جاباما
۶۷۳۲۵۴
۵۰۱۸
۵۰۱۸
پ

چرا باید در محل کار بیشتر آب بخوریم؟

معمولا در محل کار آب خوردن را فراموش می کنیم و برای سرحال شدن بیشتر چای یا قهوه می خوریم که به دلیل ادرارآور بودنشان آب بیشتری از بدن خارج می کنند و منجر به دهیدراته شدن بدن می شوند.

وب سایت بدونیم: می دانیم که بیشتر وقتمان را در محیط کار می گذرانیم. به طور میانگین یک انسان عادی ۹۰ هزار ساعت از عمرش را در محل کار می گذراند. معمولا کم اهمیت ترین موضوع در محل کار، سلامت است. تنها چیزهایی که ذهنمان را مشغول خود می کند نشستن پشت میز کار، رفتن از جلسه ای به جلسه دیگر، و انجام دادن وظایف کاری است.

در ژاپن که مردم بیشترین ساعات کاری را دارند (۶۰ الی ۷۰ ساعت در هفته) سالیانه حدود ۱۰ هزار نفر پشت میز کار می میرند که به پدیده کاروشی یعنی مرگ ناشی از کار زیاد معروف است. این مسئله به ما اهمیت مراقبت از سلامت در محل کار را یادآوری می کند و مهم ترین مسئله مربوط به سلامت در محیط کار مسئله آبرسانی است.

معمولا در محل کار آب خوردن را فراموش می کنیم و برای سرحال شدن بیشتر چای یا قهوه می خوریم که به دلیل ادرارآور بودنشان آب بیشتری از بدن خارج می کنند و منجر به دهیدراته شدن بدن می شوند.

چرا باید در محل کار بیشتر آب بخوریم؟
کم آبی: قاتل خاموش

همه می دانیم که برای سالم ماندن باید آب بیشتری بخوریم. در واقع ۶۰ درصد بدن را آب تشکیل می دهد. مشکل اینجاست که شاید مشکل کم آبی را مثل مشکلات سلامتی دیگر (کمر درد به دلیل نشستن زیاد پشت میز، یا خستگی چشم به دلیل چشم دوختن به کامپیوتر) احساس نکنید.

آبرسانی مرتب مفاصل و چشم ها را روان می کند، پوست را سالم نگه می دارد، گوارش را در حالت مطلوب نگه می دارد، سموم بدن را از بین می برد و انرژی تولید شده از طریق سلول ها را بیشتر می کند. اما عدم آبرسانی تعادل قند و نمک را در بدن به هم می ریزد و مشکلات سلامتی بیشتری را بوجود می آورد.

پس اگر در محل کار احساس سردرد یا ضعف کردید دنبال خوراکی یا میان وعده نروید فقط کافی است یک لیوان آب بنوشید.

کم آبی چگونه روی سازندگی تاثیر می گذارد

شاید از فواید نوشیدن آب کافی و تاثیر آن روی سلامت و موقعیت کاری اطلاعات چندانی نداشته باشید و به همین دلیل با وجود این که می دانید آب به اندازه کافی نمی خورید نوشیدن آن در محل کار را هم نادیده می گیرید.

وقتی دچار مشکلات سلامتی مثل خستگی، سر درد، افزایش وزن، فشار خون بالا، و مشکلات کلیه می شویم به این فکر نمی کنیم که شاید آب کافی نمی خوریم. وقتی دچار این مشکلات می شویم، با سردرد به خانه می رویم و نمی توانیم به خوبی تمرکز کنیم به کار و همکارانمان نیز به طور غیر مستقیم آسیب می رسانیم. در نتیجه سازندگی کمتری در مجیط کارمان خواهیم داشت.

علائم کم آبی چیست؟

هیچوقت متوجه نمی شویم که بدنمان در طول روز چقدر آب از دست می دهد و آبرسانی مجدد چقدر اهمیت دارد. عرق کردن، توالت رفتن و حتی تنفس هم آب زیادی از بدن مصرف می کند.

علائم کم آبی شامل : خشکی دهان، خستگی، سردرد، کم ادراری و عدم تمرکز می باشد.

علائم کم آبی شدید شامل: کج خلقی، گیجی، تشنگی شدید، تپش قلب بالا، سرعت تنفس بالا و ادرار نکردن یا ادرار تیره می باشد.

چگونه می توان از کم آبی بدن در محل کار جلوگیری کرد؟

باید بدانیم که کم آبی بدن علاوه بر زندگی روزانه در موقعیت کاری مان هم تاثیر مخرب دارد. به روش های مختلفی می توانیم خودمان و همکارانمان را تشویق به آب خوردن کنیم.

یک برنامه آبرسانی در محیط کار تنظیم کنید

برای آبرسانی به بدن باید همکاران و کارمندان را به این کار تشویق کرد که این کار را می توان با برنامه ریزی های ساده و کارآمد به انجام رساند. از جمله موارد زیر:

دسترسی به آب را برای کارمندان آسان کنید: به عنوان مثل بطری آب به کارمندان بدهید یا چند ایستگاه آب تعبیه کنید. با این کار آن ها را تشویق به آب خوردن می کنید.

آموزش دهید: درست است که همه ما می دانیم نوشیدن آب برای بدن ضروری است اما این کار را نمیکنیم. پس باید به آن ها آموزش بدهیم. به عنوان مثال پوسترهای آموزشی که اهمیت آبرسانی و عوارض کم آبی بدن را نشان می دهد استفاده کنید.

به آب ساده تنوع بدهید: یکی از دلایلی که باعث می شود زیاد تمایلی به آب خوردن نشان ندهیم طعم نداشتن و کسل کننده بودن آن است. به همین دلیل است که بیشتر سراغ نوشیدنی های گازدار و انرژی زا می رویم. پس بیایید به آب تنوع بدهیم مثلا با آبمیوه یخ درست کنیم و آن را به آب اضافه کنیم. داخل بطری آب میوه هایی مثل خیار، پرتقال، لیمو بریزیم.

نوشیدنی های گازدار و ورزشی نخورید: نوشیدنی های انرژی زا و گازدار را از محیط کار حذف کنید تا کارمندها مجبور باشند از مایعات سالم تری برای رفع تشنگی استفاده کنند.

چگونه متوجه شویم که به بدن به اندازه کافی آبرسانی شده است؟

نوشیدن آب باید کم کم تبدیل به عادت شود. به روش های مختلفی می توانید این کار را به عادت روزانه تبدیل کنید.

همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید: با به همراه داشتن بطری آب همیشه یادتان می ماند که باید آب بخورید بنابراین حتی زمانی که سرتان شلوغ هم باشد دیگر بهانه ای برای آب نخوردن نخواهید داشت.

غذاهای آبکی بخورید : میوه هایی مثل طالبی، سیب، پرتقال به بدن آبرسانی می کند. بنابراین آن ها را به عنوان میان وعده بخورید.

خودتان را به چالش بیندازید: یک پارچ آب پر کنید و روی میز قرار دهید و به خودتان قول بدهید که تا زمان رفتن به خانه آن را تمام کنید.

مصرف چای و قهوه را کم کنید: برای سرحال ماندن بیشتر به سمت چای و قهوه می رویم اما واقعیت این است که آب بیشتر از قهوه کمکمان می کند. پس مصرف چای و قهوه را کم کنید و آب را جایگزینش کنید.

هرگز فواید نوشیدن آب در موقعیت کاری را فراموش نکنید. مثلا افزایش انرژی، تمرکز، از بین بردن خستگی و بالا نرفتن وزن، بهتر شدن پوست، از بین رفتن سموم بدن، تقویت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن، کاهش سر درد و از همه مهم تر وقتی عملکرد بدن خوب و سالم باشد احساس بهتری خواهید داشت و بهتر هم کار خواهید کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج