۶۶۶۷۴۷
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

افزایش تعرفه خودروهای برقی تکذیب شد

روزنامه ایران نوشت: آنچه در دولت گزارش دادند، مبنی بر این بود که خودروهایی که به نام هیبریدی وارد کشور می‌شوند، هیبریدی نیستند و در واقعیت هیچ فرقی با سایر خودروها ندارند.

روزنامه ایران نوشت: آنچه در دولت گزارش دادند، مبنی بر این بود که خودروهایی که به نام هیبریدی وارد کشور می‌شوند، هیبریدی نیستند و در واقعیت هیچ فرقی با سایر خودروها ندارند. اگر خودروهای هیبریدی باشد حتماً کمک می‌کنیم چرا که این خودروها به محیط زیست کمک خواهد کرد.» این بخشی ازپاسخ‌های رئیس جمهوری در مورد خودروهای هیبریدی بود که این روزها واردکنندگان و خریداران نسبت به افزایش تعرفه ۱۱۰۰درصدی آن گله‌مند شدند.
در مصوبه اخیر تعرفه واردات خودرو، برای نخستین بار از خودروهای هیبرید «پایه برقی» نام برده شده است، همان خودروهایی که رئیس جمهوری به آن اشاره کرد. این خودروها شاخه‌ای از خودروهای هیبرید (بدون توجه به نوع هیبرید سری یا موازی) هستند و تفاوت آنها با هیبرید‌های عادی در قابلیت شارژ شدن آنها توسط برق شهر است.در خودروهای هیبرید معمولی (یا آن گونه که در بخشنامه ابلاغی دولت آمده بدون پایه برقی)، شارژ باتری‌ها از طریق کارکرد موتور درون‌سوز یا از طریق جذب توان ترمز‌ها در ترمز‌گیری به دست می‌آید. به این ترتیب اگر در زمان آغاز حرکت باتری این خودروها شارژ نباشد، موتور بنزین سوز به کار می‌افتد تا خودرو بتواند حرکت کند.
اما مشکلات زیرساختی اجازه نمی‌دهد که واردات این خودروها رونق بگیرد.این خودروها را می‌توان در منزل و با برق شهر شارژ کرد اما آیا شبکه تأمین برق کشور توان تأمین برق تعداد زیادی از این خودروها را (که معمولاً شب هنگام و در زمان اوج مصرف برق شارژ می‌شوند) دارد و آیا ایستگاه‌های شارژ برای آنها در شهر در نظر گرفته شده است؟ مهم تر از آن نباید فراموش کنیم هم‌اکنون حدود ۹۰درصد از برق کشور را نیروگاه‌های فسیلی (گاز یا مازوت) تأمین می‌کنند و به این ترتیب برقی که برای شارژ این خودروها مصرف می‌شود هم چندان پاک نیست و هر چند این خودروها در شرایط بهینه می‌توانند مصرف سوخت را کاهش دهند اما در نهایت تأثیر آنها به قدری نیست که قیمت بالایشان را توجیه کند ضمن آنکه نباید فراموش کرد ورود این خودروها به معنای خروج حجم بالایی ارز از کشور است، امری که خلاف تصمیمات دولت در زمینه کنترل ارز است.
تفاوت انواع خودروهای هیبریدی
محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت خودروهای هیبریدی و اینکه تعرفه آن ۱۱ برابر شده است به «ایران» گفت: خودروی هیبریدی بسته به نوع آن از ۱۵ درصد و در بهترین شرایط ۳۰ درصد کاهش مصرف سوخت فسیلی نسبت به نوع مشابه بنزینی خود دارد و بر همین اساس تفاوت ۳۰ و ۴۰ درصد در تعرفه با نوع بنزینی آن دیده شده است. وی با بیان اینکه خودروی تمام برقی که سوخت فسیلی مصرف نمی‌کند تعرفه آنها ۵ درصد است افزود:ما دو نوع خودروی هیبریدی داریم.یک مدل آن هیبریدی بنزینی است که شارژ آن صرفاً توسط موتور بنزینی است.دومین نوع هیبریدی پلاگین(plug in) است که شارژ آن توسط موتور بنزینی و هم اتصال به برق خارجی صورت می‌گیرد.خودروی تمام برقی هم بدون موتور بنزینی و صرفاً از طریق شارژ به وسیله برق خارجی است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد:دولت به هیچ عنوان تعرفه خودروهای برقی را افزایش نداده است اما در مورد خودروهای هیبریدی به جهت مصرف بنزین و نزدیک بودن مصرف آنها به خودروهای بنزینی تغییرات تعرفه‌ای اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه اگر صحبت کارشناسی در این حوزه مطرح شود ما به آن توجه خواهیم کرد اظهار داشت: هدف ما جلوگیری از ایجاد رانت در واردات خودروهای هیبریدی بود.این خودروها از نظر مصرف بنزین با خودروهای وارداتی برابر هستند لذا دلیلی ندارد که تعرفه واردات آنها در حدود ۴ تا ۵ درصد بماند.ولی در مورد خودروهای برقی پایین بودن تعرفه مدنظر قرار گرفته است.

نباید فراموش کرد مصرف پایه خودروهای هیبریدی هم به‌مراتب پایین‌تر از خودروهای بنزین سوز است و به این ترتیب حتی اگر در رانندگی واقعی سوخت بیشتری مصرف کنند همچنان کم مصرف‌تر و کم آلاینده‌ تر از انواع بنزینی هستند. به‌عنوان مثال سوناتا با موتور ۲.۴ لیتری مصرف سوخت ترکیبی حدود ۸.۱ لیتر دارد در حالی که نمونه هیبریدی آن ۵.۶ لیتر مصرف سوخت دارد و حتی با فرض اختلاف برابر هر دو عدد در خیابان، باز هم نمونه هیبریدی به مراتب کم مصرف‌تر است. فراموش نکنیم سوناتا یک سدان بزرگ است و برای مقایسه بد نیست بدانید پژو ۴۰۵ مصرف سوخت متوسطی معادل ۹ لیتر در شهر دارد. به این ترتیب می‌توان با اطمینان گفت حتی با وجود اختلاف مصرف واقعی خودروهای هیبریدی با نمونه‌های بنزین سوز، به‌دلیل مصرف سوخت نهایی پایین‌تر و آلایندگی کمتر آن‌ها، حمایت از این خودروها در مقابل خودروهای بنزین سوز گزینه‌ای مقرون به صرفه خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مثلا ژاپن نمیفهمیده رفته ماشین هیبریدی ساخته احمق.اصلا چقدر این ژاپنی ها احمقن بابا یکم بیان پیش مسئولین ما درس یاد بگیرن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج