۷۳۶۵۱۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

تیونر‌هایی که بعد‌ها خود خودروساز شدند!

تیونینگ صنعتی در جهان رو به افول است و به طور کلی با روزهای طلایی خود در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی فاصله گرفته است. با این حال هنوز هم تیونرهای مطرح و موفق زیادی در سطح بین‌المللی مشغول به کار هستند و محصولاتی متنوع عرضه می‌کنند. اما همان تیونرهای موفق دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، بعضا سرنوشتی جالب داشته‌اند.

وبسایت عصر خودرو: تیونینگ صنعتی در جهان رو به افول است و به طور کلی با روزهای طلایی خود در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی فاصله گرفته است. با این حال هنوز هم تیونرهای مطرح و موفق زیادی در سطح بین‌المللی مشغول به کار هستند و محصولاتی متنوع عرضه می‌کنند. اما همان تیونرهای موفق دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، بعضا سرنوشتی جالب داشته‌اند.

در این میان تبدیل‌شدن تیونرها به خودروساز امری جالب است که در مورد چند نمونه از معروف‌ترین‌ها رخ داده است. در این مطلب قصد داریم تا به طور خلاصه به سرنوشت تیونرهای مشهوری برویم که امروزه به یک خودروساز بدل شده‌اند.

راف

آلویس راف در دهه ۳۰ میلادی شرکتی کوچک با نام راف تاسیس کرد که برای مدتی به ساخت اتوبوس مشغول بود. اما در دهه ۶۰ و با رسیدن پسرش به کرسی مدیریت، داستان به طور کلی دگرگون شد و راف وارد وادی تیونینگ و سرویس خودروهای اسپرت، به خصوص پورشه شد. در دهه ۸۰ اما کار راف بسیار جدی‌تر شد و مدل CTR که برپایه پورشه ۹۳۰ توربو ساخته شده بود، توانست با رسیدن به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعت، سریع‌ترین خودرو خیابانی جهان شود.

تیونر‌هایی که بعد‌ها خود خودروساز شدند!

پس از به شهرت رسیدن راف بود که این کمپانی پله‌های ترقی را در دهه 90 پشت سر هم پیمود تا در نهایت در دهه قبل، به طور جدی خودروساز شود. محصولات فعلی این کمپانی دیگر لزوما نمونه‌های تغییر‌یافته پورشه 911 نبوده، بیشتر با الهام از محصولات پورشه ساخته می‌شوند.

سالین

استیو سالین به عنوان یک راننده حرفه‌ای، کارگاه شخصی خودش را در شهر کرونا ایالت کالیفرنیا در سال 1983 تاسیس کرد. از همان ابتدا سالین تمرکزش را روی ماستنگ گذاشت و در نهایت توانست توجه خود فورد را نیز به لطف مقام‌هایی که در مسابقات مختلف توسط خودروهای تیون‌شده توسط کارگاهش کسب کرد، جلب کند.

تیونر‌هایی که بعد‌ها خود خودروساز شدند!

سالین در دهه ۹۰ بیش از پیش فعالیت‌هایش را گسترش داد و به سراغ سایر محصولات فورد از جمله اکسپلورر و F۱۵۰ رفت. اما این روند رو به رشد سالین در نهایت به حدی رسید که ماستنگ‌های تیون‌شده توسط این برند، به نحوی آنقدر تغییر یافته بودند که تعداد قطعات مشترکشان با نمونه عادی، به درصد پایینی رسیده بود. در نهایت اوج کار سالین با طراحی و ساخت مدل S۷ انجام گرفت که به خودروساز‌شدن سالین انجامید.

کالاوی

ریویز کالاوی در سال ۱۹۷۷ کارگاه تیونینگ خود را تاسیس کرد. در آن زمان بیشتر تخصص او تیونینگ محصولات اسپرت اروپایی حاضر در بازار آمریکا بود و خصوصا خودروهای آلمانی توسط وی به هیولاهایی سریع و آتشین بدل می‌شدند. اما کیت توربو خاص وی برای آلفارومئو GTV۶ بود که در میانه دهه ۸۰ وی را به شهرت رساند و مدیران جنرال موتورز که به دنبال یک کمپانی رسمی برای تیونینگ کوروت بودند، از وی خواستند تا به طور حرفه‌ای با آنها همکاری کند.

تیونر‌هایی که بعد‌ها خود خودروساز شدند!

حاصل کار خودرو Sledgehammer بود که توانست به سرعتی بیش از 410 کیلومتر در ساعت برسد. کالاوی با چراغ سبز جنرال موتورز وارد عرصه خودروسازی شد و از اواخر دهه 80، برپایه کوروت محصولاتی جدید عرضه کرد که از نظر ظاهری و فنی دارای تفاوت‌هایی عمده بودند. هرچند این فعالیت‌ها در یک دهه اخیر اندکی محدود‌تر شده است.

هنسی

جان هنسی در سال 1991 کمپانی تخصصی خود را با هدف تیونینگ و تقویت خودروهای آمریکایی در تگزاس تاسیس کرد. در ابتدا بیشتر تمرکز هنسی روی محصولات داج خصوصا وایپر بود. بعدها اما هنسی به سراغ محصولات دیگری همانند کوروت، کامارو و فورد F150 نیز رفت و محصولات این کارگاه تگزاسی یکی پس از دیگری رکورد سرعت و قدرت را در خیابان‌ها شکستند.

تیونر‌هایی که بعد‌ها خود خودروساز شدند!

اما اوج کار هنسی در دهه قبل و با طراحی اولین خودرو این کمپانی یعنی ونوم GT آغاز شد. این خودرو در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و با استفاده از برخی متعلقات پلت‌فرم دگرگون‌شده لوتوس الیز و پیشرانه ۸سیلندر توربو، توانست به حداکثر سرعت ۴۳۵ کیلومتر در ساعت برسد. خوشبختانه هنسی روند رو به رشد خود را با عرضه مدل جدید F۵ در سال اخیر ادامه داده است.

رین اسپید

فرانک ریندرنخت سوئیسی در سال ۱۹۷۹ کمپانی کوچک رین اسپید را در ژنو سوئیس راه‌اندازی کرد. در آن زمان به جز دو کارگاه نسبتا کوچک مونته‌وردی و اسبارو، سوئیس دیگر چندان خودروساز مطرحی نداشت. اما رویاهای بلند‌پروازانه ریندرنخت در تنها یک دهه، این کارگاه کوچک را به عرصه جهانی رساند.

تیونر‌هایی که بعد‌ها خود خودروساز شدند!

رین اسپید در دهه 80 میلادی شروع به تیونینگ خودروهای آلمانی و فرانسوی کرد و توانست با پورشه و مرسدس بنزهای تیون‌شده خود مطرح شود. اما از اواخر این دهه بود که با حضوری پررنگ در نمایشگاه سالیانه ژنو، بر سر زبان‌ها افتاد. از آن زمان، هر ساله رین اسپید یک خودرو مفهومی با امکانات و ظاهری عجیب و آینده‌نگر معرفی کرده است و این سنت سالیانه، تا به امروز ادامه داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج