۶۶۸۶۱۱
۲۱ نظر
۵۰۰۹
۲۱ نظر
۵۰۰۹
پ

زنگنه: عده‌ای گمان می‌کنند پول نفت را بردند، خوردند و رفت پی کارش

زنگنه : عده‌ای فکر می‌کنند پول‌ها را بردند، خوردند و رفت پی کارش. چه کسی برد؟ وزیر نفت در ادامه با اشاره به اختلاسی که در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت رخ داده، گفت: معنی حقوقی اختلاس با دزدی فرق می‌کند. برداشت از حساب‌ها در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت از سال ۸۸ شروع شده بوده است. مدیر حسابداری مدیریت اکتشاف متوجه می‌شود و آن فرد هم فراری می‌شود. در حال حاضر نیز قوه قضاییه پیگیر این موضوع است.

خبرگزاری ایسنا:‌ بیژن زنگنه با حضور در برنامه نگاه یک با اشاره به وضعیت گازرسانی در زمستان سال گذشته گفت: سال گذشته گازرسانی در مازندران دچار مشکل بود که این مشکل با راه‌اندازی خط دامغان - ساری - نکا برطرف شد. از سوی دیگر خط ششم سراسری هم در حال تکمیل است اما از مردم درخواست می‌کنیم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

برداشت ایران از پارس‌جنوبی بیشتر از برداشت قطر است

وی ادامه داد: در دی‌ماه سال گذشته روزانه ۴۷۰ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌شد که امسال به ۵۵۳ میلیون متر مکعب رسیده است و برای نخستین بار تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس‌جنوبی از قطر بیشتر شده است. به طور کلی ۱۱ فاز پارس‌جنوبی در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسید و در سال ۹۷ پنج فاز جدید هم به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب گاز ترش از دریا برداشت می‌شود. فاز ۱۴ نیز سال ۹۸ به مدار خواهد آمد.

برداشت نفت خام از میادین غرب کارون به ۳۰۵ هزار بشکه رسید

وزیر نفت با اشاره به برداشت نفت خام از میدان‌های مشترک نیز گفت: تولید در دی‌ماه از میادین مشترک غرب کارون به ۳۰۵ هزار بشکه رسید و تقریبا دو برابر شد. تا تیرماه سال ۹۷، ۵۰ الی ۶۰ هزار بشکه به این میزان اضافه می‌شود.

سوخت مایع نیروگاه‌ها امسال به زیر ۱۰ درصد می‌رسد

زنگنه در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از ۹۱ درصد جمعیت ایران از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: همه شهرهای کشور به جز چند شهر در سیستان و بلوچستان و ۷۶ درصد جمعیت روستایی کشور از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. این گازرسانی از منابع صرفه‌جویی سوخت مایع صورت گرفته و دولت منبعی نداشته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۲، ۴۳ درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها سوخت مایع بود که امسال به زیر ۱۰ درصد می‌رسد.

میزان مصرف بنزین کشور سالانه حدود ۸ درصد رشد می‌کند

وزیر نفت با بیان اینکه فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس ابتدای سال جاری افتتاح شد، گفت: در حال حاضر ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو در این پالایشگاه تولید می‌شود. تا آخر سال نخستین تولید از فاز دوم آغاز خواهد شد اما همچنان کمبود بنزین داریم زیرا تولید خودرو تقاضا را افزایش می‌دهد.

زنگنه با بیان اینکه سالانه ۷ تا ۸ درصد تقاضا برای سوخت افزایش پیدا می‌کند، گفت: اواخر سال آینده فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار خواهد آمد اما تا زمانی که مصرف بالاست نمی‌توان زمان دقیقی برای اینکه ایران چه زمانی صادرکننده نفت می‌شود، اعلام کرد.

تولید از برخی میادین نفتی کاهش یافته است

وی با بیان اینکه مجموع برداشت نفت از میدان آذر و لایه‌های نفتی پارس جنوبی حدود ۶۰ هزار بشکه در روز است، تصریح کرد: تولید از میدان‌های دیگر نه‌تنها افزایش نیافته بلکه کاهش نیز یافته است زیرا ما با کمبود منابع مواجه هستیم و حتی نگهداشت تولید نداشتیم.

وزیر نفت ادامه داد: اگر چاره‌ای اتخاذ نشود در سال آینده شاهد افت تولید نفت هستیم. البته راهکارهایی اندیشیده شده که یکی از آنها استفاده از منابع مردم در اجرای طرح ۵.۵ میلیارد دلاری برای نگهداشت میزان تولید است.

زنگنه ادامه داد: این طرح به شورای اقتصاد رفته و اگر تصویب شود اقدام خوبی برای افزایش تولید نفت است. به طور کلی طبق برنامه باید ۱۳۰ میلیارد برای بخش بالادستی نفت جذب می‌شد که مقدار کمی محقق شده و سعی می‌شود این سرمایه با استفاده از منابع خارجی، صندوق توسعه و بازار سرمایه داخل و خارج جذب شود که در این راستا تمرکز روی قرارداد با شرکت‌های خارجی بسیار بالاست.

آخرین میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران

وی در ادامه در مورد آخرین میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران گفت: صادرات نفت خام و میعانات گازی به روزانه دو میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه رسیده است. ظرفیت تولید ایران کمتر از چهار میلیون بشکه در روز و هدفگذاری ۴.۵ میلیون بشکه تا پایان برنامه است. البته مذاکرات ادامه دارد و اگر به نتیجه برسد میزان تولید نفت افزایش خواهد یافت.

پول نفت ایران بلوکه نمی‌شود

زنگنه با اشاره به وضعیت صادرات گاز به عراق و ترکیه نیز گفت: میزان صادرات گاز به عراق به ۱۳ میلیون متر مکعب رسیده و میزان صادرات به ترکیه ۳۰ میلیون مکتر مکعب است.

وزیر نفت ادامه داد: بدهی ما به ترکیه تمام شده و به زودی از این کشور پول می‌گیریم. در حال حاضر هیچ پولی از نفت بلوکه نمی‌شود. برخی کشورها مانند کره‌جنوبی و چین مشکل انتقال بعد از وصول دارند. یعنی مجبور هستیم هزینه‌ای برای انتقال پرداخت کنیم. به نظر من روابط بانکی ما هنوز دچار تحریم است.

قیمت بیش از ۶۰ دلاری برای نفت به ضرر اوپک است

وی با اشاره به افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی گفت: اوپک به قیمت بالای ۶۰ دلار علاقه‌ای ندارد زیرا هر چه قیمت بالاتر برود نفت‌های گران مانند شیل و اویل زیاد می‌شود و قیمت افت می‌کند و اوپک مجددا سهم خود را از دست می‌دهد. قیمت ۶۰ دلار قیمت خوبی است.

شواهد نشان نمی‌دهد توتال قصد کناره‌گیری از توسعه فاز ۱۱ را دارد

زنگنه در ادامه با اشاره به امضای قرارداد با توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: توتال قراردادی را رها نکرده است. از ابتدا هم اعلام کردیم اگر این شرکت ظرف یک تا یک‌سال و نیم ۵۰۰ میلیون دلار هزینه نکند قرارداد را لغو خواهیم کرد. شواهد نشان نمی‌دهد که توتال قصد کناره‌گیری دارد.

وزیر نفت ادامه داد: مناقصه‌ها برگزار شده و تا ۲۰ روز آینده اعلام می‌شود.

گم شدن ۷ میلیون بشکه نفت صحت ندارد

وی با اشاره به گزارش دیوان محاسبات نیز گفت: در گزارش دیوان محاسبات بین تولید و عرضه ۷ میلیون بشکه مغایرت اعلام شده و گفته‌اند معلوم نیست چه شده است.

زنگنه ادامه داد: هنگامی که نفت خام صادر می‌شود تا سنت آخر به بانک مرکزی منتقل می‌شود یا به پالایشگاه‌های داخلی داده می‌شود. هنگامی که میادین را توسعه می‌دهیم لوله‌کشی انجام می‌شود و باید مقداری نفت داخل این لوله‌ها باشد. در واقع نفت به لوله تزریق می‌شود اما عرضه نمی‌شود. عدد صادرات مهم است و بقیه نفت در لوله‌هاست. دستگاه‌های نظارتی به این موضوع نظارت می‌کنند.

وزیر نفت ادامه داد: در بخشی دیگر گفته شده است بخشی از پول صادرات فرآورده باید به حساب صندوق توسعه ملی می‌رفته. در سال ۹۵ طبق ماده ۱۳ رفع موانع تولید و با اجازه‌ای که از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری گرفتیم قرار شد این پول را به خزانه واریز کنیم. در واقع این موضوع یک اختلاف دیدگاه است.

وی با بیان اینکه گفته شد بخشی از پول گاز واریز نشده است، اظهار کرد: واریز نشدن پول گاز به این دلیل بود که صرف بازپرداخت بدهی به ترکیه شد.

زنگنه با تاکید بر اینکه روال قانونی در حال طی شدن است، تصریح کرد: موضوعی که بد و ناراحت‌کننده است این است که به مردم این طور القا می‌کنند که منابعی که باید صرف هزینه‌های عمومی می‌شده، نشده است.

وزیر نفت تاکید کرد: دیوان محاسبات کشور قبل از ارائه گزارش در مورد تفریغ بودجه سال ۹۵ هیچ گفت‌وگویی با من و مدیران وزارت نفت نداشته است. تقاضای من از مجلس و کمیسیون انرژی و کمیسیون برنامه و بودجه و حتی رئیس مجلس این است که به این موضوع ورود کنند.

وی با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: در مورد هدفمندی یارانه‌ها صحبت‌هایی می‌شود و از ۷۷ هزار میلیارد تومان نام می‌برند. این عدد ۷۷ هزار میلیارد تومان از کجا آمده است؟ براساس گزارش کمیسیون تلفیق مجلس وقتی در سال ۹۷ کل فروش فرآورده‌های نفتی ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود این رقم ۷۷ هزار میلیارد تومان از کجا آمده است؟

زنگنه ادامه داد: عده‌ای فکر می‌کنند پول‌ها را بردند، خوردند و رفت پی کارش. چه کسی برد؟

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اختلاسی که در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت رخ داده، گفت: معنی حقوقی اختلاس با دزدی فرق می‌کند. برداشت از حساب‌ها در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت از سال ۸۸ شروع شده بوده است. مدیر حسابداری مدیریت اکتشاف متوجه می‌شود و آن فرد هم فراری می‌شود. در حال حاضر نیز قوه قضاییه پیگیر این موضوع است.

وی افزود: به نظرم این فرد شایعه می‌کند که در کانادا است. من معتقدم در کانادا نیست و همین دور و بر است.

زنگنه با تاکید بر اینکه برداشت از پول خزانه شرکت بسیار عجیب است، تصریح کرد: همه مراجع نظارتی از بازرس قانونی شرکت تا سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات و غیره نتوانستند کشف کنند و این موضوع نشان می‌دهد ضعفی در سیستم داریم. البته فرد ظاهرالصلاح بوده است. مقدار زیادی هم پول به بهانه اینکه در زندگی دچار مشکل مالی است از همکارهای خود قرض کرده است. قوه قضاییه در حال بازجویی از عده‌ای است. این مورد فساد عجیبی است اما بیشتر نگران فسادهای دیگر هستم که نمی‌توان آن را کشف کرد.

وزارت نفت ابزار شناسایی مدیران دوتابعیتی را ندارد

وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت ابزاری برای شناسایی مدیران دو تابعیتی ندارد، گفت: اگر دستگاه‌های امنیتی اعلام کنند ما آنها را برکنار می‌کنیم. طبق قانون اساسی فرد دوتابعیتی کارمند هم نمی‌تواند باشد چه برسد به مدیر دولتی. استعلام در مورد سابقه مدیران باید از سوی وزارت اطلاعات صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه دیوان محاسبات باید بین زبان فنی با زبان عمومی تفاوت قائل شود تا سبب تشویش اذهان عمومی نشود، گفت: پاکستان برای دریافت گاز از ایران هیچ اقدامی نکرده و ایران نیز هیچ اقدام حقوقی انجام نداده اما مذاکرات و مکاتبات کافی انجام شده است.

زنگنه با اشاره به بدهی متهم نفتی نیز اظهار کرد: یک تبعه تاجیکستانی مدعی است که می‌تواند بدهی متهم نفتی را پرداخت کند. در این زمینه مذاکراتی را هم با قوه قضاییه داشته است اما هیچ پولی تاکنون دست ما را نگرفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگرغیرازاین است.گزارش دیوان محاسبات چی
      حتما فقط شماهاراست می گین.
      بهرحال این دزدی ها ی کلان طی سال های
      گذشته وحال جو بسیار بدی ایجاد کرده وحتی
      گفته برخی مقامات رامبنی بر شبکه ایی نبودن
      این اختلاس ها را تحت الشعاع قرارداده.
      بهرحال اگر درزمان امام ره بود یقینا برخورد
      بسیار شدید می شدو این مفاسد یکجاریشه
      کن می گردید.

    • بدون نام

      ازقردادکرسنت ترکمن چای چه خبرعمارات وترکیه برادران دارن حالش ومیگیرن مفتی

    • بدون نام

      راست میگی حنباید گمان کنند باید حتما و به یقین بدانند که پول نفت را میخورند مثل اون کارمندتون که صد میلیارد خورد و رفت پیکارش اقای دکتر زنگنه شما یا مردم را نمیبینید یا انقدر دروغ گفتن را راحت میدانید که خودتان هم باورتان نمیشود.

    • بدون نام

      مگه چیزی غیر ازاینه بس پول خوری به چی میگن ابونمان حذف شده به جاش یه چیزدیگه میاد عوارض روستایی معلوم نیست چه جوری خودبخودی برمیدارن اصلانرخ معمولی ندارهماکه حلال نمیکنبم ازهمون ابونمانی این چند سال دادیم همون برمیداشتن ماهم دیگه قبض نمیدادیم

    • بدون نام

      اقا مهم نیست خودتان را ناراحت نکنید پیرمردین خدای نکرده از ناراحتی سکته میکنین بکشین رو قبض مشترکین از مردم بگیرین

    • بدون نام

      مشکل سازمان مدیربت خدمات کشوری است که استخدام میکند ولی نظارت نمیکند

    • بدون نام

      نه برمی گردن دو دستی تقدیم می کنند

    • بدون نام

      مگه غیر از اینه...

    • کریم رحیمی

      جناب زنگنه تااینجا خوردندورفتتند شما هم زیاد خودتونو اذیت نکنین من که نخوردم امین خودتان خورده وتنها هم نبوده؟

    • بدون نام

      بله . بین واژه اختلاس و دزدی فرق وجود داره . اونی که از سر بدبختی گوسفند می دزده و قطع ید میشه اسمش دزدیه . اونی که پول بیت المال رو می بره میره کانادا ویلا می خره میشه اختلاس

    • بدون نام

      عده ای نه همه اینجوری فکر می کنند سالها ست

    • بدون نام

      این همه ما خوبیم پس چرا ملت چیزی نمیبینن!! روز به روز گرانی بیشتر و شرایط سخت تر! کجای کشور های با قانون و پیشرفته اینطوره؟

    • نسل سوخته

      نه آقای زنگنه چندوقته دیگه برمیگردن باهزارندامتکاری پول برمیگردوند.بروخودت مسخره کن.نمیدونم مردم چی حساب کردین.هرچی حساب کردین خودتون هستین.

    • بدون نام

      لطفا به بی عرضگیها تون سرپوش نذارید...

    • بدون نام

      مگه غیر از اینه؟ خب برید اون دزد 100 میلیاردی رو بیارید و پولها مردم رو پس بگیرید

    • بدون نام

      اقای رنگنه فرزندان شما هم خارج از ایران تحصیل میکنند از کجا معلوم که خود شما هم دوتابعیتی نباشید

    • بدون نام

      آقای وزیر خوردن پول ملت سعادت نیست شقاوت است سعود نیست سقوط است بگذارهرچه فکرمیکنند بکنند تقاضاداریم دستی که برای دزدی دراز میشود قبل ازرسیدن به مال ملت قطع شود تابعدا اما واگر ها وچه کنم چه کنم ها درپی نداشته باشد

    • بدون نام

      غیراز اینم دیگه نیس بخوروببر

    • سعید

      خب همینه پ چی خخخخخخ

    • بدون نام

      همین طوره. همش اختلاس

    • امیر

      من معنای حرف اخره متوجه نشدم ۰۰۰۰۰۰۰

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج