوز مديريت عامل اين باشگاه را برعهده دارد و فرد جديدي نمي‌تواند خود را مدير عامل باشگاه ساري معرفي كند. اما بررسي‌ها در اين زمينه نشان مي‌داد كه تيم ساري با نام سارويه در حالي وارد ليگ سي و يكم شده بود كه فردي به نام «كريم اكبري» مديرعاملي اين تيم را بر عهده داشته است. به گفته يك منبع آگاه، سليماني پيش از آغاز فصل جديد ليگ برتر با حضور در باشگاه سارويه، به طور مكتوب به «كريم اكبري» وكالت داده است اما در اين وكالتنامه واگذاري مديرعاملي به يك فرد ديگر قيد نشده است. با اين حال محمود گودرزي كه نامش به عنوان مديرعامل جديد تيم ساري به ميان آمده ، ادعاي ديگري مطرح مي‌كند: «من از بحث ارائه وكالتنامه خبر ندارم اما تا جايي كه در جريان هستم، آقاي اكبري باشگاه ساري را با ملبغ دو ميليون تومان از آقاي سليماني اجاره كرده است». سوالي كه در اينجا مطرح مي‌شود اين است كه آيا اجاره كردن يك باشگاه از سوي يك فرد فعلي قانوني به شمار مي رود يا خير؟ يا اگر بر فرض محال اين يك امر قانوني است، به راستي ارزش ريالي يك تيم ليگ برتري دو ميليون تومان است؟ در حال حاضر هيچ‌كس به طور واضح پاسخگوي اين اتفاق نيست. هيات واليبال مازندران و ساري نيز در اين باره سكوت كرده‌اند.

قراردادهاي سفيد براي فرار از ماليات!

يكي ديگر از بي‌قانوني‌هاي آشكار در تيم ساري نحوه قراردادهايي است كه در ابتداي فصل با بازيكنان تيم ساري بسته شد. به گفته بازيكنان اين تيم، بازيكنان قراداد سفيد امضا كنند. محمد طاهر وادي، پاسور سابق اين تيم در اين‌باره به «قانون» گفت: «درست روز بازي و زماني كه داشتيم از رختكن به سمت بازي مي‌رفتيم، قراردادهاي سفيد به ما دادند و گفتند امضا كنيد. ما نيز با اعتمادي كه به مدير عامل وقت تيم، يعني آقاي اكبري داشتيم، اين قرارداد را امضا كرديم. بعد از مدتي متوجه شديم كه اين قراردادها با مبلغ هر بازيكن، يك ميليون تومان، به سازمان ليگ ارائه شده است تا اين تيم از پرداخت ماليات معاف شود. شايد ما كار غيرحرفه‌اي انجام داديم كه قرارداد را بدون مبلغ امضا كرديم اما چرا سازمان ليگ اين قراردادها را پذيرفت؟» محمود گودرزي، مديرعامل تيم ساري ۲۱ نيز در اين ارتباط به «قانون» گفت:‌«به اعتقاد من قراردادهاي قبلي بازيكنان قانون‌مند نبود و براي همين بعد از اينكه من به عنوان مدير تيم كارم را آغاز كردم، با حضور نماينده سازمان ليگ فدراسيون در ساري، با بازيكنان قرارداد جديد امضا كردم و در واقع قراردادهاي قبلي منتفي شد. در حال حاضر من مديرعامل اين تيم هستم همه چيز در تيم ساري ۲۱ قانوني است». البته داستان امضاي سفيد قراردادها و كم رد كردن مبلغ قرارداد بازيكنان مختص به تيم ساري نيست و به نظر مي‌رسيد بسياري از بازيكنان و تيم‌هاي ليگ برتر براي اينكه ۱۰ درصد ماليات از مبالغ قرارداد خود پرداخت نكنند، حاضر به امضاي قرارداد سفيد و ارائه آن با مبالغ پايين‌تر مي‌شوند. اتفاقي كه به طور علني دور زدن قانون است.

حفظ تيم‌ها در ليگ به هر قيمتي!

رخ دادن اين قبيل از اتفاقات در ليگ واليبال ايران شايد عجيب باشد اما چندان هم دور از انتظار نيست. مشكل تيم ساري در روزهاي اخير سر و صداي زيادي به پا كرد اما بي‌شك اين پايان مشكلات و معضلات اينچنيني در واليبال ايران نيست. اين جمله كليشه‌اي كه ليگ واليبال ايران زيبنده سطح واليبال كشورمان در جهان نيست، بارها به زبان‌ها و شكل‌هاي مختلف بيان مي‌شود اما در واقع هيچ تصميم درستي گرفته نمي‌شود. مسئولان فدراسيون واليبال از رييس و نايب رييس گرفته تا دبير كل و سرپرست سازمان ليگ بارها پيش از آغاز فصل مدعي شدند كه اين بار به شدت سختگيري خواهند كرد و اجازه حضور تيم‌هاي غيرحرفه‌اي كه از نظر مالي شريط ايده‌آلي ندارند به ليگ نخواهند داد. اما اين سختگيري‌ها هرگز به مرحله عمل نمي‌رسد و باز در آغاز ليگ ، درميانه و در انتهاي آن بارها شاهد رخدادهاي عجيب و غريب در ليگ ِ به اصطلاح حرفه‌اي واليبال ايران هستيم. رخدادهايي كه بدون شك چهره واليبال ايران را رفته رفته در سطح جهان نيز مخدوش مي‌كند. برگزاري مسابقات ليگ برتر در هر رشته‌اي فاكتورهايي را در بر مي‌گيرد كه اميدواريم روزي در تمامي رشته‌ها شاهد رعايت تك تك اين فاكتورها باشيم؛ حتي اگر فدراسيون‌‌ها مجبور شوند ليگ‌هاي برتر خود را با تعداد كمتري از تيم ها برگزار كنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج