۶۶۸۸۷۷
۸ نظر
۵۰۰۰
۸ نظر
۵۰۰۰
پ

نوبخت: بودجه همه نهادهای فرهنگی حذف نشده

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت:گزارش تفریغ بودجه ۹۵ به گونه ای بیان شد که نابهنگام بود و آثار سوء داشت و دیوان محاسبات از کارکردهایش خیلی فاصله گرفته است.

پایگاه اطلاع رسانی دولت: رییس سازمان برنامه و بودجه گفت:گزارش تفریغ بودجه ۹۵ به گونه ای بیان شد که نابهنگام بود و آثار سوء داشت و دیوان محاسبات از کارکردهایش خیلی فاصله گرفته است.

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد کمک به بخش فرهنگی این مطلب را بیان کرد.
وی گفت: نگاه دولت به بخش فرهنگ عوض نشده است. دولت مسئولیتی در قبال فرهنگ عمومی و جامعه دارد که یا باید خود این رسالت را به انجام برساند و یا این کار را با کمک و وساطت بخش‌ها و نهادهای غیردولتی انجام دهد. اگر احراز شود که نهادی می‌تواند ماموریت دولت را با رویکرد مورد نظر فرهنگی انجام دهد، دولت به او کمک خواهد کرد تا باری از دوش دولت برداشته شود.
نوبخت افزود: برای ما مهم است نهادی که از ما می‌خواهد اعتبار بگیرد، آیا می‌خواهد باری از دوش دولت بردارد یا خیر؟ در این صورت حتما باید به آن کمک کنیم اما وقتی اطلاع نداریم که این رقم را با چه سازوکاری هزینه می‌کند شرعا و قانونا مجاز نیستیم این اعتبار را به آن پرداخت کنیم به ویژه با این روش بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تا احراز نکنیم که هدف مورد نظر ما پیش رفته، حتما تخصیص نخواهیم داد.
رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در یک مرحله چیزی حدود ۵۹ نهاد فرهنگی را که از بودجه دولت اعتبار گرفتند، کنار گذاشتیم و حذف کردیم و در حال حاضر هیچ نهاد حذف شده‌ای نمی‌تواند خودش را مستحق دریافت کمک از دولت بداند اما نکته مهم این است که پول همه نهادهای فرهنگی حذف نشده ولی الزاما به این ۵۹ نهاد پرداخت نمی‌شود.
دولت می‌خواهد به نهادهای غیردولتی کمک کند و ما تعداد زیادی نهاد و موسسه فرهنگی داریم. هر کدام از اینها می‌توانند طرح‌شان را ارائه کنند چرا که بابت هر ریالی که به آنها می‌دهیم باید شاهد افزایش بهره‌وری باشیم و بدانیم این نهاد چه می‌کند. آنها باید ما را قانع کنند، اگر قانع کردند و بر کارشان نظارت کردیم قسط دوم را به آنها می‌دهیم. در این صورت می‌توانیم به شکل هدفمند عمل کنیم.
نوبخت با بیان اینکه در سال جاری شش هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در امور فرهنگی هزینه می‌شود، اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد این مبلغ به وسیله نهادهای غیردولتی انجام می‌شود ولی جامعه نسبت به فرهنگ اعتراض دارد و این دولت است که باید پاسخگو باشد. جالب است که برخی از این نهادها در راستای مباحث فرهنگی معترض هستند. مگر دولت به تنهایی می‌تواند این کار را بکند، دولت پولش را تامین می‌کند اما همان نهادها هم معترضند.
سخنگوی دولت اضافه کرد: گام نخست ما در سال اول این بود که آنهایی را که در جدول ۱۷ بودند، کنار گذاشتیم. باید ببینیم این ۵۹ نهاد در چه شرایطی در ردیف‌ها گنجانده شده‌اند، با چه تشخیصی آمده‌اند و چرا بقیه نیامده‌اند؟ الان تشخیص عوض شده و اکثریت قاطع خود را به یک تفکر دادند که معتدل و همه‌جانبه است و انحصاری نیست. معلوم نیست اگر برخی نهادها می‌آمدند می‌توانستند از این فیلتر عبور کنند. همه نهادها برنامه خود را می‌دهند و با معیارهای جدید ما عده‌ای پذیرفته می‌شوند بنابراین ما پول را حذف نکرده‌ایم.
وی تاکید کرد: نگاه دولت در خصوص کمک به فرهنگ تغییر نکرده است اما این کمک فقط به تعدادی از نهادهای که در سال های گذشته با هر شرایطی نام خود را در جدول بودجه مطرح کردند، نخواهد بود.
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره این که آیا نگران نیستید که حذف بودجه برخی موسسات فرهنگی ناخواسته برای دولت مشکلات ایجاد می کند، گفت: این که یک چنین ظرفیتی برای تخریب وجود دارد، ما از آن با خبر هستیم و طبیعی است، اما از این که هراس داشته باشیم این گونه نیست، اگر می ترسیدیم این کار را نمی کردیم.
سخنگوی دولت در مورد افزایش بودجه صدا و سیما در کمیسیون تلفیق، گفت: آنچه که باید به هر دستگاهی تخصیص می یافت، دولت انجام داده است، نه تنها در مورد این موردی که اشاره کردید، بلکه در مورد برخی دیگر از دستگاه ها نیز مجلس شورای اسلامی تشخیص داده است که از محل افزایش منابع، مصارفی را هم برای آنها انتخاب کند.
رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تشخیص کمیسیون تلفیق این بوده است که می تواند بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به منابع بیافزاید و این منابع را بین ردیف ها و دستگاه های مختلف تقسیم کرده است، گفت: برخی از این افزایش بودجه‌ها که اشاره کردید منجر به افزایش ردیف هایی شد که در پیشنهاد دولت نبود.
وی ادامه داد: دولت از لایحه خود به هر عدد و رقمی که آورده دفاع می کند، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگان در این جدول دیده شد و خوشحالم از اینکه این مبلغ از محل دیگری جبران شد، ما برای پاداش بازنشستگان مشکلی نداریم به ویژه با این رویکردی که اکنون در مجلس وجود دارد و دولت نیز موافق است تا بتوانیم حداقل به اندازه آنچه که در سال جاری برای ترمیم حقوق بازنشستگان تحت عنوان همسان سازی و متناسب سازی انجام شده بود، اقدام شود؛ زیرا اکنون هیچ مستند قانونی با این عناوین وجود ندارد و من با احتیاط می‌توانم آن را ترمیم حقوق بدانم و اگر این امر صورت پذیرد مورد موافقت دولت قرار می گیرد.
نوبخت تصریح کرد: در لایحه بودجه با این سقف محدود اگر در توان دولت بود به برخی از ردیف ها از جمله ردیف بازنشستگان، فرهنگیان و دانشگاهیان اضافه می کردیم و به هیچ وجه دولت مضایقه نمی‌کرد. امیدوارم این فرصت در فرآیند رسیدگی لایحه بودجه تا پایان این مرحله که تا هفته آینده است بتوانیم از فرصت استفاده کنیم و با رایزنی ها اگر منابعی آزاد شد، به اینها بیافزاییم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که شب گذشته در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفته بودید که قرائت گزارش تفریغ بودجه اصلا به عهده دیوان محاسبات در صحن مجلس نیست و به آیین نامه داخلی مجلس استناد کرده بودید، آیا این رویه ایراد دارد و باید اصلاح شود، گفت: اگر این روال غلط است باید اصلاح شود.
نوبخت گفت: این رویه باید حتما اصلاح شود وقتی چنین آثار تخریبی داشته باشد، باید اصلاح صورت گیرد.
رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: در ماده ۲۲۱ آیین نامه داخلی مجلس آمده است که در ماده ۱۰۳ قانون محاسبات عمومی وزارت امور اقتصادی و دارای کلیه اسناد و مدارکی که حساب های دریافت و پرداخت دستگاه ها را نشان می دهد و طبق همان شرایطی که در ماده آمده به دیوان محاسبات ارایه کند و دیوان محاسبات نیز آن را دریافت کرده و با سایر اسناد منطبق و گزارشی تهیه کند و نظر خود را هم در آن گزارش به مجلس تقدیم کند که رسیدگی آن برعهده کمیسیون های مجلس است.
وی ادامه داد: به همین جهت روال این طور است که وقتی این گزارش تفریغ تهیه شد آن را تقدیم هیات رییسه می کنند و رییس دیوان محاسبات اجازه دارد که یک ساعت درباره این گزارش توضیح دهد و نه که آن را قرائت کند که امر معقولی هم است و ضابطه ها مشخص می شود.
نوبخت گفت: هیات رییسه مجلس نیز این گزارش را به تعداد کمیسیون ها تقسیم می کند و هر کمیسیون نیز یک ماه فرصت دارد در حوزه خود مطالب را بررسی و سپس به کمیسیون اصلی که کمیسیون برنامه و بودجه است ، ارایه دهد و این کمیسیون نیز سه ماه فرصت دارد هم گزارش کمیسیون ها را دریافت کرده و هم توضیح دستگاه های اجرایی را اخذ کند که این نکته مهمی است و باید طبق مر آیین نامه داخلی مجلس به آن توجه شود.
سخنگوی دولت افزود: در گزارش تفریغ بودجه ۹۵ از سوی دیوان محاسبات مطالبی مطرح شد که اگر از بنده می پرسیدند همه را شفاف می گفتم. حیثیت دولت و دستگاه های دولتی با قرائت این گزارش برده شد و گفتند که فلان پول واریز نشد و یا فلان پول به جای دیگری واریز شده است.
وی یادآور شد: عده ای هم مترصد این هستند که از هر فرصتی برای تخریب ملت استفاده کنند آنها هم در این موج سوار شدند و موضوع پراکنده شد، بنده چقدر باید انرژی صرف کنم که نشان دهم که همه این جواب ها روشن بود چرا از بنده سوال نکردید که پاسخ را به شما بگویم به همین جهت در ماده ۲۲۱ آیین نامه داخلی مجلس می گوید که سه ماه بعد کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارش نهایی را قرائت می کند که حدودا قرائت گزارش تفریغ چهار ماه زمان می برد و فرصت کافی در اختیار دستگاه های اجرایی برای ارایه توضیحات وجود دارد.
نوبخت گفت: اگر دستگاهی خطا کرده است حتما باید به جامعه معرفی شود ، تمام تلاش ما بر این است که بودجه کشور شفاف شود اما این به معنی اطلاع رسانی براساس گمانه زنی نیست. ما داریم با این کار با حیثیت یک دولت بازی می کنیم و به دستگاه های دولتی به نوعی تشویش اذهان عمومی ایجاد می شود که اینها پول ها را به حساب عمومی واریز نکردند .
سخنگوی دولت در ادامه افزود: طوری گزارش بیان شد که نابهنگام بود و آثار سوء داشت. اگر به مر قانون برگردیم پی می بریم که به دقت به آن توجه شده است .
نوبخت اظهار داشت: معتقدم که این رویه برای قرائت گزارش تفریغ بودجه سالانه باید اصلاح شود و ما همکاری های بیشتری با دیوان محاسبات داشته باشیم.
وی گفت: عزیزانی که در دیوان محاسبات هستند کارشناسان با تجربه ای هستند ای کاش می توانستیم مدیریت بیشتری در این کار می کردیم و معتقدیم باید دیوان محاسبات را تقویت کنیم چرا که این دیوان چشم نظام و مجلس و مردم است همانطور که سازمان برنامه بودجه همین نقش دیوان محاسبات را در قوه مجریه دارد.
نوبخت در ادامه گفت: دیوان محاسبات با کارکردهایش در دهه های گذشته خیلی فاصله گرفته است. امروز به عنوان یک مرجع مچ بگیر و پرونده ساز برای مدیران است.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: گزارش تفریغ بودجه ۹۵ و اعداد و ارقامی که از برداشت ها و پرداخت های دولت مطرح شد دستمایه رسانه های بیگانه قرار گرفت که این ظلم به نظام است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا از فاصله قرائت گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه ۹۵ تا کنون این گلایه ها را به دیوان محاسبات منتقل کرده اید یا خیر گفت: بله. هم با رییس دیوان محاسبات و هم با رییس مجلس و رییس جمهوری در این زمینه صحبت هایی داشتم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم مشکلشون نهادهای فرهنگی نبود
      خودتون هم میدونید مشکل مردم با چه بودجه هایی بود
      به جای اینکه ابروش رو درست کنید لطفا نزنید چشمشم کور کنید

    • بدون نام

      پس جنجال بود واسه گمراه کردن مردم

    • بدون نام

      اگر شده بود الان این همه مشکل در ایران نداشتیم

    • بدون نام

      اقای نوبخت شجاع باشید و بایستید کارهای فرهنگی را میشمریم رفع بیکاری رفع اعتیاد رفع فقر رفع کپر نشینی رفع فحشا ناشی از فقر کودان کار متکدیان رفع محرومیت دروع نگفتن چاپلوس نبودن خدا ترس بودن ویزه خوارنبودن ران نخواستن و و هزاران مسله فرهنگی بودجه را صرف اینها کنید تا ایمان مردم و جوانان از دست نرود

      پاسخ ها

      • حسین

        دوست عزیز اگر این مشگلات حل شود دیگر اینجا ایران نیست میشود سوید ودانمارک ما باید وضعمان کمی نزدیک به افغانستان باشیم

    • سعید

      این الاقیرتک بازیا چیه؟

    • بدون نام

      وامایک مورد درطی دهسال گذشته نهادی بنام ستاداقامه نماز دراستانهاتشکیل شد وجدانا بررسی کنید ازروزی که این ستاد تشکیل شده بابودجه هنگفت دراختیارچندنفرچه حرکت مثبتی انجام داده اند؟خودنمازجمعه هارا بررسی کنیدهرهفته ازتعداد نمازگزاران کاسته میشود این چه ستادی است که تاکنون نتوانسته یک حرکت مثبتی ازخودنشان دهد فقط نصب یک تابلو واختلاس چندهزارنیلیارد پول مفت باداورده بیت المال

    • بدون نام

      با اختصاص این بودجه ها همه جوونای ما بی دینتر شده اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج